Aggressiv hund på gård

Du behöver inte vara otrevlig.
nej, jag har inget intresse av att starta trådar om regler kring hundar lösa så här års.

Jag ville, precis som flera i tråden har gjort, påvisa att du inte heller är helt oskyldig.

Men om du inte är intresserad av att diskutera ämnet så förstår jag inte varför du tar upp det?

Tråden handlar inte om vem som är skyldig till vilken paragraf eller inte och jag är absolut inte någon som bryr mig om folk håller sig till regler eller ej. Har haft lösa hundar hos mig mer än en gång och bryr mig sällan. Förutom i de fall när det blir direkt farligt för andra människor och deras djur. Eller för all del om personen haft en hund lös som denna visste sprang efter och fällde vilt men struntade i det. Sån nonchalans är inte okej.

Tyvärr tror jag att du måste ha bättre belägg för en hundattack innan polisen kan göra något. Mannen kan vara rädd både för din häst och dina hundar, och tro att det är bra sätt att undvika möten genom att varna för sin hund, även om det förstås är ett ovanligt korkat sätt.

Va? Varifrån fick du att mannen skulle vara rädd för hästar och hundar? Mannen körde ju dessutom och ställde sig bara några dm från oss för att varna när han åkte IFRÅN gården.

Ja, men oftast är ju inte det svårt att ta reda på?
Sura miner tycker jag absolut att man har rätt till som markägare om någon nyttjar marken utan att ha frågat, däremot är det så klart inte ok att agera på det i övrigt.
Jag skulle bli skitsur om någon började lägga spår i våra marker utan att ha frågat först, framförallt eftersom det skulle kunna störa vår egen träning.
Jag blir skitsur om någon plockar svamp på ”mitt” ställe också, även om folk är i sin fulla rätt att göra det :D

"Rätt till"? Fast näe, det är ju därför vi har allemansrätten. För att folk ska kunna gå i skog och mark utan att behöva leta upp någon markägare och be om tillstånd först. Och det är ju allt jag gör - går. Folk nyttjar marker på olika sätt varje dag utan att fråga först och det ska vi nog värna om. Alla har ju inte 10 ha egen skog att röra sig i liksom. Jag har faktiskt inte en aning om hur man kollar upp vem som äger en viss mark, kan jag ärligt säga. Och nog blir det ett mindre projekt att ta reda på ägare, försöka nå denne och så fråga om jag får promenera där, varje gång jag får för mig att lägga ett spår.

Det låter som ett bra förslag, kompromissa lite borde han kunna göra. Då får han ju ha sin hund lös och andra slipper få sina hundar ihjälbitna.

Förvisso. Men har han inte staket så kommer ju hunden ner på åkern där det kan finnas vilt. Och det var ju väldigt viktigt att hundar absolut inte kan gå i närheten av dessa så staket är ett måste verkar det som.

Har det hänt någonsin?
Finns det några exempel på straff för det brottet?
Vad jag känner till så har det blivit böter först efter föreläggande från Polisen.

Ja det har hänt. Vi hade ett fall här på västkusten för ett par år sen där en kvinna fick ca 2000:- efter att kustbevakningen sett henne på en ö som även var naturreservat.

Sen var det väl ca 2 år sen en hundvakt fick böter för att en Husky fick fatt på ett rådjur i en trädgård.

Ja, men oftast är ju inte det svårt att ta reda på?
Sura miner tycker jag absolut att man har rätt till som markägare om någon nyttjar marken utan att ha frågat, däremot är det så klart inte ok att agera på det i övrigt.
Jag skulle bli skitsur om någon började lägga spår i våra marker utan att ha frågat först, framförallt eftersom det skulle kunna störa vår egen träning.
Jag blir skitsur om någon plockar svamp på ”mitt” ställe också, även om folk är i sin fulla rätt att göra det :D

Men va? Nu blir jag verkligen jättenyfiken! Du letar alltså upp och ringer markägaren och frågar om lov varje gång du ska gå på någon annans mark än din egen? Hur kollar man ens upp vem som äger vad samt gränser? Varför stör det eran träning att någon annan har gått där, eller går där?

Har verkligen aldrig hört om någon som gör det och då är jag ändå uppvuxen bland jägare och på landet. Tror att de flesta skulle skratta i luren och tro att det var något skämt samtidigt som de hänvisar till allemansrätten :D

Ja det har hänt. Vi hade ett fall här på västkusten för ett par år sen där en kvinna fick ca 2000:- efter att kustbevakningen sett henne på en ö som även var naturreservat.

Sen var det väl ca 2 år sen en hundvakt fick böter för att en Husky fick fatt på ett rådjur i en trädgård.
Nu så tänkte jag på just lös hund just under barnkammartiden.
Att det blir böter för okontrollerad hund som ställer till det förstår jag.
Lös hund i naturreservat är allvarligt.
Intressant med rådjuret i villaträdgården.
Finns det mer information om den?

Nu så tänkte jag på just lös hund just under barnkammartiden.
Att det blir böter för okontrollerad hund som ställer till det förstår jag.
Lös hund i naturreservat är allvarligt.
Intressant med rådjuret i villaträdgården.
Finns det mer information om den?

Rådjursincidenten fick massor med uppmärksamhet och det filmades av en personlig assistent som inte kunde lämna sin brukare och springa ut.

Googla så lär du hitta både film och artiklar.

Men va? Nu blir jag verkligen jättenyfiken! Du letar alltså upp och ringer markägaren och frågar om lov varje gång du ska gå på någon annans mark än din egen? Hur kollar man ens upp vem som äger vad samt gränser? Varför stör det eran träning att någon annan har gått där, eller går där?

Har verkligen aldrig hört om någon som gör det och då är jag ändå uppvuxen bland jägare och på landet. Tror att de flesta skulle skratta i luren och tro att det var något skämt samtidigt som de hänvisar till allemansrätten :D

Ja, det har jag gjort :) Nu händer det inte så ofta eftersom vi har egna marker, alternativt att jag tränar ihop med andra och är på deras marker. Om det är en ny mark - absolut!
Oftast är det en mark i närheten och då är det inte svårt att få reda på vem som äger den. I regel någon bekants bekant, och jag har aldrig blivit nekad men tycker det hör till vanligt hyfs att fråga först.

Man skulle ju inte träna på någon kompis marker utan att fråga om lov först, varför gäller då inte det samma med en främling?

Gränserna kan du enklast se på hitta.se :)

Det är så klart inte säkert att det stör, men jag kanske själv har lagt/tänkt lägga spår där eller använda marken på annat sätt. Bärplockare och svampplockare kan störa minst lika mycket, särskilt som det ofta är under jaktsäsong.

Trädgård eller villakvarter spelar ingen roll, står vilt där så släpper man inte hundar lösa som bryr sig om viltet.
Nu så sökte jag skillnaden mellan detta och mark med allemansrätt.
Man kan vaska ner frågan till:
Är det okej att jag har min hund lös i min trädgård även om du inte får ha din hund lös i min skog?

Jag har faktiskt inte en aning om hur man kollar upp vem som äger en viss mark, kan jag ärligt säga.
Det är oftast enkelt.
Det vanligaste är att de bor där.
Kartan på hitta.se har en funktion med tomter, så där kan du se vilket hus som hör till marken.
Sedan så kan du klicka på huset och få namn och telefonnummer till dem som bor där.
Och så ringer du och frågar.
Om de inte äger marken så vet de garanterat vem som gör det.
Lycka till.

Ja, det har jag gjort :) Nu händer det inte så ofta eftersom vi har egna marker, alternativt att jag tränar ihop med andra och är på deras marker. Om det är en ny mark - absolut!
Oftast är det en mark i närheten och då är det inte svårt att få reda på vem som äger den. I regel någon bekants bekant, och jag har aldrig blivit nekad men tycker det hör till vanligt hyfs att fråga först.

Man skulle ju inte träna på någon kompis marker utan att fråga om lov först, varför gäller då inte det samma med en främling?

Gränserna kan du enklast se på hitta.se :)

Det är så klart inte säkert att det stör, men jag kanske själv har lagt/tänkt lägga spår där eller använda marken på annat sätt. Bärplockare och svampplockare kan störa minst lika mycket, särskilt som det ofta är under jaktsäsong.

Det här måste ju bero på hur man lever eller något. Jag kan åka ganska mycket i perioder och då rastar jag ofta på olika ställen längs med vägen. Ser det verkligen inte som något konstigt.

Jag skulle absolut träna på en kompis marker utan att fråga. De har aldrig heller sett några problem med människor, hundar, cyklister osv eftersom att det hör till allemansrätten. Och tycker absolut inte det hör till allmänt hyfs. Tvärtom är det vanligt hyfs att folk får vistas i skog och mark, just pga allemansrätten.

Tror inte jag känner någon som gör så..

Skillnad är om man tränar i grupp och ofta. Då kan man ju såklart fråga. Men för att trampa runt lite i skogen? Nä :D

Sen är jag väl av åsikten att störningar är nyttigt för hunden och tycker den ska arbeta och lyssna även då :)

Ska kolla in hitta.se, hur ser man var man själv går? Synkas det till gps:en på något sätt?

Nu så sökte jag skillnaden mellan detta och mark med allemansrätt.
Man kan vaska ner frågan till:
Är det okej att jag har min hund lös i min trädgård även om du inte får ha din hund lös i min skog?
Nej det är inte okej att ha hunden lös i en trädgård nu om den inte är nära en om den kan hoppa ut och sticka efter vilt, om det är en hund som gör sånt. Jag ser det som lika självklart att man har koll på sin tomt lika mycket som man har när man är ute och går.

Denna lagen är ju för att skydda viltet och då spelar det ingen roll vart viltet är. Har man en hund som sticker efter vilt ska man ha extra koll på den denna delen av året oavsett privat mark, trädgård eller skog eller villaområden.

Dock att ha hunden okopplad är inget problem sålänge den låter viltet vara och håller sig nära ägaren. Det är vad polisen säger här iallafall som träffat mig med min lösa hund i skogen tusentals gånger vid det här laget.

Det här måste ju bero på hur man lever eller något. Jag kan åka ganska mycket i perioder och då rastar jag ofta på olika ställen längs med vägen. Ser det verkligen inte som något konstigt.

Jag skulle absolut träna på en kompis marker utan att fråga. De har aldrig heller sett några problem med människor, hundar, cyklister osv eftersom att det hör till allemansrätten. Och tycker absolut inte det hör till allmänt hyfs. Tvärtom är det vanligt hyfs att folk får vistas i skog och mark, just pga allemansrätten.

Tror inte jag känner någon som gör så..

Skillnad är om man tränar i grupp och ofta. Då kan man ju såklart fråga. Men för att trampa runt lite i skogen? Nä :D

Sen är jag väl av åsikten att störningar är nyttigt för hunden och tycker den ska arbeta och lyssna även då :)

Ska kolla in hitta.se, hur ser man var man själv går? Synkas det till gps:en på något sätt?

Ja, alltså - att rasta hunden utmed vägar gör jag ju också om jag är ute och åker, det gör nog de flesta. Men regelbunden träning på marker som inte är mina utan att ha frågat? Nej - jag håller fast vid att jag tycker att det det hör till allmänt hyfs. Kanske är den största skillnaden att jag mest hållt på med jaktträning, vilket behöver markägarens/jakträttsinnehavarens tillåtelse?

Jag tycker att allemansrätten är något man ska vårda, vilket man enkelt gör genom att fråga markägarna om det är okej. Jag har aldrig fått ett nej, och alla har varit glada över att ha fått frågan.
Det är ett otroligt enkelt sätt att hålla sig väl med markägare och att få möjlighet till att använda fina marker utan risk för gnäll, men vill man inte så måste man så klart inte. Man kan bara benhårt hävda allemansrätt också så klart, och hoppas att man inte stöter sig med någon pga det :) Det finns ju uppenbarligen många som gör så, med tanke på hur många trådar det skapats på bara det här forumet om gnissel mellan markägare och ryttare t ex.

Absolut kan störningar vara nyttigt, men det kan ju bli lite surt om man hyrt ut markerna för kurs t ex, och sedan kommer någon och lägger spår mitt i allt.

Var du själv går har du förhoppningsvis koll på själv :p men du borde ju kunna använda hittas gps, har aldrig testat den dock. För att få fram gränserna väljer du "tomter" när du fått upp kartan.

Ja, alltså - att rasta hunden utmed vägar gör jag ju också om jag är ute och åker, det gör nog de flesta. Men regelbunden träning på marker som inte är mina utan att ha frågat? Nej - jag håller fast vid att jag tycker att det det hör till allmänt hyfs. Kanske är den största skillnaden att jag mest hållt på med jaktträning, vilket behöver markägarens/jakträttsinnehavarens tillåtelse?

Jag tycker att allemansrätten är något man ska vårda, vilket man enkelt gör genom att fråga markägarna om det är okej. Jag har aldrig fått ett nej, och alla har varit glada över att ha fått frågan.
Det är ett otroligt enkelt sätt att hålla sig väl med markägare och att få möjlighet till att använda fina marker utan risk för gnäll, men vill man inte så måste man så klart inte. Man kan bara benhårt hävda allemansrätt också så klart, och hoppas att man inte stöter sig med någon pga det :) Det finns ju uppenbarligen många som gör så, med tanke på hur många trådar det skapats på bara det här forumet om gnissel mellan markägare och ryttare t ex.

Absolut kan störningar vara nyttigt, men det kan ju bli lite surt om man hyrt ut markerna för kurs t ex, och sedan kommer någon och lägger spår mitt i allt.

Var du själv går har du förhoppningsvis koll på själv :p men du borde ju kunna använda hittas gps, har aldrig testat den dock. För att få fram gränserna väljer du "tomter" när du fått upp kartan.

Jag tror kanske det blir lite skillnad om man lägger ett spår för sig själv några hundra meter i skogen och om man kör jaktträning, flera stycken, ofta eller över stora ytor? För markägarens och störningens skull så blir det ju samma om jag spårar där eller om jag går där. Och skulle markägaren be mig göra det någon annanstans för att de har träning så hade jag gjort det. Inte så komplicerat :D
Men det har faktiskt aldrig hänt under alla år.

Skillnad också om man rider och förstör någons mark. Eller kör, eller vad man nu än gör.

Jag har dålig koll på var jag går i skogen:D Men det kanske brukar vara ganska "enkla" gränser?

Jag trodde man vårdade den genom att inte skräpa ner och förstöra mark osv, att inte lämna spår efter sig och sånt, inte genom att fråga om lov att beträda marken.

Ja, så klart (vilket också är vanligt hyfs..), men jag ska omformulera mig: det är ett enkelt sätt att vårda sina möjligheter att utnyttja allemansrätten.
Det finns ju förutom allemansrätt även en äganderätt som ger en möjlighet att ta till vissa åtgärder mot att ha folk i sina skogar - vägbommar och färister t ex.

Jag tror kanske det blir lite skillnad om man lägger ett spår för sig själv några hundra meter i skogen och om man kör jaktträning, flera stycken, ofta eller över stora ytor? För markägarens och störningens skull så blir det ju samma om jag spårar där eller om jag går där. Och skulle markägaren be mig göra det någon annanstans för att de har träning så hade jag gjort det. Inte så komplicerat :D
Men det har faktiskt aldrig hänt under alla år.

Skillnad också om man rider och förstör någons mark. Eller kör, eller vad man nu än gör.

Jag har dålig koll på var jag går i skogen:D Men det kanske brukar vara ganska "enkla" gränser?

Ja, helt klart :) det finns ju bruksgrenar som tar mycket yta och mark också, som jag tycker innefattas likväl som jaktträningar.

För att förtydliga - om någon lägger något spår på vår mark så spelar det så klart ingen roll, men om det varit på regelbunden basis så hade jag absolut velat bli tillfrågad. Jag har blivit det flera gånger faktiskt, senast för bara någon månad sedan.

Ja, oftast är det enkla gränsen typ vägar och bäckar :) du har säkert sett gränspinnar i skogen också, ofta röda ellee som fyrkantiga med skylt på (om det är Sveaskogs t ex).

Ja, så klart (vilket också är vanligt hyfs..), men jag ska omformulera mig: det är ett enkelt sätt att vårda sina möjligheter att utnyttja allemansrätten.
Det finns ju förutom allemansrätt även en äganderätt som ger en möjlighet att ta till vissa åtgärder mot att ha folk i sina skogar - vägbommar och färister t ex.

Men jag tänker lite som så att skulle alla som beträder marken ringa och fråga hade det varit ett jäkla ringande :D
Jag hade personligen funnit det irriterande.

Stora gruppträningar på stor mark förstår jag att man kan fråga om. Precis som dagis eller skolor kan ringa innan och kolla. Eller folk som kör cross som stör och kan förstöra mycket.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 388
Senast: Migo
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 135
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024