12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående träns, jag har fått olika bud, måste man ha nosgrimma? Hästen trivs bra utan så vi kör gärna utan om man får. Benskydd har jag förstått att man får ha fram, men är det speciella regler för vilka skydd man får ha? Gud vad förvirrande allting känns ibland :P

Idag har min halvt olastbara älg varit iväg på löshoppningsträning på visningsplatsen, och tagit sig över 130, det är mest matte och husse som måste öva på att inte driva för mkt/för lite annars så hoppar hon så fint så. Vi har hoppat utan benskydd hittills men det tyckte de att vi skulle ha.

Ja, det finns regler för hur bakskydden får vara utformade.
För hästar till och med 7 års ålder samt ponnyer oavsett ålder
gäller följande för bakbensskydd inom hela tävlingsområdet:
-Varje skydd får väga maximalt 200 gram.
-Den rundade delen av skyddet måste täcka insidan av kotleden.
-Högsta höjd på skyddet är 16 centimeter.
-Lägsta höjd på skyddet är 5 centimeter.
-Skyddets insida måste vara helt slätt.
-Endast oelastisk kardborreknäppning är tillåten och ska
knäppas på utsidan.

Jag har skydd från Lamicell som är godkända och även Eskadron har väl bakskydd som jag vet är godkända iaf.

Ja, det finns regler för hur bakskydden får vara utformade.
För hästar till och med 7 års ålder samt ponnyer oavsett ålder
gäller följande för bakbensskydd inom hela tävlingsområdet:
-Varje skydd får väga maximalt 200 gram.
-Den rundade delen av skyddet måste täcka insidan av kotleden.
-Högsta höjd på skyddet är 16 centimeter.
-Lägsta höjd på skyddet är 5 centimeter.
-Skyddets insida måste vara helt slätt.
-Endast oelastisk kardborreknäppning är tillåten och ska
knäppas på utsidan.

Jag har skydd från Lamicell som är godkända och även Eskadron har väl bakskydd som jag vet är godkända iaf.

Okej så det är bara regler för bakskydden (de sa på träningen idag att man inte fick ha bakskydd alls på treårs) men inga regler för framskydden, så man kan ha vanliga senskydd? Jag har ett par vanliga Catago.

Nu har vi bokat in alla löshoppningstillfällen fram till treårs. Hon kommer ha löshoppat totalt 7 gånger innan 3års, varav 2 ggr på visningsplatsen. Jag är mest nervös för att jag ska visa henne dåligt så hon kommer få dåliga poäng på grund av mig :o Men men live and learn, någon gång måste ju vara den första och vi gör vårt bästa helt enkelt :)

"-Endast oelastisk kardborreknäppning är tillåten och ska
knäppas på utsidan."

Gäller det fram också? Finns det några regler vad gäller framskydden?

Svårt att hitta oelastisk knäppning på senskydd fram känner jag :D

"-Endast oelastisk kardborreknäppning är tillåten och ska
knäppas på utsidan."

Gäller det fram också? Finns det några regler vad gäller framskydden?

Svårt att hitta oelastisk knäppning på senskydd fram känner jag :D

Undrar exakt samma sak, hittar bara regler om bakskydd, inget om framskydd. Mina framskydd har elastisk knäppning vill jag minnas. Men som du säger, det finns ju knappt som inte är elastiskt så det borde bara vara bakskydd det gäller.

@Evolution Vad härligt med en sådan häst!!! Jag säger avvakta och se, kanske får du ngr heta bud på honom efter treårs ;) om du nu bestämmer dig för att släppa honom.
Annars ge det en chans, du kommer att ha superroligt med en honom när du hittar alla knappar och ni blir ett team.

KL.
Min Hollie fick polare idag, måtte hon hålla sig skadefri nu... men jag vill ha en glad häst, det är viktigast!

Nog syns det att det är en dressyrfröken ändå :D

11103036_10152807974031344_4897768010453232973_n.jpg

@Evolution
Reglerna gäller väl bara bak om jag inte har missuppfattat?
Vad jag vet finns det inga regler för framskydd alls. Sen står det ju även att endast senskydd och damasker (ej viktdamasker) får användas, vilket ju plockar bort bakskydden hur som helst eftersom det ju bara finns kotskydd kvar då.

Och vad roligt att du verkar ha en sådan fin häst! Var stolt över honom :)
Lova att du fotar så vi får se honom.

Nu packar vi för en tur till Hallstahammar på em då vi ska köra Winni till beridaren inför 3 års testet.Hoppas att hon inte tjafsar när vi ska lasta bara,jag har tyvärr en vana att få lite fjärrilar i magen:angel: då vi hade en insident vid lastträning med min 09 år 2011 som slutade med slakt och trasig transport :(

Nu är hon på plats lastningen gick superbra,hon klev bara på :banana: avlastning gick bra och vi passade på att spola av hennes fötter i spolspiltan för det har vi ingen själva ännu och ville inte stå och spola på gårdsplanen innan vi åkte:angel:
så nu är det bara anmälan kvar som ska göras och den gör jag imorgon om jag får medlemsnr..får ringa om det imorgon.

Charlottee vilken dag ska du visa på Strömsholm?:) brukar vara där hela helgen men har ju ett sto som ska föla just denna helg så vet inte hur det blir i år.alltid roligt att se någon man känner igen lite:angel:

Charlottee vilken dag ska du visa på Strömsholm?:) brukar vara där hela helgen men har ju ett sto som ska föla just denna helg så vet inte hur det blir i år.alltid roligt att se någon man känner igen lite:angel:

Jag kommer att vara där hela helgen, fast jag kommer att jobba :)

@Charlottee Jag skulle gärna komma och smygtitta lite på er, har ju nära till Strömsholm. Så vill du ha mentalt stöd i publiken så får du hota till om vilken dag det blir :)

Har ni andra lika full vår som vi?
Vi kommer snart att släppa upp våra hästar i sommarhagen O_o Helt galet. Gräset växer som sjutton här hos oss.

va roligt Görel kanske syns då..jag kommer väl irra runt och ha tusen fjärilar i magen :angel: Jag har en förmåga att bli sååå nervös :banghead:

Nu är vi också anmälda till Strömsholm :banana: Görel du som har koll- hur gör jag för att registrera ett ryttarbyte i efterhand? Förhoppningsvis har jag fått tag i en duktig tjej som kommer visa min kille men det är inte helt klart än så nu anmälde jag mig själv. En annan fråga. Är det ok att jag visar för hand men har en annan som tar över för löshoppning och ridningen? Vem av oss då skriver jag som ryttare i anmälan? Antar henne men vill dubbelkolla.

Kul att vi är flera som ska dit :bump:

Charlottee- såg att vi båda är anmälda till lördagen dessutom- Kul! Nu får inte din donna överglänsa min grabb bara;) Jag tror det kommer gå bra för er! Och jag tror absolut att du har en god chans på den där 9an på typen. Domaren är samma som vi hade på kursen och jag fick en stark uppfattning av att hon gillar lite större, välutvecklade hästar. (Som väl de flesta gör i och för sig:D)

Jag har anmält till fredagen och hoppas att jag kan åka även på lördag och söndag:) hoppas att mitt sto fölar någon dag innan den 22/5:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 504
Senast: WildHorse
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar