12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
I lördags kväll så löshoppade vi för första gången på hemmaplan. För hoppningsvis blir det två ggr till innan 3 års. Gick inte alls så bra som jag hoppats... Körde samma bana som på kursen. En bana med ganska mycket hinder, studs bland annat som ska få dem att tänka efter vad de gör... nu blev det tvärt om- han toksprang igenom och bara tog sig över hindrena. Höjden som de ska klara, 130 blir inga problem men taxeringen...:cautious: Nästa gång tänkte jag ställa upp den klassiska banan men ha lite mer titthinder så hoppas jag att han tänker lite också och inte bara vräker sig över.

Idag han jag ute innan jobbet (lycka i detta väder!) Red först mammahäst och sen longerade jag bäbis. Tog mig 20 minuter att borsta av det värsta där utrustningen skulle sitta- rumpan etc fick fortsätta vara lerinbakat:angel: Har inte linat jättemycket men han fattar fort så jag satte på en gogg för första gången. Mindre populärt men det gick ändå bra. Ska nog lägga tömkörningen åt sidan nu och longera några gånger de närmsta veckorna.

Jag har tredelat normalt på honom när jag rider men kommer nog ha ett rakt m fasta ringar när jag linar. Får se vad han gillar bäst.

Äntligen är vintervilan över så idag blev det lite ridning :D

2015-03-09_134226_54fdb8d62a6b2288b7fff555.jpg

2015-03-09_134302_54fdb8efe087c34a010e0fbb.jpg

2015-03-09_134541_54fdb91c2a6b228848eec4b8.jpg

2015-03-09_134601_54fdb9279606ee7e1259f9a8.jpg

:love:

@Evolution Använer också kapson (och rakt bett), superbt bra tycker jag. Brukar gå över till att växla till tredelat efter ett tag i utbildningen och då också bara ha kapsonen vid T.ex uteritt. Bra med iaf trealternativ att växla med.

@Ozen Alltså färgen på din :love:

Själv har jag lite sorg idag. Pratade ridning med ortopeden efter op idag och han sa ev ridning/uppsittning tidigast sex månader på en mycket snäll häst. Rida in unghäst, ett år :cry:
Att det är lite högre risk att åka i backen på en sån förstod ju till och med han...

Tack för Era svar ang bett! :)

Igår stod löshoppning på schemat och det är nu det börjar märkas att han är hoppstammad.... Oj vad det är skoj att hoppa! :D
För första gången såg jag "hästen" i honom, fast det syns fortfarande tydligt att han är unghäst!
IMG_20150309_191048_zpsvcu9hucd.jpg

• Gilla
Reactions: Io
Hej på er!
Jag har inte varit så aktiv här inne men har en fin 12:a som är på G.
Jag behöver lite pepp här...:)
Min plan har hela tiden varit att visa henne på treårs, dock är jag i läget där jag jobbar ensam med henne. Detta gör att det av naturliga skäl går långsamt, varje moment ska befästas igen och igen. Hon är sadeltämjd och urcool. Jag kan sitta utan problem och även skritta lite.
Nu vill jag förbereda oss för treårstestet och har inte den tid jag önskar. Jag tänker inte pressa med att visa henne riden ( även om planen var den från början) Jag har löshoppat henne en gång men har bokat in fler tillfällen i mars. Egentligen vet jag inte riktigt vad jag undrar, jag tuffar ju på enligt plan och hon sköter sig fint. Mest är det nog stressen och frustrationen som kommer smygande här. Att se er andra som kommit längre ( vad dum man är). Behöver nog mest lite positiv input tror jag...;)
Kanske ngn annan som jobbar mkt själv som kan komma med bra tips?

Ozen vilken härlig häst du ser ut att ha:)
Io- vad trist! Men vettigt! Nu när du gått igenom allt det här så är det bättre att göra allt ordentligt så att du verkligen blir bra. Och din 12a går det ju ingen nöd på. Nu får den växa till sig ordentligt och kommer vara ordentligt förberedd för att bli ridhäst:)
Quinny- kul att löshoppningen gick bra! Första gången jag löshoppade min (dressyrstam) så löshoppades även en lösdriftskamrat till honom e Cabachon. Vilken skillnad! Min gjorde vad han skulle men för den hoppstammade så var det så mycket mer naturligt och helt utan stress. och som den hoppade! Frambenen var uppe vid öronen på den:D
Adnilla- jag kan verkligen relatera till det du skriver. Jag vill också gärna visa på 3 års men tog hem min och började först i februari. och ingen direkt hjälp har jag haft heller. Jag satt upp två gånger i stallet (jag vet-inte helt ok) och sen har jag ett par gånger lyckats ragga hjälp så jag kunnat rida nu också. Nu har jag hittat en tjej som kan hjälpa mig en dag i veckan. Men visst är det stressigt. Min plan är att tuffa på så gott det går och förhoppningsvis så blir vi klara. Jag tänker inte stressa fram något utan följa min plan och håller det så gör det.

I lördags kväll så löshoppade vi för första gången på hemmaplan. För hoppningsvis blir det två ggr till innan 3 års. Gick inte alls så bra som jag hoppats... Körde samma bana som på kursen. En bana med ganska mycket hinder, studs bland annat som ska få dem att tänka efter vad de gör... nu blev det tvärt om- han toksprang igenom och bara tog sig över hindrena. Höjden som de ska klara, 130 blir inga problem men taxeringen...:cautious: Nästa gång tänkte jag ställa upp den klassiska banan men ha lite mer titthinder så hoppas jag att han tänker lite också och inte bara vräker sig över.

Idag han jag ute innan jobbet (lycka i detta väder!) Red först mammahäst och sen longerade jag bäbis. Tog mig 20 minuter att borsta av det värsta där utrustningen skulle sitta- rumpan etc fick fortsätta vara lerinbakat:angel: Har inte linat jättemycket men han fattar fort så jag satte på en gogg för första gången. Mindre populärt men det gick ändå bra. Ska nog lägga tömkörningen åt sidan nu och longera några gånger de närmsta veckorna.

Jag har tredelat normalt på honom när jag rider men kommer nog ha ett rakt m fasta ringar när jag linar. Får se vad han gillar bäst.

Inte samma bana 2ggr på raken sa Micke ;)
Prova den andra han tipsade om?

Hej på er!
Jag har inte varit så aktiv här inne men har en fin 12:a som är på G.
Jag behöver lite pepp här...:)
Min plan har hela tiden varit att visa henne på treårs, dock är jag i läget där jag jobbar ensam med henne. Detta gör att det av naturliga skäl går långsamt, varje moment ska befästas igen och igen. Hon är sadeltämjd och urcool. Jag kan sitta utan problem och även skritta lite.
Nu vill jag förbereda oss för treårstestet och har inte den tid jag önskar. Jag tänker inte pressa med att visa henne riden ( även om planen var den från början) Jag har löshoppat henne en gång men har bokat in fler tillfällen i mars. Egentligen vet jag inte riktigt vad jag undrar, jag tuffar ju på enligt plan och hon sköter sig fint. Mest är det nog stressen och frustrationen som kommer smygande här. Att se er andra som kommit längre ( vad dum man är). Behöver nog mest lite positiv input tror jag...;)
Kanske ngn annan som jobbar mkt själv som kan komma med bra tips?

Alla har inte kommit längre ;) Mini är en dam med "attityd", vilket påpekats varenda gång vi varit och löshoppat.
Ställer man sig inte och glor ut genom fönstret, kan man alltid smita under plastbanden på den långsida där det inte finns några hinder. Hjälper inte att sänka banden. - inga problem, säger Mini, jag kan faktiskt dyka!
Vi har heller inte lyckats förklara för henne varför hon ska anstränga sig. Hon hoppar, men tycker inte att hon vare sig behöver fart eller ta i.
Hon har haft sadel på, men jag har bara halvsuttit än så länge.
Jag börjar fundera på om det där med 3-årstest är en god idé :D

Jag har oxå omförhandlat med mig själv, jag kommer inte att visa på 3-års. Tycker inte att min herre är redo och jag vill inte skynda på!
Sen är det kanske inte samma press att visa om man har en valack som man tänker behålla lääääänge.

Min plutt har idag visat sig växt en cm och ska faktiskt inte verkas en på några veckor. Så ja han kanske faktiskt är 162.. haha
I villket fall så har vi tränat tömkörning idag med och i helgen ska han få följa med som handhäst. Tömkörningen går super duper bra!

Vi har även tränat uppställning! Och stå kvar, så matte kan ta en bild eller två ;)
Han har fortfarande väldigt liten bog(ingen massa) men röven ser ju riktigt bra ut och ryggen musklar sig super fint nu av träning 1 gång i veckan. Så han känns nog mer än redo att sättas igång igen i April :)
11039154_10153142140933094_2395984702507179119_n.jpg

@Adnilla Gör saker i miljöer där hästen är bekväm och gå långsamt fram och befäst varje steg. Jag gjorde nästan allt själv på min förra också, hade någon med som höll i henne när jag satt på henne i paddocken och skrittade de första gångerna bara. Jag satt på henne själv inne vid våra uppbindnigsplatser vid lösdriften de första gångerna. Tömkörningen förbereder ju massor inför ridningen och sen är det ju hur roligt som helst också.

@Jealle Nej, hästen går det ingen nöd på och vi har gott om tid att verkligen stärka upp henne ordentligt. Jag tycker ju att det är fruktansvärt roligt att arbeta från marken så det är tur! Ev gör jag som så att jag ändå tar hjälp med den första insittningen och starten på inridningen då jag själv vill komma igång och rida lite innan jag ska upp på henne. Har en del problem med kroppen, kompensatoriska rörelsemänster efter höftproblemen, som stör i ridningen som jag också behöver jobba bort själv också. Så det blir nog bra tillslut. Men jag är så ridsugen!!!

@Pontevecchio Hur menar du? Inte hoppa samma två löshoppningspass efter varandra eller inte hoppa mer än två språng efter varandra på samma hinder, kombination av hinder, höjd etc?

Inte samma bana 2ggr på raken sa Micke ;)
Prova den andra han tipsade om?

Hehehe tagen på baris :D Kanske var det därför... Jag hade en liten förändring och så var det ju på ny plats så jag tänkte att det räckte... Hade med andra hästar från stallet så ville visa vilken braig övning vi fått m oss från kursen och sen skötte sig min häst sådäär. Det där med att de skulle stå o få vara själva och sen kunna drivas in i gången gick inte heller nu. Han VÄGRADE fösas in i gången så jag fick fånga honom varje gång och för hand få in honom i gången. Jaja nya tag nästa gång- då kör vi 3 årstestsbanan fast med lite titthinder. Hur går det för dig? Har du hört om vi ska ses igen?

Hittade detta i reglementet:

"Ridprovet poängbedöms på försök 2013-2014. Poängen används inte för att indikera godkänt eller icke godkänt och inte heller för kval till Årgångsfinalerna. Ridprovet är dock fortfarande frivilligt. Efter bedömningssäsongen 2014 kommer försöket med poäng på ridprovet att utvärderas och det kommer att beslutas om den ska vara kvar eller inte."

Nån som vet hur det är i år?

Enligt kursledarna kommer det poängbedömas men inte vara offentliga siffror i år. Det är fortfarande en diskussion runt det.

Io, inte samma bana 2ggr. Hästen blir nonchalant och får inte träna på det den behöver. Man ska ändra antal hinder/hur de är byggda osv mellan varje gång.

Jealle, det är dagsform på de små :) Nästa gång kanske det går strålande.
Min är ett år yngre så nykastrerad. inte hört nåt än.

Idag han jag vara ute på fm igen- lycka! Klippte av manen o hovskägget på mitt lermonster och sen fick han bada för första gången. Efter han torkat så linade jag honom med gogen igen och efter det blev han skodd fram för första gången. Han lär sova gott inatt :D Hade galet bråttom men ångrade att jag inte tog mig tid och fotade honom innan och efter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar