Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg en annons för ett "akvarium"... Det var en glasskål med några få stenar på botten, ingen värmare, inget filter, ingenting av någonting. Enligt annonsen medföljer två guldfiskar och jag började genast undra var något sådant kunde finnas. Well. Vid noga koll på bilderna lyckades jag få syn på två stackars guppys i den där skålen. Har skrivit och kollat om de finns kvar, om de är kvar tänkte jag kolla skicket på dem och se om det går att göra något...

1000044844.webp

:(

Har sagt att jag kan ta fiskarna bara så att han kan sälja skålen separat. Han gillade idén, men ville ha överpris för fiskarna. Såklart. Alltså visst, jag inser att man inte kan rädda allt och alla, men nu när de ändå finns nära mig så vill jag försöka.

Har nu ägnat lite tid åt underhåll av mina två 54or.
Båda 54orna.webp
I det första fick jag skrapa alger från glaset och plocka lite med händerna från växterna. Har nu tagit bort mina garnmoppar då fiskarna ändå inte verkade bry sig om dem och de mest verkar agera hem åt alger som jag upplever har fått bättre spridning sen jag satte in mopparna... Några växter hade tillräckligt mycket alger också för att jag skulle känna att det var värt att kapa av dem. Ska fundera på att göra någon förändring med belysningen, för den påverkar också så att det blir mer alger än tidigare. Har iaf minskat ner på antalet timmar belysningen är igång, så hoppas på att det inte kommer tillbaka nu när jag tagit bort en del. Imorgon ska jag ta och skölja igenom filtret också, för att få bort de alger som nu sugs in i svampen där (dvs allt som började flyta omkring efter att jag skrapat glasen, det såg kaotiskt ut en stund).

I guppyakvariet handlade det mest om att klippa växter, där har jag inte direkt några alger. Jag fyllde också på med lite mer vatten. Jag vet inte vad växterna framför rötterna heter, men herrejösses(!) så snabbt de växer! Helt galna är de, och det känns som att jag knappt hinner blinka innan de växt 5cm sen senaste klippningen. Fördelen med det är ju dock att jag snabbt får mycket växter i mina akvarier :p Jag köpte en sådan liten kruka för ett tag sedan och stoppade ner alla de "tussarna" i mitt 110L. Det var väl 4-5st eller vad det nu brukar vara i en sådan kruka. Well. Nu har jag massor av sådana i 110L, i guppy-54an och någon enstaka i mitt luminatusakvarium :rofl: Och jag ser att de behöver klippas i 110L också, såklart. Varför inte just där?

Fick precis se otroligt fina bilder av en för mig ganska okänd regnbågsfisk. Titta här!
regnbåg.webp

De där är Melanotaenia lacustris, och googlar man bilder så får man varken fram speciellt många eller speciellt bra förslag. Hos jobbets leverantörer visas bara unga små icke utfärgade fiskar, så det är såklart lätt att missa dem då. Men alltså de där! Tänk dem i ett välplanterat akvarium med eventuellt lite andra blå fiskar och blå räkor... (väldigt välplanterat så att räkorna har en chans att överleva...) Det hade ju varit fantastiskt!

Jag behöver fler akvarium...

20240205_190917.webp

Fortfarande lite disigt men bakre rutan är av frostat glas vilket nog får det att se värre utan än det är.
Lite tomt ännu men i mitten ska vulkanen in, jag har en echinodorus och en Java ormbunke på väg från cyberzoo.se och 5 plantor Vallisneria som jag budade hem på tradera som ska i med(eftersom sambon slängde de jag redan beställt i tron att det bara var gammalt plastemballage😲🤥🤣) De ska ofta få gå säkra för slöjstjärt läste jag så vi provar och ser.

Jag kan ha råkat beställa ett nytt innerfilter också:angel: Ett Aquael Turbo 1000. Det ska enligt mitt googlande funka bra till skitgrisar trots att det är ett budgetfilter.
Så... karet kostade 200 kr eftersom vännen(bekanten mer iofs)drog av en del när vi upptäckte att rampen var trasig.
Sen blev det inköp av LED ramp och filter= 1500 kr totalt😅

Visa bifogad fil 138389
Fortfarande lite disigt men bakre rutan är av frostat glas vilket nog får det att se värre utan än det är.
Lite tomt ännu men i mitten ska vulkanen in, jag har en echinodorus och en Java ormbunke på väg från cyberzoo.se och 5 plantor Vallisneria som jag budade hem på tradera som ska i med(eftersom sambon slängde de jag redan beställt i tron att det bara var gammalt plastemballage😲🤥🤣) De ska ofta få gå säkra för slöjstjärt läste jag så vi provar och ser.

Jag kan ha råkat beställa ett nytt innerfilter också:angel: Ett Aquael Turbo 1000. Det ska enligt mitt googlande funka bra till skitgrisar trots att det är ett budgetfilter.
Så... karet kostade 200 kr eftersom vännen(bekanten mer iofs)drog av en del när vi upptäckte att rampen var trasig.
Sen blev det inköp av LED ramp och filter= 1500 kr totalt😅
Tror det blir jättebra med det filtret du beställt. Nu har jag inte provat det själv, men klämt och känt på det en del då jag först funderade på det till mitt 200L. Insåg dock att jag absolut inte behöver ett så rejält filter för det jag planerar att sätta in, så det blir ett litet fjuttfilter här istället som jag kunde köpa för inga pengar alls på rea (vi fick in ett lagom stort Eheim till jobbet som hade 70% rabatt pga utgående sortiment, så jag köpte det). Fasar lite för hur dyrt mitt 200L kommer bli i övrigt, men det löser sig nog... Kommer ta det väldigt långsamt med att starta igång det för att inte behöva köpa allt på en gång.

Otroligt vackra! Fina dina akvarier blivit. :heart och nu ser även jag charmen med flaskborstarna.

Mina växter har äntligen skickats så nu kan jag snart göra klart det sista i akvariet. Det ska bli skönt att bli färdig med grunden för det är mycket småpill med tråkiga saker som tar mycket tid. Som att när jag satt in ytterfiltret i skåpet satt hyllan för långt ner. I helgen borrade vi nya hål och lyfte upp hyllan. Men nu är det skönt när tekniken är gömd och allt fungerar och är lätt att komma åt.

Tror jag fått bakterieblomning för vattnet ser lite mjölkigt ut. Mina cryptocoryne och pinafitida har smällt av den omilda behandlingen. Hoppas verkligen de tar sig igen för de är några favoritväxter. Jag råkade bryta av alla blad från min anubias jade :( tror inte den kommer hämta sig. Även andra anubias och bucephalandra har fått mörka fläckar men de är stora och friska och kommer hämta sig.

I nya akvariet är gh värdet plötsligt 0? Så konstigt eftersom jag fyller samma vatten. måste bero på olika substrat. Kommer köpa gh +. Innan har jag haft kh+. Vill inte ligga på 0 och misstänker att det är därför växter smält.

På tal om substrat var det helt klart värt att investera i ett dyrare. Inte en enda äxt har flutit upp så här långt :banana:

Började fundera på hur mycket pengar jag lagt på mina akvarier hittills. Sånt där som man inte ska göra.
54Lx2 + 110L + 30L = 1500kr.
Ett filter för typ 200kr.
Aquasoil + sand för typ 500kr.
Rötter för typ 200kr?
Växter för ca 500kr
Nya glaslock till 54orna + ny belysning till ena, ca 750kr.
Fiskar... 900kr?
Vet inte exakt. Men ja, ungefär sådär.

Räkor har jag fått gratis, likaså en del växter, alla håvar, en hel del rötter och andra tillbehör. Räknar inte med fiskmat här, men där har jag väl kanske kommit upp i 80kr eller något, för mina fiskar äter inte så mycket och även där fick jag med en del när jag köpte 110L.

Så på ett ungefär 4000kr om jag även räknar med möbeln som allt står på. Det är inte så illa för 3st akvarium i vettig storlek med ordentligt med växter och fina invånare. Hade dock blivit dyrare om jag inte fått rabatt på växter och fisk, så där har jag ju haft lite tur också.

Sedan kommer det dra iväg med mitt 200L. Där räknar jag med 4000kr bara för möbel + akvarium, filter och belysning och sand. Hoppas som sagt var på att inte direkt behöva betala för växter dit. Men då är det ett helt nytt akvarium och dessutom i optiwhite-glas. Sedan börjar jag vela lite kring vad det ska bli för fisk ändå. Regnbågar definitivt, men vilken sort? Inte 100%. Räkor lär jag få gratis, igen.

Började fundera på hur mycket pengar jag lagt på mina akvarier hittills. Sånt där som man inte ska göra.
54Lx2 + 110L + 30L = 1500kr.
Ett filter för typ 200kr.
Aquasoil + sand för typ 500kr.
Rötter för typ 200kr?
Växter för ca 500kr
Nya glaslock till 54orna + ny belysning till ena, ca 750kr.
Fiskar... 900kr?
Vet inte exakt. Men ja, ungefär sådär.

Räkor har jag fått gratis, likaså en del växter, alla håvar, en hel del rötter och andra tillbehör. Räknar inte med fiskmat här, men där har jag väl kanske kommit upp i 80kr eller något, för mina fiskar äter inte så mycket och även där fick jag med en del när jag köpte 110L.

Så på ett ungefär 4000kr om jag även räknar med möbeln som allt står på. Det är inte så illa för 3st akvarium i vettig storlek med ordentligt med växter och fina invånare. Hade dock blivit dyrare om jag inte fått rabatt på växter och fisk, så där har jag ju haft lite tur också.

Sedan kommer det dra iväg med mitt 200L. Där räknar jag med 4000kr bara för möbel + akvarium, filter och belysning och sand. Hoppas som sagt var på att inte direkt behöva betala för växter dit. Men då är det ett helt nytt akvarium och dessutom i optiwhite-glas. Sedan börjar jag vela lite kring vad det ska bli för fisk ändå. Regnbågar definitivt, men vilken sort? Inte 100%. Räkor lär jag få gratis, igen.
Man ska väl aldrig börja räkna. Egentligen. Vill man veta liksom?😅🤣

En nattlig fundering såhär när jag ändå inte kan somna om... På flera av de foder jag köpt står det att fiskarna ska matas 2-4 gånger om dagen med så mycket de äter på X min.
Om de nu ska ha så många gånger om dagen, tänder ni varje gång då eller funkar det att mata fast belysningen är släckt? Hittar alla mat då?

Mina kar är tända 13-21. Jag brukar mata kl 17 och 20 om jag jobbat dag, 14 och 20 om jag är ledig eller 12 och 23 om jag jobbat kväll. Bryr sig fiskar om att jag är så oregelbunden?
I de fall jag matat utanför "tända" tider har jag slagit på belysningen ungefär 10 min innan jag ger och släckt när jag ser att allt foder vid ytan är uppätet.
På fodret till slöjstjärt som vi köpte(sjunkande pellets)står det att unga växande slöjstjärtar ska matas 3-4 gånger om dagen. Hur många timmar tro behöver det gå emellan för att de ska hinna smälta en giva innan de får nästa? Och behöver jag tända eller kan jag t ex ge en giva på morgonen innan jobbet utan att tända åt dem?

En nattlig fundering såhär när jag ändå inte kan somna om... På flera av de foder jag köpt står det att fiskarna ska matas 2-4 gånger om dagen med så mycket de äter på X min.
Om de nu ska ha så många gånger om dagen, tänder ni varje gång då eller funkar det att mata fast belysningen är släckt? Hittar alla mat då?

Mina kar är tända 13-21. Jag brukar mata kl 17 och 20 om jag jobbat dag, 14 och 20 om jag är ledig eller 12 och 23 om jag jobbat kväll. Bryr sig fiskar om att jag är så oregelbunden?
I de fall jag matat utanför "tända" tider har jag slagit på belysningen ungefär 10 min innan jag ger och släckt när jag ser att allt foder vid ytan är uppätet.
På fodret till slöjstjärt som vi köpte(sjunkande pellets)står det att unga växande slöjstjärtar ska matas 3-4 gånger om dagen. Hur många timmar tro behöver det gå emellan för att de ska hinna smälta en giva innan de får nästa? Och behöver jag tända eller kan jag t ex ge en giva på morgonen innan jobbet utan att tända åt dem?
Nu har inte jag yngel utan bara vuxna fiskar, men jag matar 0-2 gånger per dag. Vissa dagar är jag på jobbet i princip hela tiden när akvarierna är tända, och då får de ingen mat. Andra dagar är jag hemma mycket och då får de flera gånger. Ingen av mina har mått dåligt pga det och jag tänker att ute i det vilda är det väldigt oregelbunden tillgång på mat också.

På jobbet, då matar vi alla fiskar en gång per dag och det kan bli när som helst under öppettiderna. Samma där, de mår bra. Och alla levandefödare förökar sig så även ett stort antal yngel verkar klara av den typen av matning.

Ledig idag och har läst massor om fisk osv :p
Har konstaterat att de blåa regnbågarna jag hittade tidigare skulle direkt vantrivas i mitt vatten om jag inte börjar mixtra för att ändra alla parametrar, och nä, det tänker jag inte i nuläget. Det är inte värt det.

Däremot borde madagaskar-regnbågen trivas bra i mitt 200L, så det får nog bli sådana. Har funderat lite på vad man skulle kunna ha ihop med dem, och blev nyfiken på diamanttetra/briljanttetra. De verkar älska sådana vattenvärden som jag har, och inte gilla allt för burdusa fiskkompisar, mycket växter osv. Är det någon här som har erfarenhet av dem?

Guppysarna som jag försökte rädda har det inte gått så bra med. Säljaren är villig att sälja enbart fiskarna, till rejält överpris. Min kollega försökte också, och har nu avslutat med att om det blir så att hen bara vill bli av med fiskarna, då kan vi ta dem. Gissar att så inte blir fallet, tyvärr. Men jag försökte iaf.

Sedan var det en person som sökte efter nytt hem till två småfiskar. Inte en sort jag har, men en sort som borde trivas finfint tillsammans med mina luminatus eftersom de ändå är väldigt lika i storlek och beteende. Jag kontaktade den personen och sa som det var, att jag inte har samma sorts fisk, men vill hen så kan de två småttingarna få flytta hit. Då det är en ganska ovanlig sort är det väl inte jättetroligt att någon med likadana hör av sig och ägaren var mycket positiv till mitt förslag, så vi ska klura lite på transporten osv :) Eventuellt hjälper kollegan till där med, för de råkar bo nästan grannar.

Det blev en sväng på ikea också. Där har jag köpt två förvaringslådor som blir perfekta att ha akvarietillbehör i. Både för att de rymmer allt som behövs, och för att de har perfekta mått för att stå på min lagerhylla. Jag köpte också en glasskiva som ska få bli täckglas till 110L. Skivan är rätt längd, men lite väl smal, så jag ska ändra i designen på de hållare som sambon 3D-printade så att det går att tillverka lagom långa för det här akvariet. Ska även 3D-printa någon slags anordning för belysningen. Men, det hela kommer bli så mycket billigare än att köpa riktigt täckglas och byta ut belysningen (som faktiskt fungerar riktigt bra ändå).
Täckglas.webp

Fint va? :D

När det gäller hyllan som akvariet står på så är min plan att sänka mittenhyllan. Då får mina nya förvaringslådor bra plats på hyllan längst ner, och på mittenhyllan blir det precis lagom för ett till 54L. Ingen aning om vad jag ska ha där, men på torsdag när jag jobbar, då ska jag ta hem det billiga 54L jag köpt på rea, samt min möbel till 200L. Har fortfarande ingen aning om hur jag ska inreda.

Ledig idag och har läst massor om fisk osv :p
Har konstaterat att de blåa regnbågarna jag hittade tidigare skulle direkt vantrivas i mitt vatten om jag inte börjar mixtra för att ändra alla parametrar, och nä, det tänker jag inte i nuläget. Det är inte värt det.

Däremot borde madagaskar-regnbågen trivas bra i mitt 200L, så det får nog bli sådana. Har funderat lite på vad man skulle kunna ha ihop med dem, och blev nyfiken på diamanttetra/briljanttetra. De verkar älska sådana vattenvärden som jag har, och inte gilla allt för burdusa fiskkompisar, mycket växter osv. Är det någon här som har erfarenhet av dem?

Guppysarna som jag försökte rädda har det inte gått så bra med. Säljaren är villig att sälja enbart fiskarna, till rejält överpris. Min kollega försökte också, och har nu avslutat med att om det blir så att hen bara vill bli av med fiskarna, då kan vi ta dem. Gissar att så inte blir fallet, tyvärr. Men jag försökte iaf.

Sedan var det en person som sökte efter nytt hem till två småfiskar. Inte en sort jag har, men en sort som borde trivas finfint tillsammans med mina luminatus eftersom de ändå är väldigt lika i storlek och beteende. Jag kontaktade den personen och sa som det var, att jag inte har samma sorts fisk, men vill hen så kan de två småttingarna få flytta hit. Då det är en ganska ovanlig sort är det väl inte jättetroligt att någon med likadana hör av sig och ägaren var mycket positiv till mitt förslag, så vi ska klura lite på transporten osv :) Eventuellt hjälper kollegan till där med, för de råkar bo nästan grannar.

Det blev en sväng på ikea också. Där har jag köpt två förvaringslådor som blir perfekta att ha akvarietillbehör i. Både för att de rymmer allt som behövs, och för att de har perfekta mått för att stå på min lagerhylla. Jag köpte också en glasskiva som ska få bli täckglas till 110L. Skivan är rätt längd, men lite väl smal, så jag ska ändra i designen på de hållare som sambon 3D-printade så att det går att tillverka lagom långa för det här akvariet. Ska även 3D-printa någon slags anordning för belysningen. Men, det hela kommer bli så mycket billigare än att köpa riktigt täckglas och byta ut belysningen (som faktiskt fungerar riktigt bra ändå).
Visa bifogad fil 138469
Fint va? :D

När det gäller hyllan som akvariet står på så är min plan att sänka mittenhyllan. Då får mina nya förvaringslådor bra plats på hyllan längst ner, och på mittenhyllan blir det precis lagom för ett till 54L. Ingen aning om vad jag ska ha där, men på torsdag när jag jobbar, då ska jag ta hem det billiga 54L jag köpt på rea, samt min möbel till 200L. Har fortfarande ingen aning om hur jag ska inreda.
Vad roligt med så mycket planer!
Och jag är bara så avis på ditt jobb☺️

Vad roligt med så mycket planer!
Och jag är bara så avis på ditt jobb☺️
Jag är väldigt duktig på att planera saker och ting :angel: Och just att planera akvarier blir ju både lite kreativt, och fix med intressanta husdjur, så det är en perfekt kombo. Troligen därför jag älskar att ha akvarier.

Mitt jobb är verkligen jättebra just för möjligheten att titta närmare på all fisk osv. Hade troligen hamnat med helt andra fiskar om det inte varit för jobbet och för att jag verkligen kunnat titta närmare på dem. Så många fiskar som ser roliga ut på bild som inte tilltalar mig när man väl ser deras beteende osv, och så många fiskar som ser tråkiga ut på bild men betydligt roligare IRL. Sedan är det ju också svårt att fotografera fisk, och alltså, bilderna på zoopet är många gånger bedrövliga. Så många gånger som jag tittat igenom listorna där och ibland inte ens förstått att det är samma fisk som vi har i butiken :rofl:

Skulle vilja ha ett gult akvarium någon gång... Alltså att alla invånare är gula. Gul fjärilsciklid, gula räkor, gula guppys och så Pseudomugil furcatus, typ :p Inte för att jag känner mig säker på att de alla skulle trivas ihop, Framförallt räkorna hade nog levt farligt, och fjärilarna hade nog haft lite svårt att hävda sig och få mat med ett gäng matgalna guppys i samma akvarium... Men fint hade det varit!

Har förresten insett att jag inte gillar min akvariemöbel ändå, min lagerhylla. Anledningen? Det är ju en metallställning i grunden. Och pga hur allt är konstruerat så blir det att minsta lilla vibration från filtren gör att det låter som sjutton. Det blir bättre med glaslock än med stora plastlocken, men inte bra. Jag har en liten dämpande matta under alla akvarium, det hjälper inte för ljudet. Funderar på om frigolit hade varit bättre... Just nu blir jag tokig av ljudet (japp, ljudkänslig), och jag känner inte direkt att jag kan stänga av filtren heller. Så mycket växter har jag inte, än. Dessutom gillar regnbågarna att simma motströms lite då och då, som om de var i en rinnande bäck eller något, det är ju ofta sådana platser de ursprungligen kommer från dessutom, även om mina är akvariefödda.

Så. Jag funderar på om det går att göra något åt möbeln jag har, eller om jag ska ge mig på att bygga något eget. Jag funderar på sånt här, fast i mindre skala såklart:

Har också fått lite bekräftat att mina ottos inte är av varianten vittatus, utan istället macrospilus. Väldigt intressant att leverantören skickar fel. Eller ja, några fel. En av dem tror jag är en vittatus...

Senast ändrad:
Hittade precis det här klippet och tyckte det var bra för inspiration. Kanske någon mer här som har glädje av det:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
107 369
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka