Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ska svara lite mer utförligt när jag är hemma. Åkte direkt till stallet efter att jag varit och hälsat på mamma, och efter att jag sagt hej till mina två fyrbeningar blev jag anlitad som expertkliare och förste pussare av denna lilla fuxhingst.
Där nånstans, när jag som bäst stod med en fölmule i ansiktet, brast det för mig lite. Mamma kommer antagligen inte få uppleva en ev. betäckning av mitt sto och kommer inte fatta om hon någon gång blir "hästmormor".
Och om jag träffar en man och får barn någon gång, kommer hon inte kunna vara mormor så som min mormor var till mig. Hon som hade älskat att vara mormor. Usch vad ont det gör.
Har varit så fokuserad på att ordna hjälp åt mamma att jag inte hunnit känna efter så mycket, men nu tror jag det börjar komma ikapp mig.
Nu ska jag försöka sluta gråta så jag kan se tillräckligt bra för att köra iväg från denna Burger King-parkering utan att krocka. Slog på vindrutetorkaren av ren reflex och hade ett ögonblick av "men det hjälper ju inte, är de trasiga?" innan hjärnan tänkt klart. Smittar förvirring?
Nej, det fattar jag, men av vad jag hört av pappa och vår husläkare så kan det vara svårt att få hjälp utan officiel diagnos, som @mandalaki sa. Tänkte att de kanske fick låta henne gå om hon ville det, även om hon är en fara för sig själv. Nu verkar det ju inte vara så, tack och lovSåklart, annars hade ju i princip ingen dement människa suttit på ålderdomshem, för ingen av de jag stött på när jag jobbade inom den typen av vård för länge sen ville ju vara där egentligen oavsett vilket stadium av demensen de var i.
Ser framför mig hur jag hägnar in mina föräldrars tomt. Mamma skulle tycka det skämtet var jätteroligt, måste dra det för henne.Ursäkta galghumorn men jag tror att Stereo kan ta det: annonsen jag får upp i det här inlägget är för elstängsel ...
Yes, ingen UVI. Tyvärr?Läst och begrundat. Du är så otroligt duktig och stark...styrkekram till dej. :-)
Sen undrar jag om UVI? Fått nåt svar om det ännu?
Tack för tipset. Har känt mig lite distansierad till hela situationen och tänkt att jag kanske inte behöver hjälp. Det är nog ett riktigt tankefel... ska kolla detta!Nästa kontakt du har med hennes läkare ska du fråga vilket anhörigstöd som finns i er kommun.
Alla kommuner är lite olika men du bör få någon slags stöd.
Han är lite ledsen, faktiskt. Ledsen och lättad, precis som jag. Vi pratar mycket, pappa och jag, för jag har faktiskt välsignats med inte bara världens bästa mamma, utan också världens bästa pappa. Pappa är dessutom pensionerad läkare, och psykiater dessutom, så han kan förklara vad som händer och vad vi kan förvänta oss på ett bra sätt. Men han är lite nere, ja... han vill ha hem henne igen, han tycker det känns svårt och konstigt om deras relation skulle avslutas så här, samtidigt som han märker att han mår bättre när han slipper passa mamma hela tiden.Hur ar det med din pappa i allt det har? Jag inser att deras forhallande inte ar bra ... men hur mar han? Och kan du kanna lite trost med honom? Lat sorgen ta den tid den tar ... och forsok ta hand om digsjalv ett tag nu.
Det lite dåliga är att de vill skicka hem henne med hemtjänst. Blir hon bättre kan det ju funka, men fram tills dess måste hon skötas. Hemtjänsten kommer få ge mediciner i alla fall, det sa läkaren. Jag försökte förklara om huset, att det knappt finns en fungerande dusch, att det inte finns några handfat, att den enda fungerade toaletten läcker vatten från cisternen, att de inte har någon diskmaskin och att pappa knappt klarar av att diska, att de lever i total misär och att mamma skäms så mycket för huset att hon vägrar släppa in någon alls. Inte ens hantverkare. Hon måste BORT därifrån, så jag och pappa kan fixa huset! (Jag tror dessutom att hennes långvariga depression beror på just det förbannade huset och att hon inte ser någon utväg därifrån. Hon är fastlåst i sitt eget personliga helvete och har inte hjärnkapaciteten att ta sig loss. )
Läkaren skulle prata lite med sina kollegor och höra av sig igen, så vi får se vad som händer...
KRÄV en vårdplanering. KRÄV. Sätt ner foten och tvärvägra som en istadig åsna. Överdriv, berätta att du inte kan räkna som resurs i detta och att det faktiskt inte GÅR att släppa hem henne innan det mest överhängande är ordnat.
Kommunen får anpassa bostaden helt enkelt, titta om det är lämpligt att hemtjänst tar ansvar i situationen.
Men KRÄV en vårdplanering. Kommunen måste involveras i detta på ett ordentligt sätt, de är experter på att undslippa sitt ansvar.
KRÄV en vårdplanering. KRÄV.
Där jag bor har dom tagit bort beteckningen Demensboende och det kallas istället Särskilt boende. Dit kan även friska äldre flytta som behöver mycket hjälp eller tillsyn. Det krävs dock nån form av godkännande för att flytta dit, jag vet inte exakt hur det går till.
KRÄV en vårdplanering. KRÄV. Sätt ner foten och tvärvägra som en istadig åsna. Överdriv, berätta att du inte kan räkna som resurs i detta och att det faktiskt inte GÅR att släppa hem henne innan det mest överhängande är ordnat.
Kommunen får anpassa bostaden helt enkelt, titta om det är lämpligt att hemtjänst tar ansvar i situationen.
Men KRÄV en vårdplanering. Kommunen måste involveras i detta på ett ordentligt sätt, de är experter på att undslippa sitt ansvar.
När mina föräldrar fortfarande bodde hemma var jag inte med om något läge där biståndshandläggarna tyckte att vi anhöriga skulle ta ansvar, faktiskt. Det är rätt bra. Det enda var, första gången när städning kom upp på bordet - då sa de till min syster att hemtjänsten städar så summariskt att det vore bättre om föräldrarna/vi kostade på en privat städfirma. Men de menade aldrig att det var vårt ansvar att göra saker för våra föräldrar, det är väldigt reglerat vad hemtjänsten gör/inte gör och det håller man sig till.Yes, yes, yes pa det. Och lat mig trycka pa OVERDRIV problemen och din oformaga att stalla upp som resurs for din mamma. Du ar oerhort upptagen av viktiga saker som du inte kan andra och glom hastigt det din mamma kan gora och focusera pa det som inte fungerar.