12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
@thoora
Här är dom! (för övriga, alltså Hollies mor och lillebror)

Det är mkt Hollie över honom som liten :love: men hon var ädlare och mer outvecklad.
Nu har jag ju bestämt mig för att INTE betäcka henne som 3åring, men i framtiden, och jag spanar ändå på lämpliga hingstar .... can't help it :angel:

Senast ändrad:
@Charlottee

Ja, jag såg dem live. Bor ju nästgårds. :) Men vad kul att det var dem, jag har varit så himla förtjust i Solette av det jag sett här på buke och hon var precis lika fin IRL! Glad jag blir att hon fortsätter användas i aveln.

Vi har köpt in oss i den 11an som gick för en spottstyver-av sentimentala skäl
Jag tror inte på honom, men söt är han
Bosse:love:
Han kan få bli pensionär här:)

Vad kul! Du måste säga till om ni hälsar på, jag är rätt mkt inventarie i stLlet, varit där sedan 99 ;) Bosse är nog mkt bättre än han visat hittills, ett rejältfall framåt senast med toppvikt på tveksam distans. Håller med dig om att det nog inte är den bästa hästen vi haft i stallet, men jag tror han blir nyttig. Han verkar ha växlat upp och är träningsmässigt kapabel att iaf vara en silverhäst

Hollie har fått en boxgranne, en söt liten kille som jag tror även min märriga fuxa accepterat :love: Han var inte så tokig :D

Imorgon åker framskor på!!!

10421474_10152671743206344_868203625899176439_n.jpg

• Gilla
Reactions: Io
verkar bara vara jag som postar i tråden nu.... sorry!

Idag fick iaf fröken framskor och det hela gick mkt bra, hon gick helt utan problem på stallgången efteråt och verkade som jaha borde jag bry mig? :D

Ni som redan har gjort första skoningen.... ngr reaktioner?

10685489_10152672989821344_5997274944153840361_n.jpg

Idag fick iaf fröken framskor och det hela gick mkt bra, hon gick helt utan problem på stallgången efteråt och verkade som jaha borde jag bry mig? :D

Nä inga reaktioner på skorna alls. Däremot vid själva skoningen gick första hoven bra och vid andra försökte han lägga sig i hovslagarens knä ^^ Darwin utvecklas i rekordfart nu under vilan. Den gör honom verkligen gott! Nu börjar det komma nacke och han har nog även växt 1-2 cm :D

Nä inga reaktioner på skorna alls. Däremot vid själva skoningen gick första hoven bra och vid andra försökte han lägga sig i hovslagarens knä ^^ Darwin utvecklas i rekordfart nu under vilan. Den gör honom verkligen gott! Nu börjar det komma nacke och han har nog även växt 1-2 cm :D

härligt!
Hollan utvecklas också en hel del, inte bara att hon växer, men bitarna börjar falla på plats! Hon verkar växa mer på vintern, samma visa förra året. Har inte mätt henne nu, men kan nog utan att överdriva säga att hon är över 170 i mkh. :angel:

härligt!
Hollan utvecklas också en hel del, inte bara att hon växer, men bitarna börjar falla på plats! Hon verkar växa mer på vintern, samma visa förra året. Har inte mätt henne nu, men kan nog utan att överdriva säga att hon är över 170 i mkh. :angel:
Ja där är ju inte min än men kan nog med säkerhet säga att han är över 160 iallafall ;) skulle tippa på 163-164 fram. Lägre bak...

Meciliah växer så det knakar för tillfället. Vi ska in på kliniken på fredag och kolla om de hittar någon orsak till hennes märkliga låsningssymtom. Det sitter högst antagligen i korsryggen så långt vet vu i alla fall! Nu har hon dock inte alls visat några som helst symtom utan varit lika pigg och på alerten som vanligt, men bättre att ta det säkra före det osäkra eller vad säger ni?

DSC03415.JPG

DSC03420.JPG

Var rätt längesedan jag skrev här! Men nu en liten update! Detta ska bli ett sånt spännade år med alla duktiga unghästar :)

Lilleman är nu insutten ordentligt, vi har även börjat rida o-kopplade och tränar framåt-halt-svänga och han är superduktig. Tog även våran första trav uppsuttet igår, då satt jag dock helt passiv och så fick kompisen springa med honom. Jag trodde han skulle ha lite svårt med det men icke, superduktig var han! :D För ett par gånger sedan när jag red så trillade verkligen pollen ner för honom också, han har ju varit ganska vinglig och lite osäker, men när jag hoppade upp den dagen så var det som om han var en gammal ridskoleponny. Helt säker och lugn, stadig och lyhörd. Var som natt och dag, både jag och min kompis var helt tagna. :D

Den store, Amaretto har jag dock inte suttit på än, men har hängt på honom utan bekymmer. Men han är så pass o-brydd och lugn så det är nog bara att hoppa upp och rida. :) Det är ju därför den lille fått så mycket mera fokus och tid.

Har även kämpat med hullet på Lilleman, i slutet av hösten/början på vintern så var han ganska smal. Det syntes dock inte på grund av all päls han hade, och kändes inte i början heller. Det tog mycket foder och tid för att få upp honom i hull. När han väl fick lite fett på kroppen, ja då blev han lite väl knubbig istället. Dessutom så fick han inga muskel, så jag satte honom på extra proteiner för ett par veckor sedan och det har redan blivit skillnad. Äntligen på väg åt rätt håll! :) Måste ju vara snygg inför tre-års testet.

4zyxxv.jpg

w723vc.jpg

Härligt att det gick bra!:up: Silhouette är skodd runt om för andra gången. Hon har haft en envis hovböld. Därför blev hon skodd bak efter sommarbetet. Nästa gång fick hon framskor och gången därpå skoddes hon runt om. Det har funkat jättebra. Hon har visat att med skor på fötterna rör hon sig riktigt trevligt.:)

På tisdag kommer tandläkaren och kollar vargtänder på zimba. Har aldrig varit med och dragit ut vargtänder, tycker det verkar lite läskigt:eek: Hur långt efter brukar man kunna börja använda bett igen?:) Det ska bli skönt att få det gjort! Passar så bra nu när han har en längre vila.

Första gången jag tog ut vargtänder väntade jag 3veckor men han var 3,5år och ja inridningen kunde inte vänta mkt mer :)

Min 11.a jag hade drog vi ut under boxvilan i Augusti och fick ju inte sätta igång honom på ett tag så där blev de lite mer än 1mån innan han fick bett i munnen och samtidigt som 11.ans drog tog jag även Cash 12.ans vargisar och han fick inte bett i munnen förens våren efter de så ca 7mån efter :) jag vill ge dem mycket tid med att läka munnen och inte koppla någon smärta till bettet helt enkelt :)

På tisdag kommer tandläkaren och kollar vargtänder på zimba. Har aldrig varit med och dragit ut vargtänder, tycker det verkar lite läskigt:eek: Hur långt efter brukar man kunna börja använda bett igen?:) Det ska bli skönt att få det gjort! Passar så bra nu när han har en längre vila.

Det brukar gå bra ganska snabbt efteråt. Munnen läker snabbt och några veckor efteråt ska inte vara några problem. Har du en snäll häst kan du stoppa in fingrarna i munnen på honom innan och känna hur det känns, går ju att öppna och titta också. Då märker du dels om det är läkt eller inte och om han ömmar något :)

Tillägg: Mina har varit ok att ha bett på ca 3 veckor efteråt också. De har inte reagerat det minsta.

Härligt att det gick bra!:up: Silhouette är skodd runt om för andra gången. Hon har haft en envis hovböld. Därför blev hon skodd bak efter sommarbetet. Nästa gång fick hon framskor och gången därpå skoddes hon runt om. Det har funkat jättebra. Hon har visat att med skor på fötterna rör hon sig riktigt trevligt.:)

ja juste ni bråkade med hovbölder! Är hon helt fri från dom nu alltså ?

Låter lovande, hoppas ömfotade Hollie också nu kan vara mer bekväm och inte hålla igen i steget :) Ska se hur hon rör sig i ridhuset imorgon, nu har ju skorna suttit på ett par dagar.

Meciliah växer så det knakar för tillfället. Vi ska in på kliniken på fredag och kolla om de hittar någon orsak till hennes märkliga låsningssymtom. Det sitter högst antagligen i korsryggen så långt vet vu i alla fall! Nu har hon dock inte alls visat några som helst symtom utan varit lika pigg och på alerten som vanligt, men bättre att ta det säkra före det osäkra eller vad säger ni?

DSC03415.JPG

DSC03420.JPG

ja definitivt bättre att ta det säkra före det osäkra!
Nu har hon väl haft dessa symtom ett tag också? Hoppas det inte är någon jättegrej men ffa hoppas jag på att ni får reda på orsaken!
Håller tummarna! Fina bilder!

Alltså jag är så ridsugen :D men drygt 2 veckor till ska han få stå innan vi tar upp det hela igen. Funderar dock på att tjuvstarta nästa vecka med lite longering och sådär :angel:

Hur tänker ni kring igångsättningen? Blir det mycket repetition eller sitter ni bara upp och rider direkt?

Vad kommer ni fokusera på framöver i ridningen (vad har ni för områden ni behöver utveckla)?

Lite blandad kompott från sista tiden

Jag har bestämt mig att min pluttebulle ska få vila iaf halva Mars också, helst hela Mars ut om jag orkar hålla mig. Men sedan hade jag tänkte börja värma upp med lite promenader och tömkörning för att se till att ryggmusklerna jobbat ordentligt utan mig på ryggen igen. Som en mjuk start :)

Min plutt växer heller ingenting nu, så lite orolig över att han börjar dra iväg senare och om han är i eventuell växtperiod får han helt enkelt vila längre :)

ja juste ni bråkade med hovbölder! Är hon helt fri från dom nu alltså ?

Låter lovande, hoppas ömfotade Hollie också nu kan vara mer bekväm och inte hålla igen i steget :) Ska se hur hon rör sig i ridhuset imorgon, nu har ju skorna suttit på ett par dagar.

Spännande! Är ju perfekt med ridhus när vädret är så här.
Silhouette är fri från hovbölden/rna? Men hon fick ett liiitet skavsår av bandaget från hovbölden och det utvecklades till mugg som också har varit helt jäklig. veterinär är inkopplad och vi har försökt med det mesta. Hon går just nu på dubbel hippotrim kur+ klorhexidin och någon salva (två ggr per dag) och jag hoppas att det äntligen ska ge med sig. Hon har som tur är inte varit halt av detta, så vi är igång med löshoppning varannan söndag. Tandläkaren var här i måndags och drog ut vargtänderna och gav råd om vilka bett som passar henne bäst(Silhouette föredrar ett ganska smalt tredelat stl 10,5 med bettskivor i gel till sin lilla mun), så jag tänkte låta det läka ca tre veckor (enligt vets rekommendationer) och sedan börja med promenader och tömkörning innan ridningen tas upp igen. Vi har treårs testet som mål denna våren och sedan lång betes period:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar