12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker Hollie ser ut som en 3åring mer och mer nu...
Snart är det slut på vilan och dags att börja "rida" lite igen...! Har ordnat sig så bra att unghästutbildaren kommer att komma hit och hjälpa mig inför treårs, hon har träningar här så vi kan sammanstråla. Men jag kommer även att lasta för att åka till deras större ridhus och löshoppning förstås.

10422212_10152699435421344_1989746083450681378_n.jpg

Har aldrig varit med om att en häst bockat när den longerats med sadel och då har jag ridit in ett 60-tal hästar. Då har man nog gått för fort fram isåfall. Men visst, man tar inte in en bockig häst bland en massa andra, unghäst eller ej.

Fast det är väl ändå relativt vanligt...? Finns många vuxna inridna hästar som fortfarande kan bocka runt lite under longeringen dom första varven... med lr utan sadel.
Sedan är det ju klar skillnad på att bocka runt okontrollerat, lr som min som busar och ser allmänt glad ut ngr varv för att sedan snabbt återgå i ett harmoniskt tempo.

Vi har som regel hos oss, tömkörning och longering tillåtet om ok med övriga i ridhuset. Är man däremot där först får övriga vänta om så önskas. :)

Äntligen ska min skruttis flytta "hem", iallafall tillfälligt!
Den 1 mars hämtar jag hem min fina Cosmopol LB efter att ha stått på lösdrift med en massa fjordingar i ett års tid.
Har hittat en perfekt stallplats, med stort ridhus, stor utebana, kuperad sandad 2 km bana och stor "ridvänlig" skog runt knuten. Ridhuset och utebanan används aldrig kvällstid så jag har det för mig själv.
Han är sutten på en gång i höstas, men han är så himla cool att jag bestämde mig för att låta det vara efter det och låta honom växa i lugn o ro. Han blir en stor kille.....
Han ska vara "hemma" under mars och april, sen åker han tillbaka till sina fjordingkompisar för sommarkollo och därefter flyttar han troligtvis hem för gott!
Jag är så sjukt taggad att få hem honom, ÄNTLIGEN! :D

Cosmopol LB, e Monopol Hästak - Underworld xx

IMG_20150206_180723_zpsidhtrlcm.jpg

Äntligen ska min skruttis flytta "hem", iallafall tillfälligt!
Den 1 mars hämtar jag hem min fina Cosmopol LB efter att ha stått på lösdrift med en massa fjordingar i ett års tid.
Har hittat en perfekt stallplats, med stort ridhus, stor utebana, kuperad sandad 2 km bana och stor "ridvänlig" skog runt knuten. Ridhuset och utebanan används aldrig kvällstid så jag har det för mig själv.
Han är sutten på en gång i höstas, men han är så himla cool att jag bestämde mig för att låta det vara efter det och låta honom växa i lugn o ro. Han blir en stor kille.....
Han ska vara "hemma" under mars och april, sen åker han tillbaka till sina fjordingkompisar för sommarkollo och därefter flyttar han troligtvis hem för gott!
Jag är så sjukt taggad att få hem honom, ÄNTLIGEN! :D

Cosmopol LB, e Monopol Hästak - Underworld xx

IMG_20150206_180723_zpsidhtrlcm.jpg

Vilken fin uppsyn!
Låter som bra träningsmöjligheter i nya stallet. Blir roligt att följa er :)

En annan fråga, hur ställer Ni er till de här miljöträningarna som hålls av polisrytteriet?
Jag funderar på att åka på en sådan..... Finns en i slutet av mars som ligger helt rätt i tiden med tanke på att lillkillen ska vara hemma mars och april.
Jag är lite snål, men vill inte vara dumsnål liksom! ;)

Fast det är väl ändå relativt vanligt...? Finns många vuxna inridna hästar som fortfarande kan bocka runt lite under longeringen dom första varven... med lr utan sadel.
Sedan är det ju klar skillnad på att bocka runt okontrollerat, lr som min som busar och ser allmänt glad ut ngr varv för att sedan snabbt återgå i ett harmoniskt tempo.

Vi har som regel hos oss, tömkörning och longering tillåtet om ok med övriga i ridhuset. Är man däremot där först får övriga vänta om så önskas. :)

Det kanske är vanligt med halvblod? Har som sagt aldrig varit med om det (ok, förutom något busskutt) och då fick vi bla in hästar som var helt råa och hade gått halvvilda i bergen hela sitt liv innan de kom till oss.
Longerregeln har vi inte här de vi är så få på ett stort ridhus men det verkar vara en vettig regel om man är många som trängs.

Det kanske är vanligt med halvblod? Har som sagt aldrig varit med om det (ok, förutom något busskutt) och då fick vi bla in hästar som var helt råa och hade gått halvvilda i bergen hela sitt liv innan de kom till oss.
Longerregeln har vi inte här de vi är så få på ett stort ridhus men det verkar vara en vettig regel om man är många som trängs.

nej då behövs ju inte regler, men vi har ett mindre ridhus och är ca 35 hästar så här är den ett måste! :)

Vet inte om det är vanligare inom halvbloden...? Verkar konstigt om det skulle vara rasrelaterat... lr syftar du på uppväxten? överskottsenergi?

Jag tror dig men tycker bara det låter märkligt... eftersom det för mig är inte är det minsta konstigt att hästen bockar och skuttar lite vid longering innan den kommer till ro och rullar på. Speciellt unga hästar.
Nu menar jag inte rodeo.

Springsteen- det är faktiskt ingen som sagt till utan det är mitt egna hästvett som gör att jag inte nyttjar ridhuset när folk är där. Vi har ett väldigt stort ridhus men vi är också väldigt många på anläggningen så det är i stort sett alltid någon där så just nu har jag lite bekymmer. Men det kommer lösa sig för om några veckor börjar jag jobba skift igen :) Men det är ju den här jäkla stressen inför 3 års!! det vore ju så roligt.
Charlottee- du har det ju grymt välförspänt! Låter som att ni kommer vara mer än redo och hon ser som du säger fin ut i kroppen också! Vart tänkte du visa? jag har svårt att bestämma mig. tar jag Strömsholm så får jag ju lite mer tid på mig så det lutar väl egentligen åt det hållet.

@Charlottee Hon ser jättefin ut! De börjar växa till sig :)

Donna ser fortfarande väldigt unghästaktig ut i kroppen, lite rund om magen och omusklad. Min förra cob breddade sig och växte till sig med massa året mellan 4 och 5 och tror den här damen kommer vänta tills dess med. Hon har heller inte vuxit något på höjden sedan i höstas, är fortfarande ca 153-154 cm fram och närmare 156 cm bak.

Börjar fundera på om Donna har lite PMS besvär. Hon är alltid världens snällaste att klappa på och undersöka överallt. I måndags började hon rycka med huvudet när jag kände i ljumsken och virveln och de två senaste dagarna har det varit skarpa markeringar med bakbenen att jag fasiken ska passa händerna borta från området där vid magen. Får peta överallt annars men inte i ljumsken och magen bak mot ljuvret. Mitt förra sto märkte jag ingen brunst på överhuvudtaget under alla år. Ni som har ston, märker ni av några symtom vid brunst?

Igår började jag hänga lite på Donna, har tänkt hänga lite på henne nu kommande två veckorna innan det är dags för sista operationen.

Cash ser också väldigt unghästaktig och valpig ut fortfarande. Ganska rund om magen nu dock men har inte växt en cm till vad jag kan se. Han har musklat rumpa och rygg sen inridningen iaf, men inte mkt mer än så. Han går mest och dräller i hagen nu och ska göra ett tag till. Men jag hoppas då på de där 5cm till, men de kanske jag kan glömma ;D haha

Nu är ÄNTLIGEN isen borta så nu börjar det dra ihop sig för uppsittning igen! Ska bara försöka bli av med lite lagrad energi först. Idag spände han upp sig och vevade runt som om han hade haft kulorna kvar fortfarande. Men som tur är så orkar dom ju inte så mycket dom här små så han lugnade snart ner sig :D avslutade med lite lösgalopp tillsammans med en liten köttbulle ;)

Ska mäta honom snart igen tänkte jag. Han har verkligen vuxit under vilan så jag tror till och med att han har gått över 165 nu :banana:

http://websta.me/p/924556155719769986_233931270

Nu är ÄNTLIGEN isen borta så nu börjar det dra ihop sig för uppsittning igen! Ska bara försöka bli av med lite lagrad energi först. Idag spände han upp sig och vevade runt som om han hade haft kulorna kvar fortfarande. Men som tur är så orkar dom ju inte så mycket dom här små så han lugnade snart ner sig :D avslutade med lite lösgalopp tillsammans med en liten köttbulle ;)

Ska mäta honom snart igen tänkte jag. Han har verkligen vuxit under vilan så jag tror till och med att han har gått över 165 nu :banana:

Cash ser också väldigt unghästaktig och valpig ut fortfarande. Ganska rund om magen nu dock men har inte växt en cm till vad jag kan se. Han har musklat rumpa och rygg sen inridningen iaf, men inte mkt mer än så. Han går mest och dräller i hagen nu och ska göra ett tag till. Men jag hoppas då på de där 5cm till, men de kanske jag kan glömma ;D haha

Min förra var extreeeeemt segväxande och hon växte ändå från 141 som treåring till ca 144-145 som sexåring. Fem cm till på en treåring behöver ju verkligen inte var något omöjligt. Så du kan nog gott hoppas ett tag till :)

@Evolution Det går inte att se länken, privat säger den :(

Orättvist ;) min vill också växa massa mer!

@lo jag får hoppas vidare helt enkelt. Han är trotts allt 160fram å 161 bak så 162 blir han ju iaf x)

Haha jag får hoppas vidare på det! :D

Hur stora är hans föräldrar?
Min har ju stått helt stilla i ett år och vuxit först nu januari/februari. Din kanske sätter fart nu också vem vet? :up:

Fast än har jag ju inte mätt, det har ju hänt förr att jag trott han växt men ändå har stått still på strax över 160 :banghead: :angel:

Hur stora är hans föräldrar?
Min har ju stått helt stilla i ett år och vuxit först nu januari/februari. Din kanske sätter fart nu också vem vet? :up:

Fast än har jag ju inte mätt, det har ju hänt förr att jag trott han växt men ändå har stått still på strax över 160 :banghead: :angel:

Liten mamma på 158 typ och pappa på runt 173 tror jag uppfödaren sa :)
Mamman har dock alltid gett stort så skulle bli förvånad om han blir lägre än 164 x)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar