12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
På unghästkursen så fick jag lära mig att domarna på 3 års drar en gräns vid 160 till 172. Där imellan ligger avelsmålet för hbl så ligger man utanför det så får man avdrag för exteriören. Jag mätte ReVolt för första gången på väldigt länge med en riktig mätsticka och han var 163. Pust! Lite nervös har jag allt varit. Jag hoppas också på några cm till. Mellan 165-168 har jag hoppats på sen han föddes och nu känns det ganska rimligt :up:.

Evolution jag såg filmen- ser jättefin ut!!
Io- min mammahäst har alltid varit ännu trevligare vid brunst och hon älskar att bli killad mellan och runt bakbenen:D Du kanske har berättat eller så kanske det är privat men annars, vad är det för op du har framför dig?

Så snart mannen kommer hem så ska jag ut till stallet och förhoppningsvis så blir det sadel på och ut i ridhuset:bump:

Jack har haft bra med attityd i veckan. Vid ett tillfälle reste han sig i hagen när jag var på väg att leda in honom i stallet :devil: Ponnyskrälle!! Något som verkar ha kommit åt hans trams var att jobba honom i hagen för att sen få gotta och mys i stallet. Peppar peppar :)

Idag skötte han sig fenomenalt så jag bestämde mig för att ha uppsittningspremiär med sadel :love: Dock så är förra hästens sadel (Prestige Paris) inte alls optimal, så jakten på något som kan tänkas passa lilleman måste ta vid framöver.

10958201_622613307870247_746459097_n.jpg

11005059_888464194537684_1616511249_n.jpg

På unghästkursen så fick jag lära mig att domarna på 3 års drar en gräns vid 160 till 172. Där imellan ligger avelsmålet för hbl så ligger man utanför det så får man avdrag för exteriören. Jag mätte ReVolt för första gången på väldigt länge med en riktig mätsticka och han var 163. Pust! Lite nervös har jag allt varit. Jag hoppas också på några cm till. Mellan 165-168 har jag hoppats på sen han föddes och nu känns det ganska rimligt :up:.

Evolution jag såg filmen- ser jättefin ut!!
Io- min mammahäst har alltid varit ännu trevligare vid brunst och hon älskar att bli killad mellan och runt bakbenen:D Du kanske har berättat eller så kanske det är privat men annars, vad är det för op du har framför dig?

Så snart mannen kommer hem så ska jag ut till stallet och förhoppningsvis så blir det sadel på och ut i ridhuset:bump:

Donna har varit en riktig kobra bara vid lätt beröring. Vi enades om att det området ffår vara fredad zon några dagar. Känns lättare än att skicka in en tiosidig ansökan.

Jag har gjort tre höftartroskopier sedan november och har en kvar nu i början av mars. Gjort pincerresektion och labrumrekonstruktion på både höger och vänster sida när allt är klart, men det sa kanske inte så mycket :-) Inget hoppa, springa eller ramla omkull förrens fyra månader efter sista operationen ungefär. Rimmar illa med att träna på unghäst och påbörja inredning.

Snart är jag hästlös på riktigt! :banana: Fick besked igår och i slutet av maj åker han till en ung satsande och lovande ryttarinna med siktet inställt på kvalitén och breeders som fyra och fem åring. Så får vi se hur det går men jag får känslan av att jag hittat en perfekt ryttare för honom. Förhoppningsvis väljer de att köpa loss honom allt efter som men det får tiden utvisa :)

Har bestämt mig för att inte visa han på tre års, vi siktar på kvalitén istället. Jag orkat inte köra 2 timmar enkel resa för att löshoppa och sen åka hem igen :angel:

Grattis Monifa! Är han såld delvis eller är det foder till att börja med?

Io-huwa säger jag! Imponerad att du ändå verkar vara så aktiv! Hoppas du snart är helt på benen igen :)

IDAG red jag på min bäbis:banana: Han var så duktig! Jag hade med mig två kollegor från jobbet som hjälpte mig. En red på en lånad stabil herre och den andra gick bredvid med lina och så red jag runt travbanan. Tog ca 15 minuter och han var relativt obrydd. Att jag satt på ryggen verkade inte störa honom och så var han förvånansvärt stabil. Inte så vinglig om jag kan tycka unghästar är. Han är ganska bred mellan frambenen till skillnad mot många hästar i den här åldern. Kan det ha något att göra med att han uppfattas som lite stabilare...? Satt bra gjorde jag där uppe iallafall och det var fantastiskt roligt:D

@Jealle det är foder till en början. Men han ska fortsätta vara tillsalu hela 2015 då vi får se, haft en hel del som velat komma o kolla men inga som jag känt vart intressanta (kräsen...).

Jag förstår dig verkligen! Jag har försökt sälja någon av mina hästar i ett halvår men när folk börjar ringa så ändrar jag mig... Bestämde mig senast för att låna ut stoet under en tid så jag kunde fokusera och lägga tid på bäbishäst men då fläkte hon sig i hagen så nu står jag med två iallafall och är ganska nöjd med det;) Men det tar tid! Tror foder kan vara en bra start om det verkligen är till en bra person. Man hör om skräckexempel ibland men så är det ju alltid- att man hör om det som skiter sig och sällan om det som bara flyter på och funkar. Lycka till!

@Jealle att han ska säljas det tvekar jag inte på, har inte saknat ridningen och hästeriet en sekund sedan han åkte :angel:
Tjejen känns helt rätt och är väldigt duktig på att rida både hoppning o dressyr (tävlat nationellt i båda grenarna på ponny) så fördelen ( så länge han inte skadar sig o blir obrukbar) är att jag får honom utbildad.

@Charlottee Hon ser jättefin ut! De börjar växa till sig :)

Donna ser fortfarande väldigt unghästaktig ut i kroppen, lite rund om magen och omusklad. Min förra cob breddade sig och växte till sig med massa året mellan 4 och 5 och tror den här damen kommer vänta tills dess med. Hon har heller inte vuxit något på höjden sedan i höstas, är fortfarande ca 153-154 cm fram och närmare 156 cm bak.

Börjar fundera på om Donna har lite PMS besvär. Hon är alltid världens snällaste att klappa på och undersöka överallt. I måndags började hon rycka med huvudet när jag kände i ljumsken och virveln och de två senaste dagarna har det varit skarpa markeringar med bakbenen att jag fasiken ska passa händerna borta från området där vid magen. Får peta överallt annars men inte i ljumsken och magen bak mot ljuvret. Mitt förra sto märkte jag ingen brunst på överhuvudtaget under alla år. Ni som har ston, märker ni av några symtom vid brunst?

Igår började jag hänga lite på Donna, har tänkt hänga lite på henne nu kommande två veckorna innan det är dags för sista operationen.

tack!!! hänt massor här nu med kroppen på fröken :D

Hollie har inga pms besvär direkt, men blir precis som sin mor ganska flegmatisk i brunst... svår att påverka.
Hennes mor är privat med sitt juver och området runt om däremot... men likadan i stort sett hela tiden.

Verkar lugnt för er del! :up:

Själv befarar jag att min blir för stor... jag är medveten om avdragen på typen och tycker det är synd om hon ligger över då hon har en väldigt trevlig exteriör för övrigt. Vi kommer tappa poäng där jag annars tror hon kan ligga högt, men vi får väl se hur mkt mer hon växer innan 3års.

Har inte kollat henne på ett tag men hon ligger lugnt över 170cm.

Verkar lugnt för er del! :up:

Själv befarar jag att min blir för stor... jag är medveten om avdragen på typen och tycker det är synd om hon ligger över då hon har en väldigt trevlig exteriör för övrigt. Vi kommer tappa poäng där jag annars tror hon kan ligga högt, men vi får väl se hur mkt mer hon växer innan 3års.

Har inte kollat henne på ett tag men hon ligger lugnt över 170cm.

De kan få högt ändå... Vi visade ett 3-årssto som var 177! Hon fick 50p.

Vi löshoppade lite igår på hemmaplan, fortfarande inga höjder men Hollie har fattat vad hon ska göra och det blir bättre o bättre åtminstonde :D

11018805_10152710486541344_8195011021784833242_n.jpg

11002628_10152711904826344_2115718195939714183_n.jpg

snygg i kroppen nu! jag hoppas på en 9a på typ om hon ställer upp sig mer korrekt än ovan, men kanske blir en 8a då om hon är för stor... en 7a skulle jag bli väldigt besviken :o

I övrigt tycker jag traven är sådär just nu men istället är galoppen fin! Och bra skritt förstås... jaja det blir vad det blir :p

Vi löshoppade lite igår på hemmaplan, fortfarande inga höjder men Hollie har fattat vad hon ska göra och det blir bättre o bättre åtminstonde :D

11018805_10152710486541344_8195011021784833242_n.jpg

11002628_10152711904826344_2115718195939714183_n.jpg

snygg i kroppen nu! jag hoppas på en 9a på typ om hon ställer upp sig mer korrekt än ovan, men kanske blir en 8a då om hon är för stor... en 7a skulle jag bli väldigt besviken :o

I övrigt tycker jag traven är sådär just nu men istället är galoppen fin! Och bra skritt förstås... jaja det blir vad det blir :p

Och nästa månad ser hon inte alls lika fin ut och traven är jättefin och sen i maj är allt annorlunda igen :p
Det är roligt med unghästar. Hon ser jättefin ut tycker jag!

Så fort vår ridbana börjar tina upp har jag tänkt sätta igång med löshoppning här med. Vi har ju tyvärr ingen som anordnar löshoppningar på nära håll så vi tränar hemma så länge sen hoppas jag att vi kan komma iväg till ridhus senare och iaf få till någon omgång med löshoppning där. Hoppade över ett vattenfyllt dike här om dagen på promenad och Donna blev helt till sig. Den hästen gillar att hoppa, synd för henne att matte inte delar den passionen...

Charlottee hon ser jättefin ut! Hur kommer du resonera med löshoppningen? Kommer du stanna vid 110 eller gå upp till 130 om hon hoppar bra? Jag fick en bedömningen av ReVolt på kursen vid var på och jag lyssnade även på de andra deltagande hästarna. Min slutsats är att det finns väldigt mycket i hästens exteriör som jag själv inte skulle lägga märke till... Men jag tror att man kommer väldigt långt med en välutvecklad relativt stor häst som din med en bra typ. Jag TROR många domare gillar den typen och att att de då kan vara mer förlåtande med små avvikelser. En annan slutsats är att extremitetsbedömningen känns ganska ointressant. Det ska i stort sett mest vara 7 och 8or som delas ut. En häst med någon form av avvikelse får en sjua, som en fransysk eller eller inåttåad medan en häst utan större avvikelser får en 8a... enligt henne iallafall och hon är minst sagt erfaren. Det hon hade att anmärka på min var att han hade något korta skenben. Rörelsemässigt kunde han ha lite mer knän i traven. Hon rekommenderade mig att sko fram. Hoppas vi hinner bli klara! Idag kunde jag vara ute på fm och då passade jag på att tömköra på travbanan. han var så duktig så. Kunde svänga med lite mindre protester men stanna och stå STILL är fortfarande inte någon favorit...

Vad kul att så många verkar ha kommit igång igen! :) Själv ägnade jag helgen åt att sanera lerhäst, han hade gjort sig en ordentlig inpackning och det tog en bra stund att få honom ens hjälpligt ren... Så nu i veckan blir det till att korta ner manen avsevärt, den har fått växa fritt än så länge. Längtar till våren när vinterpälsen försvinner.

Vi jobbar på med tömkörning och ridning två dagar i veckan. Han var så himla duktig senast jag red så jag inte kunde sluta le. :love: Men snart blir det ett litet uppehåll i träningen för att ta bort vargtänderna. Ni andra som tagit bort vargtänder, har ni gjort det hemma eller på klinik? Har det varit några komplikationer vid läkningen?

@Jealle tack vad kul att du tycker det :D och intressant att läsa din uppfattning av hur domarna resonerar, låter som en mkt givande kurs och är ledsen över att jag missade den! Tack för att du delar med dig!

På löshoppningsfilmen av din tycker jag han travar som en 9a! ;) Hollie fick framskor i början av feb, hon tog det hela bra men tycker nog inte att hon rör sig med mer knän? Men som sagt hennes trav är sisådär just nu, om jag ska vara kräsen.

@Io haha ja så är det verkligen med unghästar ibland! :yuck::D Jag hoppas traven kommer tillbaka till maj ;) tycker mest att hon gungar omkring nu hehe... takten har hon ju men saknar den där framåtgripande traven som tex Jealles häst har :)

@Hellez1 vad kul att det går så bra :)
tog bort en vargtand för snart 2 veckor sedan på min, tandläkare från strömsholm kom till oss på hemmaplan. Inga komplikationer ännu.

@Hellez1 Jag har tagit bort vargtänder hemma vid de senaste tillfällena. Förra gången blev det ett större ingrepp då de låg dolda och aldrig kom upp. Har aldrig haft några komplikationer :)

@Charlottee Jag tror det kommer gå bra för er på treårstest, det blir roligt att se resultatet sen. Det är ju faktiskt inte så lång tid kvar! Och @Jealle ´s häst rör sig ju jättetrevligt, det håller jag verkligen med om. Jag har ju egentligen en "ponny" så tycker personligen ofta att alla stora har bra gångarter när man jämför med ponnyerna.

Sitter här på jobbet och bara ler åt tanken på att få en 9a på traven:D:banana: Det jag hoppas på är att få 8or rakt igenom men vore så klart super roligt om han fick någon 9a. För mig har det hela tiden varit självklart att jag ska visa själv men samtidigt så kommer de här poängen följa med honom hela livet så ganska mycket står ändå på spel. Så klart kan någon mer erfaren visa upp honom på ett bättre sätt än vad jag kan. På unghästkursen så sprang jag som en galning för att visa upp traven och domaren sa att jag måste springa fortare för han bara joggade :eek: Jag fulsprang verkligen! och då löptränar jag en del... Men sen bad jag en tjej springa bakom med pisk och då visade han mer trav. Och sen att ställa upp hästen också. Inget jag nog ens hade tänkt träna på men det är ju jätteviktigt. Beroende på hur jag lyckades få honom att ställa upp under sig och visa upp sin hals så blev han en helt annat häst. Så börjar nästan locka att låta någon professionell visa honom. Men är det någon som vet hur man går till väga då? och vad det kostar...? Jag har hört att det finns professionella på testerna som visar flera hästar och som man på plats bara kan be o att ta en häst till. Någon som vet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCVII