12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående treårs och regeltolkning: Är det någon som vet om man får ha bettskivor på ridprovet?
Hur snart bokar ni uppstallning?

@Evolution Undrar också?!?

Idag har vi varit på löshoppning. Nu har han hoppat 120, så nu har jag inte så många bra bortförklaringar kvar till att inte anmäla... Jätteduktig var han i alla fall och gick rakt på transporten både dit och hem. :) Nu behöver vi bara jobba lite mer med flåset och galoppen i ridningen.

Och jag försöker blir medlem i asvh m.m... måste vara medlem innan anmälan till treårstestet kan göras. Jag fick bekräftelse på mail förra fredagen ... men har inte fått en avi att betala som skulle skickas direkt lr dagen efter.... jag har mailat en påminnelse men icke....? Vill ju kunna anmäla på måndag när mälardalen öppnar... för de som ska visa min vill ju gärna ha alla hästar på samma dag förstås. Hmm....

Ja jag vet inte om det är positivt eller negativt. Båda och kanske, eller mest positivt kanske.

Jag kände inte alls igen min lugna lilla häst, detta var en tävlingsmaskin. Han var het, superkänslig (på det bra sättet) och rörde sig som ja, jag vet inte hur jag ska beskriva. Helt enormt, det har verkligen kommit fram sådant jag aldrig sett innan. Fantastiska bakben har han och är så naturligt i uppförsbacke så det är löjligt. Hon som red bara satt blickstilla, han är väldigt ambitiös och bara vill vill vill.
Drivet har jag känt under ytan hela tiden men jag har liksom lagt locket på lite för jag är rädd att inte kunna hantera det, nu är locket av om man säger så och han har blommat ut ordentligt.
Detta i kombination med att den där lilla hömagen försvunnit och framhäver 7 mil långa ben gjorde inte saken värre.
Han såg helt enkelt ut som en riktig jäkla lyxhäst. Utbildaren säger att detta är en häst för svårklass och det ser ju jag också. Som utbildaren sa, en sådan här häst får man akta sig för att glömma bort åldern på, det finns inget stopp. Där han gick idag såg han ut som vilken 4-åring som helst som är väl framme.
Så ja, vad ska lilla jag med en sådan här häst till? Jag är rätt nervös över att få hem honom, är rädd att jag inte ska klara av att ta hand om allt och framför allt att jag ska förstöra honom. Fick frågan om jag blev ridsugen när vi var i ridhuset men jag bara kände Neeeej jag vågar aldrig sätta mig på den där, kommer paja alltihop. Känns inte som att jag förtjänar en sådan här häst. Framför allt är jag chockad att min lilla bebis har blivit detta kraftpaket.

Borde jag sälja och köpa mig nåt mer amatörmässigt är väl den tanke som snurrar mest i skallen just nu.

Ja jag vet inte om det är positivt eller negativt. Båda och kanske, eller mest positivt kanske.

Jag kände inte alls igen min lugna lilla häst, detta var en tävlingsmaskin. Han var het, superkänslig (på det bra sättet) och rörde sig som ja, jag vet inte hur jag ska beskriva. Helt enormt, det har verkligen kommit fram sådant jag aldrig sett innan. Fantastiska bakben har han och är så naturligt i uppförsbacke så det är löjligt. Hon som red bara satt blickstilla, han är väldigt ambitiös och bara vill vill vill.
Drivet har jag känt under ytan hela tiden men jag har liksom lagt locket på lite för jag är rädd att inte kunna hantera det, nu är locket av om man säger så och han har blommat ut ordentligt.
Detta i kombination med att den där lilla hömagen försvunnit och framhäver 7 mil långa ben gjorde inte saken värre.
Han såg helt enkelt ut som en riktig jäkla lyxhäst. Utbildaren säger att detta är en häst för svårklass och det ser ju jag också. Som utbildaren sa, en sådan här häst får man akta sig för att glömma bort åldern på, det finns inget stopp. Där han gick idag såg han ut som vilken 4-åring som helst som är väl framme.
Så ja, vad ska lilla jag med en sådan här häst till? Jag är rätt nervös över att få hem honom, är rädd att jag inte ska klara av att ta hand om allt och framför allt att jag ska förstöra honom. Fick frågan om jag blev ridsugen när vi var i ridhuset men jag bara kände Neeeej jag vågar aldrig sätta mig på den där, kommer paja alltihop. Känns inte som att jag förtjänar en sådan här häst. Framför allt är jag chockad att min lilla bebis har blivit detta kraftpaket.

Borde jag sälja och köpa mig nåt mer amatörmässigt är väl den tanke som snurrar mest i skallen just nu.

Du gör givetvis som du själv vill men finns det EGENTLIGEN någon anledning till att du INTE skulle ha kvar honom?! Hästen mår inte dåligt av att inte vara med i landslaget, han vill ha bra skötsel, mat och motion. Känner du att du klarar av att rida honom och tycker om honom finns det ingen anledning att sälja honom. Att "förstöra" honom har jag svårt att se att du kan göra så länge du inte slänger på en massa idiotutrustning som inte behövs eller rider honom i fel form.

Vill du att han ska tävla på en högre nivå än vad du kan/vill går det faktiskt att låna ut honom om det känns ok.

Nej, jag säger njut av att du har en bra häst :)

Och jag försöker blir medlem i asvh m.m... måste vara medlem innan anmälan till treårstestet kan göras. Jag fick bekräftelse på mail förra fredagen ... men har inte fått en avi att betala som skulle skickas direkt lr dagen efter.... jag har mailat en påminnelse men icke....? Vill ju kunna anmäla på måndag när mälardalen öppnar... för de som ska visa min vill ju gärna ha alla hästar på samma dag förstås. Hmm....

Fick du inte någon avi via mail? Så har jag fått mina avier från dem de senaste åren.

Fick du inte någon avi via mail? Så har jag fått mina avier från dem de senaste åren.
Näe så här står det..... Tack så mycket.
>
> Ditt medlemskap är nu registrerat. En avi kommer att skickas till din e-postadress i kväll eller senast i morgon kväll.
>
> Med vänliga hälsningar
> ASVH

Näe så här står det..... Tack så mycket.
>
> Ditt medlemskap är nu registrerat. En avi kommer att skickas till din e-postadress i kväll eller senast i morgon kväll.
>
> Med vänliga hälsningar
> ASVH

Då tycker jag att du ska ringa kansliet på måndag och fråga vad som har hänt. Förhoppningsvis får du ett medlemsnummer som du kan använda vid anmälan.

@Charlottee Har du testat att logga in? Jag kunde göra det och hitta mitt medlemsnummer. Tror jag skrev in mailadressen och sedan valde att jag glömt lösenordet. Men betalade å andra sidan med kort och inte avi.

@Evolution Oj, då förstår jag mållöshet. Kanske är det en bra idé att landa lite i upplevelsen, testa rida lite och fundera sen?

Jag har varit och tittat på min hos utbildaren idag. Är helt mållös :nailbiting: Återkommer när chocken lagt sig

@AmyPond Uppstallning är bokat till min redan, gjordes i samband med anmälan :)

Shit ja då ska jag göra det på måndag, har ju gått en hel vecka sen anmälan då, tänk om alla boxarna är fulla! Ah hemska tanke!

Ang. din häst så säger jag som Athena, du förstör ju ingenting så länge han får den normala skötseln han ska ha, om ni sen lullar i skogen resten av hans liv kommer han inte veta skillnaden :)

I vanlig ordning blir man peppad här...
Red min lugnt och fint igår några varv i skritt. Nöjde mig där. Min väg mot ev treårs har varit brokig. Vill visa då vi får lovord för exteriör och hoppteknik. Så hon är ett sto med tydliga linjer kan det ju vara bra Men..
Först gjorde testet mig pressad, vi kom inte framåt. Sedan la jag ner tanken och så kom glädje och utveckling. Då började jag tänka test igen :) men nu är hon trött och växer troligtvis... Det blir nog att hoppa testet och kanske visa på kvalitet istället år.

Men vad jag mest vill säga är att när man har kul och lägger bort kraven på sig själv kommer resultaten. Nu verkar ingen här behöva bli påmind om det men-Ha roligt så kommer både bjudning och glädje! :)
Ha en fin lördag gänget!

@Evolution Men vilken härlig upplevelse! Men, jag tycker att det här snacket om att du inte ska få ha en fin och kvalitativ häst ska strypas i sin linda typ igår! Det är klart att du förtjänar din häst, och det är väl jättekul att han är fin och visar sådant potential! Nä, honom ska du behålla, glida runt på och ha kul med tycker jag. Du är förtjänt av det.

Lex har tagit det lite lugn då vi har bytt stall för drygt två veckor sedan och jag är lite nojig över att överbelasta honom så att skadan i hoven kommer fram. Jag har i stället följt alla andras framsteg :) Idag blev det i alla fall lite löshoppning och jag tänkte börja rida honom igen under veckan. Jag ser verkligen fram emot det! Lex är otroligt valpig än och jag tror att han kommer att behöva tid på sig att bli klar men här och var glimrar han till vilket gör mig väldigt glad inför framtiden. Bjuder på kort film från dagens eskapader.

Snygging!

Om jag vore som du skulle jag prova att rida honom hos utbildaren och då få hjälp där. Vänta dock gärna till efter treårs (om du nu skulle visa?) ifall det skulle hända något. Vissa sådana känsliga hästar har ju bra "av-och-på-knapp" och kan funka bra och vara snälla amatörhästar sålänge man inte medvetet plockar fram mer energi och uttryck, medans andra är "konstant på". Att du skulle "paja" honom i det avseendet att du inte kan få honom att gå lika fint skulle jag inte bry mig så mycket om, men jag har jobbat en del med att rida in såna superkänsliga tävlingsmaskiner och kommer det upp en ryttare som inte är så van vid det så kan det bli fel så att de blir skrämda, och det är kanske inte så roligt. Det viktiga är ju att du tycker det är roligt att rida din häst, och då är det ju guld att även ha det där lilla extra att plocka fram när du själv blir duktigare också.
När du vet hur det känns att rida honom nu när han kommit upp i kondition så kan du ju väga det mot andra faktorer, som om du själv hade tyckt det varit roligt att se honom gå bra på tävlingsbanan, eller om det skulle vara ekonomiskt gynnsamt att sälja honom och köpa en häst som kanske har mindre kvaliteter.

Ja vi får väl se. Önskar jag hade filmat för såhär i efterhand är det svårt att spela upp allt så som det var i minnet.

Kan vi göra nån form av checklista inför treårs? Typ vilken utrustning man behöver och vilka medlemskap som måste lösas osv?

Jag har löst i ASVH och den förening som anordnar.
Har just skickat mail till ASVH att han är valack.

Träns och dubbla nummerlappar finns.
Behöver köpa nya benskydd (är dock väldigt osäker på vilka som är godkända?)

Sen står det stilla :p
Jag ska sitta på läktaren så då behöver jag inget särskilt till mig själv va? Förutom lite lugnande kanske :D

Måste alla som leder häst på typ parkeringen ha hjälm?

En annan praktisk sak, hur gör ni med rengöring av häst inför testet? Ni som inte har en spolspilta med varmvatten alltså. ;)

Angående träns, jag har fått olika bud, måste man ha nosgrimma? Hästen trivs bra utan så vi kör gärna utan om man får. Benskydd har jag förstått att man får ha fram, men är det speciella regler för vilka skydd man får ha? Gud vad förvirrande allting känns ibland :P

Idag har min halvt olastbara älg varit iväg på löshoppningsträning på visningsplatsen, och tagit sig över 130, det är mest matte och husse som måste öva på att inte driva för mkt/för lite annars så hoppar hon så fint så. Vi har hoppat utan benskydd hittills men det tyckte de att vi skulle ha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 504
Senast: WildHorse
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar