12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ajdå, det hade jag inte planerat för, tolkade instruktionerna som att det skulle finnas hjälp där att tillgå. Men då får en förälder bli tvångsrekryterad till piskviftande.

Det kan nog bero lite på vilket ställe man visar på, står i och för sig i reglementet att arrangören skall ha två personer tillgängliga "som kan assistera när domaren så begär", men det är nog ändå att rekommendera att ha någon egen med.

Nu var det mycket länge sen jag skrev här. Är snart dags för 3års test. Ska man visa eller inte!
Mina bebis har svårt med höger galoppen. Kan man få ett godkänt ridprov trots att man endast visar upp ena galoppen? Vårat stora problem är nog dock löshoppningen. Hoppar fint men är osäker och har ingen bjudning alls. Så just nu har jag sedan igår börjat om på 50cm och se om han kan tycka det är lite kul. Men han stannar gärna på 50cm och vill inte riktigt hoppa de heller om man inte springer bakom. Några tips? Tankar?

10690064_1561495234126903_4828252802740489936_n.jpg
11052234_1551683175108109_4275623770204751143_n.jpg

Vad tänker ni att medhjälparna ska göra? Mina föräldrar kommer vara med och hjälpa till, och en kompis, men de behöver väl inte vara med på ex. löshoppningen eller sådant va? Utan mest som medhjälpare "runt omkring"? Eller hur är tanken? :)

Är det någon som har koll på hur man söker upp 3-årstest på TDB? Har aldrig anmält mig genom där förut, anmälan öppnar på måndag så jag vill vara het på gröten ;)

Med två medhjälpare tänker jag iaf en som kan agera infångade av hästen och en person som är van vid löshoppningen med just min häst så att vi vet hur hon reagerar och vart hon kanske behöver hjälp med drivning etc. Sen är det alltid skönt att ha folk med sig som är inställda på att hjälpa till, hålla hästen etc.

@Jealle Om jag visar så blir det Södermanland. Så gissar att vi håller till i samma trakt och utifrån din löshoppningsfilm tidigare i tråden så tror jag faktiskt att vi tills nyligen stod på samma lösdrift. ;) Kul att ni kommit igång! Jag har den bruna treåringen e. Bellagio.

Men se där vad roligt med fler jag känner till:). Kul att du också satsar mot 3 års! Stor du kvar på lösdriften?

Tog till mig av tipset om att ta första galoppen ute i en uppförsbacke! Det blir nästa veckas projekt:p

Igår anmälde jag min till treårs, kommer dock inte rida själv i år utan nöjer mig med att glatt stå på marken och filma. När jag skickade in anmälan så fick jag känslan av att "nu är det inte långt kvar". Så himla kul! Vi kommer att åka den 22 Maj till Stenungsund. Tänkte först åka till Plönninge men eftersom det endast tar 40 min till Stenungsund och 3 timmar med transport till Plönninge så blir det Stenungsund. Nu skall vi bara finslipa löshoppningen sedan är han good to go!

@Jealle Vi står kvar på lösdriften. Till hösten blir det nog flytt lite närmre hem. Ett annat tips är att låta unghäst-tränaren springa före uppför backen ;)

Idag borstade jag bort två stora spadar päls. Nu kan man nästan ana att det finns en häst under. Sen övade vi lite på visning vid hand och att ställa upp. Insåg att kondisen, min alltså, kanske inte är riktigt i fas...

idag kommer vet och kollar vargtanden som gick av när vi skulle ta ut den.om hon ger klartecken åker winni nästa söndag till beridaren som ska trimma inför 3årstestet :) passar på att ge ett av stona som ska föla stelkramp också :)

@Lagren Vilken fin häst :) Tyvärr inga tips direkta tips, kan det funka att hoppa tillsammans med en äldre häst som draghjälp på lite lägre höjder?

Idag har vi löshoppat. Lillkillen skötte sig fint, medhjälparna (tillika hästskötarna till ev. 3-årstest) skötte sig också bra men jag fick springa massor eftersom de inte vågade driva eller stanna honom... Vad brukar medhjälparen till löshoppningen på 3-års göra? Tänker att jag kanske måste omvärdera mitt val av medhjälpare och försöka få tag på någon som inte är hästrädd.

Sen tränade pålle lite på att ställa upp själv i hagen.
22826_631357030328092_5852361192874551739_n.jpg

@Hellez1 medhjälparna hjälper till att ta hästen runt löshoppningsbanan. Ingen orka springa efter hästen ett helt varv. Det är en mycket stor fördel att ha med sig medhjälpare som kan hästar. Det låter som att du bör hitta andra så att hästen kan få möjlighet att visa sig från sin bästa sida.

@Hellez1
Idag lekte jag lite med honom. Jag sprang med honom o hoppa lite 30cm och efteråt fick han godis. Så då tyckte han de var jättekul. Så imårn när vi löshoppar blir det havremuta

Lex har tagit det lite lugn då vi har bytt stall för drygt två veckor sedan och jag är lite nojig över att överbelasta honom så att skadan i hoven kommer fram. Jag har i stället följt alla andras framsteg :) Idag blev det i alla fall lite löshoppning och jag tänkte börja rida honom igen under veckan. Jag ser verkligen fram emot det! Lex är otroligt valpig än och jag tror att han kommer att behöva tid på sig att bli klar men här och var glimrar han till vilket gör mig väldigt glad inför framtiden. Bjuder på kort film från dagens eskapader.

Kul att läsa om allas framsteg! Det verkar vara en del av oss som satsar på treårs i alla fall!

Jag kommer nog inte anmäla Jack till treårs. Inte för att jag tror att han inte kommer att klara av det, utan på grund av att min pappa fått cancer! Känns som jag vill ha så lite företaganden för mig själv framledes.

Jack har fått göra någon ytterligare tur med matte på ryggen utomhus. Han sköter sig faktiskt mycket bra! Han har börjat förstå att matte kan be om saker trots att hon sitter ovanpå, så röstkommandona fungerar ganska bra. Ska börja med lite skänkelhjälper framöver är tanken.

Han har börjat visa att han är en viril ung man, så kastration är nog snart på tapeten ;)

Kul att läsa om allas framsteg! Det verkar vara en del av oss som satsar på treårs i alla fall!

Jag kommer nog inte anmäla Jack till treårs. Inte för att jag tror att han inte kommer att klara av det, utan på grund av att min pappa fått cancer! Känns som jag vill ha så lite företaganden för mig själv framledes.

Jack har fått göra någon ytterligare tur med matte på ryggen utomhus. Han sköter sig faktiskt mycket bra! Han har börjat förstå att matte kan be om saker trots att hon sitter ovanpå, så röstkommandona fungerar ganska bra. Ska börja med lite skänkelhjälper framöver är tanken.

Han har börjat visa att han är en viril ung man, så kastration är nog snart på tapeten ;)

Men herregud vilken mardröm! :cry: Håller alla tummar för att din pappa repar sig å det snaraste!

Ja den där viriliteten... Lär inte bli bättre framöver med värme sol och gräs :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 504
Senast: WildHorse
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar