12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har min pålle blivit av med vargtänderna. Den ena hade inte kommit fram, utan vet fick lägga ett litet snitt och sen ta bort den. Nu hoppas ja att läkningen går bra. Blir lite vila nu och sen kör vi nog bettlöst ett litet tag.

Min är värsta sortens lermonster och idag hade han ett blött pansar av lera på hela ena sidan. Fick använda svettskrapa för att få bort det hjälpligt. :arghh:

@Hellez1 Haha min såg likadan ut idag... Fast jag väntade tills det hade torkat innan jag började borsta (A)

Igår gjorde min plutt stora framsteg, vi fortsatte med tömkörningen och han galopperade på töm för första gången igår! Han var skit duktig, jobbade i fin balans och i form, speciellt i ena varvet. Lite sämre i andra så det får vi jobba med nästa tömkörningspass. Jag har ju några veckor på mig innan uppsutten träning börjar igen.

Hur länge planerar ni att hålla igång era innan de får helt sommarlov? Och hur länge ska det sommarlovet vara?

Jag funderar på att hålla igång honom April + Maj. Vila i Juni + Juli eller om han ska få gå April + Maj + Juni och Vila Augusti + September.. Haha har svårt att bestämma mig ;)

• Gilla
Reactions: Io
Storm går bara i hagen och latar sig. :)

Vårkänslor!
storm_by_erehsidne-d8khb66.jpg

(Skäggiga damen... ;))

@MattiZ jag kommer nog ge ett lite kortare sommarlov på ~8 veckor under juni/juli. Kommer sätta igång i augusti nån gång igen och så får han vila längre i vinter istället, framåt november eller så när det ändå inte är så kul att rida! :)

Vi är ganska så igång nu. Red en lite längre runda i skogen tidigare i veckan och efteråt var han trött stackarn :p Målet är att rida 2-3 ggr/vecka framöver.

Annars har vi varit iväg på löshoppning igen och som tränaren sa, han går in i ridhuset som om han ägde det. Stort självförtroende och mod.
Film från en av de sista rundorna om någon kan/vill se. Trött men glad ändå :)

http://websta.me/p/931277742904958047_233931270

En länk till om första inte fungerar

http://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t50.2886-16/11017960_1557417754512114_1984826486_n.mp4

@MattiZ jag kommer nog ge ett lite kortare sommarlov på ~8 veckor under juni/juli. Kommer sätta igång i augusti nån gång igen och så får han vila längre i vinter istället, framåt november eller så när det ändå inte är så kul att rida! :)

Vi är ganska så igång nu. Red en lite längre runda i skogen tidigare i veckan och efteråt var han trött stackarn :p Målet är att rida 2-3 ggr/vecka framöver.

Annars har vi varit iväg på löshoppning igen och som tränaren sa, han går in i ridhuset som om han ägde det. Stort självförtroende och mod.
Film från en av de sista rundorna om någon kan/vill se. Trött men glad ändå :)

http://websta.me/p/931277742904958047_233931270

En länk till om första inte fungerar

http://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t50.2886-16/11017960_1557417754512114_1984826486_n.mp4

Duttidutti kille! Han hoppar jättefint och håller sig så lugn :)

Igår övade jag och Jack på uppsittning alldeles själva. Hur bra som helst, han tog det med stor ro. Ska försöka få till lite skritt med ledare inom de närmaste dagarna :banana:

Evolution- ser riktigt fin ut och verkar verkligen gilla att hoppa:)
Phie- nyttigt att träna på att kunna sitta upp själv utan hjälp.

Nu har jag ridit på ReVolten 4 ggr och de två senaste gångerna travade vi lite. Han är superduktig. Pigg och uppmärksam. Imorgon ska vi löshoppa igen. Jag håller mig till planen och gör något med honom 3 ggr i veckan varav 1-2 ggr blir ridning.

Ni andra- hur ofta rider och/eller jobbar ni era hästar?

Mitt enda moln just nu är att han blivit en riktig j...kla skitgris:yuck: Varenda kväll jag varit ute senaste veckan så har jag mötts av ett lermonster. Skulle så gärna slippa täcka för jag tror att de andra grabbarna kommer bita sönder det på en dag och det blir både dyrt för mig och jobbigt för honom. Men jag har tyvärr inte tiden att stå o borsta en timme varje dag (har ju dessutom två jag måste hinna med). Inte ens i lösdriften såg jag honom någonsin så totalt inpackad i lera som han är nu-jämt! Och jag som inte ens tycker att hagen är så speciellt lerig än...

Jag gör något med min 1gång i veckan nu men från backen. Mest tömkörning i både skogen och paddocken :)

Börjar rida igen först i April ^^

Nu är min lille Melwin, som faktiskt mäter hela 161cm, färdiginriden! :banana:
Jag tänkte rida en eller två gånger i nästa vecka, sen blir d inte att jag rider honom ngt mer på ett tag då jag e gravid igen. :)
Snällare häst får man leta efter, han har varit helt underbar hela tiden, är mycket själv så har gjort allt förarbete helt själv med dottern sovandes i vagnen på läktaren. ;)
Vågade tom med hoppa upp på honom själv, innan jag tog hjälp utav stallägaren som hjälpte oss första gångerna vi skulle skritta/trava. Är ju världens fegis.. :p
Har haft hjälp av en tjej som ska visa honom på 3-års. Nu senaste månaden, men nu får han vila ett tag.

Moderatorn påminner om att det inte är tillåtet att skriva att hästen är till salu. Sådant hör hemma på annonssidorna.

Idag har min billiga billiga galenskapare faktiskt varit rätt duktig. Vi har tömkört själva ut i skogen och provat ut en sadel och hon tog allt med ro, till skillnad från exempelvis igår när allt var skitläskigt och man inte kunde jobba normalt för fem öre. Så det finns nog hopp för henne också i framtiden. Vårt största problem nu är att få upp henne i hull. Under hösten blev hon snudd på lite överviktig, men detta har försvunnit under vintern och hon är för tunn nu istället. Sliter mitt hår över att hon inte går upp i vikt men gissar att hon är inne i någon växtspurt för hon blir fasen större och större för var dag som går (hon som skulle sluta på 166 :o) och är säkert närmre 170 nu.

10428467_10152692916927483_5769796043600120323_n.jpg

"Tossig, vem? jag? Inte då, kolla så söt och snäll jag är" :angel:

@MattiZ jag ger Ove fyra veckor nu (svårt att få ut hovslagare och han är så pass ömfotad nu och det har vart väldigt intensiv ridning så det passar ganska bra) sedan ska han få 1-1,5 månad i höst när fodervärden är i Italien o rider istället. Så ingen lång sammanhängande vila. Han blev lätt dum i huvudet efter förra vilan - kroppen mådde bra av det men väldigt understimulerad i skallen.

Här går det bara framåt och Hollie känns tokfin trots att jag bara varit uppe ngr enstaka ggr :love:

Tyvärr har vi fått hosta i stallet...så löshoppningen hos utbildaren vi skulle till på torsdag får vänta :wtf: känns som vi aldrig kommer iväg... men vi löshoppar relativt ofta på hemmaplan så lite övning får hon ju tack o lov.

Vi har riktigt vårväder nu!

15891_10152738760756344_3712258187080240063_n.jpg

Här går det bara framåt och Hollie känns tokfin trots att jag bara varit uppe ngr enstaka ggr :love:

Tyvärr har vi fått hosta i stallet...så löshoppningen hos utbildaren vi skulle till på torsdag får vänta :wtf: känns som vi aldrig kommer iväg... men vi löshoppar relativt ofta på hemmaplan så lite övning får hon ju tack o lov.

Vi har riktigt vårväder nu!

15891_10152738760756344_3712258187080240063_n.jpg

Åh, så fin hon är! :love:

Vi har också löshoppat i helgen, oxer på hela 70 cm. Sist förstod hon inte alls det där med oxer utan tyckte att det var en smart idé att ta det på studs mellan bommarna...
Vi har jobbat rätt intensivt de senaste veckorna så nu blir det vila i några veckor då jag ska in på operation imorgon för sista gången. När jag är ok igen så kommer vi börja att träna tömkörning mer strukturerat, jobba på med frihetsdressyr och arbete vid hand över sommaren. Hon kommer inte att få någon direkt vila, blir mer eller mindre intensiva perioder med träning och kanske mer promenader där emellan. Har ju inte tänkt att hon ska ridas något i sommar, bara sittas in och ev. skrittas lite smått under hösten. Vi väntar med ridningen tills hon är fyra.

Tack för lite svar! Alltid intressant å se hur alla tänker kring vilorna ^^

Kanske också kör på vila först i höst då, beror självklart på hur han växer/inte växer ;) går fortfarande å hoppas på växtspurt och ja då får han vila helt enkelt. Biffig har han iaf börjat bli, alltid kul med något :)

Här går det framåt! :)
I lördags hämtade jag skrutt i hagen, lämnade sina 2 vänner kvar och gick rakt ut i skogen. Passerade en häst som var väldigt kaxig, skrek och hade sig. Min lilla skrutt struntade i det totalt....
20150307_164447_zpsyfgzxbfp.jpg

Igår satt jag upp för första gången sen i höstas, utan några större bekymmer.

En fråga; Vad använder Ni för bett vid inridningen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar