12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Snor sista knappen.

Var och hälsade på min ettåring e: Corlensky G-Landlord-Cortez. Hon gick ute på betet och njöt. Tänk vad tiden går fort.
Som föl:
163497_3818329453223_1658122967_n.jpg

552774_3960703612488_1414388922_n.jpg

Som 1 år
970396_10200881977268181_580659358_n.jpg

8483_10200881977588189_1684703553_n.jpg

Ja, det ska bli väldigt spännande att se vad det blir av fröken, jag hade faktiskt knappt hört talas om paso peruano innan :o Men nu har jag läst på lite :)

Haha tur du inte gissade på fjordingskorsning, då hade vi blivit förnärmade ;) näädå :)
(det var en i ett annat stall på samma gård som hade frågat en kompis till mig om det var det, så inte helt otänkbart med tanke på färgen)

Aha, vad var det för fölis då?

Det finns otroligt många jättefina småttingar här måste jag säga :love:

Senast ändrad:

Det var ett halvblodssto e: Acacio - Cortez - Ismir.
Mörkbrun utan tecken, Tuva hette hon!

Nu tävlar hon hoppning med en tjej i Heby, följer dom litegrann på fb men har inte hälsat på än... vore kul att göra det någon gång egentligen!
Fast nog om detta, kanske blir lite trådkap om jag börjar prata för mycket om min fd häst :D

Här kommer lite bilder på min lilla räka, min stora och shettisen som vi lånat ett tag.
Dom fick en usel start på betet då de blev utjagade från hagen av grannens hund första natten:nailbiting: Som tur var så vaknade hundägaren av att de andra hundarna skällde när den andra for iväg, så han ringde och väckte oss och sedan fick vi börja leta hästar. Clerona hittade vi ca 500 m från gården. Hon stod på andra sidan en liten åker, inne bland träden och tryckte, stod helt lugnt när jag hämtade henne. Tog med henne in i stallet där min gamla står inne på nätterna och gick iväg och letade shettis. 2 timmar senare hittade vi den ca 2 km från gården. Som tur var så stod hon på vägen, en sån liten är ju inte jättelätt att hitta i skogen.

Allt som allt blev det några småsår på Clerona, hon är lite tjock i ett bakben och var ganska stressad igår. Nu börjar hon lugna ner sig, men det blir ett par nätter inne.:( Så vi hade tur i oturen kan man väl lugnt säga.....

286507_10151588545122239_144715077_o.jpg

431950_10151588545972239_594046130_n.jpg

980215_10151588545712239_973200088_o.jpg

292589_10151588545287239_831871201_n.jpg

Storm har varit med på sin första unghäst träning/promenad. Vi plockade dom små odjuren ur hagen och sen gick vi ut på ön och fikade. :)

Hon har dessutom fått gå med sadel för första gången i sitt liv. Inga problem alls. Hon fick låna en gammal sadel i stallet, den låg väl sissådär, men klämde ingenstans. Hon gick hela promenaden med sadel, både travade och skuttade över diken och så vidare med den. Skönt när man inte gör saker komplicerade.

Lära sig att stå uppbunden och vänta med dom andra hästarna är väldigt nyttigt!

Senast ändrad:

KL.
Jag skrev ett lååångt inlägg men så hängde sig allt och det försvann såklart :meh:

Hollie åkte idag till sommarbetet och stod som ett ljus under hela färden, stolt över min fina tjej som är så cool :)

Hon är lite utstött som nykomlingen i flocken, men när hon blir en i gänget kommer hon nog att stormtrivas!
Men helt klart sved det lite i mattehjärtat att lämna henne där när hon ropade efter oss, nej jag är inte alls någon hönsmamma :p

Lite bilder blev det, hon går nu alltså tillsammans med Ironwills Storm :)

226674_10151467203071344_460465260_n.jpg

485880_10151467203801344_543693402_n.jpg

5884_10151467205441344_1627883184_n.jpg

8650_10151467208121344_1045406130_n.jpg

Vad kul att hon äntligen kom iväg på betet! Förstår att det sved i matte hjärtat, men hon blir snart en i flocken :)

IW: Duktig kicka!

Det verkar som vi har många sociala och coola ettåringar här inne! Skönt. Cleo hänger med överallt i bara grimma och grimskaft oxå. Jag får säga åt henne lite ibland, men sällan att jag behöver göra mer än att bara påminna henne om att det är jag som går med henne och inte tvärtom. :D

Haha vad härligt när det går så bra ju. Härligaste är med min pojk är att han är så himla mjuk, följsam och lyssnar alltid till 100% känns det som. Så det är därför han inte ens behöver grimskaft längre. Har med det då jag släpper honom först när vi är ute i skogen utom räckhåll för bilar :) Men det går så bra så bra, ytterst sällan som han går före, men han blir så mycket mer intresserad av att gå ut och gå när han går löst, han blir så nyfiken då ;) härligt att se är det!

Detta pysslar vi med, betar in. Så förbannat tråkigt är det, (ursäkta språket) men det måste ju göras... Jag vart ju av med betet som jag skulle haft, så jag har ingen beteshage att släppa dom i, utan betar in dom för hand, och sen ska dom skickas iväg på bete en mil bort, inte optimalt och förhoppningsvis går det att lösa bättre nästa sommar, men denna sommaren får det vara såhär.

Sista bilden:eek:.Förstår att det kniper i matte hjärtat. Även hos mig högg det till lite när jag såg bilderna;)( Känns ju som att man har lite känslor för gänget här inne även om man aldrig träffat hästarna i verkligheten) Men hon kommer säkert in i gänget om några dagar:) Min Silhouette var också "nykomligen" ett par dgr när hon släpptes på betet, men nu är de så tighta alla tre.

Hon ser så färdig ut din tjej, speciellt på andra bilden:love:

Sista bilden:eek:.Förstår att det kniper i matte hjärtat. Även hos mig högg det till lite när jag såg bilderna;)( Känns ju som att man har lite känslor för gänget här inne även om man aldrig träffat hästarna i verkligheten) Men hon kommer säkert in i gänget om några dagar:) Min Silhouette var också "nykomligen" ett par dgr när hon släpptes på betet, men nu är de så tighta alla tre.

Hon ser så färdig ut din tjej, speciellt på andra bilden:love:

haha förstår vad du menar! många har man ju följt sedan dom såg dagens ljus första gången :)

Jag fick ett sms från betesägaren tidigt imorse, slutade nog andas när jag läste, men hon hälsade bara vänligt att Hollie mår bra, fortfarande utanför men går med flocken på några meters avstånd. :)
Det tar nog lite tid men ger sig förhoppningsvis snart. Fördelen är att det finns stora ytor att röra sig på så Hollie kommer undan, hon kommer nog att utvecklas oerhört mentalt av det här.

Ja hon har verkligen blivit jämnare och finare i kroppen! kul att det syns på bilderna också!

Har du några nya bilder på din tjej?

Emor ja äntligen kom även vi iväg! :D

Vad tråkigt att du blev av med betet, frustrerande!

I helgen fick jag också iväg min Ismene på bete. Tyvärr har det inte blivit riktigt som jag tänkt mig men jag hoppas det ordnar sig.

Hon ska gå i en flock med 1-3 åriga ston. Jag tycker det är jätteviktigt att 1-åringar får gå med åtminstone någon jämngammal för de är ju lite små och bortkomna i den åldern... Det var 2 1-års ston till inbokade, men 1 fick hoppa av av någon anledning som jag inte känner till, den andra är halt och vi vet inte prognosen förrän imorgon.
Så just nu har jag släppt Ismene med en av betesägarnas hästar, ett liten ponnysto där de får gå själva i väntan på besked om den andra 1-åringen.

Lastning och sånt gick jättebra, skönt. Sen fick hon för första gången i sitt liv se skog :eek: . Japp, man bor ju på en slätt utan något högre än en häck, så hon var helt förundrad över att man skulle gå genom en dungen innan man kom till hagen. Dessutom en rejäl nedförbacke som hon funderade ett tag på hur hon skulle bromsa sig nerför O_o

Men det fint att släppa med ponnyn fast hon gnäggade så mycket efter mig när jag gick. Lillstumpan :love:

Så nu får jag förhoppningsvis veta imorgon hur det går med andra 1-åringen. Hur skulle ni göra ifall den inte kommer med? Skulle ni släppa henne med 6 stycken 2-3 åringar? Jag totalgillar betesägaren och betet. Riktigt ordning och reda och härliga hagar, men jag vill ju inte att hon ska bli mobbad/känna sig otrygg. Eller är jag bara hönsmammig?:crazy:

Jag skulle släppa henne iaf med dom äldre :)

Hollies flock är dom nu 8 st, och endast en åring till (storm) resterande är 2,3 och äldre, men ungston. Blir kanske lite tuffare att komma in i gänget men blir nog en mer harmonisk och mogen flock samtidigt.

Med hingstar som leker hårdare tycker jag åldersskillnaden spelar större roll.

Jag skrattade när jag läste ismenes reaktion på skog :D Hollie är ju heller inte van och undrar nog om man verkligen kan gå in där? :nailbiting:;)

Jag släppte Storm med äldre ungston av halvblodssize. Inga problem, hon var inne i flocken efter en eller två dagar.
Storm är ju dessutom skitliten och (var) jätteskrajj! Men alla är väldigt snälla och det är en mycket harmonisk flock som
har gått tillsammans i över ett år innan betessläpp.

Storm är inte längre rädd för andra hästar. Hon var ganska kaxig mot Hollie till och med. :eek:

Mettan, Hon är hur cool som helst! Sadel? Hon reagerade inte ens. Hon är lika duktig som sin mamma, men hennes mamma var ju 18 år. :p

KL
Var till Romeo på betet idag. Han busade lite och sen la han sig och sov och var så söt :love:
Han ser fortfarande ut som en liten sparv...
WP_001132.jpg

WP_001137.jpg

WP_001140.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 005
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka