Agility nybörjare

Lejonelle

Trådstartare
Hurra!! Jag kom med på agilitykursen! Nu behöver jag andra nybörjare att längta ihop med tills det börjar i april. Finns det något man kan börja med redan nu? Samarbetsvillig, glad hund med fart och fläkt har jag redan :love:

Sv: Agility nybörjare

Kul! :-)

Sitt - stanna kvar är bra om det sitter hyfsat innan och även inkallningar. Att träna på koncentration och fokus lös bland andra hundar kan man inte göra för mycket, likaså att slappna av. Effektiv vila mellan övningarna ger mycket.

Sen beror det nog lite på vilka metoder kursen kommer lära ut men får du till det ovanstående så har du bra förutsättningar att utnyttja kurstiden maximalt.

Fart och fläkt behöver kombineras med lugn och koncentration för att undvika stress och överslag. Ett bra start och stopp gör stor skillnad. :-)

Tack, vilka bra tips! Är det någon vits att öva på några dirigeringstecken tycker du?

Vi ska också börja en nybörjar- agilitykurs i april. :)

Ser fram emot det, ska bli kul, men har mycket annat på gång samtidigt så jag hinner inte gå och längta så mycket ;)

Tack, vilka bra tips! Är det någon vits att öva på några dirigeringstecken tycker du?

Nä det är inte ens grundkurs utan snarare fortsättning. Dessutom finns många sätt att göra det på och beroende på hur din hund agerar bland hindrena bygger man ofts upp en träningsplan baserat på det.

Men ett handtecken för sitt, stanna, kom på håll kan vara bra men kommer nog inte behövas förrän ni börjar med kombinationer.

Gör du det inte redan så kör skogsagility på promenaderna, dvs att hunden får öva balans och smidighet genom att klättra upp på stenar och stockar. Bra kroppskontroll ger hunden självförtroende.

Du kan ju börja lära att skicka iväg huden till olika föremål samt lära den runda olika saker, som typ träd samt lära hunden att kunna springa på båda sidor om dig.
Handlingen på en agilitybana är minst lika viktigt som själva hinderkunskapen, och för handling behövs det inga hinder så det kan man träna överallt!

youtube är bra att kolla för inspiration!

Vad kul :)

Jag brukar tipsa mina blivande nybörjare följande att träna på hemma:

* Start: Stanna kvar och kom på kommando.
* Träna hunden att vara på både höger och väster sida.
* Framåtsändande mot skål
* Jobba med kontaktövningar med hunden lös i grupp med andra hundar.

Och viktigast av allt: Fundera ut vad din hunds favoritbelöning är, kamp, godis osv :laugh:

Tjoho!!! Vilken skojsig tråd! Ska läsa mer aktivt ikväll men börjar bara med att meddela att jag och lilljycken också börjar i april :)
LÄNGTAR!!!

Jag tänkte anmäla oss till en agilitykurs om det startar någon för nybörjare nu i vår :) Tror det kommer passa honom bra och att han skulle gilla det.

kl

Vad roligt detta ska bli! Då är vi ett litet gäng som får vara nybörjare tillsammans :) Här ska peppas!!! :D

Vad har ni för hundar? Själv har jag en faraohund som fyller 2 år nu i vår! Jag hoppas och tror att hon kommer att göra bra ifrån sig!

En liten fråga till vår "expertpanel":
Om man gör bra ifrån sig i nybörjarkursen finns det då någon tävling på så låg nivå?
Alltså är det lite som med rally, att har man gått en nybörjarkurs så finns det en klass man är redo att starta!
Är lite tävlingssugen :cool:

Om man gör bra ifrån sig i nybörjarkursen finns det då någon tävling på så låg nivå?
Alltså är det lite som med rally, att har man gått en nybörjarkurs så finns det en klass man är redo att starta!

De beror lite på vad kursen du går på innehåller. Oftast är de bara hinderinlärning i nybörjarkurserna och sen så är det mer handling i fortsättningskurs. Så du behöver nog gå de båda för att kunna tävla. Det är mycket bättre att skynda långsamt och vara säker på att hunden behärskar allt innan det är dags att gå ut och tävla. Så mitt tips är skynda långsamt och överskatta inte er förmåga :laugh:

Ibland arrangeras det blåbärsklasser med kortare slalom och inga balanshinder men jag tycker man lika bra kan lära hunden allt innan man börjar tävla. Nu väljer man själv när man får flytta upp så man kan börja med hoppklass om hunden inte kan balanshinderna ordentligt.

Jag ska gå agility förberedande kurs med min dobbis, men vi kanske kan få vara med ändå? ^^

Aha, ok! Som jag lite misstänkte, att det krävs lite mer än bara en nybörjarkurs för att vara redo.

Egentligen har jag inte så bråttom att komma ut och tävla utan känner bara ett sug för att jag ska prova på något nytt (men så fegar jag ut som vanligt ;)).
Men en liten blåbärstävling kanske kunde vara roligt att prova på. Bara kravlöst för skoj skull :D
Tack så mycket för svaret!

Min granne håller på med agility och har både det ena och det andra på sin tomt, såg att hon köpt nya portar (heter slalompinnarna så?).
Hon är föräldraledig och är säkert sugen på att visa mig lite :angel:

Wingates: Nu var det visserligen inte jag som startade tråden. Men tror jag talar för alla när jag säger: KLART DU FÅR!!! :D

kl

På sätt och vis ja det finns det.

Man kan antingen tävla i agilityklass (alla hinder förekommer) och då i svårighetsgrad 1-3. Sen kan man tävla i hoppklass (1-3) och i den klassen är inte balanshindrena med (gungan, balansbom och A-hinder). Balanshindrena, speciellt gungan, med sina kontaktfält brukar vara de hinder som tar längst tid att "få till" så därför är man ofta klar för start i hoppklass innan man är klar för agilityklass. OM man får till slalomet, för det hindret är med i båda varianterna och kan också vara lite lurigt att få till.

Man måste kvalificera sig i klass 1 för att gå vidare till 2 osv. Både inom hopp- och ag.klass. Klass 1 är ofta enkla banor "lite rakt fram" med små svårigheter så om hunden kan hindrena och man kan springa en bana med den utan att snubbla över varandra så brukar man kunna klara en hoppklass 1 ganska snart. Men sen är det en ytterligare sak att klara det på träning och på tävling... :p

Inofficiella tävlingar är i regel lite mer lättsamma och ett bra sätt att börja som nybörjare. Många klubbar arrangerar också träningstävlingar. Så lite kan man allt få smaka på tävling, om man vill och anstränger sig, redan efter en grundkurs. :)

Jag började en grundkurs i agility igår :D Så idag har vi tränat hemma på target med en musmatta!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 481
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar