12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har någon av er erfarenheter av unghästar som helt plötsligt blir extremt flockbundna? Blir lite brydd, då Jack har bestämt sig för att vara utan gammelgubbarna är det värsta som finns!

Tidigare har han varit totalt okomplicerad och verkligen inte brytt sig om vi har stått ensamma i stallet, varit ute och gjort något på egen hand osv, men nu är det verkligen ombytta roller! Han har fått svårt att slappna av i stallet när han är själv där inne, att gå promenader innebär mycket protester osv.

Kan han helt plötsligt ha blivit mer flockbunden? Har det med hormoner att göra?

Är det "rätt" fortsätta med samma rutin som alltid, dvs att ta in honom en sväng ensam och pyssla med honom för att sedan göra någon aktivitet, eller ska man gå tillbaka ordentligt? Vet inte om det är en "fas" eller om han har bestämt sig för att allt utan kompisarna är piss, pest och pina?

Det tar enligt mig olika långtid för alla innan de känner sig som "hemma" min 11.a fick en sådan period långtid efter han kommit till mig. Ca 7mån efter jag köpte honom. Löste sig med trygghets övningar och ta små steg i taget som att inte gå jätte långt i från flocken och bara en stund ensam i stallet där fokus låg på att bara slappna av. Använder ju mkt godis osv så de ingår i min träning alltid :)

Cash har aldrig krånglat med stora protester men vårt band är för mig obeskrivligt och på en nivå jag inte förstår själv x) så de märker vi om han börjar krångla eller inte ;)

@Charlottee Men huvvaligen, Hollie fick verkligen smaka på ponnyskrällets dumheter! Hatar broddsparkar, det kan bli så himla fula sår. Av bilderna att döma verkar det som om Hollie klarade sig ganska bra ändå?
Ja hon klarade sig fint! Ser som sagt jättefint ut nu och såren var ju mestadels ytliga. Men känslan när en fullt broddad ponny matar på med sparkar på din häst.... magont! !! Sedan är ju hollie ingen ängel Heller. .. men fortfarande barfota bak.

Nu har vi vart på unghästkurs:) Gick över förväntan och jag fick dessutom med mig en hel del. Jag är osäker på om vi hinner bli färdiga till treårs men nu är jag bra sugen =) Han har bara löshoppat två ggr förra våren och så nu i helgen men jag tror att typ 3 ggr till räcker och så får jag fokusera på att få honom inriden. Även jag har dock lite problem på den punkten. Ridhuset är alltid fullt på kvällarna och jag blir inte jättepoppis när jag kommer in med en unghäst där som ska träna på att ha sadel på sig:crazy:. Bara jag får honom insutten så kommer jag kunna rida ut med lite sällskap men där är vi inte riktigt än.

Filmklipp från helgen.

:love: Jättefin @Jealle !!! vad kul!!! Tycker absolut du ska satsa på att visa honom, förlåt dåligt minne men vad är stammen? Visst har du haft honom på lösdriften där mina gick och storm bor?

Då har du inte läst reglementet, där står följande;

Avfallning
Av säkerhetsskäl tillåts inte uppsittning direkt efter avfallning. Ridprovet avbryts och ägaren till hästen
erbjuds återkomma till ridprov senare under dagen, dock minst 2 hästar/grupper mellan.
Ryttarbyte får ske efter godkännande av domare i samråd med ägare och visare.

Hoppar in lite. Mitt sto kastade av ryttare på 3-års i samband med uppsittning men där var det bara att sitta upp igen och fortsätta. detta var dock 2011, vet inte om reglerna ändrats sen dess. Hon blev för övrigt godkänd på ridprovet ;)

@Jealle Satsa på visning! Jag tycker (som jag sa tidigare) att han ser jättefin ut :love:

Själv börjar jag fundera på att satsa på att faktiskt visa ordentligt till sommaren/hösten, lämna bort henne till någon som kan visa både på Riksutställningen och sedan treårstestet. Håller på att reka möjligheterna lite så får vi se vart vi landar. Ska jag visa själv blir det mest för träning och för skojs skull.

Hoppar in lite. Mitt sto kastade av ryttare på 3-års i samband med uppsittning men där var det bara att sitta upp igen och fortsätta. detta var dock 2011, vet inte om reglerna ändrats sen dess. Hon blev för övrigt godkänd på ridprovet ;)

Det var annorlunda då, reglementet uppdateras inför varje säsong.

Kul med löshoppningsfilm. ser jättefin ut :)

KL: Bilder på min Missil. Ibland undrar jag var hon tar all sin energi ifrån.. Det är mycket krut i den här lilla kroppen kan jag lova er. Hänger ingen annan med och leker så springer hon runt för sig själv och härjar som en dåre

DSC05082.jpg

DSC05091.jpg

DSC05145.jpg

DSC05147.jpg

DSC05150.jpg

DSC05152.jpg

DSC05168.jpg

Pga att kompisen på löshoppningen flyttade har Musse nu fått flytta in på box nattetid samt går med två halvblodsvalacker på typ 170 i hagen dagtid. De satte honom rejält på plats första dagen vilket jag tycker är helt ok; det är bra att han lär sig att bara för att han går med någon ny så får man inte klättra och brottas direkt. Tror det gynner honom att vila ordentligt på natten också då han är i en växtfas igen och innan har han då varit väldigt trött på lösdriften.
Dessutom står det även 3 ston i samma stall så han får lära sig att vara och bete sig kring dessa i den dagliga hanteringen. :up:

Nu har vi vart på unghästkurs:) Gick över förväntan och jag fick dessutom med mig en hel del. Jag är osäker på om vi hinner bli färdiga till treårs men nu är jag bra sugen =) Han har bara löshoppat två ggr förra våren och så nu i helgen men jag tror att typ 3 ggr till räcker och så får jag fokusera på att få honom inriden. Även jag har dock lite problem på den punkten. Ridhuset är alltid fullt på kvällarna och jag blir inte jättepoppis när jag kommer in med en unghäst där som ska träna på att ha sadel på sig:crazy:. Bara jag får honom insutten så kommer jag kunna rida ut med lite sällskap men där är vi inte riktigt än.

Filmklipp från helgen.

Oj vilken trav han har! Jag som tycker min har en bra trav, det är ju typ pinnapåalashettis-trav i jämförelse, haha :p
Vad tråkigt att folk stör sig på att ni tränar med sadeln i ridhuset.. Alla måste väl få plats oavsett vad man pysslar med? :confused:

Vad roligt med alla snälla kommentarer om min bäbis :love: Han rör sig trevligt men framförallt så är han så himla trevlig att ha att göra med. Men jag vill ändå inte stressa honom. Har aldrig visat på treårs och jag tycker det är galet mycket man ska ha tränat på fram tills dess! Hoppas hoppas jag hinner! Tror det räcker med att löshoppa 3 ggr till kanske. Tränaren förra helgen var väldigt tydlig med att han inte tycket man skulle löshoppa för mycket för då blev de lätt lite för bekväma med det och visade inte upp sig lika bra. Men samtidigt vill jag så klart att han ska känna sig lite trygg och inte spänna sig... Och så måste han hinna ridas in. Om bara isen kunde försvinna nu så vi kan rida ut! Idag blev det iallafall klart att jag börjar jobba skift igen om 3 veckor så snart kommer jag kunna vara ute på dagtid!- Lycka:banana:

Charlottee visst är det samma ställe =) En kort stund stod din förra och ReVolt tillsammans :) Han är e Ampere- Davenir (Davignon1-Weltmeyer)- Martini-Ceylon.

Aliha- din häst är för härlig! Jag älskar hästar som bara gillar att röra på sig och kan busa runt själva bara för att och gillar när det händer saker:) Underbar egenskap och de blir ofta roliga att rida.

Oj vilken trav han har! Jag som tycker min har en bra trav, det är ju typ pinnapåalashettis-trav i jämförelse, haha :p
Vad tråkigt att folk stör sig på att ni tränar med sadeln i ridhuset.. Alla måste väl få plats oavsett vad man pysslar med? :confused:

Fast det beror väl på vad man tänkt göra. Att longera en unghäst som bockar som en galning på grund av sadel är väl inte lämplig att ha i ridhuset om man försöker få ut något vettigt av sin träning. Kan ju rent av bli farligt om man vill träna så.

Jag tycker inte att man går in i ett ridhus med andra hästar om man inte kan vara relativt säker på att hästen inte kommer att flippa ur.

Men om det är så att jealles fina häst är helt lugn och kan gå lugnt med sadel så är det konstigt att de inte vill ha dom i ridhuset!

Charlottee visst är det samma ställe =) En kort stund stod din förra och ReVolt tillsammans :) Han är e Ampere- Davenir (Davignon1-Weltmeyer)- Martini-Ceylon.

jamen just det han och Zolero gick en kort stund ihop :) så fint han har utvecklats!

... dessa Ampere hästar... superfina hela högen av avkommor :love:

Fast det beror väl på vad man tänkt göra. Att longera en unghäst som bockar som en galning på grund av sadel är väl inte lämplig att ha i ridhuset om man försöker få ut något vettigt av sin träning. Kan ju rent av bli farligt om man vill träna så.

Jag tycker inte att man går in i ett ridhus med andra hästar om man inte kan vara relativt säker på att hästen inte kommer att flippa ur.

Men om det är så att jealles fina häst är helt lugn och kan gå lugnt med sadel så är det konstigt att de inte vill ha dom i ridhuset!
Har aldrig varit med om att en häst bockat när den longerats med sadel och då har jag ridit in ett 60-tal hästar. Då har man nog gått för fort fram isåfall. Men visst, man tar inte in en bockig häst bland en massa andra, unghäst eller ej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar