12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ju själv tvekat men kan ju bara tala för mig själv och hur jag ser det...

Den främsta anledningen till att jag vill visa Hollie är för att få en officiell bedömning på hästen jag själv har fött upp, en merit för henne och ett kvitto för mig, samt att hon har möjligheten att höja sin mors värde som avelssto som första visade 3åriga avkomma.

sist men inte minst, det ska bli roligt att få visa upp henne! :D

Men ja, det kostar mer än det smakar ibland... många bäckar små.

KL.
Släppte ihop henne med en ny liten ponny igår, min magkänsla sa nej men inte lyssnade jag, så nu står hon med tre broddsparkar :yuck:
Den lilla ponnyn som skulle vara så snäll, backade in och matade sparkar varpå Hollie stod kvar och sparkade hon med (dock oskodd bak) vid tre tillfällen! sedan sa jag nej tack och tog ut min häst, nu får hon gå själv tills broddperioden är över... jag vågar inte riskera något.

10966843_10152694313861344_976417753_n.jpg
11006214_10152694313551344_852615376_n.jpg

Åh fy sjutton, jag hoppas Hollie kryar på sig snabbt!

Jag hatar också att släppa ihop hästar och speciellt med brodd. Jag måste dock medge att den som delade ut sparkarna var mina damer (de som släppte in hästar i hagen visste att jag hade två kärringar!). Jag kommer aldrig att glömma bredsidan Savannah gav ett litet arabsto när hon kom som ny. Tur nog hade arabdamen täcke och det tog i bålen. Lilla damen var också en satmara så de blev kompisar sedan och terroriserade de andra i hagen :meh:

Vad gäller att det kostar mycket att visa på treårs så går arrangemangen ändå knappt runt. Man ska hyra anläggning, betala tre domare som ihop med alla funktionärer som behövs ska ha kost och logi. Min förenings tester pågår i tre dagar så det blir minst två nätters boende för alla, tre måltider i två dagar och två den tredje. Det behövs många funktionärer för att orka lyfta bommar i tre dagar.

Den arrangerande föreningen brukar ge sina medlemmar lite rabatt, jag har inte koll på hur mycket det blir i år, proppen är inte ute ännu.

Vad gäller att det kostar mycket att visa på treårs så går arrangemangen ändå knappt runt. Man ska hyra anläggning, betala tre domare som ihop med alla funktionärer som behövs ska ha kost och logi. Min förenings tester pågår i tre dagar så det blir minst två nätters boende för alla, tre måltider i två dagar och två den tredje. Det behövs många funktionärer för att orka lyfta bommar i tre dagar.

Den arrangerande föreningen brukar ge sina medlemmar lite rabatt, jag har inte koll på hur mycket det blir i år, proppen är inte ute ännu.

Nu var det inte den summan jag syftade på utan pengarna för all träning och förberedelse som drar iväg när planen inte går i lås utan man får ta till mer och mer hjälp som man inte tänkt från början!

Nu har vi börjat sätta igång efter vintervilan. Eftersom han går på lösdrift så är han fortfarande oskodd, så vi får ta igångsättningen lite utifrån väglaget. Idag var vi i alla fall i ridhus på tömkörningskurs. Superkul och han skötte sig jättebra! :love:

@Evolution Jag tänker mig mer att jag tränar för att min pålle ska bli en bra ridhäst framöver, inte specifikt för 3-års. Visst hade jag säkert inte åkt på så mycket löshoppning om jag inte funderade på att visa honom på 3-års, men tänker att det dels är bra med miljöträningen och dels är kul för honom att hoppa även om han ska bli dressyrhäst. Fast nu känns det kanske inte lika motiverat att visa när pappahäst inte är hingst längre :(

Usch, tråkigt med broddsparkar. Det är aldrig roligt med ihopsläpp under vintern, aldrig kul med ihopsläpp överhuvudtaget egentligen. Det är alltid förknippat med lite ångest för mig efter vänners hästar som blivit rejält sparkade. Min förra häst fick en praktträff av en brodd mitt fram på ett framben precis under famknät, som ett hål rakt in. Hela benet var täckt med blod :nailbiting: Såg värre ut än vad det var, ingen fara på taket. Var ändå en trevlig flock då som gått ihop över ett år.

Hollies sår ser ju ändå helt ok ut så här på bild, tur i oturen!

ja hon klarade sig bra denna gång *pepparpeppar* såren är ju ganska ytliga men på ett ställe djupare, så var lite orolig för fickbildning men vi verkar ha klarat oss bra som sagt :up: tur det var en liten häst som sparkade kanske...

Men broddsparkar är vanskliga och även små hål kan göra skada beroende på var och hur det sitter...

Just en sådan spark som du beskriver din förra häst fick, har jag också fått erfara men inte något lyckligt slut... benet var tvär av under framknäet i en öppen fraktur och hängde o dingla i den hud som satt kvar :nailbiting: blod överallt i den vita snön.
Det var inte min häst men såklart fruktansvärt ändå, jag hittade den i hagen när jag skulle luncha, blev till att ringa nödslakt istället hua...

Åh fy sjutton, jag hoppas Hollie kryar på sig snabbt!

Jag hatar också att släppa ihop hästar och speciellt med brodd. Jag måste dock medge att den som delade ut sparkarna var mina damer (de som släppte in hästar i hagen visste att jag hade två kärringar!). Jag kommer aldrig att glömma bredsidan Savannah gav ett litet arabsto när hon kom som ny. Tur nog hade arabdamen täcke och det tog i bålen. Lilla damen var också en satmara så de blev kompisar sedan och terroriserade de andra i hagen :meh:

tack! vi verkar ha klarat oss lindrigt som sagt :D

ja detta med brodd och ihopsläpp går inte hand i hand :yuck: åtminstonde inte tåbrodd!!!

@Evolution Jag tänker mig mer att jag tränar för att min pålle ska bli en bra ridhäst framöver, inte specifikt för 3-års. Visst hade jag säkert inte åkt på så mycket löshoppning om jag inte funderade på att visa honom på 3-års, men tänker att det dels är bra med miljöträningen och dels är kul för honom att hoppa även om han ska bli dressyrhäst. Fast nu känns det kanske inte lika motiverat att visa när pappahäst inte är hingst längre :(

Jaa såklart.....men varje löshoppningstillfälle kostar 500 kr i nuläget, det är något jag inte hade gjort om han inte ska gå treårs... då hade vi kanske hoppat lite hemma bara.:p
Största problemet är väl ridprovet egentligen eftersom en "snäll" hagkompis bet honom på manken i höstas just när vi påbörjat inridningen vilket gjorde att han inte kunde ha nåt på ryggen på 6 veckor och vips var det vinter. Han är alltså väldigt lite riden och behöver få ett par veckors repetition nu vid igångsättningen. Och då kommer nästa problem att underlaget är så kasst att vi inte ens kan skritta på ett säkert sätt så jag kan inte sätta igång honom och tiden bara går så min vårplan har också spruckit. ;) jag har begränsat med tid att lägga på honom i vår pga plugg som måste gå i första hand så vi kan inte jobba ifatt det sedan.
Sååå summan av det blir att det enda rätta för att han ska få förutsättningar för ett ridprov vore att lämna iväg honom på utbildning och det kostar ju.

Helt plötsligt är förberedelserna för treårs uppe i runda slängar 15 000. + att själva visningen ska lejas bort och jag vågar inte ens fråga vad det kostar :nailbiting:

Bestämmer jag mig för att visa så blir det nog iallafall så att han inte går ridprovet...:grin:

Som fattig student får man vända på varje krona för att ha råd med hovslagaren så sådana här utgifter slår hårt. Som sagt, är det värt det verkligen? På en valack som inte ska säljas, vars pappa nu som sagt också blivit valack. Det är för mammans skull i så fall och för att det vore roligt....:)

Man behöver inte rida så mycket innan treårstestet, man ska bara visa att hästen går att rida i alla tre gångarterna i båda varven. Min kompis valack hade blivit riden ett tiotal gånger innan sitt test förra året, han fick diplom.

• Gilla
Reactions: oxo
ja hon klarade sig bra denna gång *pepparpeppar* såren är ju ganska ytliga men på ett ställe djupare, så var lite orolig för fickbildning men vi verkar ha klarat oss bra som sagt :up: tur det var en liten häst som sparkade kanske...

Men broddsparkar är vanskliga och även små hål kan göra skada beroende på var och hur det sitter...

Just en sådan spark som du beskriver din förra häst fick, har jag också fått erfara men inte något lyckligt slut... benet var tvär av under framknäet i en öppen fraktur och hängde o dingla i den hud som satt kvar :nailbiting: blod överallt i den vita snön.
Det var inte min häst men såklart fruktansvärt ändå, jag hittade den i hagen när jag skulle luncha, blev till att ringa nödslakt istället hua...

Sår är ju alltid luriga på dem, skönt att hennes sår ser bra ut iaf! Hoppas hon repar sig fort.

Då på min ponny var jag på annan ort, min kompis hittade henne och jag har sett bilden efteråt. Förstår att hon inte vågade skicka den till mig då. Hela benet var täckt av blod under sparken men såret såg bra ut när de undersökte henne. Som sagt, bara ett litet hål rakt in. Måste ha träffat ett kärl rätt bra dock. Vi hade det så bra då att en av våra stallkompisar var veterinär.

Man behöver inte rida så mycket innan treårstestet, man ska bara visa att hästen går att rida i alla tre gångarterna i båda varven. Min kompis valack hade blivit riden ett tiotal gånger innan sitt test förra året, han fick diplom.

Jag antar att ridtestet inte blir godkänt om ryttaren kastas av ;)

Nä men antingen ska jag rida själv i så fall och för MINA nerver skull vill jag ha honom rejält förberedd vilket det som sagt går dåligt med. Alternativet är att leja bort ridningen och då vill den personen ha honom en månad först.

Jag antar att ridtestet inte blir godkänt om ryttaren kastas av ;)

Nä men antingen ska jag rida själv i så fall och för MINA nerver skull vill jag ha honom rejält förberedd vilket det som sagt går dåligt med. Alternativet är att leja bort ridningen och då vill den personen ha honom en månad först.

Då har du inte läst reglementet, där står följande;

Avfallning
Av säkerhetsskäl tillåts inte uppsittning direkt efter avfallning. Ridprovet avbryts och ägaren till hästen
erbjuds återkomma till ridprov senare under dagen, dock minst 2 hästar/grupper mellan.
Ryttarbyte får ske efter godkännande av domare i samråd med ägare och visare.

Jaa såklart.....men varje löshoppningstillfälle kostar 500 kr i nuläget, det är något jag inte hade gjort om han inte ska gå treårs... då hade vi kanske hoppat lite hemma bara.:p
Största problemet är väl ridprovet egentligen eftersom en "snäll" hagkompis bet honom på manken i höstas just när vi påbörjat inridningen vilket gjorde att han inte kunde ha nåt på ryggen på 6 veckor och vips var det vinter. Han är alltså väldigt lite riden och behöver få ett par veckors repetition nu vid igångsättningen. Och då kommer nästa problem att underlaget är så kasst att vi inte ens kan skritta på ett säkert sätt så jag kan inte sätta igång honom och tiden bara går så min vårplan har också spruckit. ;) jag har begränsat med tid att lägga på honom i vår pga plugg som måste gå i första hand så vi kan inte jobba ifatt det sedan.
Sååå summan av det blir att det enda rätta för att han ska få förutsättningar för ett ridprov vore att lämna iväg honom på utbildning och det kostar ju.

Helt plötsligt är förberedelserna för treårs uppe i runda slängar 15 000. + att själva visningen ska lejas bort och jag vågar inte ens fråga vad det kostar :nailbiting:

Bestämmer jag mig för att visa så blir det nog iallafall så att han inte går ridprovet...:grin:

Som fattig student får man vända på varje krona för att ha råd med hovslagaren så sådana här utgifter slår hårt. Som sagt, är det värt det verkligen? På en valack som inte ska säljas, vars pappa nu som sagt också blivit valack. Det är för mammans skull i så fall och för att det vore roligt....:)

@Evolution : Urrk så dyrt det blir om man räknar ihop kostnaderna. Det är farligt att göra om man har hästar och jag undviker sånt i det längst ;)

tack! vi verkar ha klarat oss lindrigt som sagt :D

ja detta med brodd och ihopsläpp går inte hand i hand :yuck: åtminstonde inte tåbrodd!!!

provar ni igen så be de skippa tåbrodd och ha blindbrodd i trakten. Det räcker om det inte är blankis (och det vill man inte släppa ihop de på ändå).

Stackars H, krya på henne. Sorbact plåstrena läker sår fantastiskt!

Gällande kostnader och treårstest så kanske vissa uppfödare kan tänka sig att hjälpa till med del av startavgift etc. Om jag föder upp aktivt och ngn såld avkomma ser fin ut så skulle jag ev kunna tänka mig att hjälpa till med just det om det gynnar stoet. Ex så vore det hemskt kul och intressant för oss om Grace förstfödde blev visad. Min 12a for till utbildare igår. Hon är bara vardagshanterad men ska gå treårs om hon är i fas. Grace for också på inridning i februari och fick diplom samt 9-9 på ridprovet. Tycker de mognar väldigt mkt under vintern.

Då har du inte läst reglementet, där står följande;

Avfallning
Av säkerhetsskäl tillåts inte uppsittning direkt efter avfallning. Ridprovet avbryts och ägaren till hästen
erbjuds återkomma till ridprov senare under dagen, dock minst 2 hästar/grupper mellan.
Ryttarbyte får ske efter godkännande av domare i samråd med ägare och visare.

Nej jag har inte läst reglementet men som jag tolkar det blir faktiskt inte provet godkänt om ryttaren åker av (som jag antog) men man får en ny chans att döma av det du klippt in vilket ju är bra, förutsatt att den gången går bättre. :)
Men jag tänker inte åka dit om jag på förhand vet att han riskerar kasta av ryttaren, vilket är nuläget. Det är inte min bild av en bra start på "tävlingsbanorna". Det är ju GP som är målet, inte treårs :)Planen är att ändra det läget men som jag skrivit, det går inte alltid enligt planen. :)

@Evolution : Urrk så dyrt det blir om man räknar ihop kostnaderna. Det är farligt att göra om man har hästar och jag undviker sånt i det längst ;)

Nä det är ju just det att jag har försökt blunda för det men nu när jag inte lyckas sätta igång honom enligt planen så får jag titta på andra alternativ men det är svårt att blunda för en engångssumma på över 8000 som det skulle kosta att lämna iväg :angel:

Om du är sugen ändå så visa exteriört och jobba på med ridningen i egen takt. Har ni kommit rn bit på vägen så låter du ett proffs sitta upp ett par gånger innan. Visningen brukar inte kosta en förmögenhet., alltså en catchdriver. Förstår om du inte tycker det är värt 8000-15000 men du har en fin häst så en exteriörbedömning vore kanske kul :)

Nej jag har inte läst reglementet men som jag tolkar det blir faktiskt inte provet godkänt om ryttaren åker av (som jag antog) men man får en ny chans att döma av det du klippt in vilket ju är bra, förutsatt att den gången går bättre. :)
Men jag tänker inte åka dit om jag på förhand vet att han riskerar kasta av ryttaren, vilket är nuläget. Det är inte min bild av en bra start på "tävlingsbanorna". Det är ju GP som är målet, inte treårs :)Planen är att ändra det läget men som jag skrivit, det går inte alltid enligt planen. :)

Jag brukar vara funktionär på min förenings treårstest så jag har sett det mesta. Inklusive flera som åkt av men som suttit upp igen och gjort godkänt prov. Men om du vet på förhand att hästen kommer att kasta av förstår jag om du drar dig för att åka. Tänk på att man får longera innan uppsittning om det kan vara något för att få honom mindre benägen att kasta av.

@Charlottee Men huvvaligen, Hollie fick verkligen smaka på ponnyskrällets dumheter! Hatar broddsparkar, det kan bli så himla fula sår. Av bilderna att döma verkar det som om Hollie klarade sig ganska bra ändå?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar