Agility nybörjare

Sv: Agility nybörjare

Aha så du går på LBK?
Jag var också där. Var med på träningstävlingen som gick på planen brevid er :)

Var du där idag? Jag kom just därifrån. Jättenyttigt för A att vara i miljön och "det är inte fusk att träna" som instruktören sa i tisdags. Vi har varit lydiga och bara jobbat med de hinder som vi har gått igenom. Gammelhunden fick också springa genom tunneln och var förvånansvärt duktig på detta till min stora chock, så han kanske också får vara med och leka lite på banan i sommar. Det är bra att A får sitta uppbunden och vänta på sin tur då och då, och då är det smidigt att ha en hund till att köra med, även om det "bara" är gamle Z snart 12 år.

Nepp. Jag velar fortfarande med mig själv kring om jag ska åka och träna nu på kvällen eller inte.. Eller om jag ska träna hemma.
Beslutsångest deluxe ;)

*KL* Hur går det för er? Vi hade träning nr 2 igår och gick igenom slalomhinder och kontaktfält plus repeterade på hopp och tunnel. Diskuterade olika metoder för slalom, jag tycker bågar verkar vara det smidigaste och vi provade det. När det gäller kontaktfält så verkar det vara tasstarget som rekommenderas vi har inte jobbat mycket med detta förut så jag har inte bestämt mig om jag tycker det är bäst att lära in ett säkert tasstarget eller gå direkt på "två tassar på hindret och två på marken". Hur har ni andra tänkt?

*KL* Hur går det för er? Vi hade träning nr 2 igår och gick igenom slalomhinder och kontaktfält plus repeterade på hopp och tunnel. Diskuterade olika metoder för slalom, jag tycker bågar verkar vara det smidigaste och vi provade det. När det gäller kontaktfält så verkar det vara tasstarget som rekommenderas vi har inte jobbat mycket med detta förut så jag har inte bestämt mig om jag tycker det är bäst att lära in ett säkert tasstarget eller gå direkt på "två tassar på hindret och två på marken". Hur har ni andra tänkt?

Vår kurs börjar på tisdag, ser väldigt mycket fram emot det :D

Vi har tränat slalom i drygt 1 vecka nu. Jag kör 2x2 metoden då jag försöker undvika hjälpmedel och hjälper så långt det går då jag inte är säker på hur jag ska arbeta bort dem sen. Vi har jobbat en hel del med shejping innan och det känns rätt för mig och Kiro älskar det.

Det har gått riktigt bra hittills, blir alltid lika förvånad över hur smart Kiro är. Tog honom inte många minuter om ens en att lista ut att man skulle springa mellan pinnarna. Idag hade vi lite bakslag då han inte tog båda portarna från ena hållet men från andra gick det bra. Bakslag ingår i den här formen av träning för oss har jag lärt mig. Bara att ta ett steg tillbaka. Funderar på om jag ska flytta isär portarna några meter så att han verkligen börjar tänka på dem som två portar och sen flytta dem allt närmare, nu är det nog inte helt tydligt för honom att det är två portar när fyra pinnar är uppe.

Angående kontaktfält så vet jag inte än. Vi har en relativt välfungerande tasstarget men inte så bra stadga på den (han apporterar den om jag väntar lite med belöningssignal). Vi får nog prova lite och se vad som passar oss.

Hur går det för alla agilitynybörjare i tråden?

Vi har gått två gånger på vår kurs nu. Kul tycker Kiro, kanske lite för kul då han har lite svårt att ligga tyst och stilla och vänta på sin tur, riktigt pinsamt hur han håller på ibland :o

Själva träningen går överlag bra, hinder, tunnlar och däck mm. är inga problem. Det vi måste jobba med är slalom och kontaktfältshinder.

Hur går det för alla agilitynybörjare i tråden?

Halvvägs genom kursen, tycker det var varit väldigt trevligt såhär långt. A är inte så förtjust i hopphinder, men gillar tunnlar, platten och slalom. Kontaktfältsträning är ju inte så kul och fartfyllt men antar att man har igen det att ta god tid på sig nu i början. Tyvärr missar vi morgondagens träning men hoppas komma ifall vartefter.

Vad roligt vi har! Nu har vi börjat med däcket, längdhinder, flera hinder på raksträcka resp svängd bana. Vi jobbar på. A börjar fatta det roliga med att hoppa och vår bästa leksak måste nu tyvärr gå i graven eftersom han är ohjälpligt sönderbiten.

Ang kontaktfält om man ska ha 2 på 2 av så har jag lärt in det med hjälp av backande. Jag är inte så förtjust i target..

Steg för steg:
1. Träna "stadga" med leksak. Locka och pocka med leksaken - hunden får inte ta den förrän du ger ett släppkommando. Börja väldigt enkelt och gör det sen svårare och svårare, du ska kunna hetsa hur mycket som helst med leksaken men hunden ska stadigt vänta på släppkommando.
Fortsätt denna träning parallellt med nedanstående steg.

2. Lär hunden att backa på kommando. Gör tex som en lagom smal gång mellan soffan och soffbordet eller liknande för att underlätta.

3. Lär hunden att backa upp med bakbenen på något. Börja tex med en bräda eller liknande höjd och öka sedan höjden. Använd gången mellan soffa och soffbord igen för att underlätta.

4. Lär hunden backa upp med bakbenen på tex första trappsteget i en trappa och på sluttande stenar eller liknande. I början kan man behöva skapa någon slags smal gång här också för att underlätta.

5. Lägg ihop backandet med steg 1. Låt hunden backa upp på tex ett trappsteg och hetsa med leksak framför som hunden inte får ta förrän den får släppkommando. Viktigt att hunden står kvar med bakbenen uppe på trappsteget hela tiden tills den får släppkommando.

6. Utöka ovan svårare och svårare.

7. Börja träna att hunden kommer uppifrån och sen ska stanna med bakbenen på trappsteget. Enklast är att låta hunden springa några steg ner för trappen och så står du med leksak och väntar. Återigen - hetsa med leksak och hunden ska stå still tills den får släppkommando.

8. Hitta olika sätt att träna steg 7. Stenar i naturen osv kanske kan användas?

9. För in a-hindret och balanshindret. I början återgå till att hunden ska backa upp.

10. Lyft upp hunden på nedfarten och låt den springa en liten sträcka ner. Samma som tidigare - hetsa och ge släppkommando.

11. Lägg in hela hindret så hunden får springa både upp och ner. Samma som tidigare med leksak och släppkommando.

12. Börja föra in hinder innan och bygg på tills ni klarar kontaktfältet trots att hunden kommer i full fart.

13. Jobba med självständigheten så att du på sikt ska kunna befinna dig någon annan stans på banan och hunden ska ändå ta kontaktfältet korrekt.

Man kan också fundera över kommandon. Många har bara ett kommando och tänker att hindrets kommando inkluderar kontaktfälten. För oss räcker inte det riktigt utan jag har ett kommando för att hindret ska tas ("balans" eller "klättra") och så har jag ett kommando för själva kontaktfältet ("kör"). Ila har lite bråttom och behöver en extra påminnelse om vad det är hon ska göra ;)

Så har jag jobbat med Ila och det har fungerat väldigt bra! Sen är det svåra med kontaktfält att man behöver träna ofta och då gäller det att åka till klubben flera dagar i veckan gärna, sålänge man inte har hindren hemma :)

Senast ändrad:

Duktiga ni är!

Vi var på BHK den kvällen men såg inte just när ni körde banan.

Idag hade vi avslutning på nybörjarkursen. Vi fick köra en bana på totalt 18 hinder med bara tunnlar och hinder. En del svårigheter men alla utan en löste vi bra. Första gången delade vi upp banan i tre delar och andra gången i två delar. Kändes fantastiskt kul när det flöt på utan större missförstånd.

Vi har en del jobb kvar med de andra hindren, framförallt att få tillräckligt med kroppskontroll för att klara att stanna på kontaktfälten från full fart.

Förhoppningsvis börjar vi fortsättningskurs redan nästa vecka :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 481
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar