Kul att du nämnde detta.
För ca ett år sen började jag med ett poängsystem....."Kisspoäng".
Vid den här tidpunkten hade det tjorvat ihop sig rejält. Bad jag sonen gå på toa så blev han arg och det var hårda ord och massa ovilja mot att gå till toa. Så jag började med kisspoängen. Poängsystemet spände över en vecka åt gången. Vi satte streck på en lapp på kylskåpet för varje poäng.
1 poäng- Gå utan tjafs till toa.
2 poäng- varje gång han var torr
3 poäng- för varje gång han gick självmant utan uppmaning.
5 bonuspoäng för varje heltorr dag.
För poängen fick han en sak. Ju mer poäng han fick ihop desto finare sak. Men han fick alltid något. Kunde vara allt ifrån en serietidning om det inte blev så mycket poäng till en ficklampa eller annat om han varit flitig och gått ofta på toa.
Det funkade bra. Han gick flitigt på toa. Höll sig torrare och det var mindre tjafs runt toagåendet. Efter ca 5-6 veckor hade han tom haft ett par heltorra veckor.
Sen vände det. Nyhetens behag över kisspoängen vände, han började slarva med att gå själv, blev motvillig i att gå när man påminde honom, tafset började, poängen dalade. Resultatet blev att belöningarna blev av "mindre" sort men han verkade inte bry sig längre. Men för ett par veckor var han faktiskt helt torr!!!
Men motivationen hos honom försvann liksom
Men jag tror absolut på belöningssystem!! Gäller bara att hitta rätt motivation.
Och straff är givetvis big no no!