Nu har jag varit på akvarielagret och köpt hem täckglas till mina 54or och 4st praecox-honor
De är betydligt yngre än de jag har nu, men det är nog bra. Eller ja, troligen ca 7 månader yngre.
Täckglasen är jag väldigt nöjd med, och väldigt nöjd med hållarna som sambon 3D-printade åt mig:
Nu kan jag äntligen fylla på utan att det avdunstar på en gång
Sedan kikade jag såklart lite på andra fiskar där på akvarielagret. Fick syn på madagaskar-regnbågen och ja, det blir tveklöst sådan till kommande större akvarium. Herregud så fina de är! Sedan hade de också celebes-regnbågen inne, strålfena kallas de visst. De har jag läst om men inte sett IRL. Och alltså, de var verkligen häftiga! Funderar på om de kanske kan gå tillsammans med madagaskarfiskarna... Tål att tänkas på.
Eftermiddagen spenderades iaf med vännen jag tidigare bytte akvarium med, och nu gav han mig dels ett gäng flytväxter som börjat ta över hans akvarium, dels gav han mig några växter som kan passa att ha växandes på kanten med rötterna ner, han gav mig också lite fiskmat av en sort som han tycker är superbra som han tyckte att jag skulle testa till mina fiskar... Kändes som om jag rånade honom ungefär
Och såklart passade jag på att fotografera i hans olika akvarium också! Han har en stor gibbiceps, blåa räkor, kulfisk... Det var spännande att se.
Vad som var betydligt mindre kul var att besöka en annan butik som sålde akvariegrejer och fisk. Vi var så nära och tänkte "why not?". Visst, fiskarna såg välmående ut och växterna var bra. Men. Kundbemötandet... Jag och vännen hamnade mitt uppe i när en säljare stod och lurade på en kunskapstörstig nybörjare ett hav av vattenberedningsprodukter hon absolut inte behövde (och två olika sorter av i princip samma sak = fullständigt onödigt), nämnde inget om hur hon faktiskt skulle sköta akvariet osv. Min vän såg till att börja prata med kunden lite när hon sedan stod och kollade på annat utan säljare, och så slutade det med att hon och jag gick runt och pratade, tittade på fiskar osv. Jag rekommenderade henne också att lägga tillbaka ungefär hälften av sakerna säljaren sagt att hon skulle ha och istället satsa på mer växter (som säljaren inte nämnt öht). Hon var jätteglad, otroligt trevlig osv. Tror hon kommer få en bättre start nu med sitt akvarium... Men alltså. ÅH så irriterad jag blev.
Och vännen, han hörde sedan säljaren stå och rekommendera saker som han visste att snudd på motverkade det en annan kund ville ha hjälp med... Så eh. Vi gick därifrån, och jag vägrade köpa fisk där trots att de hade massor av fina praecox-honor. Jag köpte dem hellre på akvarielagret trots att de skulle vara några kronor dyrare där (sedan fick jag rabatt så att de blev billigare, men ja
)