Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag bytt akvarium! Vännen fick mitt ena 20L, och jag fick ett 54L, eller om det kanske är 52L. Jag måste undersöka det lite. Spelar inte jättestor roll egentligen kanske. Hur som helst så ska jag nu få ordning så att jag kan använda det, och det ser jag fram emot!

Vad jag dock ser ännu mer fram emot är att testa den överraskning som vännen hade med! Han bad att få låna en plastlåda med lock förra gången vi sågs, och jag tänkte att han kanske tänkte ge mig räkor (han har pratat om att han har många) eller någon växt eller något.

Men nej. Det jag fick var småkryp! :banana:
Jag vet inte riktigt vad det är för kryp, men de lever på någon slags jord och matas med torrjäst. Pyttesmå ljusa kryp är det. Sedan ska jag tydligen sätta ner en svamp som de kan klättra upp på och typ skaka av den i akvariet, så har mina luminatus levande mat! Det ska bli jättespännande!

En vecka trodde vännen att det skulle ta innan krypen var så många att det fungerade att börja mata med dem, så om inte annat till helgen nästa vecka, då blir det party för mina småfiskar :D

Nu har jag bytt akvarium! Vännen fick mitt ena 20L, och jag fick ett 54L, eller om det kanske är 52L. Jag måste undersöka det lite. Spelar inte jättestor roll egentligen kanske. Hur som helst så ska jag nu få ordning så att jag kan använda det, och det ser jag fram emot!

Vad jag dock ser ännu mer fram emot är att testa den överraskning som vännen hade med! Han bad att få låna en plastlåda med lock förra gången vi sågs, och jag tänkte att han kanske tänkte ge mig räkor (han har pratat om att han har många) eller någon växt eller något.

Jag vet inte riktigt vad det är för kryp, men de lever på någon slags jord och matas med torrjäst. Pyttesmå ljusa kryp är det. Sedan ska jag tydligen sätta ner en svamp som de kan klättra upp på och typ skaka av den i akvariet, så har mina luminatus levande mat! Det ska bli jättespännande!

En vecka trodde vännen att det skulle ta innan krypen var så många att det fungerade att börja mata med dem, så om inte annat till helgen nästa vecka, då blir det party för mina småfiskar :D
Micro mask?

Då har jag köpt min första levande räkor. Det blev 10 röda och 10 gula. Köpte dem via Blocket och de kom hem pigga och välmående via posten. Erbjöd dem en fristad i en "yngelburk ", där ville de inte stanna. Så med livet som insats har de flesta hoppat ut till Kampfiskarna. Fodrade Kampfiskhonor samtidigt och slängde i lite gröna ärtor lite var stans och hoppas nu att i vart fall några ska överleva. De är rysligt snabba, och det behövs för Kampfiskhonorna är väldigt nyfikna och på....

Bifogade filer

• IMG_20240111_154127.webp
    IMG_20240111_154127.webp
    78,3 KB · Visningar: 54

Hoppstjärtar? Dock yttepyttesmå, så små att man måste kika noga noga tills man ser att de rör sig.
EAEEC3E3-BB03-4C1B-B642-D50B406225BA.webp

Ok, nu har maken satt ner foten till akvarium den närmsta tiden (mycket med ettåring, jobb, osv.) 😭 Självklara uppföljande funderingarna är såklart om man skulle kunna ha ett akvarium på jobbet 😈

Guramihonan dog 😞. Tror inte att hon vågade äta ordentligt. Åkte till en annan djuraffär som tyckte att jag kunde prova med två andra. Jag bad om de två största och än så länge är de betydligt mer framåt än den gamla honan. Hanen är väldigt på dock, verkar nästan överdrivet hormonstinn. Han tjongar rätt in i sidan på honorna och jag uppfattar det som att han vill tvinga dem att vara nära hans bo. Stannar de där låter han dem vara, men de verkar måttligt intresserade. I djuraffären sa de att jag kunde prova att plocka bort boet om han inte lugnar sig, alternativt så får han helt enkelt vara ensam. Åsikter om det?

Mina endlers three spot honor är tjocka nu
Köpte ett gäng på UAFs Storauktion.
Är min bästa vän som har dem. Enligt honom är det bara han som har dem i Sverige...
Och jag och en till
Min vän fick låna nu 2 par för att hålla stammen i liv

Bifogade filer

• 20240108_210036.webp
    20240108_210036.webp
    116,1 KB · Visningar: 40
Guramihonan dog 😞. Tror inte att hon vågade äta ordentligt. Åkte till en annan djuraffär som tyckte att jag kunde prova med två andra. Jag bad om de två största och än så länge är de betydligt mer framåt än den gamla honan. Hanen är väldigt på dock, verkar nästan överdrivet hormonstinn. Han tjongar rätt in i sidan på honorna och jag uppfattar det som att han vill tvinga dem att vara nära hans bo. Stannar de där låter han dem vara, men de verkar måttligt intresserade. I djuraffären sa de att jag kunde prova att plocka bort boet om han inte lugnar sig, alternativt så får han helt enkelt vara ensam. Åsikter om det?
Vad hemskt. :( Det är krångligt när de är sådär aggressiva som den arten ofta är om de ska samsas på en liten yta. Jag hade nog valt att ha honom ensam.

Du kan plocka bort boet, han kommer bygga nya och vilja ha honorna på avstånd då men han kommer ju sannorlikt bli ännu värre mot honorna efter att han har ägg att skydda.

Lillspöket har dropsy 😭 vet inte vad det kallas på svenska men det är typ ödem, ett symptom på att något är riktigt fel, det kan dock bero på en massa olika orsaker så det säger inte så mycket om vad som faktiskt felas mer än att osmosen inte fungerar som den ska längre. Vilket är katastrof. Fisken svullnar upp och fjällen står rätt ut.

Jag har aldrig haft en fisk som tillfrisknat efter att de fått detta symptom tyvärr, även om jag hoppas på att Lillspöket ska få bli den första som klarar sig så känns det helt hopplöst. Han svarar varken på att jag ökat salthalten i vattnet (för att hjälpa till med osmosen) eller att jag behandlat med Furanol (ifall det beror på en bakterieinfektion). Han äter och beter sig rätt normalt fortfarande men idag är dag 2 med symptomet och helst ska man få ned svullnaden rätt omedelbart om de ska ha en chans. :cry:

Lillspöket har dropsy 😭 vet inte vad det kallas på svenska men det är typ ödem, ett symptom på att något är riktigt fel, det kan dock bero på en massa olika orsaker så det säger inte så mycket om vad som faktiskt felas mer än att osmosen inte fungerar som den ska längre. Vilket är katastrof. Fisken svullnar upp och fjällen står rätt ut.

Jag har aldrig haft en fisk som tillfrisknat efter att de fått detta symptom tyvärr, även om jag hoppas på att Lillspöket ska få bli den första som klarar sig så känns det helt hopplöst. Han svarar varken på att jag ökat salthalten i vattnet (för att hjälpa till med osmosen) eller att jag behandlat med Furanol (ifall det beror på en bakterieinfektion). Han äter och beter sig rätt normalt fortfarande men idag är dag 2 med symptomet och helst ska man få ned svullnaden rätt omedelbart om de ska ha en chans. :cry:
Har du testat att ge honom ett saltbad och inte enbart höja salthalten? Jag har för mig att jag läst i nån gammal bok att man kunde ge dem ett tillfälligt bad i högre salthalt och sedan tillbaka till sitt eget, men jag kommer inte alls ihåg koncentrationen. :(

Om jag kommer ihåg kan jag försöka leta om jag har kvar boken i morgon.

Har du testat att ge honom ett saltbad och inte enbart höja salthalten? Jag har för mig att jag läst i nån gammal bok att man kunde ge dem ett tillfälligt bad i högre salthalt och sedan tillbaka till sitt eget, men jag kommer inte alls ihåg koncentrationen. :(

Om jag kommer ihåg kan jag försöka leta om jag har kvar boken i morgon.
Vad snällt av dig! Jag har inte testat det då jag förknippar dem med den plågsamma metoden där man badar dem i hög salthalt tills fisken "tippar över" och är nära döden själv. Men, det borde ju finnas snällare varianter av saltbad också! Och gamla akvarieböcker kan verkligen innehålla värdefull kunskap så om du kommer ihåg får du gärna kolla efter den! :heart Jag ska läsa på om det jag kan hitta på internet om saltbad iaf och se om jag kan finna något som kan vara till hjälp, tack för tipset!

Jag har återfunnit en flyttkartong med akvarieböcker.

Det både mer avancerade böcker, och mer nybörjarböcker, mest från 1970 och 1980 talet.

Huvuddelen av böckerna kan nog vara intressanta både för aktiva akvarister, och för samlare.

Men hur ska jag sälja dem/se till att de får ett gott hem?

Jag har inget kontakt med akvarievärlden numera, annars hade det mest naturliga att ta med dem på någon storauktion.
Och jag tycker att Tradera är bökigt, bl.a. eftersom jag har "långt till posten".

Var finns lämpliga auktioner?

jag bor i norra Östergötland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 367
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka