Sv: Agility nybörjare
Ang kontaktfält om man ska ha 2 på 2 av så har jag lärt in det med hjälp av backande. Jag är inte så förtjust i target..
Steg för steg:
1. Träna "stadga" med leksak. Locka och pocka med leksaken - hunden får inte ta den förrän du ger ett släppkommando. Börja väldigt enkelt och gör det sen svårare och svårare, du ska kunna hetsa hur mycket som helst med leksaken men hunden ska stadigt vänta på släppkommando.
Fortsätt denna träning parallellt med nedanstående steg.
2. Lär hunden att backa på kommando. Gör tex som en lagom smal gång mellan soffan och soffbordet eller liknande för att underlätta.
3. Lär hunden att backa upp med bakbenen på något. Börja tex med en bräda eller liknande höjd och öka sedan höjden. Använd gången mellan soffa och soffbord igen för att underlätta.
4. Lär hunden backa upp med bakbenen på tex första trappsteget i en trappa och på sluttande stenar eller liknande. I början kan man behöva skapa någon slags smal gång här också för att underlätta.
5. Lägg ihop backandet med steg 1. Låt hunden backa upp på tex ett trappsteg och hetsa med leksak framför som hunden inte får ta förrän den får släppkommando. Viktigt att hunden står kvar med bakbenen uppe på trappsteget hela tiden tills den får släppkommando.
6. Utöka ovan svårare och svårare.
7. Börja träna att hunden kommer uppifrån och sen ska stanna med bakbenen på trappsteget. Enklast är att låta hunden springa några steg ner för trappen och så står du med leksak och väntar. Återigen - hetsa med leksak och hunden ska stå still tills den får släppkommando.
8. Hitta olika sätt att träna steg 7. Stenar i naturen osv kanske kan användas?
9. För in a-hindret och balanshindret. I början återgå till att hunden ska backa upp.
10. Lyft upp hunden på nedfarten och låt den springa en liten sträcka ner. Samma som tidigare - hetsa och ge släppkommando.
11. Lägg in hela hindret så hunden får springa både upp och ner. Samma som tidigare med leksak och släppkommando.
12. Börja föra in hinder innan och bygg på tills ni klarar kontaktfältet trots att hunden kommer i full fart.
13. Jobba med självständigheten så att du på sikt ska kunna befinna dig någon annan stans på banan och hunden ska ändå ta kontaktfältet korrekt.
Man kan också fundera över kommandon. Många har bara ett kommando och tänker att hindrets kommando inkluderar kontaktfälten. För oss räcker inte det riktigt utan jag har ett kommando för att hindret ska tas ("balans" eller "klättra") och så har jag ett kommando för själva kontaktfältet ("kör"). Ila har lite bråttom och behöver en extra påminnelse om vad det är hon ska göra
Så har jag jobbat med Ila och det har fungerat väldigt bra! Sen är det svåra med kontaktfält att man behöver träna ofta och då gäller det att åka till klubben flera dagar i veckan gärna, sålänge man inte har hindren hemma