12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man brukar säga minst en skoperiod innan för det tar lite tid för dem att vänja sig med att ha skor. Jag tror inte man ska underskatta den förändringen som det faktiskt innebär att få skor på :)

Ja det var lite så jag tänkte. Det måste påverka dom en hel del. Får sko han i slutet av februari då :) Såg att de skulle ha treårstestet i Fbg den 2 Maj :nailbiting:

Har faktiskt funderat på att sko mina 12:or nu snart, då de är precis blankis i hagarna, hästarna far runt som yrväder ändå :nailbiting:. Såg imorse hur alla 5 far runt som yrväder i hagen och den minsta Sissis ben bara försvinner. Gissa vem som var ute på 2 röda med sambon och grimskaft i högsta hugg?
Hon klarade sig utan några skador och var redan i full färd med att fara runt som en hoppetossa igen. Men det var en stor chock att se en av sina skyddslingar falla :eek:.
Sitter nu i köket och tittar på dem när de far runt som vildar, blir alltid lika nervös när de slirar och halkar :nailbiting:.

Är det värt att slå på skor runt om även om tanken inte är att de ska gå 3 års?

Om det innebär problem för hästen att gå barfota så hade jag skott. Vi har turen att ha en stor hage där det inte är mycket is alls. Hade vi haft konstant blankis hade jag nog också funderat på skor. Min förra skoddes våren hon blev två pga att hon var ömfotad. Behöver de skor så behöver de skor =)

Ja funderade med på det, problemet är väl att denna dam är otroligt skygg om benen. Har tränat mycket men hon sparkar fortfarande emot andra (tex sambon). Vet inte om hon klarar av att bli skodd. Hon blir helt paralyserad och sedan får benen hit och dit.
Sambon tycker vi borde vänta, hans anledning är att de "går ju bara i hagen och växer gör de ju fortfarande". Men om jag skor, hur tidigt kan man börja brodda dem?
Vill inte att det ska bli några problem med benen :/.

Har ringt hovis igår, så han kommer ut och skor mina monster idag :up:. Så får vi se hur de sköter sig. Är första gången de blir skodda, verkade har de blivit länge. Blir nog lite spännande, de har ju alltid varit med när deras mammor blivit skodda så de är vana vid ljudet och gubben som kommer. Frågan är vem som får guldstjärna!:confused:

Hej allihopa! Väldigt längesen jag var här inne men är så kul att se hur långt alla 12 kommit både i kroppen och utbildning!

Min lilla hingst (som numera mäter 153cm) har påbörjat sin utbildning under ryttare. Han är nu sitter på ca 7 gånger och vi kan både skritta och trava utan ledare! Tidigare i veckan tog vi ett pass ute på ridbanan för första gången. Massor av snö var där så han fick jobba ordentligt och slog självmant över i galopp ett par språng.

Bjuder på en bild från det passet på min snygging
10934072_10152800399174145_6289582500511797721_n.jpg

Knappen

Imorgon blir det kvällstävlingarna på galoppen, vi skulle haft två 12or ut, men vi har strukit molly ( holy empire), hon har fått typ mugg, eller iaf sår i karlederna, kan vara pga saltet i banan. Som sagt tidigare så tror vi otroligt mkt på den här hästen, så det känns dumt att ta ut henne och riskera att hon reagerar på såren.

Således blir det bara bessie ( behind the scream) som ska ut, men hon kvalar, dvs hon slaviska att hon klara ledvoltsmomentet, canter till start, att bli lastad instartboxarna och att springa 1000 m på en viss tid. Spännande

Fransen har fått dojjor fram då han slet så på sina fötter trots vila och nu sätter vi igång igen.

Red igår för första gången sedan 7 veckor och han skötte sig fantastiskt i alla gångarter! Fräck liten häst! Nåja han har hunnit växa och blivit 169 cm hög....

Idag gjorde vi fjärde och sista löshoppningen för den här perioden och även om han är svag bak så hoppar han riktigt trevligt. De sista sprången låg tom på 120 cm. Snabb utveckling från första gången då han gjorde kaffeved av allt :D

Film från idag:

http://instagram.com/p/ySBh8BCabx/

Satt upp och red själv idag, tillsammans med en lika gammal plutt. De har aldrig träffat varanndra innan och det gick jättebra! Vi satt kvar båda två och de var lugna. Tror mitt hjärta slog i 220 i början innan det lugnade ner sig. Tur det är skogen för varken skänkel eller tygel fungerar ännu. En himelsk trav, de få steg som blev ibland. De vill jag testa på riktigt. Satt som gjuten i sadeln utan att studsa, så där enkelt och självklart. Ja, det är en speciell känsla första gången man kommer upp på sin häst som man tittat på sedan födseln och bara spekulerat över. Hon får vila och tänka några dagar nu, innan nästa försök.

Löshoppade igår igen på hemmaplan! 3 hinder på 50-60 cm och med lite större avstånd än sist, nu seglade hon över! Hon kan ju faktiskt hoppa... :o:rofl:

Väntar på vår nya trailer som borde vara leveransklar i början av feb, sedan ska vi åka till den "riktiga" löshoppningen för unga hästar, dom har iaf kommit igång nu.

I övrigt så vilar hon fortfarande från ryttare osv, sedan i början på dec bortsett från en tur i skogen innan flytten, så tänkte pallra mig upp i sadeln igen i början av mars.

Löshoppade igår igen på hemmaplan! 3 hinder på 50-60 cm och med lite större avstånd än sist, nu seglade hon över! Hon kan ju faktiskt hoppa... :o:rofl:

Väntar på vår nya trailer som borde vara leveransklar i början av feb, sedan ska vi åka till den "riktiga" löshoppningen för unga hästar, dom har iaf kommit igång nu.

I övrigt så vilar hon fortfarande från ryttare osv, sedan i början på dec bortsett från en tur i skogen innan flytten, så tänkte pallra mig upp i sadeln igen i början av mars.

Det är väl en jättebra grund för löshoppningen. Lätta hinder som hon kan öva på och hitta lite "sug". Minns när vi löshoppade Hottie, började faktiskt riktigt tidigt och åkte nog första gången redan när hon var nybliven 2-åring. Ett par gånger blev det, och väldigt lågt såklart, sedan gjorde vi uppehåll och började igen inför treårstestet. Då fick hon plötsligt upp ett jättesug för löshoppningen och blev så till sig när man kom till ridhuset att hon slet sig, stack iväg och hoppade själv :grin: På treårstestdagen blev hon dock lite nervös och hoppade inte särskilt strålande alls, men -det var ju dressyrhäst hon skulle bli så jag sörjde inte de dåliga siffrorna :p

Idag kom tandläkaren till stallet och kollade läget på en del av hästarna, lilleman inräknad. Det krävdes inte mycket åtgärder, annat än att pilla bort en lös tand.

Vi dividerade om det behövdes jämnas till lite på vänster sida av munnen, men med tanke på att de tänderna kommer bytas snart så fick de vara tills nästa koll i höst. Vi gjorde en bettkontroll också, och de 9,5-bett som Jack har var av bra storlek för hans lilla mun :)

DSC03383.JPG

Vi har semester tills vi vet vad det är som krånglar uppe i ryggen på lillprinsessan.
Hon har flera gånger fått så att bakdelen låst sig och jag känner att hon ömmar uppe i korsryggen.
Kliniktid är bokad så vi slipper dit nästa fredag...
Meciliah hatar att ha ledigt så hon gör allt för att slippa. V
isst känns det lite surt att bara gå i hagen och skrota men man vågar ju verkligen inte riskera något.

Det är väl en jättebra grund för löshoppningen. Lätta hinder som hon kan öva på och hitta lite "sug". Minns när vi löshoppade Hottie, började faktiskt riktigt tidigt och åkte nog första gången redan när hon var nybliven 2-åring. Ett par gånger blev det, och väldigt lågt såklart, sedan gjorde vi uppehåll och började igen inför treårstestet. Då fick hon plötsligt upp ett jättesug för löshoppningen och blev så till sig när man kom till ridhuset att hon slet sig, stack iväg och hoppade själv :grin: På treårstestdagen blev hon dock lite nervös och hoppade inte särskilt strålande alls, men -det var ju dressyrhäst hon skulle bli så jag sörjde inte de dåliga siffrorna :p

Jo jag tror det jag med! Få lite självförtroende!

Min tanke var ju att börja tidigt som du, redan som 2åring, på bebishöjd, tror bara det är positivt att få pröva på och komma igen sedan som 3åringar. Nu blev det ju inte så för oss tyvärr.

Haha jag har inga höga förväntningar vad gäller siffrorna i hoppningen på treårstestet, blir glad bara hon undviker att landa iiiiii hindret :o:D

säger som du, det är ju dressyrhäst hon ska bli :p

Om min hoppar som på träningarna så trodde tränaren (unghästutbildare inriktning hoppning) att han nog kunde få 7or eller till och med 8or i hoppningen, inte illa för en dressyrare. Har dock inga förhoppningar om det, han blir så lätt spänd och då faller allt. Både hopp och inte minst gången som blir stel och spänd tyvärr..... hoppas verkligen han inte blir för kantig på treårs så vi får skämmas :) Det som nog kommer vara hans största akilleshäl är frambenen. Misstänker att det blir en 6a där eller kanske till och med en 5a :nailbiting:

Imorgon ska han få skor för första gången. Är ganska nervös för han är inte så snäll att verka alla gånger....:crazy: Kommer dessutom bli tvungen att brodda direkt så han lär väl komma in med benen i trasor på kvällen. Får bli benskydd och boots ett tag framöver tror jag.:)
I natt hade han lyckats med konststycket att öppna båda bogspännena utan att ta sönder dem och åla sig ur täcket, för att sedan stampa ner det i kisset i boxen.... smidig och kreativ häst :up:

Om min hoppar som på träningarna så trodde tränaren (unghästutbildare inriktning hoppning) att han nog kunde få 7or eller till och med 8or i hoppningen, inte illa för en dressyrare. Har dock inga förhoppningar om det, han blir så lätt spänd och då faller allt. Både hopp och inte minst gången som blir stel och spänd tyvärr..... hoppas verkligen han inte blir för kantig på treårs så vi får skämmas :) Det som nog kommer vara hans största akilleshäl är frambenen. Misstänker att det blir en 6a där eller kanske till och med en 5a :nailbiting:

Imorgon ska han få skor för första gången. Är ganska nervös för han är inte så snäll att verka alla gånger....:crazy: Kommer dessutom bli tvungen att brodda direkt så han lär väl komma in med benen i trasor på kvällen. Får bli benskydd och boots ett tag framöver tror jag.:)
I natt hade han lyckats med konststycket att öppna båda bogspännena utan att ta sönder dem och åla sig ur täcket, för att sedan stampa ner det i kisset i boxen.... smidig och kreativ häst :up:
Vad är problemet med frambenen? Hollie får skor fram första gången om en vecka! Jag är också lite nojig pga brodden. ... så blir iaf boots på. Kul med hoppningen för er del!!! :-)

Hej alla!
Jag är här och smygläser i eran tråd. Jag har själv en 09:a, men han är sutten på kanske 20 gånger så det är kul att vara här och läsa och inspireras av vad ni gör med era hästar=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
673
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar