Agility nybörjare

Sv: Agility nybörjare

Håll tummarna för att jag får plats, först måste jag dock gå grundlydnad så det lär dröja till sommaren minst innan vi kan börja :/

Jag har en golden retriever på 15 mån. Får se hur det går för honom, han är 63 cm i mankhöjd, kommer han in i en tunnel? :o

Håll tummarna för att jag får plats, först måste jag dock gå grundlydnad så det lär dröja till sommaren minst innan vi kan börja :/

Jag har en golden retriever på 15 mån. Får se hur det går för honom, han är 63 cm i mankhöjd, kommer han in i en tunnel? :o

Tunnlarna är 60 cm i diameter så han får ducka lite men det går :laugh:

Tror inte det är fel att vänta till sommaren då golden ofta mognar lite senare rent motoriskt. Har haft några på kurs som inte riktigt hade koll var de hade alla sina ben och då är tex balanshinderna extra svåra.

Tack för tipset :idea: Jo han är också väldigt valpig ännu så det kanske är bra att han får lite koll på kropp och knopp innan dess :D

På sätt och vis ja det finns det.

Inofficiella tävlingar är i regel lite mer lättsamma och ett bra sätt att börja som nybörjare. Många klubbar arrangerar också träningstävlingar. Så lite kan man allt få smaka på tävling, om man vill och anstränger sig, redan efter en grundkurs. :)

Inoff känns ju som om man kanske borde våga efter avsluatad kurs. Alltså en inoff hoppklass som du rekommenderade.

Tack :)

Jag borjar ocksa en 'basic agility' class om tva veckor. Miss Mandy har definitivt lydnaden ... men jag har ingen aning om hur man gjor sa det ar bast att borja fran borjan. Jag har redan lart mig nagot i den har traden dock :p Jag har lite for stora (hoga) targets att anvanda i agility, sa jag ska trana in henne pa ett mindre target tills det ar dags att borja.:D

Heh, min beauceronhane är 68-69 cm i mankhöjd och han tar sig igenom tunnlarna utan större problem, så det ska säkert gå bra. :laugh:

Kl

I kväll börjar min och Robyns kurs! Har laddat med att torka blodpudding och knyta fleeceleksak! :banana:

Hur går det för er andra? Har ni kommit igång?

Nästa vecka är det inträdesprov. Undrar just hur det ska gå. Sen börjar kursen om ett par veckor.

Vi har börjat grundkurs förra veckan hade andra kurstillfället idag :)

Förra veckan provade vi på hinder och raka korta tunnlar. Idag har vi provat längre tunnlar och tunnlar med böj samt balanshinder.

Både hunden och jag tycker det är superskoj! :banana:

Dock är han lite försiktig av sig så balanshindret vägrade han gå upp på tyckte det var jätteläskigt så där körde vi fast lite..

Härligt! GRATTIS :D

Nu har vi varit iväg två gånger på kurs. Jag är helt SÅLD, agility är helt klart det roligaste jag någonsin gjort med hund. Dessutom har min lilla Robyn skött sig exemplariskt :love:

Vi har hittills hunnit träna (observera att jag inte har någon direkt koll på vad hindrerna heter :angel: ) starter, kombinationer, snäva svängar (att hunden svänger 180 tillbaka runt hindret), raka och böjda tunnlar, hopp genom däck samt A-hindret! SÅ HIMLA KUL!!!

Kursstart idag :) Jätteroligt och trevligt upplagt, pedagogiska och positiva instruktörer, duktiga hundar. Vi fick jobba med tunnel, hopphinder, starter och att koppla av mellan övningarna. Nyttigt alltihop. Är jättenöjd med A som jobbade fint och hade roligt. Det ska bli kul det här. Hur går det för er andra?

Kul med fler som ska börja med agility i vår. Jag har en kelpie på drygt ett år och vi ska också gå en nybörjarkurs.

Kursen skulle ha börjat idag men kursstarten blev framflyttad till 7 maj på grund av sjukdom :(

Men jag köpte slalompinnar idag och påbörjade inlärningen av slalomet istället. Tänkte använda 2x2 metoden då vi jobbar mycket med shejping innan och Kiro älskar det. Idag körde vi bara en port och det fattade han snabbt.

Kursstart idag :) Jätteroligt och trevligt upplagt, pedagogiska och positiva instruktörer, duktiga hundar. Vi fick jobba med tunnel, hopphinder, starter och att koppla av mellan övningarna. Nyttigt alltihop. Är jättenöjd med A som jobbade fint och hade roligt. Det ska bli kul det här. Hur går det för er andra?

Åh, jag som var på klubben och tränade på eftermiddagen, jag skulle stannat kvar en liten stund så hade jag ju fått träffa dig (om jag hade kunnat lista ut vem du var vill säga...). :meh:

Kul att det gick bra med kursen!

Åh, jag som var på klubben och tränade på eftermiddagen, jag skulle stannat kvar en liten stund så hade jag ju fått träffa dig (om jag hade kunnat lista ut vem du var vill säga...). :meh:

Kul att det gick bra med kursen!

Vi var ju på samma kennelträff också häromveckan, har jag hört. Snälla E bjöd in mig att vara med med min lilla bastard :) Jag kom på söndagen men då hade du åkt hem.

Hur känner du igen oss: kolla på din hund och leta efter en likadan fast mindre och med helt annan huvudform. Dubbelsporrar och allt. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 481
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar