N

Novum

Nu vet jag inte om den här tråden hamnade rätt men jag är i färd att kanske köpa en unghingst från 04 e Etrusco ue. Cardento (:bump:)
Nu till min fråga, vad skulle ni betala för denna om den inte hade (vad jag vet) genomgått något treårstest, inriden men inte inhoppad och rätt sen i utvecklingen?

Sv: Akut!!

Omöjligt att svara på utan att ha sett hästen.
Personligen bryr jag mig inte ett dugg om 3-års. Att en -04 inte är inhoppad tycker jag inte är något att bry sig om, spec inte om den är sent/sparsamt tagen.

Har den någorlunda kapacitet och normala gångarter hade jag som säljare inte släppt den för under 100 000 med den stammen.

Tack så mycket för svaret!! Nu vet jag att han ligger rätt bra till i pris :)

Ja om den är 100 procent frisk får vi se på besiktningen och röntgen.. Men löshoppar gör han väldigt bra och han har fina gångarter :)

vet att stammen är bra för hoppning men har ändå en helt annan uppfattning om priset på en 3-åring. Tycker att det borde räcka att lägga ut 40000-50000 kr faktiskt. Hur mkt begär dom för den?

Jag vet att dom oftast är dyrare men det är vi köpare som måste sätta stopp för prisutvecklingen. Betänk att en 3-åring är ett högst osäkert kort och det blir ännu osäkrare då den ej gått treårstest. En bra stam är ingen garanti... Det är en väldigt outbildad häst som inte har hoppat alls under ryttare. Det blir mkt jobb=utbildning av hästen för köparen innan en tävlingsstart kan komma ifråga.

Titta noga när hästen löshoppar på tekniken både fram och bak samt hur bjudning, ryggverkan och hur rädd om benen/hur den rättar sig fungerar. Vet.besikta helst med röntgenbilder.

Bra att få en annan syn på saken! nu Priset de begär är närmre 50 än 100. Att det blir mycket jobb är jag helt inställd på, för mig i nuläget så är inte tävlandet det viktigaste, jag kommer antagligen att tävla en annan häst under tiden. Visst är målet att tävla denna men det får ta den tid det tar om det nu blir köp :)

Någon annan som har någon åsikt eller tips på vad jag ska tänka på då det blir dags för besiktning?

Jag kan ju tillägga om jag varit oklar i tidigare inlägg att han hoppar med riktigt bra teknik, öppnar upp sig bra bak och jämna framben, han hoppar även med fin bjudning!

Som nämnt tidigare är jag av en helt annan uppfatting, nämligen att vi måste ta vara på våra svenska hästar och uppfödare. Får man inte mer än 50 000 för en 3-åring är det inte mycket lönt att hålla på med uppfödning. Och det vore fruktansvärt synd om den svenska aveln "läggs ner" för att man som uppfödare inte går runt.

Jag vet att dom oftast är dyrare men det är vi köpare som måste sätta stopp för prisutvecklingen.

Det är köparna som ser till att det finns en konkurrenskraftig och bra avel i Sverige så det är upp till köpare att betala vad det kostar.

Vet du hur mycket det kostar att föda upp en häst ? En treåring kostar minst 75 tusen att föda upp så varför skall inte köpare betala åtminstone det som hästen kostat att producera ?

som köpare förstår jag att du är snål o inte vill ge mer, men ur uppfödarens perspektiv måste du förstå att de kostar betydligt mer än 50 att föda upp en häst till 3 års ålder.

Så visst ska man som köpare vara glad om man hittar en normalbegåvning för 50 000 men som uppfödare skulle jag inte sätta ut den under 100 000.

Svårt att säga som folk säger när man inte sett den varken på bild eller i rörelse, men stammen i sig skulle jag säga är en bra stam. Kan inte klaga på den iaf! :)

Sen tycker jag det är induviduelt om man tycker 3-års test osv är viktigt eller inte, jag tycker det är ganska viktigt när jag kollar på yngre hästar,

denna häst har både ålder och stam för sig.... så runt 100:000 kr.

Svårt utan att ha sett hästen då så mycket spelar in i priset. Exteriör, gångarter, hoppteknik. Men om jag ska säga nått på rak arm ca 75-80 tusen kanske, med tanke på stammen. Eftersom hästen är sent tagen känns det inte rimligt att betala mer. Skulle nog få ut lite mer tror jag om den gått 3 års testet med bra resultat. Tror många som köper unghästar och betalar lite mer om hästen har resultat därifrån och då kanske är lite mera "förberedd" för 4 års championat och liknande.

Känner en som köpt en 4 åring för 80, med bra stam, som gått 1 m clear rounder felfritt och är ganska mycket riden.

Svårt utan att ha sett hästen då så mycket spelar in i priset. Exteriör, gångarter, hoppteknik. Men om jag ska säga nått på rak arm ca 75-80 tusen kanske, med tanke på stammen. Eftersom hästen är sent tagen känns det inte rimligt att betala mer. Skulle nog få ut lite mer tror jag om den gått 3 års testet med bra resultat. Tror många som köper unghästar och betalar lite mer om hästen har resultat därifrån och då kanske är lite mera "förberedd" för 4 års championat och liknande.

Känner en som köpt en 4 åring för 80, med bra stam, som gått 1 m clear rounder felfritt och är ganska mycket riden.

Tycker du att 80 var billigt för en 4-åring?:confused:
Annars fattar jag inte varför en 3-åring betingar samma pris då den inte är lika mkt riden och framförallt inte hoppad eller tävlad som 4-åringen. Då borde ju 3-åringen kosta betydligt mindre i mina ögon om man utgår från 4-åringen. 50 kan vara OK för 3-åringen tycker jag.

Runt 90 - 100 är min första tanke enbart på stammen, dock måste ju hästen ha bra hopp i och normala bra gångarter och vara rätt i huvet..

ansk: ditt pris tänker jag mig mer en ett åring och vissa två åringar.

Man ska betala för kvalitee, desamma på utrustning osv :P

En annan viktig sak som avgör priset är storleken, jag tror inte att du skrev ngnstans hur stor den var. En häst som är 159 betingar ett betydligt lägre pris än en häst som är 169cm. Nu antar jag iofs att denna är stor med tanke på stammen men ofta kostar hästar mindre om de är under 163, är iaf min erfarenhet.
Låter annars som en fin häst.

Ja han är nu runt 169-170 men jag skulle tippa på att han slutar runt 175 :) Jag har i alla fall varit och hämtat han nu och det är den snällaste häst jag någonsin har träffat på!

Jag vill iallafall tacka alla som har svarat, ni hjälpte mig att fatta beslutet :bow:

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 606
Senast: corzette
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 257
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 188
Senast: lizzie
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 961
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar