12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många busiga hästar nu:o:D Jag har ridit på min kanske 7-8 ggr. Senast i måndags så red jag ut själv. Gick väldans bra och vi tog oss igenom en del "hinder" som bro över en bäck mm. Helt plötsligt när vi travade så tvärstannade han och krummade ryggen och drog ned huvudet. Typ som att bocka men han sköt inte iväg mig utan bara krummade ryggen. Jag tänkte inte mer på det och red en till häst efter det och jobbade sen hela kvällen. Dagen efter däremot- aj aj aj. har nog aldrig haft så ont i ryggen. Och då åkte jag ju inte ens av! Jag börjar nog bli gammal:crazy: Men roligt att vi ändå kan rida ut själva så här långt. Jag har ridit en gång på ridbanan och tycker allt är bra mycket lättare ute. Bjudningen och rakriktningen kommer lite mer naturligt... Men hur fasiken ska jag hinna blir klar till 3 års! Vi har ju inte ens galopperat ännu!!

vad kul att ni är igång! Det krävs inte mkt av 3åringarna under ridprovet :up: visas upp i alla gångarter typ. Vart ska du visa? strömsholm?
på två månader hinner du galoppera mkt.... ;)

Jag rider också helst ut, bjudningen kommer mer naturligt där.

Jag har inte åkt av ännu! :D:o

Men jag trodde det var nära härom veckan...

Travar på stubbåkern med min 3åring och ett äldre sällskap, varpå den andra hästen kastar av sin ryttare och skenar hemåt över åkern :nailbiting: jahapp håll i dig... tänker jag när Hollie snurrar runt och flyktinstinktet i henne vill följa efter.. men hon lyssnade på mig och sedan SKRITTADE vi hemåt O_o helt otroligt! :love:
Vilken duktig tjej!:bow: Det är sånt som stärker tilliten, eller hur:)

Vad duktig tjej du har @Charlottee :up: Många skulle nog gärna följa efter den andra hästen hem!

Vi har lite omvänt problem med bjudningen, nu är den riktigt bra på banan och i ridhus, men sämre ute. Kan säkert bero på att vi tyvärr sällan har någon att haka på vid uteritt, så det har blivit mest promenader för hand och tömkörning ute i skogen för vår del. Men igår hade vi tränare ute och passade på att gå ut i skogen. Hittade en perfekt galoppbacke, så nu har vi också tagit våra första galoppsteg uppsuttet. :)

Än har jag inte anmält till 3-års, men vi jobbar på med visningsträning (tänk att det är så svårt att springa fort och rakt...), löshoppning och ridning.

Ni som tänker visa på 3-års, hur många medhjälpare tänker ni ta med / behöver man?

Vad duktig tjej du har @Charlottee :up: Många skulle nog gärna följa efter den andra hästen hem!

Vi har lite omvänt problem med bjudningen, nu är den riktigt bra på banan och i ridhus, men sämre ute. Kan säkert bero på att vi tyvärr sällan har någon att haka på vid uteritt, så det har blivit mest promenader för hand och tömkörning ute i skogen för vår del. Men igår hade vi tränare ute och passade på att gå ut i skogen. Hittade en perfekt galoppbacke, så nu har vi också tagit våra första galoppsteg uppsuttet. :)

Än har jag inte anmält till 3-års, men vi jobbar på med visningsträning (tänk att det är så svårt att springa fort och rakt...), löshoppning och ridning.

Ni som tänker visa på 3-års, hur många medhjälpare tänker ni ta med / behöver man?

Jag tänkte ta med två. Har åtminstone hunnit drilla dom en gång änsålänge :D Treårs för ponny här är 2 maj så jag hoppas vi hinner träna en gång till tillsammans.

Jag har också tänkt att ha två med. Vi visar i höst :)

vad kul att ni är igång! Det krävs inte mkt av 3åringarna under ridprovet :up: visas upp i alla gångarter typ. Vart ska du visa? strömsholm?
på två månader hinner du galoppera mkt.... ;)

Jag rider också helst ut, bjudningen kommer mer naturligt där.

Hoppas du har rätt! Börjar känna lite stress nu. Men nu kommer vi framför allt att lägga fokus på ridningen. Så förhoppningsvis så blir han riden 3 ggr i veckan nästan varje vecka iallafall. Jag har tänkt Strömsholm för det blir ju senare än Södermanlands. Ska du dit?

Hellez1- vart ska du visa? Är du också i de här trakterna?

Jag har förhoppningsvis två personer med mig som kan hjälpa till med själva visningen.

Smulan- vilken glad en du har! Med en del åsikter också ser det ut som :D

Lite uppdatering från oss!

Nu har min plutt varit hos utbildaren i nästan 2 veckor. Han har provat sina tricks både i longering och ridning men har förlorat alla matcher vilket var syftet med det hela :up:

Han får fina ord om sin ridbarhet, han verkar vara född i form och är väldigt känslig. Och han rör sig visst för miljoner min lilla häst :love::love::love: Kul att höra från en såpass erfaren person! Hoppas verkligen han visar upp det på treårs, han kan ju lätt bli spänd tyvärr och blir då helt stelbent.
Längtar hur mycket som helst tills han kommer hem :d

Vad roligt det är att höra om era framsteg och även tokigheter... Härlig ålder på våra fina busar nu oavsett hur långt vi kommit...

Jag har upptäckt att jag inte kan visa på treårstestet i mitt område och då känns det inte rättvist... Att åka långt och sedan visa. Hon lär inte komma till sin rätt då. Ngt treårstestet asvh till hösten? El när går det i strömsholm?

Kan kvalitet vara ett alternativ? Tar gärna emot tips...:)

Heja alla fina blivande treåringar!''

@Jealle Om jag visar så blir det Södermanland. Så gissar att vi håller till i samma trakt och utifrån din löshoppningsfilm tidigare i tråden så tror jag faktiskt att vi tills nyligen stod på samma lösdrift. ;) Kul att ni kommit igång! Jag har den bruna treåringen e. Bellagio.

@Evolution Kul att få så bra lovord! och skönt att han inte har så mycket för sina trix hos utbildaren. Min testade också lite i longeringen igår, men som tur var så var det unghästtränaren som höll i snöret. Så inte heller min lillkille hade så mycket för sina försök. Jag har sett lite småtendenser åt samma håll tidigare, så med flit har jag gjort annat för att rasta av inför ridningen. Vill inte ge mig in en diskussion jag inte vet att jag vinner.

Min tanke är också att ta med två stycken om vi ska visa på 3-års. Tyvärr är de väl inte de mest hästvana, men de är rätt bra på att göra som jag ber om. :angel:

Eftersom jag är gravid så kommer jag låta en annan tjej visa honom och hon har hjälp utav sin pojkvän under löshoppningen och visningen för hand. Dom jobbar heltid med hästar och visar flera hästar den dagen. Så har full tillit till dom båda! :) Jag kommer att ha med mig mannen och en stallkompis som medhjälpare/barnvakt oxå.
Melwin har just nu vila, vi (tjejen som ska visa honom) sätter igång honom i slutet av april igen. Han har än så länge varit världens snällaste! Hoppas på att det fortsätter så me.. :p

@Jealle
Min tanke är också att ta med två stycken om vi ska visa på 3-års. Tyvärr är de väl inte de mest hästvana, men de är rätt bra på att göra som jag ber om. :angel:

Vad tänker ni att medhjälparna ska göra? Mina föräldrar kommer vara med och hjälpa till, och en kompis, men de behöver väl inte vara med på ex. löshoppningen eller sådant va? Utan mest som medhjälpare "runt omkring"? Eller hur är tanken? :)

Är det någon som har koll på hur man söker upp 3-årstest på TDB? Har aldrig anmält mig genom där förut, anmälan öppnar på måndag så jag vill vara het på gröten ;)

Hoppas du har rätt! Börjar känna lite stress nu. Men nu kommer vi framför allt att lägga fokus på ridningen. Så förhoppningsvis så blir han riden 3 ggr i veckan nästan varje vecka iallafall. Jag har tänkt Strömsholm för det blir ju senare än Södermanlands. Ska du dit?

Hellez1- vart ska du visa? Är du också i de här trakterna?

Jag har förhoppningsvis två personer med mig som kan hjälpa till med själva visningen.

Smulan- vilken glad en du har! Med en del åsikter också ser det ut som :D

ja det blir nog strömsholm för vår del , kul då ses vi kanske där! :up::D

ja verkligen! jag var bokstavligen helt paff.... övriga i stallet också.. dom var t.o.m övertygade om att det var min fux som kom galopperandes! Snacket går i stora stall så tog ett tag innan jag lyckades komma undan tårtan...:D;):angel:

Angående treårs..Jag kommer ju inte att visa själv och dom är redan ett bra team, så jag blir nog hästskötare och håller mig sedan på läktaren :nailbiting:

Vad tänker ni att medhjälparna ska göra? Mina föräldrar kommer vara med och hjälpa till, och en kompis, men de behöver väl inte vara med på ex. löshoppningen eller sådant va? Utan mest som medhjälpare "runt omkring"? Eller hur är tanken? :)

Är det någon som har koll på hur man söker upp 3-årstest på TDB? Har aldrig anmält mig genom där förut, anmälan öppnar på måndag så jag vill vara het på gröten ;)

Jo, du bör ha någon med som hjälper till på löshoppningen.

Sök på "avelsvärdering" som gren på TDB så ligger de där!

Jo, du bör ha någon med som hjälper till på löshoppningen.

Sök på "avelsvärdering" som gren på TDB så ligger de där!

Ajdå, det hade jag inte planerat för, tolkade instruktionerna som att det skulle finnas hjälp där att tillgå. Men då får en förälder bli tvångsrekryterad till piskviftande.

Lite uppdatering från oss!

Nu har min plutt varit hos utbildaren i nästan 2 veckor. Han har provat sina tricks både i longering och ridning men har förlorat alla matcher vilket var syftet med det hela :up:

Han får fina ord om sin ridbarhet, han verkar vara född i form och är väldigt känslig. Och han rör sig visst för miljoner min lilla häst :love::love::love: Kul att höra från en såpass erfaren person! Hoppas verkligen han visar upp det på treårs, han kan ju lätt bli spänd tyvärr och blir då helt stelbent.
Längtar hur mycket som helst tills han kommer hem :d

härliga ord!:banana:

Treårs är ju bara en dag i hästens liv... när min blir spänd blir hon lite trög och markbunden så det gäller ju dom flesta, dessutom tycker jag hon visar upp sina gångarter bättre under ryttare! Synd att det omdömet inte blir officiellt...
Men vi satsar och hoppas på en bra dag! Då kan hon nog gå bra...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 504
Senast: WildHorse
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar