12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite gamla vinterbilder och sedan en enorm drös med bilder från idag xD

Han är super fin i sin överlinje nu mer, efter tömkörningen. Nu är han där emot inne i växtfast. Sover jämnt tycker jag och är allmänt slööö. Så nu får han vila ännu längre troligtvis. Jag är otroligt rädd om denna pojke och jag har ju inte något mål att stressa emot när det gäller tre års test osv så bara att ta det lugnt :)

Har jag sagt att han bara kan ha full i sin grimma nu? För stora ganascher, annars hade cob fortfarande passat i längd :)

11069815_10153163672618094_5515193431216491492_n.jpg

11071615_10153163672628094_7609072634841020150_n.jpg

Han är så jätte kort i kroppen tycker jag! Men ja han blir ju som han blir. Svart är han i alla fall :love:
11082630_10153163673778094_3963249253856376609_n.jpg

11073282_10153163672828094_1747314614697376512_n.jpg

Friserad idag, ryckt manen.. Inte så mkt att rycka eftersom den är avskavd på mitten redan ;) Hovskägget är i alla fall borta nu !
10612877_10153163672538094_4280317891920887220_n.jpg

10407472_10153163672328094_1280374473069919436_n.jpg

Han har även väldigt kort hals som ni ser.. Iaf enligt mig x)
1959765_10153163672648094_5798317948787540184_n.jpg

11070790_10153163672418094_6616001696201116759_n.jpg

Lång låg och rund, duktig även om matte är väldigt ofokuserad med kameran framför ansiktet.
10678628_10153163672673094_8292420677092939270_n.jpg

11079658_10153163672508094_4430408504696394411_n.jpg

Lilla fröken hopp och sprätt lyckades fastna på bild.
Vi skyndar lite långsamt med denna tjej. Hon är rätt så barnslig ännu och barnasinnet sitter minsann kvar.
Hon är dock insutten och det har hon tagit med ro. Vi promenerar ett par gånger i veckan i terräng vilket hon tycker är riktigt lajbans.
Hon är helt trafiksäker och det är fruktansvärt skönt. Tanken är att hon skall åka på premiering i början av Maj och sen bli det ett långt sommarlov.

DSC05964.jpg

DSC05969.jpg

DSC05979.jpg

Idag gjorde min pålla sitt andra "riktiga" pass i paddocken. Hon var jätteduktig:love: Skrittade några varv åt båda hållen, travade några varv och galopperade drygt ett varv åt båda hållen. Pigg och framåt och glad och uppförde sig helt perfekt:)
Sen gled sadeln fram och då började hon bocka så jag ramlade av. Hon var också nära att gå omkull men när hon gjort några till bocksprång gled sadeln tillbaka och då lugnade hon sig. Hoppade upp igen och skrittade lite och då var hon helt obrydd som tur var.

Trodde att jag slått i huvudet för jag såg jättesuddigt och blev yr, därför vågade jag bara skritta. Men när jag hoppade av upptäckte jag att ena glaset ramlat ur glasögonen:banghead:

Löshoppade min idag, bara tredje gången han gör det så jag stannade på 120. Jag var själv så det var skönt att han skötte det så bra själv och tyckte det var roligt.
annars går det framåt hela tiden, ska sitta på honom för första gången nu i helgen:) han har vuxit till sig i kroppen nu också och börjat få lite mer rumpa.
Lite bilder från senaste tiden:

Idag gjorde min pålla sitt andra "riktiga" pass i paddocken. Hon var jätteduktig:love: Skrittade några varv åt båda hållen, travade några varv och galopperade drygt ett varv åt båda hållen. Pigg och framåt och glad och uppförde sig helt perfekt:)
Sen gled sadeln fram och då började hon bocka så jag ramlade av. Hon var också nära att gå omkull men när hon gjort några till bocksprång gled sadeln tillbaka och då lugnade hon sig. Hoppade upp igen och skrittade lite och då var hon helt obrydd som tur var.

Trodde att jag slått i huvudet för jag såg jättesuddigt och blev yr, därför vågade jag bara skritta. Men när jag hoppade av upptäckte jag att ena glaset ramlat ur glasögonen:banghead:

Men huvva! Många av oss som åker i backen nu på vårkanten :nailbiting: Hoppas att det gick bra! Synd på glasögonen :(

Tack hörni, han ger en fantastisk ridkänsla den här hästen :love: Trots att han dängde av mig två gånger så är det enda jag kan minnas hur han flöt fram i traven. Han har väldigt lätt för samling som ni ser, bilderna visar vad han själv bjuder på, jag bara åker med och sitter så stilla jag kan ;)

@Evolution visst var det han som har sadeltvång? Är det bättre nu?
Brukar vara knepiga att rida in ... men det ger sig oftast ju mer dom går!

Han ser jättefin ut på dom första bilderna! skönt att du inte gjorde dig illa! :nailbiting:

@Evolution visst var det han som har sadeltvång? Är det bättre nu?
Brukar vara knepiga att rida in ... men det ger sig oftast ju mer dom går!

Han ser jättefin ut på dom första bilderna! skönt att du inte gjorde dig illa! :nailbiting:

Nä inte sadeltvång :) jag misstänkte det ett tag förra året men nu vet jag att han bara är en tjurskalle :p det problemet är i stort sett borta nu, han kan dra nån enstaka bock ibland i longeringen bara. Jag longerar inte innan uppsittning eller så.
Anledningen till att jag flög på bilderna var att jag viftade med spöt för han började tappa fart :angel: inte populärt ;) som sagt, han har humör. ..

Så fina allas 3 åringar börjar bli! Nyss var dom bebisar och nu rids dom!:)

Jag har påbörjat Maidens inridning med lite longering med sadel. Har även hängt på henne utan problem. När jag hängde där så blev jag så himla sugen att sitta upp ordentligt och rida iväg...Men en sak i taget, jag hade inte äns hjälm på mig.
Jag skrev tidigare ett inlägg som togs bort:confused:, en sammanfattning av den var att jag inte kommer att behålla henne:cry:. Tyvärr för hon är min ögonsten:heart.

film från första gången med sadel, hon spänner sig lite och visar inte sitt fina steg hon egentligen har. Men hon visar hur cool hon är:love:.

Men huvva! Många av oss som åker i backen nu på vårkanten :nailbiting: Hoppas att det gick bra! Synd på glasögonen :(
Jag hittade glaset helt intakt i gruset så det var bara att limma tillbaka:D

Idag fick pållan prova att vara inspänd vid longering för första gången. Det var INTE särskilt populärt! Jag har bara ridit bettlöst än så länge så hon är väl inte van vid motstånd eller tyngd i munnen på det sättet. Använde ett par ganska stumma inspänningstyglar med gummiring på mitten för jag hittade inte halsförlängaren. Vilket är egentligen bäst att använda? Gummisnodd eller hårdare inspänningstyglar?

Idag fick pållan prova att vara inspänd vid longering för första gången. Det var INTE särskilt populärt! Jag har bara ridit bettlöst än så länge så hon är väl inte van vid motstånd eller tyngd i munnen på det sättet. Använde ett par ganska stumma inspänningstyglar med gummiring på mitten för jag hittade inte halsförlängaren. Vilket är egentligen bäst att använda? Gummisnodd eller hårdare inspänningstyglar?

Vet faktiskt inte vad som är bäst, är hon inte van vid att ridas med bett eller van vid tryck i munnen så tror jag man får den effekten du fick. Alltså ganska negativ ;D Jag använde tömkörningen första gången när jag spände in, satte det likt en halsförlängare typ. Detta var i höstas när han var inriden med bett :) Sedan så tömkörde jag bara med de två gånger sen fick han vintervila och nu när jag tömkörde första gången i Mars igen gick han så super fint utan inspänningar så nu använder jag det inte längre x) Använder dock godis och positiv förstärkning så de går rätt så fort för honom att lära sig saker då :)

Jag skulle dock börja vänja hästen vid bett lite mer innan jag satte på själva inspänningen, så börja tömkörakanske? :)

Du kanske redan gjort det men sätt inspänningen i antingen ett bettlöst träns eller sätt i grimman först så kommer inte hästen att reagera negativt, sedan när den vant sig vid det så kan man gå över till att fästa i bettet....

Skönt att du hittade glaset! -en sån sak hade jag kunnat bli SÅ sur över :p

Jag säger som de två föregående ang inspänning, kanske starta med att fästa den i grimma eller liknande om hästen inte är så van vid bett/tryck i bett.
Jag gillar inte inspänningarna med gummiring då de är så stumma, samt att ringen är så tung att den svingar fram och tillbaka när hästen rör sig = små ryck i bettet. Jag har använt en inspänning som är läder och sedan ett tjockare resårband (bildgoogla på "inspänning resår" så finns det ett par bilder som visar vilken sort jag menar). De är lättare, och lite mjukare.
Mitt sto har varit lite speciell med att hon kan "testa" en inspänning -hon gör ett litet "hugg" och om hon då känner att hon sitter fast så får hon panik och reser sig (har slagit över pga detta), på henne har jag använt denna sorts inspänning -och då löst spänd (på henne kunde ett hål fram eller tillbaka avgöra om hon skulle panika eller inte) och hon har inte gjort så på flera år.
Det gäller att hitta vad som funkar på just din häst. Men som sagt, jag rekommenderar den mjukare och lättare inspänningen före den stumma med tung gummiring på. Samt fästa den i grimma eller bettlöst först, samt att börja väldigt löst så man inte passerar någon gräns.

Lilleman var på löshoppning igår. Satan vad han taggar till, han är skitsvårt att hålla vissa stunder :o Det fungerar att göra små halter innan för att behålla fokus, men om han får slarva sig igenom en halt är det kört! Då är det fullt ös medvetslös :devil:

Vi övade specifikt på att få honom att runda ryggen så han inte hoppar flackt. Det tog sig på slutet, faktiskt!

11005087_839898159415507_695938097_n.jpg

Enligt tränaren blir han hoppehäst :nailbiting:

Här hos oss går det framåt! Den lilla kan nu betraktas som ett riktigt riddjur och snart är förhoppningsvis den stora där också. Jag hoppas ha suttit på honom innan månaden är slut, men vi får väl se. :p Har dock inte kunnat ta mig iväg och löshoppa dom ännu, så istället för treårs test i maj som planerat blir det nog i september.

Men har varit ute och åkt lite med dom till ridhus ett par gånger, och dom är både jätteduktiga vare sig dom åker tillsammans eller ensamma! Sist var det två ston som red runt när jag var där med den store ensam, han tittade knappt på dom. Jag är superstolt! :love: Den lilla fick också se damer sist han var där själv, men har tyckte det var lite jobbigare. Men han är känsligare, och tyckte det var mest läskigt när dom kom fort och nära.

Den lilla är fenomenalt rolig att rida, extremt lyhörd och väldigt positiv till allt.:love: Ska bli kul att kunna rida honom på lite bättre underlag än i videon, gräset är mycket ojämnare och knöligare än det ser ut. Vi har galopperat också för första gången, dock kom det inte med på film utan när vi var ute i skogen. Meningen var dock att få honom och dra på i traven lite och våga springa på framåt, men han tappade takten och föll in i en underbar galopp. :love: Jag bröt dock av ganska omgående när han fått tillbaka balansen och så travade vi vidare. :D

Kl

Idag har lilleman fått röra på sig paddocken. Jag själv har ridförbud i 3 veckor efter att ha dragit ett finger ur led och även fått en mindre skada i senan. Tänk om det hade vart hästen då hade man gjort diverse olika behandlingar osv men när det gäller en själv så tejpar man bara fingrarna.

Här är en liten filmsnutt från när en vän rider idag.

Jag har tömkört lite med bett så helt ovan är hon inte, men jag ska nog prova med någon mindre tung inspänning nästa gång:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar