12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur många gånger har ni planerat att löshoppa innan testet?
Vi har löshoppat 5 ggr hittills varannan söndag- intervaller. Sist hoppade hon 1.10 och det är ju vad de ska kunna hoppa på tre års. Vi räknar med att hoppa tre gånger till innan treårs i Åstorp.

Igår galopperade jag på henne för första gången.!:banana: Silhouette tog väl hand om sin "hjärtat i halsgropen"- Matte;):love:

Hur många gånger har ni planerat att löshoppa innan testet?
Min har hoppats ca 5 ggr men väldigt lekande lätt ännu på hemmaplan. Sist hoppade hon en oxer på lite högre höjd för första gången. Vi väntar fortfarande på att komma iväg till den anordnade löshoppningen hos utbildaren för ett par ggr innan treårstestet, skulle varit idag, men hör o häpna.... nu är vårt stall stängt pga hosta!!!! Gaaaaahhh! Hollie har nu fått det också.... ingen feber ännu iaf på någon häst. nackdelen med större stall... vi får provsvar imorgon!

@Io tack! ja tömköring är så bra! Det känns som att man har mycket gratis sen när man kommer upp. I går förstod hon dock plötsligt inte framåt så vi körde en kort session där vi backade snyggt och sedan framåt med bjudning- klart... Vad roliga de är de små liven. Men jag är så glad att jag letade mig in hit igen, nu känns det kul och jag behöver ju inte stressa.

Idag blir det lastträning igen. Värt mkt att kunna lasta själv och smidigt.

• Gilla
Reactions: Io
Vi hade en en hemsk dag häromdagen. lilla fröken hopp och sprätt lyckades komma lös och fick grimskaftet mellan benen. Då freakade hon ur och satte iväg i full fräs bort från gården. Hon sprang ut på vägen och styrde kosan mot riksvägen. Väl där hoppade hon över diket och satte av i full karriär längs med landsvägen. Behöver jag ens nämna att hon redan var död och begraven i mina tankar... Ni kan tro att jag bölev förvånad när gubben ringde och sa att han hittat henne oskadd utan en skråma. Fasttagen och lugn... älskade lillprinsessan <3

Åkte iväg på löshoppnig för första gången i år. Körde taktiken att det skulle vara enkelt och roligt

DSC05769.JPG

DSC05789.JPG

DSC05807.JPG

Jag har nu ridit min vilde 2 ggr, igår och idag. Igår var hon stissig från marken men jag kunde sitta upp och skritta runt utan problem ändå. Idag var hon lugnet själv från backen, ända tills jag skulle sitta upp. Då flög hon iväg och vi fick snällt spendera halva dagen på uppsittningsträning. Själva ridningen blev lite på banan och en sväng ut i skogen, inte världens bästa framåtbjudning direkt (förutom på hemvägen ;)).

Kan någon hjälpa mig med lite tolkning? Är detta ett tredelat med rundad mittdel? I treårs-regl. så står det att ett tredelat måste ha rundad mittdel, men frågan blir ju vad som räknas som rundat?
11068027_10152727041107483_518928467645434396_n.jpg

10410535_10152727040952483_2210900310564555847_n.jpg

Min hoppade 2 ggr förra våren. Nu har han hoppat 2 ggr till och jag planerar att hoppa ytterligare 2 ggr.

Ok, jag börjar känna att paniken hopar sig lite då jag bara kommer att hinna löshoppa ca 3-4 ggr innan testet. Annordnas så dåligt med löshoppningar här omkring.

Vi hade en en hemsk dag häromdagen. lilla fröken hopp och sprätt lyckades komma lös och fick grimskaftet mellan benen. Då freakade hon ur och satte iväg i full fräs bort från gården. Hon sprang ut på vägen och styrde kosan mot riksvägen. Väl där hoppade hon över diket och satte av i full karriär längs med landsvägen. Behöver jag ens nämna att hon redan var död och begraven i mina tankar... Ni kan tro att jag bölev förvånad när gubben ringde och sa att han hittat henne oskadd utan en skråma. Fasttagen och lugn... älskade lillprinsessan <3

Åkte iväg på löshoppnig för första gången i år. Körde taktiken att det skulle vara enkelt och roligt

DSC05769.JPG

DSC05789.JPG

DSC05807.JPG

:nailbiting:
Vilken tur att hon var oskadd!
Ångesten när de hamnar på fel sida av staketet och det är vägar i närheten är inte rolig.

Plutt följde med ut som handhäst idag tsm med min super pigga 23åring! Haha Jäklar vilket ånglok han var idag, Cash fick trippa och trava helatiden för att hänga med i skritten. Stackarn, men lite motion är nog aldrig fel och han tyckte det var jätte kul!

Dessutom har han tränat på att gå i vatten, vadstället som de kallas är en 20m bred och översvämmad mindre å. Det är ungefär 1m djupt, idag lite mindre idag för det hade sjunkit undan en del vatten sen jag var där sist i alla fall :) Har ett rätt långt grimskaft så jag lät min häst gå i och han började paddla vatten så de far åt alla håll och kanter(som vanligt när man har en "flod"häst) haha.. I alla fall fick Cash stå på land å begrunda, undersöka och han var även väldigt törstig så han drack massor. Sedan bad jag min häst att börja gå och då följde Cash så snällt efter :love: stannade mitt i lite grann och då slabbade han vatten och såg allmänt nöjd ut. Inga problem, ska nog göra det fler gånger så att de inte är läskigt när jag ber honom gå över vatten med mig på :)

Det är ju så kallt å jävligt att behöva hoppa av och gå halvvägs ut själv så hästen vågar ;) haha

Vi har löshoppat 5 ggr hittills varannan söndag- intervaller. Sist hoppade hon 1.10 och det är ju vad de ska kunna hoppa på tre års. Vi räknar med att hoppa tre gånger till innan treårs i Åstorp.

Igår galopperade jag på henne för första gången.!:banana: Silhouette tog väl hand om sin "hjärtat i halsgropen"- Matte;):love:

Vad kul Mettan! :D trevlig känsla va? :love:

KL.
Vi har nu fått provsvar och vi hade tur denna gång, en vanlig förkylning!

Hollie är ju dock drabbad och hostar en del så vi tar det lugnt tillsvidare...
Hon är oftast snäll att rida men har börjat busa mer o mer med sin matte... levnadsglad... och har bla ställt sig på bakbenen högt en gång på stallplan, vi fick övriga stallkompisar att sluta andas för några sekunder.....Joråsatte... det gör vi helst inte om sa jag :crazy: tokhäst! haha!

En bild från sist vi var ute på tur :love:
17817_10152746843721344_3183302733000812955_n.jpg

Min har bara löshoppats två gånger än så länge. Men nu har paddocken tinat fram så tänker löshoppa lite hemma också nu. Planen är att hinna med kanske fyra gånger till innan ev treårs. Vi kommer nog bara hoppa för godkänt om vi ska vara med.

Hur är era när ni åker till nytt ställe? Min är hur lugn och trygg som helst :love: gnäggar lite när han ser hästar, men annars undrar jag om han verkligen är tre... Senast knallade han bara med mig in i ridhuset, gick två varv och sen fick han springa själv. Mellan hoppningen stannade han och stod helt lugnt och kollade vad vi gjorde.

Diva har löshoppat varje vecka under tiden hon var hos inridaren, 5 ggr. Sen har jag varit och löshoppat 1 ggn för Micke Nolin, ska försöka få till en gång till. Sen kommer hon stå 6 veckor hos inridaren innan treårs så då blir det löshoppning där. Skulle aldrig försöka mig på löshoppningen själv efter att ha sett Micke och min tränare in action. Är en hel del som kan gå fel. Men å andra sidan har jag med Diva bestämt mig för att ha proffshjälp hela vägen. Jag har ridit in unghäst vad jag ska, vill ha allt helt rätt från början denna gång. Första gångerna jag kommer rida Diva i slutet på sommaren kommer detta att ske hos min tränare/unghästutbildare. Sen kan jag absolut förstå att man vill göra det själv, men jag har gjort det och anser mig inte tillräckligt skicklig, denna gången vill jag ha de bästa förutsättningarna för att få en så bra tränings/tävlingskompis som möjligt, även om jag inte har några högre planer än att så småningom rida MSV. Att hon kommer gå treårs är mest för att det är superbra i utbildningssyfte, hoppas inte på några underverk. Som min ena vette sa:- Det är ju samma häst man åker hem med som man kom dit med :)

Ok, jag börjar känna att paniken hopar sig lite då jag bara kommer att hinna löshoppa ca 3-4 ggr innan testet. Annordnas så dåligt med löshoppningar här omkring.

Det tror jag inte är några problem. Vad jag fått lära mig nu är man snarare inte ska hoppa för mycket för då kan hästen blir nonchalant istället.

Det är sån spännande tid nu och det händer så mycket med våra hästar :)

Mattiz vad härligt det lät att kunna rida i vatten! Nyttigt!

Igår red jag ut utan ledare för första gången. Men jag hade sällskap av en annan häst. Sååå roligt! Bebis skötte sig exemplariskt. Ville helst gå först så började trava så fort den andra hästen försökte komma förbi. Så nu kan vi trava under ryttare också :D

Han har verkligen vuxit på sig senaste månaden och nu när jag kapat manen så ser han riktigt vuxen ut. Måste fota snart och visa upp.

Min har hoppats ca 5 ggr men väldigt lekande lätt ännu på hemmaplan. Sist hoppade hon en oxer på lite högre höjd för första gången. Vi väntar fortfarande på att komma iväg till den anordnade löshoppningen hos utbildaren för ett par ggr innan treårstestet, skulle varit idag, men hör o häpna.... nu är vårt stall stängt pga hosta!!!! Gaaaaahhh! Hollie har nu fått det också.... ingen feber ännu iaf på någon häst. nackdelen med större stall... vi får provsvar imorgon!
Nej, vad tråkigt:( Håller tummarna för positiva provsvar:up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12