Ledig idag och har läst massor om fisk osv
Har konstaterat att de blåa regnbågarna jag hittade tidigare skulle direkt vantrivas i mitt vatten om jag inte börjar mixtra för att ändra alla parametrar, och nä, det tänker jag inte i nuläget. Det är inte värt det.
Däremot borde madagaskar-regnbågen trivas bra i mitt 200L, så det får nog bli sådana. Har funderat lite på vad man skulle kunna ha ihop med dem, och blev nyfiken på diamanttetra/briljanttetra. De verkar älska sådana vattenvärden som jag har, och inte gilla allt för burdusa fiskkompisar, mycket växter osv. Är det någon här som har erfarenhet av dem?
Guppysarna som jag försökte rädda har det inte gått så bra med. Säljaren är villig att sälja enbart fiskarna, till rejält överpris. Min kollega försökte också, och har nu avslutat med att om det blir så att hen bara vill bli av med fiskarna, då kan vi ta dem. Gissar att så inte blir fallet, tyvärr. Men jag försökte iaf.
Sedan var det en person som sökte efter nytt hem till två småfiskar. Inte en sort jag har, men en sort som borde trivas finfint tillsammans med mina luminatus eftersom de ändå är väldigt lika i storlek och beteende. Jag kontaktade den personen och sa som det var, att jag inte har samma sorts fisk, men vill hen så kan de två småttingarna få flytta hit. Då det är en ganska ovanlig sort är det väl inte jättetroligt att någon med likadana hör av sig och ägaren var mycket positiv till mitt förslag, så vi ska klura lite på transporten osv
Eventuellt hjälper kollegan till där med, för de råkar bo nästan grannar.
Det blev en sväng på ikea också. Där har jag köpt två förvaringslådor som blir perfekta att ha akvarietillbehör i. Både för att de rymmer allt som behövs, och för att de har perfekta mått för att stå på min lagerhylla. Jag köpte också en glasskiva som ska få bli täckglas till 110L. Skivan är rätt längd, men lite väl smal, så jag ska ändra i designen på de hållare som sambon 3D-printade så att det går att tillverka lagom långa för det här akvariet. Ska även 3D-printa någon slags anordning för belysningen. Men, det hela kommer bli så mycket billigare än att köpa riktigt täckglas och byta ut belysningen (som faktiskt fungerar riktigt bra ändå).
Visa bifogad fil 138469
Fint va?
När det gäller hyllan som akvariet står på så är min plan att sänka mittenhyllan. Då får mina nya förvaringslådor bra plats på hyllan längst ner, och på mittenhyllan blir det precis lagom för ett till 54L. Ingen aning om vad jag ska ha där, men på torsdag när jag jobbar, då ska jag ta hem det billiga 54L jag köpt på rea, samt min möbel till 200L. Har fortfarande ingen aning om hur jag ska inreda.