Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lite span på begagnade akvarium på Blocket, men tycker det sällan dyker upp några i mina krokar nu för tiden.
Har ni några tips på var det brukar annonseras ut akvarium? Har inte sett några på Marketplace heller, men det kanske finns särskilda grupper på facebook?
Tradera ibland. Hittade mitt 140 där
Tror även att mitt gamla (det som läckte efter flera år) 200, antingen på tradera, blocket eller Fb.
Även några av de små

Double Tail kommer samtidigt verkar det som
Vet inte datum när de kommer till Sverige ännu

Bifogade filer

• Screenshot_20240122_185037_eBay.webp
    Screenshot_20240122_185037_eBay.webp
    44,4 KB · Visningar: 24
Jag fick ju 2 Fish rescue på juldagen
2 Sajica, varav honan är rejält tilltufsad av hanen när jag fick dem
Hanen går nu i mitt 140 och är en riktig Terrorist, så jag kan förstå att honan är tilltufsad...
Hon går nu ensam i ett Nano för Rehab. Vet inte hur länge till? Behöver snart karet till en Betta

Nu börjar rötterna hos praecox färga vattnet igen, det ser mörkt ut där inne :rofl: Ska se till att ikväll trycka ner några växter som är på väg att smita, och plantera några nya, därefter faktiskt fylla upp ordentligt med vatten. Sedan får jag väl göra några vattenbyten ibland för att försöka få bort det bruna.

Jag vet att det finns något medel man kan tillsätta också, som ska ta bort sånt där, men eftersom det inte påverkar fiskarna negativt så känns det så himla onödigt att göra det bara av estetiska skäl. Förr eller senare kommer det ju bli bra.

Har också tittat mer på det här med att ha växter som växer upp ur akvariet, eller rättare sagt, vanliga "husväxter" som får ha sina rötter ner i akvariet. Enligt folk som har mer koll än mig verkar det som att mina två favoritväxter (fredskalla och ytterligare en vars namn jag aldrig håller ordning på) är extremt lämpliga alternativ för just sådant. Sååå, här ska det bli växter! :D Enda som gör mig tveksam är om det går att ha till mitt 200L eller om det blir för mörkt där. Nu kommer det visserligen bli lite ljusare av akvariebelysningen, men akvariet ska stå i den mörkaste delen av lägenheten. Kanske ordna något till mina luminatus..? Har dessutom hört att i det vilda så påminner sådana rotsystem om deras naturliga områden för lek... Tål att funderas på! Hade ju varit kul att byta ut garnmoppar mot riktiga rötter.

Nu börjar rötterna hos praecox färga vattnet igen, det ser mörkt ut där inne :rofl: Ska se till att ikväll trycka ner några växter som är på väg att smita, och plantera några nya, därefter faktiskt fylla upp ordentligt med vatten. Sedan får jag väl göra några vattenbyten ibland för att försöka få bort det bruna.

Jag vet att det finns något medel man kan tillsätta också, som ska ta bort sånt där, men eftersom det inte påverkar fiskarna negativt så känns det så himla onödigt att göra det bara av estetiska skäl. Förr eller senare kommer det ju bli bra.

Har också tittat mer på det här med att ha växter som växer upp ur akvariet, eller rättare sagt, vanliga "husväxter" som får ha sina rötter ner i akvariet. Enligt folk som har mer koll än mig verkar det som att mina två favoritväxter (fredskalla och ytterligare en vars namn jag aldrig håller ordning på) är extremt lämpliga alternativ för just sådant. Sååå, här ska det bli växter! :D Enda som gör mig tveksam är om det går att ha till mitt 200L eller om det blir för mörkt där. Nu kommer det visserligen bli lite ljusare av akvariebelysningen, men akvariet ska stå i den mörkaste delen av lägenheten. Kanske ordna något till mina luminatus..? Har dessutom hört att i det vilda så påminner sådana rotsystem om deras naturliga områden för lek... Tål att funderas på! Hade ju varit kul att byta ut garnmoppar mot riktiga rötter.
Fredskalla är en sumpväxt så de gillar inte att stå för djupt.

Du skulle ju kunna sätta upp växtspotlights till växterna ovan vattenytan i det mörka hörnet om det behövs. :)

Hej alla. Det här med rengöring. Har tittat på några filmer på Youtube som visar detta, men jag lyckas ändå inte. Har två olika "slamhäverts" en med blåsa att trycka på för att få upp vatten i slangen. Det fungerar bra men allt smuts blir kvar, tycker jag. Alltså bara bra vid vattenbyte. Den andra suger upp allt, lyckas inte få grus och sand att bli kvar, det följer med upp. Kan någon förklara hur jag ska göra? Finns det typ kurser i att lära sig detta?

Hej alla. Det här med rengöring. Har tittat på några filmer på Youtube som visar detta, men jag lyckas ändå inte. Har två olika "slamhäverts" en med blåsa att trycka på för att få upp vatten i slangen. Det fungerar bra men allt smuts blir kvar, tycker jag. Alltså bara bra vid vattenbyte. Den andra suger upp allt, lyckas inte få grus och sand att bli kvar, det följer med upp. Kan någon förklara hur jag ska göra? Finns det typ kurser i att lära sig detta?
Längre avstånd till underlaget och håll mynningen i handen så du kan både knipa åt och minska suget och röra om lite så det du vill suga upp virvlar upp lite från gruset. :idea:

Jag har lite smått börjat sätta igång 243an. Massa biofilm: :D
20240121_235202.webp

Sanden som följde med akvariet är snygg tycker jag men superfinkornig och väldigt ljus. Jag inser redan nu, speciellt efter att ha dumpat filtergojs i karet, att den kommer bli ett aber att hålla snygg + att den beter sig som ett dammigt jobbigt pulver som också packar sig supertätt:
Video-Capture-20240123-181306.jpg

(Planarierna har förstås redan flyttat in!)

Borde väl egentligen byta ut sanden direkt men orkar inte med det! Behöver mer sjösten i olika storlekar också. Det tänker jag nog bara gå och plocka någon gång när det börjar regna igen istället för att snöa. När nu det blir?

I 44a liters karet trivs tydligen de flygande plättarna väldigt bra! De har gjort galet mycket rötter och växer på som bara den.

Fjädersparrisen verkar också helt okej med att stå i blöt. Fredskallan var lite grinig men verkar vara okej nu och sätter nya blad. Ormbunkarna blev riktigt sura (!) men det finns ändå hopp om att de ska vänja sig och återhämta sig igen.
InCollage_20240123_183203825.jpg

Var tvungen att klippa ner några växter i 105an, vissa där växer verkligen som ogräs! Å andra sidan är det ju lite trevligt också, framförallt när man kan peta ner dem i sanden igen och plötsligt ha ännu mer växter :D Kunde ta några små sticklingar från andra akvarium också och nu börjar jag faktiskt bli ganska nöjd med det där, förutom stenarna som tynger ner rötterna då :p

Nu håller jag på och vänjer över räkorna på det vattnet, sedan när de flyttat in och mår bra, då ska jag se till att fylla upp akvariet så att det faktiskt är så mycket vatten i som det ska vara. Ser ju minst sagt fånigt ut nu, men ja, jag vill inte orsaka översvämning varannan dag, eller behöva tömma ut bara för att fixa och dona.
417924416_1484004265512987_6902645028844508157_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 369
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka