12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min fick skor fram redan i December då han är väldigt ömfotad och knappt ville röra sig i hagen utan sko, räckte med att han trampade på en liten sten så stod han där med tassen uppe i vädret. :(
Nu fungerar han klockrent men jag kommer att behöva sko honom bak innan treårs. Dock så är han väl så glad att han inte får ont längre så han springer av sig skorna istället så nu har han fått ett par Shoeshecure, så nu hoppas vi på att skorna sitter mer än 3 dagar i stöten :p

Knappen

Imorgon blir det kvällstävlingarna på galoppen, vi skulle haft två 12or ut, men vi har strukit molly ( holy empire), hon har fått typ mugg, eller iaf sår i karlederna, kan vara pga saltet i banan. Som sagt tidigare så tror vi otroligt mkt på den här hästen, så det känns dumt att ta ut henne och riskera att hon reagerar på såren.

Således blir det bara bessie ( behind the scream) som ska ut, men hon kvalar, dvs hon slaviska att hon klara ledvoltsmomentet, canter till start, att bli lastad instartboxarna och att springa 1000 m på en viss tid. Spännande

Och Bessies kval gick ganska bra. Hon var pigg och på tårna i ledvolten, vilket faktiskt är lite olikt henne, som brukar ta det mesta med upphöjt lugn.
Det enda lilla minuset för dagen var att hon blev stående i boxarna lite när starten gick. Således stack ju de andra hon kvalade med iväg och hon fick gå själv i bakvattnet. p.g.a. detta så fick hon ju en del "sprut" dvs. uppskvättande lera från framförgående hästar. Det tyckte hon var lite konstigt, men hon kämpade på. Om inte annat är det bra träning att hon får gå bakom.
I aktionen ser hon jättefin ut, galopperar klassigt och lätt och jockeyn var nöjd.

Film:

Bilder:
http://stallmalmborg.se/bilder/2015-01-25 (8).JPG

http://stallmalmborg.se/bilder/2015-01-25 (9).JPG

Hollie och jag tog en liten skogspromenad häromdagen, sällskap av en stallkompis och sin väluppfostrade hingst!
Ngr gånger i början stod hon på två ben, men är förstås uberpigg pga vilan och underlag, matten hade iaf hjälmen på och måste ge cred till min stora häst som ändå lyssnar på mig och tycker det är fantastiskt att jag övht kan promenera ut med henne i grimma o grimskaft vid denna ålder... och tidpunkt.
Vi passerade broar, vägar och hus. Nemas problemas.
Det finns en stooooooor åker här som dom lämnat till oss att rida på ÅRET RUNT :banana: där ska vi sträcka ut i framtiden :bump:

10941224_10152656743156344_329317978_n.jpg

Igår satt utbildaren upp på Ove och red för första gången sedan han fick vila. Och oj vad han skötte sig bra! Hon som har honom sa det efter hon hade ridit att hon från början inte trodde att han skulle vara en häst i hennes smak då han är väldigt lugn, sävlig och typ som en äldre farbror (han påminner om 100 åringen) i hanteringen men han var ju en sportbil att sitta på :love: En tacksam personlighet måste jag säga, hade vart katastrof om det var tvärt om :rofl: och inte är han tittig eller nervig när man rider heller. Igår var det som sagt ny miljö, hönshus, maskiner och fan o hans moster men det enda han brydde sig om var att oavsett tempo gick det lite för långsamt i hans tycke :D

Nu är han ute på annons också och förvånansvärt trillade det in ett par mail redan inom en timme så det känns lovande :up:

10946503_1583535381862446_2114188464_n.jpg

10953657_633318046791537_666577987_n.jpg

Senast ändrad:
ah han är X-bent i benställningen alltså... om jag inte missbedömt bilderna helt galet?

Enligt hovslagare och hon som håller i löshoppningarna så är han uttåad men rak i benen i övrigt. Hade hoppats att det skulle ordna till sig lite bättre medan han växte men det verkar stanna så. Kallas för Charlie chaplin ;)

Enligt hovslagare och hon som håller i löshoppningarna så är han uttåad men rak i benen i övrigt. Hade hoppats att det skulle ordna till sig lite bättre medan han växte men det verkar stanna så. Kallas för Charlie chaplin ;)

Tror du inte att det kommer att rätta till sig lite när han fyller ut mer eller är det inte att räkna med?

Nu har Lex haft några veckors vila och det är dags att sätta igång igen :)

Jag hoppas att han fortsätter att vara så snäll som han har varit hittills så jag kan börja rida ut snart. Vi har ingen riktigt optimal häst att rida ut med men jag tror att han skulle må bra av att gå rakt och slippa ridhusväggar. Det har i dagarna kommit ut en massa fina ridna treåringar i mitt flöde på Facebook så jag känner mig nästan lite stressad trots att jag har en bra plan för Lex och har alltid vetat att han skulle ta lite tid på sig. Att Carl Hester på sin clinic betonade flera gånger att det är Grand Prix som är målet och inte unghästklasser hjälper dock :p

10730885_10205815372648630_9086694023337122633_n.jpg

10958721_10205815372088616_3790768412935932721_n.jpg

10945579_10205815372288621_5548759159828630288_n.jpg

Tycker ni inte att han matchar inredningen bra... :D
10959428_10205815382728882_697144536855520123_n.jpg

supercassie skrev:
Och Bessies kval gick ganska bra. Hon var pigg och på tårna i ledvolten, vilket faktiskt är lite olikt henne, som brukar ta det mesta med upphöjt lugn.
Det enda lilla minuset för dagen var att hon blev stående i boxarna lite när starten gick. Således stack ju de andra hon kvalade med iväg och hon fick gå själv i bakvattnet. p.g.a. detta så fick hon ju en del "sprut" dvs. uppskvättande lera från framförgående hästar. Det tyckte hon var lite konstigt, men hon kämpade på. Om inte annat är det bra träning att hon får gå bakom.
I aktionen ser hon jättefin ut, galopperar klassigt och lätt och jockeyn var nöjd.

Film:

Bilder:
http://stallmalmborg.se/bilder/2015-01-25 (8).JPG

http://stallmalmborg.se/bilder/2015-01-25 (9).JPG
Vi har köpt in oss i den 11an som gick för en spottstyver-av sentimentala skäl
Jag tror inte på honom, men söt är han
Bosse:love:
Han kan få bli pensionär här:)

@AW men hallå snyggve :love: såg bilderna på fb ;) tycker han ser väldigt jämn ut! Och pappa upp i dan!

Jag som var så stressad över löshoppningen, är inte det minsta stressad över att komma igång med ridningen ( trots att min fb också visar en del fina 3åringar uppsuttet nu) så klart jag blir sugen, men nej hon får vila feb ut också från ryttare. Hellre en hållbar häst i längden, det krävs inte mkt av 3åringarna under ridprovet dessutom.

Blev en runda i skogen idag. Lite trav och några galopp steg i uppförsbacke. Blev några tillhörande bock språng. Men hon är otroligt lätt att sitta på och galoppen så där stor och långsam. Då har jag fått testa den! Ska det inte bli värre än så här kommer det gå bra! Förstod skänkel och svänga lite bättre idag men fick gå bakom kompisen ibland och ta mod.

Försöker lära mig lägga in film, här är min samling av hästar... Indra är nr 2 som hoppar. Först är travhästen Atlaz, sedan halvblodet Indra, trea är Tinkern Laura och siste welch ponnyn Zingo.

Det är verkligen skiiiitlängesen jag deltog i 12:ornas tråd, vet knappt om någon minns mig. :p Jag hade ju två, men sålde en i mellandagarna. Hingstägaren köpte honom och han har fått det så himla bra, så jag är väldigt nöjd. Kvar har jag Cia som alltså är en egen uppfödning. Hon har tyvärr sommareksem och det känns som det stört hennes tillväxt lite under sommarhalvåret. Nu börjar hon vara fin, så det är dags att ta tag i hennes utbildning innan allt börjar om med flygfän, täcken, smörjande och tvättande igen. :down:

13.jpg

12.jpg

14.jpg

Mor och dotter. :p

@thoora visst kommer iaf jag ihåg dig! Vad roligt med lite uppdatering!
Jag tror dock att jag minns dina 11:0r mera... en brun o en svart? Kaxe? Är inte aktiv i den tråden sedan Zoleros bortgång... :(

Trist med sommareksem, det är riktigt jobbigt..

@Charlottee

Ja, det stämmer. Kaxe sålde jag sommaren 2013, men Tubbe (svarta) har jag kvar.
07.jpg

Jag har varit lite dålig på att hänga med i trådarna, men det har varit kul att följa din fina Hollie hela vägen! Särskilt efter allt med Z. Sålde du mamman? Jag fick för mig att jag såg henne tillsammans med en fin unge på fölchampionatet i Mantorp i höstas, kan det stämma?

@thoora
å där är tubbe ja, den svarta, så fin!
Är han hingst fortfarande?

Vad roligt att du tycker det!

Ja jag sålde mamman till avel, ett mkt gott hem där dom får vara hästar, och förhoppningsvis ett hem för resten av livet.
Det stämmer att hon och Hollies lillebror e.Luxus cml visades på fölchampionatet i mantorp! Var du på plats och såg dom live? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar