Red_Chili
Trådstartare
Jo, det där med luften har jag också läst att blir bättre med lock. Får se lite vad jag hittar på. Det finns så mycket fin och rolig fisk att ha! Och just nu är jag mest frustrerad över att inte kunna sätta ner mina luminatus i 54an, för vattenvärdena är överallt och ingenstans och Kh-värdet är obefintligt lågt. Satte ner någon till växt nu på morgonen och la till lite fler flytväxter. Insåg också att anledningen till att mina "flaskborstar" är ljusa i toppen troligen är för att de växt så mycket, för herregud så de växer! Akvariet lär iaf vara grönt och fint när det väl är inflyttningsbartJa, de är duktiga på att hoppa. Långfenade är förstås inte lika bra på det men de kan också hoppa ur om man inte har vattennivån väldigt lågt. För vissa går det bra utan täckglas hela livet ut, andra kampfiskar är helt hoppgalna och det finns många skräckhistorier om kampfiskar som hittats utanför akvariet. Funderade på om det är pga att de ofta hålls i skit-"akvarium" men vissa verkar helt enkelt gilla att hoppa... Sen är det vad jag förstått också bättre för dem att gå upp och andas den varma fuktiga luften som blir i ett stängt akvarium än den torrare, kallare inomhusluften.
Jag funderar på om jag inte kan ta en skiva akrylplast, skära ut hål för allt som sticker upp ur akvariet och lägga ovanpå karet bara.
Kul att gissa rätt!
Funderar och funderar på vad jag ska sätta ner i 105an. Guppys verkar det ju bli. Och jag är SÅ sugen på de gula fjärilscikliderna. Men så läste jag någonstans att de inte lever speciellt länge? Jag tycker det är tråkigt, och lite stressigt, med fiskar som inte lever så länge. Men sedan tycker jag att alla små, glada stimfiskar kan vara intressanta... Ska oavsett inte ösa på med all fisk på en gång, så jag hinner väl med att fundera och klura lite. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om glödbandsdanio. Ena sekunden tycker jag att de är lite spännande, andra sekunden känns de otroligt tråkiga. Kanske är det en sådan sort som blir roligare när de väl är i ett bra akvarium istället för i butik? Men helst vill jag ju ha fiskar med "gurami-beteende", eller något i stil med mina små regnbågar. Får jag dem att föröka sig så ska jag ha regnbågar i alla akvarium överallt hela tiden Det känns.. inte så troligt.