12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, men jag misstänkte väl det. Därför de såg så fina ut :D
Den lille såg misstänksamt welshig ut. Vad är det för stam på honom?

Haha, vad roligt att höra! Här går en annan och har värsta ångesten över hur fruktansvärt fula dom är för tillfället :P
Han är E: Locksley Don Galliano och U: Moelview Chardonnay ^^

Äh, welsharna brukar kunna vara lite sega. Ankungarna blir svanar vid 4-5 någonting :)

Sen så är det ju vinter nu, jag tröstar mig med att han ser mycket snyggare ut på sommaren. ;) Men han verkar över lag utvecklas ganska sakta, så jag får nog vänta några år innan han kan visa sig från sin bästa sida. :) Den lille då framförallt, den stora är väl helt okej ^^

• Gilla
Reactions: Io
@Jealle Men så snygg!! Och fyra fina vita. Måste säga att det var en riktigt charmig liten en i hagen bredvid också.

Det är kul med trickträning och frihetsdressyren är verkligen superbra! Har bra nytta av den i allt det vardagliga också och hästen blir så följsam och uppmärksam. Sen är hon ju rätt lätt att lära i och med att hon är så lättlärd, ganska trygg i sig själv och har massor av energi. I travarbetet har det blivit både galopp, stegra och galopp på stället. Det är mest jag som stoppar oss eftersom jag har svårt att både gå och stå :)

Han är fin =) Och liten i hagen bredvid är underbar. han kunde hålla jämna steg i sin hage med de större grabbarna. Min 2,5 åriga dotter brukar låna honom ibland men han är nästan lite för mycket häst för min lilla tjej =)

Charlottee- vad roligt att ni kommit igång med löshoppningen! Kommer ihåg att jag läste att det var den du var mest orolig för. Även jag känner stress över löshoppningen. Vet inte riktigt vad jag ska "satsa på" nu när vi kommit igång så sent... Till en början nu tänkte jag variera lite med "allt". Vi tränar med att ha sadeln på, igår satt jag faktiskt upp på honom barbacka (han blinkade inte ens så han är himla cool så) och så ska vi tömköra ut på vägarna och longera... Mkt på en gång men vi börjar så och ser. Planen är att han ska få göra något 3 dagar i veckan. Jag tänker att variationen kan vara bra för honom för att hinna bygga upp kroppen också så att jag bara inet sitter upp o rider på en gång. Jag TROR inte att själva inridningen ska bli något problem (tvi tvi tvi).

Skulle vilja honom att börja använda ryggen på ett bättre sätt med hjälp av tömkörning och longering innan jag börjar rida, rida.

Nästa vecka ska vi på kurs. Förberedande inför 3 års. Teori o praktik med löshoppning på lördagen och visning för hand på söndagen. Jag kommer dock bara ha med mig hästen på söndagen. Får man skriva vart man ska eller är det typ reklam? Tänkte om någon mer ska dit?

Vi har haft underbart väder i helgen så Hollie och jag passade på att njuta i solen en liten stund...

Lik sin storebror här!
10965466_10152684961766344_1306930741_n.jpg
10877934_10152684961256344_287867561_n.jpg

Charlottee- visst är det dit vi ska :D Fin din lilla (stora) är!
Igår hängde jag på liten igen. Imorgon tänkte jag tömköra honom på travbanan. Små steg framåt:)

0d1e4376-4249-4208-aa34-66b4ffb7e650_zpst6bhl6u4.jpg

Länge sedan jag skrev något här, men jag läser om era fina som börjar bli så stora!

Jag har inte gjort något nytt med Maiden, hon går på lösdrift och verkar trivas bra.
Jag söker en ny ägare till henne, men om hon blir kvar så satsar vi på att få ihop poäng till diplom sto i sommar och treårs test i sep. Om hon är redo för det.

Idag var vi till ridhus för första gången! :D Bägge killarna skötte sig exemplariskt där, dom var orädda, lätta att kommunicera med och lunga över lag. Visst var dom lite uppe i varv i början och kikade runt, men det är ju första gången dom åker såhär. :) Däremot så strulade Amaretto vid lastning både dit och hem, tog nog en halvtimme båda gångerna.. Lilleman var superduktig däremot, gick rakt på bägge gånger och stod snällt stilla medans vi jobbade med att få på store lillebror.

Tränade lite på att springa och ställa upp, uppställning är inga större problem. Däremot så behöver jag se över min egen garderob vid springningen. Jumpadojjer eller åtminstonde snöra upp kängorna, och inte ha fickorna fulla med saker som flyger runt. Annars sprang dom båda rätt bra, den lille har svårt att hitta takten och den store har inte bråttom :P Men dom springer i alla fall, så nu ska vi jobba detaljer!

20ijclw.jpg

15o9q1u.jpg

15pikcp.jpg

Idag har min pålle varit hos veterinären och röntgat sitt ena framknä för att kolla upp en skada hon fått hos tidigare ägare. Resultatet var inte helt positivt, understa leden i knät var nästan helt stelt, och det var pålagringar(?) på både fram- och baksidan av knät. Men hon var inte halt och visad inget på böjprov heller, förutom att veterinären kände att hennes knä inte var riktigt lika böjbart som det borde vara.
Veterinären tyckte att jag skulle fortsätta med inridningen och till en början promenadrida i skogen. Sedan när hon fått lite muskler och kondis så kan vi prova att rida lite på banan också och se hur det går, men hon får inte hoppa.

Det är lite svårt att veta hur man ska göra nu. Egentligen hade jag lite tankar på att sälja henne så småningom, men vem kan tänkas vilja köpa en treårig promenadhäst som inte får hoppa?

Hon har iallafall vuxit till sig ordentligt :)

Idag har min pålle varit hos veterinären och röntgat sitt ena framknä för att kolla upp en skada hon fått hos tidigare ägare. Resultatet var inte helt positivt, understa leden i knät var nästan helt stelt, och det var pålagringar(?) på både fram- och baksidan av knät. Men hon var inte halt och visad inget på böjprov heller, förutom att veterinären kände att hennes knä inte var riktigt lika böjbart som det borde vara.
Veterinären tyckte att jag skulle fortsätta med inridningen och till en början promenadrida i skogen. Sedan när hon fått lite muskler och kondis så kan vi prova att rida lite på banan också och se hur det går, men hon får inte hoppa.

Det är lite svårt att veta hur man ska göra nu. Egentligen hade jag lite tankar på att sälja henne så småningom, men vem kan tänkas vilja köpa en treårig promenadhäst som inte får hoppa?

Hon har iallafall vuxit till sig ordentligt :)

Vilken tråkigt besked :(
Håller med veterinären om att rida in henne och sedan stärka upp henne successivt. Hålla ett extra öga på henne om hon börjar uppvisa några symtom. Hon kan ju fungera bra som ridhäst iaf trots pålagringarna. Alla röntgenfynd har inte alltid någon klinisk betydelse.

Sen tror jag absolut att det finns folk som kan tänka sig köpa en treåring, även om den inte ska hoppa. Alla är inte hoppryttare. Och det finns massor med andra saker man kan göra med sina hästar än rida på dem :)

Har haft 4 veckors uppehåll från ridningen men nu var det dags och han skötte sig exemplariskt:love: skrittade runt lite i lina och gjorde lite halter och svängar. Kommer behålla linan på ett bra tag till, inget bråttom:)

image_zps179db456.jpg

image_zps5d089484.jpg

Här har jag börjat tveka ordentligt på om jag verkligen ska visa på treårs. Känner att det börjar dra iväg för hårt i plånboken, och till vilken nytta egentligen? För en kul grej bara....
Ja jag vet inte. :crazy:

Här har jag börjat tveka ordentligt på om jag verkligen ska visa på treårs. Känner att det börjar dra iväg för hårt i plånboken, och till vilken nytta egentligen? För en kul grej bara....

Ja alltså det är ju en kul grej, men även om han inte visas på 3års kan han väl visas på kvaliten som 4åring? Har dålig koll, men kanske värt att strunta i ändå? De är även så pass unga att de kan ju vänta ett år till isf :)

Jag har ju själv tvekat men kan ju bara tala för mig själv och hur jag ser det...

Den främsta anledningen till att jag vill visa Hollie är för att få en officiell bedömning på hästen jag själv har fött upp, en merit för henne och ett kvitto för mig, samt att hon har möjligheten att höja sin mors värde som avelssto som första visade 3åriga avkomma.

sist men inte minst, det ska bli roligt att få visa upp henne! :D

Men ja, det kostar mer än det smakar ibland... många bäckar små.

KL.
Släppte ihop henne med en ny liten ponny igår, min magkänsla sa nej men inte lyssnade jag, så nu står hon med tre broddsparkar :yuck:
Den lilla ponnyn som skulle vara så snäll, backade in och matade sparkar varpå Hollie stod kvar och sparkade hon med (dock oskodd bak) vid tre tillfällen! sedan sa jag nej tack och tog ut min häst, nu får hon gå själv tills broddperioden är över... jag vågar inte riskera något.

10966843_10152694313861344_976417753_n.jpg
11006214_10152694313551344_852615376_n.jpg

Jag har ju själv tvekat men kan ju bara tala för mig själv och hur jag ser det...

Den främsta anledningen till att jag vill visa Hollie är för att få en officiell bedömning på hästen jag själv har fött upp, en merit för henne och ett kvitto för mig, samt att hon har möjligheten att höja sin mors värde som avelssto som första visade 3åriga avkomma.

sist men inte minst, det ska bli roligt att få visa upp henne! :D

Men ja, det kostar mer än det smakar ibland... många bäckar små.

KL.
Släppte ihop henne med en ny liten ponny igår, min magkänsla sa nej men inte lyssnade jag, så nu står hon med tre broddsparkar :yuck:
Den lilla ponnyn som skulle vara så snäll, backade in och matade sparkar varpå Hollie stod kvar och sparkade hon med (dock oskodd bak) vid tre tillfällen! sedan sa jag nej tack och tog ut min häst, nu får hon gå själv tills broddperioden är över... jag vågar inte riskera något.

10966843_10152694313861344_976417753_n.jpg
11006214_10152694313551344_852615376_n.jpg

Usch, tråkigt med broddsparkar. Det är aldrig roligt med ihopsläpp under vintern, aldrig kul med ihopsläpp överhuvudtaget egentligen. Det är alltid förknippat med lite ångest för mig efter vänners hästar som blivit rejält sparkade. Min förra häst fick en praktträff av en brodd mitt fram på ett framben precis under famknät, som ett hål rakt in. Hela benet var täckt med blod :nailbiting: Såg värre ut än vad det var, ingen fara på taket. Var ändå en trevlig flock då som gått ihop över ett år.

Hollies sår ser ju ändå helt ok ut så här på bild, tur i oturen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar