12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till er som visat bilder: Så fina och välmående alla ser ut att vara :love:
Min är lite fet, men det får hon väl vara med tanke på att hon inte gör många knop.

Idag har vi testat på elchocker. Donna har haft lite bristande respekt för tråden sen i höstas och vi har sett henne ståendes med ståltråden i MUNNEN. Innebär ju att det då varit nada ström på tråden. Som tur är har hon inte gått ur hagen men däremot brutit sig in till shettisens creep feeding och glatt ätit upp hennes hö. Efter lagning och fix med tråd och ström envisades med att gå in dit igen, det är ju strömlöst just där för att lilla ponnyn inte ska riskera en stöt på väg till maten. Byggde om och satte dit ståltråd... Hon testade tre gånger på olika sätt och ställen, sista gången försökte hon krypa under och fick tråden i mankammen och blev lite skärrad så förhoppningsvis håller hon sig borta nu och har lärt sig att dit går man inte. Hon tittade skeptiskt på resten av tråden i hagen sen iaf. Blä, för att behöva ta till såna metoder. Stackars lilla tjej :cry:

Vi har börjat hänga lite smått och Donna är van vid sadel iaf.
Vi har lånat oss en allroundsadel att ha nu vid inridning och det är ju lång gjord som behövs. Jag har bara dressyrgjordar jag har lånat stallkompisens anatomiska hoppgjord. Men jag behöver ju köpa en egen. Tycker alla hoppgjordar ser så smala ut! Vad har ni för någonting? Vad ska man ha? Fyller gjordar med platta ngn tryckfördelande funktion? Vill helst ha något som fördelar tryck så mycket som möjligt men som inte kostar allt för mycket. Känner mig helt lost på hoppområdet :o

Kul att läsa om alla! :)

Storm har boxvila på grund av ett sticksår i hasen men har avslutat behandling och får komma ut och trava lite. Skulle gå på promenad ute idag, tänkte att jag går i en hage i fall att hon sliter sig, slet sig gjorde hon inte men hon var för pigg så vi fick gå in. Haha! Tur att hon får trava lite i alla fall, inte lätt när man står inne, stackarn.

Storm har boxvila på grund av ett sticksår i hasen men har avslutat behandling och får komma ut och trava lite. Skulle gå på promenad ute idag, tänkte att jag går i en hage i fall att hon sliter sig, slet sig gjorde hon inte men hon var för pigg så vi fick gå in. Haha! Tur att hon får trava lite i alla fall, inte lätt när man står inne, stackarn.

Tråkigt med sår i hasen! Vad har hänt? Hoppas hon reder sig och att det läkar ut fint.

Idag har jag hängt på Fio och det gjorde hon mkt bra med tanke på att hon för 3 dagar sedan inte ens kunde stå stilla rätt vid pallen. Hon har gjort stora framsteg på den fronten! :love: Nu gäller det att träna på att stå kvar när matte hänger på ryggen och inte gå iväg. Däremot var hon extremt billig när jag skulle ha in henne från hagen och hon bara INTE skulle gå in. Tog väl 30-45 minuter nånting tills kärringen var inne :rage:

I helgen ska jag prova en Jaguar dressyrsadel på henne som en i stallet har, hoppas hoppas att den ska passa. Tyvärr har hon fallit ur i januari så ryggen är inte så musklad som man kunde önska. Så förhoppningsvis kanske man kan ha en padd under.

Min lille pojk har utslag över hela rumpan, först trodde jag att det var proteinutslag men efter att ha dragit ner på protein så blir det inte bättre. Är inte vattenskållor heller då han går med täcke.
Han hade lång päls innan men rakade honom för att kunna tvätta lättare.

Någon som har någon idé av vad det kan vara?
De verkar inte klia och jag kan inte se spår från parasiter.. :/
DSC_0886_zpsdrf6ukui.jpg

Till er som visat bilder: Så fina och välmående alla ser ut att vara :love:
Min är lite fet, men det får hon väl vara med tanke på att hon inte gör många knop.

Idag har vi testat på elchocker. Donna har haft lite bristande respekt för tråden sen i höstas och vi har sett henne ståendes med ståltråden i MUNNEN. Innebär ju att det då varit nada ström på tråden. Som tur är har hon inte gått ur hagen men däremot brutit sig in till shettisens creep feeding och glatt ätit upp hennes hö. Efter lagning och fix med tråd och ström envisades med att gå in dit igen, det är ju strömlöst just där för att lilla ponnyn inte ska riskera en stöt på väg till maten. Byggde om och satte dit ståltråd... Hon testade tre gånger på olika sätt och ställen, sista gången försökte hon krypa under och fick tråden i mankammen och blev lite skärrad så förhoppningsvis håller hon sig borta nu och har lärt sig att dit går man inte. Hon tittade skeptiskt på resten av tråden i hagen sen iaf. Blä, för att behöva ta till såna metoder. Stackars lilla tjej :cry:

Vi har börjat hänga lite smått och Donna är van vid sadel iaf.
Vi har lånat oss en allroundsadel att ha nu vid inridning och det är ju lång gjord som behövs. Jag har bara dressyrgjordar jag har lånat stallkompisens anatomiska hoppgjord. Men jag behöver ju köpa en egen. Tycker alla hoppgjordar ser så smala ut! Vad har ni för någonting? Vad ska man ha? Fyller gjordar med platta ngn tryckfördelande funktion? Vill helst ha något som fördelar tryck så mycket som möjligt men som inte kostar allt för mycket. Känner mig helt lost på hoppområdet :o

Men vilken lurig tjej! Tror dessvärre att man gör dem en tjänst på sikt genom att sätta hårt mot hårt, så du behöver inte må dåligt över det. Min kille har också börjat testa avspärrningar, trådar et.c, så jag förstår dig och din frustration!

Går det att köpa en fårskinnstunnel till sadelgjorden eller känns det futtigt? Har inte så mycket koll på hoppgjordar heller...

Läste om dina turer med distriktaren, hugaligen! Lilltrollet kommer inte få några bestående men hoppas jag?!

Jag har följt denna tråd troget men tar mig sällan tid att skriva själv. Men nu är det dags. Jag har haft min 12a på lösdrift men förra helgen så tog jag "hem" honom till samma stall som jag har mamman för nu är det dags att ridas in. Superroligt men det är mycket med två hästar, man, barn och helttidsjobb. Men nu ska jag försöka få det att fungera fram till sommarbetet i maj iallafall. Skulle jag få honom färdig till 3 års så kommer jag visa men jag kommer inte stressa så är han inte färdig så är han inte. Den här veckan har vi gått på promenad och två gånger har vi varit i ridhuset med sadeln på. Han är supertrevlig att ha att göra med. Han är lugn och har gått självförtroende men är ändå pigg och vaken =)

Idag släpptes han ut med de andra grabbarna och det gick himla bra. Alla tyckte det var kalasroligt. Håller på att ladda upp en klipp på Youtube som jag tänkte länka till så ni får se honom.

Här kommer det. Min är den utan täcke =) www.youtube.com/watch?v=nqmOS-LAX8Q

Haha, här får ni lite bilder och en film, är så nöjd och glad att jag måste dela med mig :D

Red på Lilleman idag igen! :D Han är verkligen superduktig, red själv hela tiden oberoende av någon annan och körde även första traven ensam + lättridning på det. Så himla nöjd med honom, gud vad rolig han är att jobba med. Jag är även lättad över att jag inte ser lika stor ut på honom när jag har ridbyxor och stövlar istället för mina vanliga pösiga byxor och kängor, det gjorde skillnad.

Tränade på Amaretto idag också, klänga och hänga var det. Medans jag hängde på sidan så bad jag mamma ta honom några steg framåt, så han fick känna på att röra sig med vikt och han brydde sig inte. Inte för att jag trodde han skulle göra det, men ändå. Nu ska han bara få träna på gas-broms-styrning, sedan ska jag upp på honom och rida också. :) det börjar ta sig!

33z91tt.jpg

63xbx4.jpg

2v3k7pf.jpg

zx74ls.jpg

Jag har följt denna tråd troget men tar mig sällan tid att skriva själv. Men nu är det dags. Jag har haft min 12a på lösdrift men förra helgen så tog jag "hem" honom till samma stall som jag har mamman för nu är det dags att ridas in. Superroligt men det är mycket med två hästar, man, barn och helttidsjobb. Men nu ska jag försöka få det att fungera fram till sommarbetet i maj iallafall. Skulle jag få honom färdig till 3 års så kommer jag visa men jag kommer inte stressa så är han inte färdig så är han inte. Den här veckan har vi gått på promenad och två gånger har vi varit i ridhuset med sadeln på. Han är supertrevlig att ha att göra med. Han är lugn och har gått självförtroende men är ändå pigg och vaken =)

Idag släpptes han ut med de andra grabbarna och det gick himla bra. Alla tyckte det var kalasroligt. Håller på att ladda upp en klipp på Youtube som jag tänkte länka till så ni får se honom.

Här kommer det. Min är den utan täcke =) www.youtube.com/watch?v=nqmOS-LAX8Q

Kan inte se filmen, den är privat :(

Haha, här får ni lite bilder och en film, är så nöjd och glad att jag måste dela med mig :D

Red på Lilleman idag igen! :D Han är verkligen superduktig, red själv hela tiden oberoende av någon annan och körde även första traven ensam + lättridning på det. Så himla nöjd med honom, gud vad rolig han är att jobba med. Jag är även lättad över att jag inte ser lika stor ut på honom när jag har ridbyxor och stövlar istället för mina vanliga pösiga byxor och kängor, det gjorde skillnad.

Tränade på Amaretto idag också, klänga och hänga var det. Medans jag hängde på sidan så bad jag mamma ta honom några steg framåt, så han fick känna på att röra sig med vikt och han brydde sig inte. Inte för att jag trodde han skulle göra det, men ändå. Nu ska han bara få träna på gas-broms-styrning, sedan ska jag upp på honom och rida också. :) det börjar ta sig!

33z91tt.jpg

63xbx4.jpg

2v3k7pf.jpg

zx74ls.jpg

Söta! :love:
Jag har nog missat vilken ras dina små är?

Men vilken lurig tjej! Tror dessvärre att man gör dem en tjänst på sikt genom att sätta hårt mot hårt, så du behöver inte må dåligt över det. Min kille har också börjat testa avspärrningar, trådar et.c, så jag förstår dig och din frustration!

Går det att köpa en fårskinnstunnel till sadelgjorden eller känns det futtigt? Har inte så mycket koll på hoppgjordar heller...

Jo, det är ju det. Har gjort värre elchocker mot stallkompisens shettis som var världens utbrytarkung. Men hon har hållt sig inne sedan dess så det gav ju effekt. Hon hade dock varit på tråden igen någon gång senaste dygnet då den hängde lite slappt, men inget trasig. Någon gång ska hon väl lära sig att det gör ont att gå in i den.

Fårskinnet hjälper ju inte gjorden att få mer tryckfördelande yta. Jag är kanske bara lite fjantig. Hon har inte visat några tendenser till obehag över huvudtaget mot någon gjord, inte från sadel, sele eller tömkörningsgjord men vill ju att hon ska ha det så skönt som möjligt.

Blev nästan spam i tråden här av mig nu.

Några bilder från min Donna från idag, det är sällan jag har kamera med och ännu mer sällan som jag har sällskap med som kan få oss båda på bild. Tränat trickträning och frihetsdressyr, vi tränar ju på med det lilla som jag klarar av och då blir det en del sånt. Har en operation kvar nu, så om någon månad kan vi komma igång på riktigt. Hon gör iaf framsteg hela tiden i frihetsdressyren. Har börjat kommit en bit nu och det är riktigt roligt.

h6uhOYx.jpg

Donna och en av hagkompisarna, ser nästan ut som hennes skugga här.

v9UrE0b.jpg

Bugan början hon tycka är ok, tyvärr var hon tvungen att kolla av vad matte egentligen höll på med så hon blev huvudlös.

inxr8CN.jpg

Kan inte se filmen, den är privat :(

Orutinerat! Nu hoppas jag den syns. Min är huliganen utan täcke. Allt gick väldigt lugnt till först men sen började röjet och alla hagarna hängde på och hade hur roligt som helst =D En del av hästarna är 25+ Härligt!

Måste också säga att jag blir himla imponerad av trickträningen! Jag tycker det ser så himla roligt ut men tar mig aldrig själv tid att försöka lära mig. Men nån gång kanske. Duktiga är ni!

Ska löshoppa Fio den 1 mars, hoppas att det ska gå bra, men första gången såhär tar vi inga stora höjder. Hur högt löshoppar ni era? Hon är löshoppad 130 tidigare.

@Jealle Men så snygg!! Och fyra fina vita. Måste säga att det var en riktigt charmig liten en i hagen bredvid också.

Det är kul med trickträning och frihetsdressyren är verkligen superbra! Har bra nytta av den i allt det vardagliga också och hästen blir så följsam och uppmärksam. Sen är hon ju rätt lätt att lära i och med att hon är så lättlärd, ganska trygg i sig själv och har massor av energi. I travarbetet har det blivit både galopp, stegra och galopp på stället. Det är mest jag som stoppar oss eftersom jag har svårt att både gå och stå :)

Ska löshoppa Fio den 1 mars, hoppas att det ska gå bra, men första gången såhär tar vi inga stora höjder. Hur högt löshoppar ni era? Hon är löshoppad 130 tidigare.

Min har nu löshoppats 3 ggr hemma i mindre ridhus, bara på låg höjd och mer lek men hon fattar nu grejen! Så fort min transport kommit så ska vi iväg till grannstallet för unghästlöshoppning på större yta och proffs som anordnar, så matte kan kliva åt sidan :D

En filmsnutt på grodan Hollie löshoppning, hon klarade alla tre galant men självklart inte när hon blev filmad haha, ingen hoppstjärna men det finns mer att hämta och ffa rättar hon sig och aktar benen nu :love: Duuuuktig påååniii!

Den här helgen har ingen i världen råd att köpa Donna. Hon är riktigt dyr.

Hon har inte sett en transport sedan vi hämtade henne i somras. Provade att gå på igår när vi hade besök under en kurs. Hon tittade storögt på den men klev snällt med in, trots rejält med takdropp av snö och vatten. Stod snällt och väntade tills jag bad henne backa ut, ett steg i taget.

Idag har vi varit ute i det underbara vintervädret och kört släde med shettisen. Donna fick gå på släp bakom släden. Rörde inte ett öra åt bilarna i trafiken trots att det var flera månader sedan vi var ute på vägarna sist. Lyssnade på minsta lilla spöhjälp för att korrigera hennes placering bakom oss. Hon var så lyhörd och hakade på och höll jämna steg med shettisen hela turen. När shettisen tog galopp i full fart drog Donna på en underbar ökad trav :love:

Plus alla superbra träningar vi gjort i helgen, såna där dagar som gör allt slit med hästarna i skitväder när man är trött och hungrig så värt det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar