12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kl

Idag har lilleman fått röra på sig paddocken. Jag själv har ridförbud i 3 veckor efter att ha dragit ett finger ur led och även fått en mindre skada i senan. Tänk om det hade vart hästen då hade man gjort diverse olika behandlingar osv men när det gäller en själv så tejpar man bara fingrarna.

Här är en liten filmsnutt från när en vän rider idag.

Gillar filmen, inte ditt ridförbud. :) Går himla fint, ser ut att ha bra framåtbjudning? Kul!

Har ridit Fio 3 gånger nu, vi börjar på ridbanan och sen rider ut en sväng. Vi hade en liten dust igår när hon inte ville gå från stallet för att kompisen ropade på henne, men sen bara tågade hon på framåt, så duktig! Har inte provat galoppen än, men måste sätta den snart, 3-års närmar sig ju med stormsteg! :nailbiting:

Kul att se alla fina 3åringar utvecklas!

Hollie är igång igen och igår visade jag upp henne för personen som ska visa på treårstestet. Nästa gång rider h*n själv och ett par ggr innan testet bör räcka. Igår var handbromsen i och det saknas en jämn bjudning, så ska jag tillägga att ridhuset är litet och Hollie har svårt att få plats, påverkar givetvis bjudningen. I vanliga fall rider vi ute och där svarar hon framåt.

Men mer framåt och yta (vi åker till unghästutbildaren med stoooort ridhus nästa gång) så visst kommer det att bli en flott dressyrhäst! :love:

11076954_10152774943706344_340355347_n.jpg

Winnis vargtänder rök i helgen så nu ska det bara läka och sen ska hon iväg och trimmas för 3årstestet.:banana:
Nu går jag även in i fölvakat på dom andra stona så det blir många sömnlösa nätter framöver..Har en som ska föla lagom till helgen då 3 årstestet är hoppas hon hinner föla innan:banghead:

Har inte varit inne här på länge och orkar inte läsa igen allt men det verkar som att många är igång med olika aktiviteter med hästarna...kul! :up:

Treårstestet närmar sig för oss så det börjar brinna lite i knutarna nu då jag har haft extremt mycket med annat på sistone så vi inte hunnit varken löshoppa eller träna på visningen. Känns han bara någorlunda redo när sista anmälningsdatum närmar sig så visar jag nog ändå, det är ju oavsett bra träning att komma iväg.
Just nu är han ganska hingstig (åtminstone mot förr, han är varken gapig eller oregerlig eller så) också då alla ston på gården bestämt sig för att bli brunstiga samtidigt och står och skriker så fort de ser honom. Dessutom fäller han som jag vet inte vad.. Han blir alltid rätt påverkad av det så han är lite lite tunn just nu men här växer redan gräs och vi har ökat på lusernet så det ordnar till sig snabbt förhoppningsvis.

Annars har jag hoppat upp och ridit honom i skritt några ggr, både i ridhuset och på utebanan samt en bit på hemvägen från en promenad och han bryr sig inte alls och är alldeles alldeles underbar att sitta på :love: Har då använt kapson+tredelat då han är väldigt mycket PONNY och är svår att hålla emot uppifrån i bara kapsonen när han bestämmer sig för att han MÅSTE lukta på den och den bajsen :turd: eller ta en tugga av just den tuvan med gräs :meh:

Bilder från promenad idag

2015-03-26%2018.26.07_zpsas4vhcel.jpg

2015-03-26%2018.25.53_zps1g9mqvek.jpg

2015-03-26%2018.31.23_zpsuquyj9dc.jpg

@_Smulan_ kul att du planerar att visa honom! Jag tycker han ser jättefin ut och inte alls så tunn... mer att han växer bak. Men på en bild kan det ju vara svårt att avgöra :)

Jag kommer att följa den här tråden slaviskt när treårstesten drar igång... så spännande!

KL.
En bild tagen idag INNAN hovis, nu fick hon även bakskor för första gången! Damen hade en del humör denna gång men det gick ändå bra :devil::up:

I helgen kör jag henne till utbildaren som ska rida henne, blir spännande för mig att se någon annan på Hollie..... och spännande för Hollie att ha en ny ryttare på ryggen för första gången... hehe...

11096457_10152785830181344_1439821527971787658_n.jpg

Men huvva! Många av oss som åker i backen nu på vårkanten :nailbiting: Hoppas att det gick bra! Synd på glasögonen :(

Jag har inte åkt av ännu! :D:o

Men jag trodde det var nära härom veckan...

Travar på stubbåkern med min 3åring och ett äldre sällskap, varpå den andra hästen kastar av sin ryttare och skenar hemåt över åkern :nailbiting: jahapp håll i dig... tänker jag när Hollie snurrar runt och flyktinstinktet i henne vill följa efter.. men hon lyssnade på mig och sedan SKRITTADE vi hemåt O_o helt otroligt! :love:

Igår åkte jag av med dunder och brak, bockade och jag tappade balansen. Libro blev nog chockad så han drog järnet hemåt, halvvägs hemma så hittade vi honom springandes på ett gärde. Jag klarade mig rätt bra tack vare hjälm och säkerhetsväst. Satt upp och skulle testa att galoppera igen, efter en stund, då gjorde han ett jämfotahopp rätt upp i luften, lyckades hålla mig kvar men kändes olustigt.. Travade två gånger och nöjde mig med det.

Ush, känns som världens bakslag! Han har ju vart som en gammal gubbe under hela tiden och har aldrig busat, glömmer nästan bort att det är en unghäst..

Ska kolla upp sadeln då han har börjat bli irriterad när jag sitter upp.
Men annars, bara att ta nya tag igen antar jag.. :meh:

Igår åkte jag av med dunder och brak, bockade och jag tappade balansen. Libro blev nog chockad så han drog järnet hemåt, halvvägs hemma så hittade vi honom springandes på ett gärde. Jag klarade mig rätt bra tack vare hjälm och säkerhetsväst. Satt upp och skulle testa att galoppera igen, efter en stund, då gjorde han ett jämfotahopp rätt upp i luften, lyckades hålla mig kvar men kändes olustigt.. Travade två gånger och nöjde mig med det.

Ush, känns som världens bakslag! Han har ju vart som en gammal gubbe under hela tiden och har aldrig busat, glömmer nästan bort att det är en unghäst..

Ska kolla upp sadeln då han har börjat bli irriterad när jag sitter upp.
Men annars, bara att ta nya tag igen antar jag.. :meh:

Visst är det lätt att glömma att de är unghästar när de beter sig som gammla kossor? ;) Men det är bara att hålla det i bakhuvudet hädanefter, bra att du hade väst och hjälm i alla fall! :)

Ta det inte som ett bakslag, det händer att vi trampar bakåt då och då, det är ju en del av att utvecklas! :)
Jag skulle också kolla upp sadeln om jag var du, Cash visar extremt tydligt när sadeln ligger dåligt, så bättre att kolla upp tidigare än senare right? ;)

Många busiga hästar nu:o:D Jag har ridit på min kanske 7-8 ggr. Senast i måndags så red jag ut själv. Gick väldans bra och vi tog oss igenom en del "hinder" som bro över en bäck mm. Helt plötsligt när vi travade så tvärstannade han och krummade ryggen och drog ned huvudet. Typ som att bocka men han sköt inte iväg mig utan bara krummade ryggen. Jag tänkte inte mer på det och red en till häst efter det och jobbade sen hela kvällen. Dagen efter däremot- aj aj aj. har nog aldrig haft så ont i ryggen. Och då åkte jag ju inte ens av! Jag börjar nog bli gammal:crazy: Men roligt att vi ändå kan rida ut själva så här långt. Jag har ridit en gång på ridbanan och tycker allt är bra mycket lättare ute. Bjudningen och rakriktningen kommer lite mer naturligt... Men hur fasiken ska jag hinna blir klar till 3 års! Vi har ju inte ens galopperat ännu!!

Visst är det lätt att glömma att de är unghästar när de beter sig som gammla kossor? ;) Men det är bara att hålla det i bakhuvudet hädanefter, bra att du hade väst och hjälm i alla fall! :)

Ta det inte som ett bakslag, det händer att vi trampar bakåt då och då, det är ju en del av att utvecklas! :)
Jag skulle också kolla upp sadeln om jag var du, Cash visar extremt tydligt när sadeln ligger dåligt, så bättre att kolla upp tidigare än senare right? ;)
Ja, man blir ju bortskämd med att de sköter sig så väl! Men, som du skriver, ska inte se det som ett bakslag, men blir lätt att man tänker i de banorn!

Har bokat tid för att kolla sadeln nästa torsdag. Ska sitta upp och skritta och trava lite på fredag mest för min egen skull, men den tömkör jag nog tills sadeln är kollad.
Tack för pepp!! :)

Visst är det lätt att man går i negativa banor ist för positivt, men man får försöka att inte göra det :D Jag ska själv försöka sätta igång min nu igen, tömkörning/handhäst och frihetsdressyr till att börja med, men tiden känns knapp ibland! x) Speciellt nu när jag ska försöka komma iväg på klubbtävling med foderhästen. Men jag får nog till att tillslut ;)

Låter som en bra plan fram tills sadeln är kollad! :) Vsg, alla behöver vi pepp ibland!

@_Smulan_ kul att du planerar att visa honom! Jag tycker han ser jättefin ut och inte alls så tunn... mer att han växer bak. Men på en bild kan det ju vara svårt att avgöra :)

Jag kommer att följa den här tråden slaviskt när treårstesten drar igång... så spännande!

KL.
En bild tagen idag INNAN hovis, nu fick hon även bakskor för första gången! Damen hade en del humör denna gång men det gick ändå bra :devil::up:

I helgen kör jag henne till utbildaren som ska rida henne, blir spännande för mig att se någon annan på Hollie..... och spännande för Hollie att ha en ny ryttare på ryggen för första gången... hehe...

11096457_10152785830181344_1439821527971787658_n.jpg

Ja han växer fortfarande men är bara någon halv cm högre bak. :) Lite tunn för att vara honom iaf, men han ser redan bättre ut!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 504
Senast: WildHorse
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar