12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mettan Min aktiveras ganska mycket de veckor jag har varit bra mellan mina operationer. Hon har inte riden något alls. Tränar frihetsdressyr, trickträning, går promenader, gått som handhäst bakom vagn, tömkörts och arbetats från marken. Löshoppat några gånger. Men det är iaf 5-6 dagar/v, men då är det inget fysiskt jobbigt och de bitar som kräver koncentration från hennes sida är korta. Hon verkar trivas bra med att det händer saker, de perioder när hon bara har stått i hagen har hon hittat på hyss och varit aningens dryg och haft alldeles för mycket energi.

@Springsteen Klart hon blir! :D Nu är hon 1 cm mindre än min seeeeeeegväxande förra cob, hon var ca 144-145 cm när hon gick bort förra året, 6 år gammal. Nu i april ska vi också ÄNTLIGEN få börja träna tömkörning igen för min tränare som jag har haft i flera år till min förra häst. Det är så roligt!

@Mettan ove rids 3-4 ggr i veckan ungefär 30 min per pass.

-
Hälsade på min älg igår för lite klinikbesök (vaccination) och mys. Han är en klippa att lasta o köra, gör det själv nu för tiden. Står kvar så snällt i släpet medan jag går bak o stänger.
Vuxit har han gjort med och den 4 veckors vilan han fick var nog absolut behövlig för den sakens skull. Nu är han 170,5 både bak och fram, han har även (positivt som attsingen) börjat lägga på sig. Fått betydligt mer hals än han hade när han flyttade till beridaren och lagt på sig en del över rygg, rumpa o buk. Han som alltid envisas med att vara i underhull.

Såld är han antagligen nu också, får slutgiltigt besked sista mars senast men tjejen som är intresserad har i princip redan sagt ja.
Så nu är det bara att förbereda sig på en klinikbesiktning och röntgen, fasiken vad dyrt det är. Kommer undan med 4600 om jag har tur men antagligen behöver man ta mer än en plåt på vardera has och då rullar det lite till...

11032887_353607891516417_975724288_n.jpg

@Pontevecchio Ska den? Vart står det?

Antagligen kommer vi dela på hela kalaset då det är en av mina närmsta vänner jag säljer till. Egentligen borde jag stå för hela besiktningen men inte röntgen då han skulle vart besiktigad i februari innan han sattes igång men jag har skjutit på det när det blev klart att han skulle åka till fodervärd i slutet av maj. Nu blev det inte riktigt så men det finns ett kontakt mellan mig o köparen där det står att han skulle besiktigas i februari. Så hon betalar nog hälften om hon är snäll ;)

ok. Vanligtvis brukar köparen göra det då man i en ev tvist vill kunna visa att man undersökt hästen innan köp.
nu är det lite speciell situation för er såklar.

jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska visa eller inte, hans hovar är bra nu och jag har börjat hänga på honom men eftersom han inte är inriden än, svårt att säga om jag kommer att hinna, det är inte omöjligt alls men desto svårare att fatta ett beslut blir det ju när man kollar här http://www.asvh.se/bedomningar/oversikt/3-arstest# och södra älvsborg helt plötsligt inte ens står med längre? Innan stod det bara datum men inget ställe. Nu står det inte ens med? För mig är det avgörande då jag vill veta var det kommer att vara så det inte är samma ställe som förra året då hoppar jag hellre över.

ok. Vanligtvis brukar köparen göra det då man i en ev tvist vill kunna visa att man undersökt hästen innan köp.
nu är det lite speciell situation för er såklar.
Det är väl bara att båda har ett exemplar av besiktningen och vid eventuell tvist hänvisa till det? Nu har hon haft honom sedan årsskiftet och följt honom sedan jag köpte honom så har inte så mycket att dölja för henne :D
Vi kommer dela på hela kalaset så det känns bra :)

Ska försöka tömköra min plutt i slutet av veckan. Trillade av en annan häst så lär väl behöva gå till kiropraktorn sen när de värsta gått över x) Inge kul alls, alldeles för hög fallhöjd egentligen. MEN MEN bara att bita ihop och ta tag i livet ^^

Såg nu att ni hade haft tur:up: Hoppas att förkylningen ger med sig snart på Bus-Hollie;)

Hur ofta rider/aktiverar ni era treåringar?

Hostan håller i sig, men i övrigt pigg och feberfri, just nu gör hon ingenting utan vi väntar ut skiten.

Innan hon blev sjuk så red jag kanske 2-3 ggr i veckan (mestadels uteritt och på stora fältet) och löshoppade på hemmaplan en gång varannan vecka typ. Däremellan ibland en liten promenad och lite TLC förstås ;)

Ingen fara, svanskotan är redan krossad så den verkar tåla rätt bra med stryk nu ;)
Andra gången :angel: landade jag på fötterna.

I helgen åker han på tillridning. Tog ett snabbt beslut då han direkt lärde sig hur han ska få av mig. Provade samma sak 4-5 gånger till trots ledare och lyckades som sagt en gång till.
Och idag har han varit en :devil: att sko så nu är han billig. :p Tror Warsteiner börjar lysa igenom :grin:

Ingen fara, svanskotan är redan krossad så den verkar tåla rätt bra med stryk nu ;)
Andra gången :angel: landade jag på fötterna.

I helgen åker han på tillridning. Tog ett snabbt beslut då han direkt lärde sig hur han ska få av mig. Provade samma sak 4-5 gånger till trots ledare och lyckades som sagt en gång till.
Och idag har han varit en :devil: att sko så nu är han billig. :p Tror Warsteiner börjar lysa igenom :grin:

Jag satt och var såå imponerad och tyckte ni var så fina!! Och så helt plötsligt så satt inte du på längre... Förlåt men jag tyckte det var lite roligt att följa den bildserien:D Kul att du ville dela med dig men sen är det så klart inte kul att åka av. Men du verkar vara tuff som inte gav dig-attans att han var av samma virke och lyckades igen. Smart av dig att skicka iväg honom för tyvärr lär de sig ju fort. Du har gjort en riktigt bra jobb så här långt iallafall!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII