Abort eller inte!?

Sv: Abort eller inte!?

Vill man resa ensam och inte ta hänsyn till sin partner så fungerar det ju inte oavsett om man har barn eller inte ?

Nu förstår jag inte? Jag har pojkvän sedan fem år tillbaka och jag reser precis så som jag vill helt utan att ta särskild hänsyn till honom. Så jo, för mig skulle det bli helt annorlunda med ett barn då jag skulle behöva anpassa mig efter min partner.

Vill bara kommentera en sak i ditt inlägg, förövrigt tycker jag det är bra med olika synpunkter :D

Beror ju på hur man är som person.

Jag älskar att resa och det kommer absolut inte att upphöra bara för att jag får en knodd, jag ser inte själva resandet som något hinder alls faktiskt.

Fast det beror ju på vad man har för önskemål på resandet. Jag har svårt att se mig själv åka till Ibiza och tokfesta med en bebis. Så absolut går det, men det beror ju på vad man vill göra.

Ja men det var ju det jag skrev:
Beror ju på hur man är som person

Dessutom skrev jag att om man vill forts tokfesta och leva sådant liv ska man absolut göra det innan.

Men ett barn i sig hindrar en inte från att fortsätta vara spontan och resa :)

Senast ändrad:

Svarar alla lite allmänt.

Håller med om att förhållandet måste vara bra om det ska kunna stärkas, men det är verkligen bra sen är man ju helt klart fortfarande nykär men varför kan man inte få lov o vara det hela livet :D

Jag har funderat fram och tillbaka om det är något jag vill göra innan jag skaffar barn, jag tänker inte sluta leva även om vi skaffar barn. Självklart vill jag kunna resa, ha kvar häst, umgås med vänner osv. Visst tycker jag om att festa någon gång då och då men har inget behov av att va ute varje helg och åka på världens suparresor det har jag gjort tillräckligt :p tycker inte helt enkelt det är lika roligt längre sen jag träffade pojkvännen.

Men helt klart så blir det ju en stor omställning det är ju inte bara "vi" längre utan en till så det blir ju en del planerade för att man ska kunna hinna med sina egna intressen också. Men allt går om man bara vill.

Vi ska prata ihop oss i helgen så får vi se just nu står jag fortfarande och väger nånstans mittemellan.

Tack för alla kommentarer det är skönt att det funkar för en del par även om dom får barn såpass tidigt i förhållandet.

Jag vet själv att jag har så mycket saker som jag vill göra innan en eventuell bebis. Jag vill resa som en tok, festa och bara vara allmänt dumdristig. ;) Det som jag vill göra fungerar inte alls ihop med en bebis.

Vill bara kommentera detta, min dotter är nu 16 månader gammal, och jag lever mitt liv precis likadant som jag gjorde innan hon föddes, förutom att hon finns. ;)

Jag känner mig inte det minsta begränsad av henne, jag kan resa, ha hästar, hund och pyssla med katt. Jag kan festa som en tok, och det gör jag när jag är barnledig. Jag åker runt, reser och gör precis samma saker som innan hon föddes, inget har försvunnit, det har bara lagts till en massa roligheter.

Jag har aldrig någonsin sett mitt barn som ett hinder till någonting, hon kan följa med precis överallt utom till Festen eller på Klubb, men då är Farmor och Mormor snabba om att slåss om vem som ska ha henne. Så i min värld existerar det inte att sluta leva på "mitt" sätt bara för att jag fick en till att ta hand om.

Vill bara kommentera detta, min dotter är nu 16 månader gammal, och jag lever mitt liv precis likadant som jag gjorde innan hon föddes, förutom att hon finns. ;)

Jag känner mig inte det minsta begränsad av henne, jag kan resa, ha hästar, hund och pyssla med katt. Jag kan festa som en tok, och det gör jag när jag är barnledig. Jag åker runt, reser och gör precis samma saker som innan hon föddes, inget har försvunnit, det har bara lagts till en massa roligheter.

