12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter här på jobbet och bara ler åt tanken på att få en 9a på traven:D:banana: Det jag hoppas på är att få 8or rakt igenom men vore så klart super roligt om han fick någon 9a. För mig har det hela tiden varit självklart att jag ska visa själv men samtidigt så kommer de här poängen följa med honom hela livet så ganska mycket står ändå på spel. Så klart kan någon mer erfaren visa upp honom på ett bättre sätt än vad jag kan. På unghästkursen så sprang jag som en galning för att visa upp traven och domaren sa att jag måste springa fortare för han bara joggade :eek: Jag fulsprang verkligen! och då löptränar jag en del... Men sen bad jag en tjej springa bakom med pisk och då visade han mer trav. Och sen att ställa upp hästen också. Inget jag nog ens hade tänkt träna på men det är ju jätteviktigt. Beroende på hur jag lyckades få honom att ställa upp under sig och visa upp sin hals så blev han en helt annat häst. Så börjar nästan locka att låta någon professionell visa honom. Men är det någon som vet hur man går till väga då? och vad det kostar...? Jag har hört att det finns professionella på testerna som visar flera hästar och som man på plats bara kan be o att ta en häst till. Någon som vet?

Jag har tänkt i precis samma banor. Nu går ju min bland ponnyerna och jag har tänkt visa mest för skojs skull. Men sen slog tanken mig att det ju är väldigt roligt för uppfödaren om man försöker ta fram det bästa ur hästen om den ändå ska visas så jag har faktiskt gått ut med förfrågning om hjälp så får vi se hur det blir.
Och att ställa upp behöver vi träna på massor! Hon är ju tricktränad så hon tror att hon ska dra alla möjliga olika tricks när jag placerar mig framför henne :banghead: Donna rör sig bra och bara hon är avslappnad så har hon riktigt fin skritt men traven behöver tryck för att visas upp från sin bästa sida och det har jag inte en chans att träna på nu med höfterna och så.

Håller vädret i sig som det är nu så kör vi löshoppning i helgen :)

@Hellez1

@Charlottee Jag tror det kommer gå bra för er på treårstest, det blir roligt att se resultatet sen. Det är ju faktiskt inte så lång tid kvar! Och @Jealle ´s häst rör sig ju jättetrevligt, det håller jag verkligen med om. Jag har ju egentligen en "ponny" så tycker personligen ofta att alla stora har bra gångarter när man jämför med ponnyerna.

hehe vad roligt att du tror det!! :banana: :nailbiting: Jag pendlar lite med att vara ganska säker på hennes bedömning mellan att vara väldigt nervös och tänka att det är kanske dumt att ha höga förväntningar... det är bara EN dag i hästens liv. Hon är ingen 5o poängare men jag hoppas givetvis på siffror som räcker till diplom!

@Jealle Nu har jag ju bara sett en videosnutt av din i trav, men jag gillade det jag såg och visar han upp sig sådär är nog en 9a inte omöjlig för honom :) Jag håller tummen för det!

Jag kommer ju låta en professionell visa Hollie, visst klarar jag av att visa själv och visst vore det roligt, men som nervös matte kommer jag nog mer stjälpa än hjälpa dessvärre :angel: och proffsen bör göra det bättre även om vi känner våra hästar bäst. "Vår" hjälp har fina meriter och jag känner personen delvis så hen har mitt fulla förtroende och jag är bara glad över att hen vill hjälpa oss :up: Men smakar det så kostar det, man får nog vara beredd att lägga lite pengar... vi ska börja nu i mars.

Vet inte hurvida dom tar sig an någon osedd på själva tävlingsplatsen dock? O_o Men det kanske stämmer?
Många inom yrket visar ju flera åt sina kunder, men dom har oftast utbildat lr åtminstonde suttit på hästen ngr ggr på hemmaplan innan.

Mitt tips är att höra runt redan nu :up:

Idag har jag tömkört lite, med fokus på takt och balans. Gick jätte bra ^^
Använde godis idag för att fortsätta bygga på bjudningen och de var ett bra val, han fattar så mkt fortare då ;)

Sedan har vi tränat på att låta matte leka tandläkare! :) såg efter passet att han håller på att tappa sina mittersta framtänder så inge mer tömkörning på ett tag, tills de växt upp nya tänder helt :) två halvt framvuxna och en ny tappad nere. Han tyckte det var jobbigt att träna detta men lärde sig fort och kan vara praktiskt i framtiden !

Sitter här på jobbet och bara ler åt tanken på att få en 9a på traven:D:banana: Det jag hoppas på är att få 8or rakt igenom men vore så klart super roligt om han fick någon 9a. För mig har det hela tiden varit självklart att jag ska visa själv men samtidigt så kommer de här poängen följa med honom hela livet så ganska mycket står ändå på spel. Så klart kan någon mer erfaren visa upp honom på ett bättre sätt än vad jag kan. På unghästkursen så sprang jag som en galning för att visa upp traven och domaren sa att jag måste springa fortare för han bara joggade :eek: Jag fulsprang verkligen! och då löptränar jag en del... Men sen bad jag en tjej springa bakom med pisk och då visade han mer trav. Och sen att ställa upp hästen också. Inget jag nog ens hade tänkt träna på men det är ju jätteviktigt. Beroende på hur jag lyckades få honom att ställa upp under sig och visa upp sin hals så blev han en helt annat häst. Så börjar nästan locka att låta någon professionell visa honom. Men är det någon som vet hur man går till väga då? och vad det kostar...? Jag har hört att det finns professionella på testerna som visar flera hästar och som man på plats bara kan be o att ta en häst till. Någon som vet?

tjejen med pisk var jag ;)

Min kompis köpte hjälp, tog 500kr för en visning tror jag. Då tränade de inte före och det var på andra sidan landet.

C har en riktigt rutinerad visare, tror vi pratade om de på kursen. De kan få fram den där extrapoängen. Jag tror att din häst kan variera mellan 7 och 9 beroende på vad ni visar upp. Han fick kritik för något lågställd så det gäller verkligen att visa den där härliga traven och utstrålningen!

Här kommer en liten uppdatering från mig och Libro.
Har ridit i ca 3 veckor nu efter vintervilan, vi skrittar och travar mest. Han faller in i galopp några steg ibland. Vi rider mest utan sällskap, vilket går riktigt bra!
Han går fortfarande på lösdrift vilket vi båda trivs med.

Vi har fortfarande tre årstestet som mål i slutet av maj, men vi får se hur "klara" vi känner oss. Har en dotter på 3 månader som prioriteras högst. :)

Ett litet filmklipp kan vi bjuda på!

@Sofie.S Vad duktig han är :love:

Glädjande nog var min lilleman duktig på löshoppningen i söndags! Det blev inte som förra gången (vilket var i december) då han totalrev alla plastband och inte alls kände för det. Han taggade till och bjöd själv på hindren, vilket kändes bra - speciellt för matte :)

Tog några bilder i söndags, men lösdriften ser ut som en bajsfestival så det blev bara en bild som var värd att visa:

jd59.jpg

Han har så übersöta små welshöron :love::love::love:

@Sofie.S Vad duktig han är :love:

Glädjande nog var min lilleman duktig på löshoppningen i söndags! Det blev inte som förra gången (vilket var i december) då han totalrev alla plastband och inte alls kände för det. Han taggade till och bjöd själv på hindren, vilket kändes bra - speciellt för matte :)

Tog några bilder i söndags, men lösdriften ser ut som en bajsfestival så det blev bara en bild som var värd att visa:

jd59.jpg

Han har så übersöta små welshöron :love::love::love:

Men gulleöron!! :love:
Min welsh fick mycket men tyvärr inga welshöron, hon har typ åsneantenner. Han ser inte så stor ut, hur stor är han?

Vår hage är inte heller någon trevlig syn. Jag hatar skiten, har mockat hage den här veckan.

@Io Han är strax över 1.40 tror jag. Provade mäta honom i helgen, men i och med att han har både skor och brodd så är det inte säkert att det blev exakt :) Hoppas på några centimeter till, men jag får nog vackert acceptera att han inte blir den lilla storhäst som uppfödaren bedyrade att han skulle bli...

@Io Han är strax över 1.40 tror jag. Provade mäta honom i helgen, men i och med att han har både skor och brodd så är det inte säkert att det blev exakt :) Hoppas på några centimeter till, men jag får nog vackert acceptera att han inte blir den lilla storhäst som uppfödaren bedyrade att han skulle bli...

Hm, njae det blir nog tufft. Då får han sätta fart nu ;)
Även om det finns de cobar som vuxit mycket efter tre år. Beror väl lite på hur han ser ut i övrigt. Ska inte "skrämma" dig men min förra vara 141-142 cm som treåring, ca 144 cm som sexåring. Men hon var väldigt segväxande och välväxt redan som treåring. Växte liksom mest på bredden de kommande åren. Nu när det blev en ny bestämde jag mig för en lite större, det blev en lite väl stor :nailbiting:

@Io Jag försöker prata honom tillrätta varje dag :D Han såg ju verkligen ut som en åring när jag köpte honom, då skulle han ändå fylla 2 det året. Han har varit som en liten räka! Dock så har han lite mer moget utseende nu, även om han är lite av en sparris i kroppen. Jag blir nöjd om han når 145, jag är ju själv inte så lång (159). Dock så hade jag verkligen hoppats på mer höjd! Pappa häst är maxad D och mamma häst har alltid lämnat stort, men tydligen inte i det här fallet :p

@Io Jag försöker prata honom tillrätta varje dag :D Han såg ju verkligen ut som en åring när jag köpte honom, då skulle han ändå fylla 2 det året. Han har varit som en liten räka! Dock så har han lite mer moget utseende nu, även om han är lite av en sparris i kroppen. Jag blir nöjd om han når 145, jag är ju själv inte så lång (159). Dock så hade jag verkligen hoppats på mer höjd! Pappa häst är maxad D och mamma häst har alltid lämnat stort, men tydligen inte i det här fallet :p

Äsch då, vi får båda gå och hoppas på typ si sådär 6-7cm till. När man ändå hoppas kan man ju hoppas på det bästa!
Men 145 blir han väl säkerligen om han nu är lite över 140? Det tror jag nog!

Jag kommer ihåg min egna lilla räka! Som jag köpte som 2,5åring (11.an) Han var visserligen 146cm då, när han var hemma hos mig för 3mån sen var han 153cm och jag är säker på att han är 155cm nu när jag hälsade på honom förra veckan. Dessutom fortfarande något bakhög ;) Inte samma ras men lite solsken i mörkret! Mamma var fjording på 147cm, pappan var dock 160cm och Irish cob :)

@phie Ja, alltså jag är ledsen. Jag försökte allt med min förra, allt utom sträckbänk :p Inget funkade. Bönade och bad att hon skulle växa på sig liiiite till. Men sen tyckte jag hon ändå var rätt lagom. Lite lagom högt att klättra upp på och lite lagom högt att falla ner från :D
En D-ponny av mellanmått är rätt bra. Jag har helt klart insett fördelarna nu när jag har en dm till på Donna. Med din längd så blir det garanterat bra ändå i slutändan, han breddar sig och får lite massa och blir snygg som satan :up:

@MattiZ Jag hoppas verkligen det. Kan han inte bara knaka till, liksom?! Jobbigt att inte veta vad han stannar på! Tänk om han bara breddar men struntar i höjden :crazy:

@Io Usch, så du säger! Funkade ingenting :p Skämt åsido, nu när jag suttit på honom med sadel så har han inte känts för liten i alla fall. Alltid nåt! Blir säkerligen bättre när han, som du säger, får lite mer karl-karaktär istället för att vara en liten fis :love:

• Gilla
Reactions: Io
@Springsteen Åh, tack snälla :love: Han är verkligen toksnygg!
Du har ju inte sett för lång ut på henne alls tycker jag! Hon är ju en stadig bit och bär upp dig fint! Hur går det för Storm nu, är hon bättre i benet? Bilder på fröken har det varit alldeles för länge sedan sist, nu får matte ta och leverera :banana:

@phie Haha precis så jag tänker med, tänk om han struntar i höjden och bara breddar sig??? :S Men ja man får nog ta det jobbiga ovetandet med att man var tvungen att köpa en väldigt ung, unghäst och inte en färdiväxt sak ;) Detta är ju sista året med de verkar växa en del på höjden, så jag håller verkligen tummarna!

