Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har faktiskt reflekterat över att 105 var en konstig ovanlig storlek :D tror inte du behöver oroa dig för lutningen. Låter ju som att det är huset som satt sig. Här hemma är det kaos. Väntar på en växtleverans med gräs innan jag fyller nya akvariet med vatten. Vill plantera de låga växterna i grunt vatten i någon vecka i hopp om att de hinner fästa sig lite och inte flyter upp lika lätt. Mitt lyxiga i-landsproblem är att det följde med växter med nya akvariet, mitt gamla var fullt av växter redan och igår var det en person som bytte inriktning på sitt akvarie och slumpade bort en halv icapåse med anubias petit, bucephalandra, mossor och olika stamväxter för 100 spänn. Så här ser mitt gamla akvarie ut nu. Hoppas det överlever i en vecka

Visa bifogad fil 137773

Jag har i varje fall planterat min cryptocoryne, pogostemon och alternera reineckii i nya
Gud vad mycket växter! Vad kul! :D Jag ÄLSKAR crinium calamistratum och tänker hela tiden att jag vill ha fler av den men plånboken säger jämt nej.:banghead:

Nu har jag varit på akvarielagret och köpt hem täckglas till mina 54or och 4st praecox-honor :banana: De är betydligt yngre än de jag har nu, men det är nog bra. Eller ja, troligen ca 7 månader yngre.
Täckglasen är jag väldigt nöjd med, och väldigt nöjd med hållarna som sambon 3D-printade åt mig:
glashållare.webp

Nu kan jag äntligen fylla på utan att det avdunstar på en gång :rofl:

Sedan kikade jag såklart lite på andra fiskar där på akvarielagret. Fick syn på madagaskar-regnbågen och ja, det blir tveklöst sådan till kommande större akvarium. Herregud så fina de är! Sedan hade de också celebes-regnbågen inne, strålfena kallas de visst. De har jag läst om men inte sett IRL. Och alltså, de var verkligen häftiga! Funderar på om de kanske kan gå tillsammans med madagaskarfiskarna... Tål att tänkas på.

Eftermiddagen spenderades iaf med vännen jag tidigare bytte akvarium med, och nu gav han mig dels ett gäng flytväxter som börjat ta över hans akvarium, dels gav han mig några växter som kan passa att ha växandes på kanten med rötterna ner, han gav mig också lite fiskmat av en sort som han tycker är superbra som han tyckte att jag skulle testa till mina fiskar... Kändes som om jag rånade honom ungefär :D
Och såklart passade jag på att fotografera i hans olika akvarium också! Han har en stor gibbiceps, blåa räkor, kulfisk... Det var spännande att se.

Vad som var betydligt mindre kul var att besöka en annan butik som sålde akvariegrejer och fisk. Vi var så nära och tänkte "why not?". Visst, fiskarna såg välmående ut och växterna var bra. Men. Kundbemötandet... Jag och vännen hamnade mitt uppe i när en säljare stod och lurade på en kunskapstörstig nybörjare ett hav av vattenberedningsprodukter hon absolut inte behövde (och två olika sorter av i princip samma sak = fullständigt onödigt), nämnde inget om hur hon faktiskt skulle sköta akvariet osv. Min vän såg till att börja prata med kunden lite när hon sedan stod och kollade på annat utan säljare, och så slutade det med att hon och jag gick runt och pratade, tittade på fiskar osv. Jag rekommenderade henne också att lägga tillbaka ungefär hälften av sakerna säljaren sagt att hon skulle ha och istället satsa på mer växter (som säljaren inte nämnt öht). Hon var jätteglad, otroligt trevlig osv. Tror hon kommer få en bättre start nu med sitt akvarium... Men alltså. ÅH så irriterad jag blev.

Och vännen, han hörde sedan säljaren stå och rekommendera saker som han visste att snudd på motverkade det en annan kund ville ha hjälp med... Så eh. Vi gick därifrån, och jag vägrade köpa fisk där trots att de hade massor av fina praecox-honor. Jag köpte dem hellre på akvarielagret trots att de skulle vara några kronor dyrare där (sedan fick jag rabatt så att de blev billigare, men ja :p )

Nu är det dags för mig att börja titta på akvarium!
Jag har max 150 cm vägg så får plats med ett ganska stort akvarium om jag vill. Ska börja med att kolla i den lokala akvariebutiken vad de har.

Fiskar lär ju dröja ett bra tag. Vet att jag vill ha ett stim neontetror, i övrigt lite oklart. Men får ju bli fiskar som gillar samma miljö.
Som bottenfiskar funderar på pansarmalar. Kan man ha både dem och otocinclus eller konkurrerar de med varandra?

Någon som kan ge tips på en bra och lättnavigerad sida där man kan läsa om olika fiskar utan att behöva veta exakt vad man letar efter? Där man inte får flera hundra träffar när man söker utan främst de vanligaste fiskarna som finns i Sverige. Skulle helst vilja ha en bok, men hittar ingen som verkar vara det jag söker. Dvs beskriva fisken, dess behov av mat, pH, temperatur, sällskap och akvariestorlek m m på ett lätt sätt. Och gärna lite om växter och miljön i akvariet.

Nu är det dags för mig att börja titta på akvarium!
Jag har max 150 cm vägg så får plats med ett ganska stort akvarium om jag vill. Ska börja med att kolla i den lokala akvariebutiken vad de har.

Fiskar lär ju dröja ett bra tag. Vet att jag vill ha ett stim neontetror, i övrigt lite oklart. Men får ju bli fiskar som gillar samma miljö.
Som bottenfiskar funderar på pansarmalar. Kan man ha både dem och otocinclus eller konkurrerar de med varandra?

Någon som kan ge tips på en bra och lättnavigerad sida där man kan läsa om olika fiskar utan att behöva veta exakt vad man letar efter? Där man inte får flera hundra träffar när man söker utan främst de vanligaste fiskarna som finns i Sverige. Skulle helst vilja ha en bok, men hittar ingen som verkar vara det jag söker. Dvs beskriva fisken, dess behov av mat, pH, temperatur, sällskap och akvariestorlek m m på ett lätt sätt. Och gärna lite om växter och miljön i akvariet.
Med tanke på att du får plats med ett långt akvarium, kika på regnbågsfiskar! Ja, jag tjatar om dem :rofl: Regnbågsfiskar som grupp är jättesnälla, långlivade, tåliga och okomplicerade. Jätteroliga och otroligt vackra! De älskar att vara i stim och ser om möjligt ännu bättre ut när man har ett gäng av dem :D

Pansarmalar är allätare och äter gärna även frysta mygglarver mm. Ottos är vegetarianer och algätare, dvs helt annan typ av fisk. Pansarmalarna är inte algätare, bara bottenlevande. De gillar att böka runt i sanden efter mat.

Alltså, de är om möjligt ännu vackrare när de är i ett riktigt stim istället för bara en grupp. Skillnaden mellan 6 och 10 regnbågar är märkbar, och oj vad jag älskar mina fiskar :heart: De är helt otroliga. Imorgon måste jag försöka få bättre foton på dem, nu var det alltid någon som var lite utanför bild.
423194131_2748876375260725_5706561706146614223_n.jpg
423194663_2748876355260727_2435081979411361803_n.jpg

Sitter och funderar på vad man ska ha för filter till kommande 200L.
Det jag vet är att jag vill ha ett som är tyst, och det får gärna vara ett innerfilter eftersom det känns läskigt med stora ytterfilter som kanske läcker... Fast det kanske jag inte behöver oroa mig för?

Tänker köpa nytt i butik och vill inte bli ruinerad men samtidigt betalar jag hellre för något tyst i bra kvalitet än tar det billigaste och blir missnöjd. Kommer ju ha rejält(!) med växter, så egentligen är filtreringen inte det viktigaste kanske, men regnbågar verkar generellt gilla att simma i lite halvströmt vatten så lite tryck i pumpen vill jag ha.

Har kikat på Aquael Turbofilter 1000 och Fanfilter 3+, för de har vi i butiken och de har trevlig prislapp. Men de är ju stora och fula, såklart... ASAP 700 är också trevligt, och verkar dra hälften så mycket ström. Men det har inget direkt utblås utan det är mer att vattnet porlar ut där uppe. Trevligt och tyst, men kanske inte regnbågarnas favorit.

Skulle det vara jättedåligt att ha ett filter för akvarium på 160-180L trots att mitt kommer vara på 200L? Jag kan köpa ett jättebilligt(!) Eheim pick up 160, och det verkar ha bra utblås också. Men ja. Då var det bara för 160L...

Sitter och funderar på vad man ska ha för filter till kommande 200L.
Det jag vet är att jag vill ha ett som är tyst, och det får gärna vara ett innerfilter eftersom det känns läskigt med stora ytterfilter som kanske läcker... Fast det kanske jag inte behöver oroa mig för?

Det där funderar jag på ibland. Generellt verkar folk, som hållit på med akvaristik länge, föredra ytterfilter till större kar. Jag har bara fått svar som att de är bättre. Men varför?
Jag gillar inte heller tanken på att leda ut vattnet utanför karet.... Och det finns ju innerfilter för kar på 4-500 L?

Det där funderar jag på ibland. Generellt verkar folk, som hållit på med akvaristik länge, föredra ytterfilter till större kar. Jag har bara fått svar som att de är bättre. Men varför?
Jag gillar inte heller tanken på att leda ut vattnet utanför karet.... Och det finns ju innerfilter för kar på 4-500 L?

Mycket större filtervolym som är lätt att rengöra och fixa med utan att behöva gräva fram det från insidan av karet och råka sabba planteringar.

Och dessutom, innerfilter är fula. Vill man satsa på aquascaping på riktigt behöver man ett ytterfilter, eller till nanokar ett hang-on.

En vän som ska flytta erbjöd mig precis ett 250 liters kar, med pump och värmare, för 500 kr. Jag blev ju ursugen! Men någon mer akvariebänk blir det inte.. Vågar man ställa ett sånt på en vanlig byrå? Om man slår på förstärkning? Eller bygga med lecablock har jag sett att folk gör? Och - kan det stå precis där luftvärmepumpen blåser varmluft till och från under dagen eller orsakar temperatur skiftningarna skador i glaset? Eller brevid öppna spisen, samma problematik dock?

En vän som ska flytta erbjöd mig precis ett 250 liters kar, med pump och värmare, för 500 kr. Jag blev ju ursugen! Men någon mer akvariebänk blir det inte.. Vågar man ställa ett sånt på en vanlig byrå? Om man slår på förstärkning? Eller bygga med lecablock har jag sett att folk gör? Och - kan det stå precis där luftvärmepumpen blåser varmluft till och från under dagen eller orsakar temperatur skiftningarna skador i glaset? Eller brevid öppna spisen, samma problematik dock?

Beror på hur byrån är byggd, 250 liter = 250kg.

Kanske inte rimligt med nåt rackel från Ikea, men är byrån i solitt trä och extremt stadig är det minst lika bra som en akvariemöbel. Tänk på att ytbehandla den så den tål lite vattenskvätt.

Och så en tryckutjämnande matta/frigolit under karet.

Beror på hur byrån är byggd, 250 liter = 250kg.

Kanske inte rimligt med nåt rackel från Ikea, men är byrån i solitt trä och extremt stadig är det minst lika bra som en akvariemöbel. Tänk på att ytbehandla den så den tål lite vattenskvätt.

Och så en tryckutjämnande matta/frigolit under karet.
Frigolit kan vi få med, det har vännen haft under. Byrån jag tänkte på är definitivt budget möbel dock.... Men det bör gå att hitta nåt sånt där gammal tungt på blocket typ...

Jag hade ett 54 liters på en vanlig Ikea Malm-byrå (med en vaxduk över skivan för att skydda mot vattenstänk). Det gick bra en tid tills jag en dag såg att byrån hade sjunkit ihop mot mitten (hade frigolit under karet så noterade det nog inte direkt från början). Efter det skaffade jag en akvariebänk.

Nu gjorde jag vad jag kan minnas ingenting för att förstärka byrån, men jag hade med denna erfarenhet varit väldigt försiktig med hur/på vad jag placerade ett större kar.

Jag hade räknat på ev vikt närmare 300 kg. Akvariet i sig väger en hel del och grus och stenar är tyngre än vatten och det går åt en hel del grus i ett så stort akvarium. Leca håller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 369
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka