12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur tänker ni kring skoning och treårs?
Hur nära inpå treårs vill ni sko senaste gången?
Helskor ni bara vid sista tillfället eller är det olämpligt (alltså bör hästen skos vid tillfället innan dess och alltså hinna helskos 2 ggr innan treårs?)

Har lyckats få Darwin åt helsike med sina intervaller inför treårs vilket resulterar i 4 v intervall eller för långt intervall och då helskoning för första gången 1-2 v innan treårs eller helskoning direkt första gången han skos nånsin. What to do, what to do.:crazy:

Helskor ni bara vid sista tillfället eller är det olämpligt (alltså bör hästen skos vid tillfället innan dess och alltså hinna helskos 2 ggr innan treårs?)

Har lyckats få Darwin åt helsike med sina intervaller inför treårs vilket resulterar i 4 v intervall eller för långt intervall och då helskoning för första gången 1-2 v innan treårs eller helskoning direkt första gången han skos nånsin. What to do, what to do.:crazy:

Fio är helskodd redan nu pga ömma fötter, första gången hon skoddes nånsin. Det var ett jättebra beslut då hon kan röra sig fritt och ledigt trots knöggel och ishalka, och hon får inga dumma spänningar i kroppen. Hon kommer vara omskodd ca 4 v innan 3-års som det ser ut nu (räknar på 7 v-intervaller, blir ju skillnad om det bara går 6 eller hela 8). Det blir då 3:e gången hon skos.

@Ozen samma här, skönt att slippa tänka på de ;) vi borde arrangera ett sent 3års test för alla reggade i Sh som e reggade korsningshästar eller ras okänd. Haha så vi också får visa :)) för sh har ju tre års test å utställningar men verkar ju bara vara för de som är renrasiga och registrerade som det :)

Hoppas du inte tycker jag är konstig som skriver här men fick syn på bilderna på Romeo och var tvungen :) Jag ägde honom maj 2013-april 2014. Han ser fantastiskt fin ut och har växt till sig ordentligt, och det ser ut som att han trivs hos dig. Såg att du gissade att han har halvblod i sig, det skulle man kunna tro men så är det icke. ;)
Saknar honom något enormt. Ska du sälja får du gärna PMa mig!

Romeo är inte till salu. Kul att du tycker han är fin! Han har förändrats massor sen han kom hit.

@MattiZ ja det borde vi verkligen göra!! :) tråkigt att man inte ens får vara med där hästen är reggad... Jaja, pengarna för anmälan kan vi lägga på något annat kul :D

Idag löshoppade vi lite på hemmaplan (bebishöjd) :bump: Hollie missbedömde avståndet ibland och klev på bommarna, men när hon kom in rätt så hoppade hon riktigt bra! Matte är överraskad :love: men ffa verkade hon tycka det var roligt och gjorde rodeo på långsidan :D

Tyvärr inga bilder eller film så här kommer en bild från förra året på fröken, en av mina favoriter!

10931403_10152634480881344_3745805924895104146_n.jpg

Hollie ska få framskor för första gången i början på feb, hade gärna väntat lite längre men pga av ömma fötter så får det bli nu...
Vid nästa tillfälle i april blir det skor runt om.
Vi kommer att visa 22-24 maj, så möjligt att vi klämmer in en verkning + skoning till innan.

Knappen.

Var ett tag sen nu. Men jag läser hela tiden.
På söndag går två av våra 12or ut. En startar och en kvalar.

Startar gör molly ( Holy empire) och så kapabel hon är har vi höga förhoppningar. Knepig tjej men " på papper" ska hon vinna baklänges mot motståndet...men racing är racing.

Kvalar gör bessie ( Behind the scream) som jag tror jättemycket på framöver, ska bli superkul att se henne " ut" .

Återkommer imorgon med bilder på tjejerna om någon vill se ;)

Det blev inget med tävlingarna i söndags. ömsom plus- och minusgrader fram och tillbaka i sthlmstrakten gjorde banan så ojämn att den inte var tävlingsmässig.
Jag är jätteglad att vi har en kommitté som beslutar över sådant.
Allt handlar tillslut om hästarnas säkerhet och är det tveksamt ser jag hellre att sporten förlorar en dag än att en enda häst kommer till skada/risk.

Beslutar gör sportchef, veterinärer, jockeys och fullmäktigemedlemmar ( som Oftast är erfarna tränare/aktiva ) .

Som det ser ut nu blir det ist på söndag.... Men banan måste ju hålla ;)

Efter att ha inhämtat flera åsikter så kommer jag ska Musse åtminstone fram inför treårs. Men räcker det att sko säg 2 veckor innan eller bör han gå med dom en skoperiod innan?

Vi hade det sämsta underlag jag någonsin sett innan jul så Jack blev faktiskt skodd runt om. Han åkte som en smörklick i hagen som är ganska plan, det kändes inte alls roligt. När våren behagar komma och det är halkfritt dras de av.

Donna är barfota och får vara det så länge det funkar bra. Än visar hon inga tecken på att vara ömfotad och hon går mestadels bara i hagen där det bara varit rejält isigt på vissa ställen någon dag.

Det är som sagt bara inför treårs, efter åker skorna av igen då han inte behöver dom. Än iaf, men han kommer heller inte börja ridas mer förrän nästa vår.

Samma datum för mig, lite förvånad att ena dagen är en vardag. Måste ju rimligtvis vara många som jobbar då, även om det blir en klämdag. Hade hoppats på slutet av månaden men vad gör man, nu vet man ju iaf hur lång tid man har på sig ;)

Många som arbetar professionellt med hästar vill visa en vardag. Hos mig i Mälardalen har vi treårstest näst sista helgen i maj fredag-lördag-söndag.

Lite random frågor om 3-års om någon har svaren:
Måste man vara medlem i en klubb (utöver ASVH och den lokala avelsföreningen) för att visa på 3-års?

Det räcker med att vara med i en lokal förening, det behöver inte vara den du visar i även om medlemmar ofta får rabatt. Denna är i sin tur en underavdelning till ASVH så där blir du medlem automatiskt.

Det räcker med att vara med i en lokal förening, det behöver inte vara den du visar i även om medlemmar ofta får rabatt. Denna är i sin tur en underavdelning till ASVH så där blir du medlem automatiskt.

Har gått med I ASVH och lokala underavdelningen nu :) Men då behöver jag inte vara medlem i en klubb (av den sorten man tävlar för senare, XXX ryttarförening exempelvis) också då.

Efter att ha inhämtat flera åsikter så kommer jag ska Musse åtminstone fram inför treårs. Men räcker det att sko säg 2 veckor innan eller bör han gå med dom en skoperiod innan?
Man brukar säga minst en skoperiod innan för det tar lite tid för dem att vänja sig med att ha skor. Jag tror inte man ska underskatta den förändringen som det faktiskt innebär att få skor på :)

Har faktiskt funderat på att sko mina 12:or nu snart, då de är precis blankis i hagarna, hästarna far runt som yrväder ändå :nailbiting:. Såg imorse hur alla 5 far runt som yrväder i hagen och den minsta Sissis ben bara försvinner. Gissa vem som var ute på 2 röda med sambon och grimskaft i högsta hugg?
Hon klarade sig utan några skador och var redan i full färd med att fara runt som en hoppetossa igen. Men det var en stor chock att se en av sina skyddslingar falla :eek:.
Sitter nu i köket och tittar på dem när de far runt som vildar, blir alltid lika nervös när de slirar och halkar :nailbiting:.

Är det värt att slå på skor runt om även om tanken inte är att de ska gå 3 års?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
673
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V