Jag har aldrig någonsin sett mitt barn som ett hinder till någonting, hon kan följa med precis överallt utom till Festen eller på Klubb, men då är Farmor och Mormor snabba om att slåss om vem som ska ha henne. Så i min värld existerar det inte att sluta leva på "mitt" sätt bara för att jag fick en till att ta hand om.

Ja absolut går det, men för mig och min del så skulle det inte gå. Jag kan inte gå ut spontant en Tisdagskväll, eller festa 3 dagar i veckan.

Jag försöker ju poängtera att det är viktigt att känna efter om en bebis skulle passa just ens egen livsstil, för vissa har inga problem alls att lägga till en bebis, men för vissa kanske det inte går ihop alls utan att göra avkall på det.

Jag har aldrig sagt att det inte går att kombinera sitt nuvarande liv med barn, bara att man måste känna efter sin egen livssituation.

Jag förstår inte hur många kan få det till att jag menar att man inte kan resa eller dylikt med barn, det är ju inte alls det jag säger. *Börjar bli irriterad*

Jag tror det handlar mycket om hur man lever också.

Jag har haft min rejäla festarperiod redan ( överstökat ), men lever man mitt i en sådan period och inte har lust att ge avkall på festandet öht så passar ju såklart inte ett barn in i det levnadssättet.

Det är självklart att barn gör att livet blir lite annorlunda, väljer man att se hinder så då blir hindren snabbt skyhöga. Jag försöker att se bortom alla negativa hinder :)

Person A:s liv ändras inte märkvärdigt medan Person B:s liv verkligen förändras, allt beror ju på hur man lever sitt liv.

Jag förstår inte hur många kan få det till att jag menar att man inte kan resa eller dylikt med barn, det är ju inte alls det jag säger. *Börjar bli irriterad*

Varför blir du irriterad?

Om man skrivit något otydligt eller om någon annan vill föra fram dennes åsikt, är det något att bli irriterad över ? *förvirrad*

Jag tror det handlar mycket om hur man lever också.

Jag har haft min rejäla festarperiod redan ( överstökat ), men lever man mitt i en sådan period och inte har lust att ge avkall på festandet öht så passar ju såklart inte ett barn in i det levnadssättet.

Det är självklart att barn gör att livet blir lite annorlunda, väljer man att se hinder så då blir hindren snabbt skyhöga. Jag försöker att se bortom alla negativa hinder :)

Person A:s liv ändras inte märkvärdigt medan Person B:s liv verkligen förändras, allt beror ju på hur man lever sitt liv.

Visst är det så! Lite därför ville jag berätta om hur det är och känns för mig, för tillskillnad från vissa så ser inte jag hindrena med barn, och har haft "turen" att få väldigt mycket ledig tid då familjen är stor och alla vill ha sin del av min bebis.

Ja absolut går det, men för mig och min del så skulle det inte gå. Jag kan inte gå ut spontant en Tisdagskväll, eller festa 3 dagar i veckan.

Jag försöker ju poängtera att det är viktigt att känna efter om en bebis skulle passa just ens egen livsstil, för vissa har inga problem alls att lägga till en bebis, men för vissa kanske det inte går ihop alls utan att göra avkall på det.

Jag har aldrig sagt att det inte går att kombinera sitt nuvarande liv med barn, bara att man måste känna efter sin egen livssituation.

:confused:

Jag förde fram min åsikt. Jag har inte ens försökt att vända dina argument utan helt enkelt gett min åsikt på det du skrev.

Jag har inte heller skrivit att alla kan kombinera sitt nuvarande liv med barn, enbart att jag klarat av det och gett en annan synvinkel på det hela till TS.

Förstår inte alls vad du blir irriterad över. :confused:

Så tolkar jag inte alls de andras inlägg. Vi är nog rörande eniga om att du är jättevettig som tänker festa av dig innan du skaffar barn. Det är precis så man ska göra! För nä, spontan blir man inte av barn. Möjligtvis att man spontankör en runda i bilen för att få dem att somna :D Men annars krävs det rätt mycket planering, till och med för att åka och handla. Men sånt lär man sig rätt så snabbt det med.

Vill bara delge min berättelse, efter att jag och min man varit tillsammans 1½ mån blev vi med barn. Vi valde att satsa allt, köpte liten hästgård och när vi varit tillsammans 10 mån föddes vår första son. Idag är vi gifta och har en liten kille till. Vi har det jättebra och är helt överens om att det som hände var det bästa för oss!
Flera har skrivit detta innan och jag tror helhjärtat på det: Man ångrar ALDRIG ett barn!
De här disskussionerna om att "festandet" känns lite naivt, det har är så mycket större! Det handlar ju om liv!

Hur du än väljer så kommer det att bli bra!:)

Jag säger nog emot allt och alla nu men..Livet ändras jättemycket när man får barn och att man har haft ett långt förhållande innan bebisen blev till är ingen garanti eller ens en förutsättning för att man är tillsammans för all framtid.

Många människor genomgår en smärre personlighets förändring när de får barn, det som tidigare var viktigt blir totalt oviktigt och det som de tidigare inte brydde sig om blir jätteviktigt.
För endel blir den här fasen av mognad en sammanväxning av parterna, för en del blir det tvärtom.
Det är ingen slump att så många separerar innan barnet har fyllt ett år.
Det behöver inte heller bero på att man tappat bort varandra i barnmat, bebisskrik och kolik utan på att man mognar åt varsitt håll.

Jag och mina barns pappa hade varit ett par i nästan fyra år när vår son föddes.
För mej gick livet från att ha varit tämligen värdelöst till att vara värt så otroligt mycket, jag blev mamma och det var det största som någonsin hänt mej.
Jag gick från att inte bry mej särskilt om min egen säkerhet eller att tycka att jag hade något egenvärde eller självförtroende till att vara supernoga med mej själv, att se mej för, att äta bra, jag fick ett värde i mina egna ögon och att jag kunde föda något så oerhört vackert och att jag kunde ge det bästa med min egen kropp genom amningen gav mej en så otroligt stark självkänsla.
Med barn nummer två som föddes 22 månader senare var det inte lika tydligt fast jag var lika fasinerad då som första gången.

Medans jag blev någon annan så var min partner fortfarande kvar i sitt gamla tankesätt och det gick tillslut inte att få ihop längre.
Han levde på det sätt vi hade gjort tidigare då vi bara hade ögon för varandra medans han numera kom efter barnen i min prioritets lista.

Jag lämnade honom när minsta barnet var 9 månader, min intention var att vi skulle leva våra liv ihop.

Jag tycker att när man bestämmer sig för att man vill ha barn så ska man vara på det klara med att allt kan ändras, oavsett vad ens intentioner är idag så kan det vara så annorlunda efter att ha genomgått en graviditet och förlossning.

Det finns en orsak till att man jämnställer en graviditet med den mognad man genomgår under tonåren, dvs på 8-10 månader mognar man lika mycket som man gjorde på 7 år, då är det ganska självklart att förändringen märks och att andra har svårt för att hänga med.

Om man är beredd på att man kan bli ensam med barnet så säger jag bara ok, men om man på fullaste allvar anser att man aldrig kan eller ens vill ta hand om ett barn själv så nej, då bör man inte skaffa barn alls.

Mina barn är nu 17 och 19 år, jag är fortfarande vansinnigt förälskad i dem och fortfarande lika fascinerad av att jag kunde få till något så bra:love:
Jag kommer alltid vara tacksam för att deras pappa blev deras pappa, för utan honom hade de ju inte varit de underbara individer de är.

Du har skrivit precis så som jag också känner som mamma! Jag tyckte mitt liv var skitkul innan jag fick barn. Men nu efteråt har jag insett att det faktiskt var ganska värdelöst och mest ett tidsfördriv fram tills jag blev gravid. Jag ångrar såklart inte den tiden, alla fester, resor, upplevelser. Men skulle inte göra om den tiden, för det betyder så himla mycket mer att vara mamma :love:

Jag och min make har inte mognat i samma takt. Det är lite jobbigt ibland men vi är ändå så pass nära att vi kan peppa varandra. Jag tror absolut att vi kommer fixa att leva i många år till men han behöver en spark i arslet och en lektion i prioritering och planering. Han börjar bli lite för lik sin egen pappa (det jag vet som hans mamma berättat) och jag vill inte att samma sak ska hända Rasmus!

Jag hade inte gjort abort i TS fall. Jag är bombsäker på att tiden man varit tillsammans innan barnet föds inte har någon betydelse om man ska fortsätta vara tillsammans sen eller inte.

Och nykär kan man vara länge, jag känner mig faktiskt nykär några gånger i månaden och vi har varit tillsammans i 6 år!

Jag tror att du redan har bestämt dig innerst inne - men jag kan ju ta fel... Du verkar ju se det positiva o möjligheterna, o därför tror jag ni väljer att behålla barnet. Livet tar ju inte slut i o med barn- det får dock en annan dimension!

Hur som helst, om du ändå väljer det andra alternativet, så se till att verkligen vara störtsäker på det, för något jag kan föreställa mig att man kan grubbla över i åratal är ju en genomförd abort man varit tveksam till. Om det verligen är enda utvägen däremot är det nog lättare att komma över och släppa det, tror jag.

Lycka till hur som helst !!

Som någon annan skrev, ta inga förhastade beslut. Ta några dagar och vänj dig vid tanken innan du bestämmer dig.
Allt blir så mycket klarare när man väl inte kommit ur "chock" stadiet. :)

hejsan! jag om min pojkvän va inte ens tillsammans när jag blev gravid, vi bodde inte tillsammans och vi umgicks inte, men efter allt (beräknad BF 30april nu) nu bor vi tillsammans är glada och lyckliga och väntar på att lillkillen ska komma ut :)

det ja menar att de finns inga garantier på att ett par som varit tillsammans i flera år "klarar" bättre av ett barn än par som "nyss" blivit tillsammans..

vi bestämde oss inte direkt att behålla det, utan lät de vara några veckor, fundara, prata, tänka på allt.
men efter mycket prat och så, så kom vi fram till att vi tycker mycket om varandra, och att barnet är välkommet oavsett :)

hoppas ni kommer fram till det som känns bra för er!

Kramar

Och så ser min och sambons liv också ut =) Fast vi umgicks och har känt varandra sedan 2004. Vi har idag det närmaste perfekta förhållandet har vi upptäckt, vi har en underbart snäll och go son tillsammans och vi funkar som ler och långhalm tillsammans! Jag kan inte be om en bättre familjesituation =)

Så allt kan hända och man kan bli högst förvånad över hur bra det mest oväntade saker kan visa sig bli :)

Lycka till hur ni än vill göra =)!

Hej
risker finns det alltid med abort. Jag gjorde en abort för ett antal år sedan med piller allt gick bra till en början men sedan visade det sig att jag fått en infektion. och fick skrapa. det var något av det jobbigaste jag någonsin gått igenom. Jag blev gravid igen men fick tyvärr missfall, dock konstaterades det att det inte hade något att göra med aborten. Men till mig sa de att de ej visste om jag skulle kunna få barn.
tänk igenom det noga, det är inte bara att göra aborten som är jobbig det är att leva med det efteråt som är jobbigast!

Hoppas allt går bra
Kramar
-westerngirl-

KL
Vi har nog efter mkt om och men bestämt oss för att göra abort trots allt. Jag känner mig inte redo för barn. Jag vill bo ihop med pojkvännen ett tag innan jag kan känna att det är helt rätt för jag vill iaf minska riskerna att vi går isär precis efter barnet är fött. Min pojkvän var väldigt inne på att behålla det men så funderade vi en gång till på varsitt håll och då bestämde vi oss för detta. Det känns bättre nu när vi äntligen har fattat ett beslut och jag tror att det kommer bli bra.
Tack för alla era kommentarer!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 129
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V