12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
:D
Man kanske ska komma och hälsa på någon dag! Speciellt när jag behöver objekt att fotografera. :D

Fin hon ser ut och vad roligt att det går bra! :) Trivs ni?

Jaaaa :D Hollie är gärna ett objekt :D bara att ringa jag är där nästan varje dag!

Vi trivs jättebra! Trevliga och hjälpsamma folk, inget statusjagande här är alla välkommna oavsett hästras, ålder lr inriktning :)

Vill också se bildresultaten!! :p

Gloria har börjat "sättas" igång igen efter vintervilan. Hon fick börja med på att följa med mig och min arab på en liten skogstur. Måste se roligt ut när jag sitter på en häst som är ca 2 dm mindre än handhästen :laugh:

hon är nyss kollad av equiterapeut och på måndag är det vaccination, tandkoll och borttagning av vargtänder sedan ska det ridas igen :)

@Ozen Gloria har underbar färg, helt galet att gulbruna små pållar kan vara så vackra :love:

Vad duktig hon är förresten! Och tack för inspiration, borde ta med Cash på handhäst tur snart ^^

Jag ska vänta lite till med igångsättningen men sen så!! Synd de kliar i fingrarna redan nu bara ;)

Även jag har suttit upp ett par gånger den här veckan. Han har verkligen vilat sig i form, bokstavligen. Han är ganska stadig i form i skritt och trav och har enormt med energi. :bump:

I helgen börjar löshoppningen igen men jag är fortfarande väldigt kluven. Hade nästan bestämt mig för att visa exteriören men så fick jag fakturan för tidigare löshoppningar som jag tyckte var dyra från början, men trots det höga priset var det utan moms (vilket jag inte fått reda på innan :confused:) så fakturan var saltad med 25% utöver det redan dyra.... trevlig överraskning.

Vad betalar ni för löshoppningstillfällena? Ni som har nån form av hjälp och inte bara betalar för ridhus.

Även jag har suttit upp ett par gånger den här veckan. Han har verkligen vilat sig i form, bokstavligen. Han är ganska stadig i form i skritt och trav och har enormt med energi. :bump:

I helgen börjar löshoppningen igen men jag är fortfarande väldigt kluven. Hade nästan bestämt mig för att visa exteriören men så fick jag fakturan för tidigare löshoppningar som jag tyckte var dyra från början, men trots det höga priset var det utan moms (vilket jag inte fått reda på innan :confused:) så fakturan var saltad med 25% utöver det redan dyra.... trevlig överraskning.

Vad betalar ni för löshoppningstillfällena? Ni som har nån form av hjälp och inte bara betalar för ridhus.
Oj! Det låter dyrt! Vi åker på löshoppning varannan söndag i Skåne Hos en internationell banbyggare som tar 120 kr per gång och person i ridhus. Jag känner mig väldigt nöjd och trygg med att hon anpassar höjden utifrån varje hästs förutsättningar.

Dit jag åker håller Micke Nolin i löshoppningen och då finns det även ett gäng med medhjälpare på plats. Vi betalar 250 kr för allt, det känns väldigt vettigt tycker jag. Med en mindre meriterad tränare hade jag betalat 100 - 200 kr (ink ridhushyra).

Så börjar nästan locka att låta någon professionell visa honom. Men är det någon som vet hur man går till väga då? och vad det kostar...? Jag har hört att det finns professionella på testerna som visar flera hästar och som man på plats bara kan be o att ta en häst till. Någon som vet?

Jag har använt visare två gånger på treårstest och då har de tagit 500 kr. Då har de redan varit på plats och visade fler hästar, jag hade pratat med dem före men de hade inte sett min häst innan det var dags. Med en fin häst som din hade jag inte funderat så mycket ;) Själv har jag redan bokat visare till Lex då jag vet att jag aldrig skulle kunna göra honom rättvisa med sin stora gång trots att jag själv har visat mycket innan, t om hingst på bruksprovet.

På unghästkursen så fick jag lära mig att domarna på 3 års drar en gräns vid 160 till 172. Där imellan ligger avelsmålet för hbl så ligger man utanför det så får man avdrag för exteriören.

Jag skulle nog säga att gränsen uppåt är flyttat ganska ordentligt. En häst under 160 får sällan betyg 7 eller högre men jag vet flera över 175 som har fått betyg 8, men det ligger nog mycket i vad @Gabby_Ossi säger om att de stora hästarna ofta har bättre typ med långa ben osv. För ett par år sedan fick en 180+ häst (måttstocken räckte inte till... ;)) 7,5 på typ.

Kul att se att alla fina hästar och hur långt en del har kommit! Snart är de riktiga ridhästar och inte bara bäbisar :p

Jag har använt visare två gånger på treårstest och då har de tagit 500 kr. Då har de redan varit på plats och visade fler hästar, jag hade pratat med dem före men de hade inte sett min häst innan det var dags. Med en fin häst som din hade jag inte funderat så mycket ;) Själv har jag redan bokat visare till Lex då jag vet att jag aldrig skulle kunna göra honom rättvisa med sin stora gång trots att jag själv har visat mycket innan, t om hingst på bruksprovet.

Jag skulle nog säga att gränsen uppåt är flyttat ganska ordentligt. En häst under 160 får sällan betyg 7 eller högre men jag vet flera över 175 som har fått betyg 8, men det ligger nog mycket i vad @Gabby_Ossi säger om att de stora hästarna ofta har bättre typ med långa ben osv. För ett par år sedan fick en 180+ häst (måttstocken räckte inte till... ;)) 7,5 på typ.

/QUOTE

Då får det nog bli så att jag tar hjälp! Hur hittar man vilka som kommer visa hästar på aktuellt 3 års test?

Angående avdrag på exteriörpoängen så har du säkert rätt. Jag har ingen som helst erfarenhet av detta utan drog rakt av vad Christina Olsson sa på kursen. Att avelsmålet är därimellan och att det blir 1 poängs avdrag på poängen. Sen kan det givetvis bli höga poäng ändå eftersom exteriören/typen förstås kan var riktigt bra även om mankhöjden inte är inom avelsmålet.

Lyckliga du som bor nära en så duktig löshoppningstränare:up:

• Gilla
Reactions: AW
@Evolution Här i krokarna har jag hittat löshoppning för mellan 150 - 200 kr beroende på instruktör. Så priset du fick lät ju... hutlöst! Förstår om du börjar fundera på visning!

Min lilla som varit så duktig, hade i veckan glömt av vad skänkeln betydde :angel: så vi fick backa tillbaka till att kombinera röstkommando och skänkel och på slutet så gick det bra igen. Det är kul med de små liven.

DSC05452.jpg

DSC05468.jpg

DSC05471.jpg

DSC05486.jpg

Mitt lilla troll hälsar. vi tar det långsamt men sakta men säkert frammåt :)

Ja jag betalar då överlägset mest för löshoppningarna :angel: Har även en bra bit att åka (45 min enkel resa) så blir mycket i bensinpengar.

Har bestämt mig för att åka dit i helgen ändå. Trots allt sköter han sig såpass bra att det dels inte är supermånga tillfällen till som behövs sen har ju planen hela tiden varit att visa honom sen han köptes så jag får väl stå fast vid det. Blir dock bara exteriören :)

Idag har vi ridit igen, denna gång på ridbanan. Han har bara ridits där en gång innan och då blev han lite tveksam och försiktig, så även idag. Han verkar få lite torgskräck och vågar inte ta för sig. Blev bra på slutet dock så ska nog ta ett kort-kort repetitionspass imorgon bara :)

Detta är något som aldrig händer så håll till godo. :grin:Tänker bjuda på ett par ridbilder från idag.

Hade säkerhetslina eftersom han i longeringen innan var stirrig och lättskrämd för omgivningen vilket han aldrig är annars, så tog det säkra före det osäkra. När jag var uppe var han helt som vanligt. :)

@Evolution vad fina ni är! Jättekul att se!!
Hollie busar ofta i longeringen men när jag väl är uppe är hon cool :)

KL.
Här har vi ridit 3 dagar i rad, två korta pass på banan och tredje passet kände vi oss tillräckligt avrastade för att följa med ut på en lugn tur igår som avslutning innan ngr dagars vila, det var spännande men i stort sett gick det väldigt bra även om matte hängde löst en gång :angel:
Men pja... för en 3åring som nyss börjat ridas igen är hon väldigt bussig! Och då ska tilläggas att vi passerade broar, diken och en kontrollerad galopp på åkern!
Hon visade även prov på sina kvaliteter som gångartshäst, må vara spänd kadens, men jäklar kändes som vi flög till trädtopparna :D hennes mor var grym men dottern har helt klart "mer".

Lite konstig vinkel på denna bild, men Hollie har kärat ner sig i stallkatten emil, och det verkar vara besvarat :o
10885055_10152721469596344_1935524129940832458_n.jpg

@Evolution Ni ser superfina ut!!

@Charlottee Hollie ser gigantisk ut, men antar att vinkeln luras liiite?

Vi har löshoppat idag, det gick jättebra efter att Donna försökte att hinna med att kliva mellan bommarna i oxern en gång... Hon tyckte det var skitkul och bjöd fint på hindren.

@Evolution Ni ser superfina ut!!

@Charlottee Hollie ser gigantisk ut, men antar att vinkeln luras liiite?

Vi har löshoppat idag, det gick jättebra efter att Donna försökte att hinna med att kliva mellan bommarna i oxern en gång... Hon tyckte det var skitkul och bjöd fint på hindren.

:D hon ÄR stoooor! Men ja, som jag skrev lite konstig vinkel på den mobilbilden och hon ser enorm ut ;)

kul att ni har löshoppat! film film film vill vi se!

Här kommer en bild till....

11008947_10152723649091344_2103026978_n.jpg

@Charlottee Regn och halv storm så film får det bli en annan gång. Hennes små skutt över 40 cm är nog inte så mycket att titta på heller. Vi kanske kör nästa helg också små ska se till att få några språng på film då :up:

Efter några ponnyår så har jag nog glömt hur stora hästar kan vara :D
Hon är verkligen jättefin!

Hade tänkt vänta länge till med att sko Zimba, men han sliter ner sina fossingar nått otroligt så nu går det inte längre... På fredag blir det skor på! Värst är ena framhoven eftersom han envisas med att skrapa med den i boxen när jag lägger ut hö på morgonen. Och i bak sliter han snett. Får se hur han reagerar på skor:)

Lillkillen är äntligen hemma! Men jag upptäckte hur stor han blivit när jag lastade honom....
Han tyckte det var konstigt med stallpellets, de såg lite ut som mat men var inte ett dugg goda. Och det där med att stänga dörren och få begränsad tillgång till plats var lite skumt, men det gick bra ändå, boxen är ju stor.
Att dricka utan att ha en fjording bitandes i gumpen var helt ljuvligt o allt hö bara för sig själv! :=)

Första passet blev lite löslongering i ridhuset, lillkillen fattade vad det handlade om! När matte smackar ska man springa runt runt och när matte visslar ska man komma in till henne o få kel, ibland även en liten godisbit!
20150301_100413_zpstcm0zcgd.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar