12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Charlottee- såg att vi båda är anmälda till lördagen dessutom- Kul! Nu får inte din donna överglänsa min grabb bara;) Jag tror det kommer gå bra för er! Och jag tror absolut att du har en god chans på den där 9an på typen. Domaren är samma som vi hade på kursen och jag fick en stark uppfattning av att hon gillar lite större, välutvecklade hästar. (Som väl de flesta gör i och för sig:D)

YES nu är vi anmälda! :D Vad kul! Hoppas jag hinner se er!

Vi kommer inte att överglänsa er, har våra brister också :nailbiting: Men typen hoppas jag mkt på...

@Charlottee Jag skulle gärna komma och smygtitta lite på er, har ju nära till Strömsholm. Så vill du ha mentalt stöd i publiken så får du hota till om vilken dag det blir :)

Har ni andra lika full vår som vi?
Vi kommer snart att släppa upp våra hästar i sommarhagen O_o Helt galet. Gräset växer som sjutton här hos oss.

vad roligt att du vill det! :o:up: vi vill jättegärna ha stöd!

Absolut jag hojtar om starttid, lördagen är vi anmälda till så hoppas det blir så :)

• Gilla
Reactions: Io
Hoppas också på typen. Och gångarterna....om han inte står på bakbenen hela tiden/galopperar när han ska skritta eller trava/tokbockar hela tiden när han ska galoppera.. :nailbiting:
Hoppningen varierar, lysande ena dagen, måttligt intresserad och lat nästa. Så där kan det gå precis hur som helst. Inte bra för mina nerver :wtf:

en liten undran..När jag gjorde anmälan fanns det ingenstans man skulle kryssa i om det var hopp eller dressyrhäst man skulle visa??? har för mig att jag skrev det förra året:confused: Görel kan du hjälpa mig med den frågan??och ingenstans som jag skulle skriva in medlemsnumret?? Hjälp tack :o

Det är ingen uppdelning på treårstestet, däremot bland föl, det är kanske det du tänker på?

Skriv medlemsnummer där du kan skriva meddelande till arrangören.

En fråga till er. Hästen jag provar just nu är riden i skritt och trav. Är detta rimliga mål att jobba emot under 2 månader innan hon får gå på bete.
  • Skritta, trava, galoppera på ridbana och större skogsvägar.
  • Lyssna på röst och lätta tygelhjälper.
  • Skritta samt trava över bommar.
  • Longeras i alla gångarter (avslappnat och väl kontrollerat)
  • Longeras över småhinder.
  • Ridas ut med sällskap och ensam.
  • Lastas utan problem.
Kom gärna med invändningar och tankar! :)

Idag var det dagen med stort D och punkten för mitt hästliv. Besiktningen av Ove som gick alldeles utmärkt! Utan anmärkning och inga lösa benbitar i haserna :banana: han fick mängder av beröm för sin mentalitet. Hon stod och sov genom i princip hela besiktningen :rofl: typiskt Ove. Fick även se han i rörelse (longering) för första gången sedan han åkte i december. Han har vuxit till sig och utvecklats något enormt, han har inte elasticiteten men lyfta fint på benen med god bakbensmekanik det kan man lugnt säga att han har.

172 cm ovan mark...

Så nu önskar jag alla lycka till med sina 12:or och lycka till på treårstestet

11084722_1433505303628384_1968222485_n.jpg

En fråga till er. Hästen jag provar just nu är riden i skritt och trav. Är detta rimliga mål att jobba emot under 2 månader innan hon får gå på bete.
  • Lastas utan problem.

Alltså...jag skulle säga att det helt beror på hästen. Var den är mentalt och kroppsligt bla.

Av min kommer endast förväntas att han kan följande innan betet

• Skritta samt trava över bommar (ej uppsuttet)
  • Longeras över småhinder
    Lastas utan problem

• Lastas utan problem.

Jag tycker att bomarbetet är överkurs, det blir för mycket för en så ung häst på så kort tid.

Håller med @Görel på den punkten :)

Jag har tömkört min kille över små bommar i trav, men inte longerat över småhinder ens och kommer inte göra något sånt när jag sitter på, förens nästa år faktiskt. Men resten på din lista @cajo1312 kan min häst redan, så nu när jag sätter igång honom efter vintervilan så ska jag bara befästa det bättre. Planerar att sitta upp igen i slutet av april :)

@_Smulan_ @Görel @MattiZ Tack för era svar! :) Okej då skippar jag bomarbetet, men att jobba med bommar ifrån marken, är det också överkurs tycker ni? Alltså att skritta och trava över bommar när jag springer bredvid. :) Det låg bommar på banan idag som vi skrittade över (när jag gick bredvid) och det tyckte hon var hur kul somhelst :)

@_Smulan_ @Görel @MattiZ Tack för era svar! :) Okej då skippar jag bomarbetet, men att jobba med bommar ifrån marken, är det också överkurs tycker ni? Alltså att skritta och trava över bommar när jag springer bredvid. :) Det låg bommar på banan idag som vi skrittade över (när jag gick bredvid) och det tyckte hon var hur kul somhelst :)

Det tycker jag inte är överkurs personligen, eftersom man inte sitter på helt enkelt ^^

Det tycker jag inte är överkurs personligen, eftersom man inte sitter på helt enkelt ^^
Vad bra :D En sak som jag har funderat på angående unghästträning är hur man ska tänka när man lägger upp träningen. Alla tycker ju väldigt olika och jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker är bäst än. Om man tex tränar på att gå över bommar som jag gjorde igår. Ska man då göra det dagen efter igen för att hästen ska påminnas och känna igen sig, eller ska man låta hästen göra något annat som inte innefattar bommar resten av veckan?

Jag tycker att man ska variera, men det beror förstås på vilken sorts häst man har. Mina är av den lättlärda sorten, lite otåliga med mycket xx och vill ha varitation.

Som Görel skriver så är min häst väldigt påhittig och otålig, fortfarande väldigt mkt bäbis i huvudet men samtidigt en allätare när det gäller träning! Jag brukar variera eftersom jag inte vill vara i paddocken med honom mer än 1dag i veckan, så mina veckor ser ut ungefär som så;

Paddocken - löslongering/tömkörning/bomträning/trickträning. Inte allt på en gång, utan något av dem ;)
Skogen - Handhäst tur - lite längre för att bygga kondition utan min inverkan på ryggen.
Skogen - Löspromenad/tömkörning/annat - vi leker en del i skogen och tränar på vår relation att lita på varandra.

Sedan byter jag ut antingen paddocken eller skogen med en ridtur ist. ^^

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 504
Senast: WildHorse
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30