Nu börjar rötterna hos praecox färga vattnet igen, det ser mörkt ut där inne
Ska se till att ikväll trycka ner några växter som är på väg att smita, och plantera några nya, därefter faktiskt fylla upp ordentligt med vatten. Sedan får jag väl göra några vattenbyten ibland för att försöka få bort det bruna.
Jag vet att det finns något medel man kan tillsätta också, som ska ta bort sånt där, men eftersom det inte påverkar fiskarna negativt så känns det så himla onödigt att göra det bara av estetiska skäl. Förr eller senare kommer det ju bli bra.
Har också tittat mer på det här med att ha växter som växer upp ur akvariet, eller rättare sagt, vanliga "husväxter" som får ha sina rötter ner i akvariet. Enligt folk som har mer koll än mig verkar det som att mina två favoritväxter (fredskalla och ytterligare en vars namn jag aldrig håller ordning på) är extremt lämpliga alternativ för just sådant. Sååå, här ska det bli växter!
Enda som gör mig tveksam är om det går att ha till mitt 200L eller om det blir för mörkt där. Nu kommer det visserligen bli lite ljusare av akvariebelysningen, men akvariet ska stå i den mörkaste delen av lägenheten. Kanske ordna något till mina luminatus..? Har dessutom hört att i det vilda så påminner sådana rotsystem om deras naturliga områden för lek... Tål att funderas på! Hade ju varit kul att byta ut garnmoppar mot riktiga rötter.