@phie Gud så fin han är! :love:

Jag går också och hoppas på att min ska växa lite mer. Vet inte ens hur stor hon är längre. Men liten för mina 169 cm. :rofl:

Håller med @phie att hon bär upp dig bra, även barbacka och då är hon ju inte ens tre år fyllda på de bilder jag har sett. Även om du är 169 cm lång så kommer Storm att bli en stadig bit och troligtvis trolla bort bra mycket av din längd. Du är bara någon cm längre än mig och min lillponny (som nämndes i något inlägg tidigare här uppe) tog min längd bra, då har jag lång överkropp och korta ben. Du behöver inte oroa dig över din längd, den kan du ändå inte göra något åt :)

@Springsteen Åh, tack snälla :love: Han är verkligen toksnygg!
Du har ju inte sett för lång ut på henne alls tycker jag! Hon är ju en stadig bit och bär upp dig fint! Hur går det för Storm nu, är hon bättre i benet? Bilder på fröken har det varit alldeles för länge sedan sist, nu får matte ta och leverera :banana:

Jag älskar hans färg. Så vacker :love:

Storm är nog helt bra i benet, ingen svullnad eller hälta. Hon har bara gått i hagen. :)
Har ett par bilder, men har varit så trött på min kamera att jag inte fotat alls! Har köpt en ny kamera som kommer imorgon dock. :love:

storm2_by_erehsidne-d8jglfs.jpg

Håller med @phie att hon bär upp dig bra, även barbacka och då är hon ju inte ens tre år fyllda på de bilder jag har sett. Även om du är 169 cm lång så kommer Storm att bli en stadig bit och troligtvis trolla bort bra mycket av din längd. Du är bara någon cm längre än mig och min lillponny (som nämndes i något inlägg tidigare här uppe) tog min längd bra, då har jag lång överkropp och korta ben. Du behöver inte oroa dig över din längd, den kan du ändå inte göra något åt :)

Jag oroar mig inte så värst då jag inte är tung. :) Men jag är ju lite lång, men Storm bryr sig inte och det är det viktiga.

@Springsteen vad skönt att benet är bra!!!

Vi har två cobbar här i nya stallet, den ena hingsten flaxfux med fyra vita och rör sig flott! tror du skulle gilla den ;)

Även om inget toppar Storm förstås :love:

KL.
Idag var jag uppe på Hollie så nu är vi på g! Hon var jättesnäll och vi travade runt själva i ridhuset, jag hade även lite mer kontakt med munnen nu och hon tog det bra. Korta pass men så givande och vad lycklig man kan bli för så lite :love:

10996004_10152716852181344_642901709932513349_n.jpg
11016539_10152716941181344_988174392_n.jpg

@Springsteen vad skönt att benet är bra!!!

Vi har två cobbar här i nya stallet, den ena hingsten flaxfux med fyra vita och rör sig flott! tror du skulle gilla den ;)

Även om inget toppar Storm förstås :love:

KL.
Idag var jag uppe på Hollie så nu är vi på g! Hon var jättesnäll och vi travade runt själva i ridhuset, jag hade även lite mer kontakt med munnen nu och hon tog det bra. Korta pass men så givande och vad lycklig man kan bli för så lite :love:

10996004_10152716852181344_642901709932513349_n.jpg
11016539_10152716941181344_988174392_n.jpg

Man kanske ska komma och hälsa på någon dag! Speciellt när jag behöver objekt att fotografera. :D

Fin hon ser ut och vad roligt att det går bra! :) Trivs ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar