12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Här står det lite still med mina, dom går faktiskt mest bara i hagen. Jag har äntligen fått tag på bete åt dom, så nu betas dom in och ska väl iväg här om en vecka eller två max... Dom kommer få gå med en äldre shettis herre, i en shettisanpassad beteshage just vid vattnet, helt kanon kommer det bli! Så då äntligen kommer jag få tillgång till en ridbana och har tänkt jobba mina småherrar lite löst. Nog för att ffa Trubbel som jag fått ett speciellt band till gärna följer efter mig, men båda två behöver få lite tid med bara matte, och gärna utan krånglande lina. Till hösten ska jag se om jag inte kan bygga mig en picadero hemma på gården!

*knapp*

Jag har för alldeles strax två veckor sedan fått hem min fröken, född 18 maj 2012.

Jag är hittills så otroligt nöjd med henne, hon är snäll, nyfiken & helt underbar! :D
Har gått några kortare promenader med henne & hon är så följsam & duktig. Hovis var ut igår & verkade henne, hon skötte sig finfint. Hon är välhanterad från början så nu ska jag göra mitt bästa för att upprätthålla det med miljöträning osv :)

Från första dagen hon kom hem.
IMG_0640_2.jpg

Några dagar efter hemflytt.
IMG_0692.jpg

För en vecka sen, hon ser inte riktigt klok ut, men det händer saker hela tiden. Fölfluffet har snart gett upp ;)
20130524_200041.jpg

cambodia: Tack så mycket :) Har du någon liten 12:a eller äldre variant? (bläddrade i tråden utan större resultat som stillade min nyfikenhet).

Hon är en liten korsningsfröken, pappa är renrasig peruansk paso (hon visade mycket tölt som föl, jag har inte sett den än). & mamman är lippizzaner/arab. Jag har träffat båda föräldrarna som är otroligt snälla & balanserade, ja vackra också :)

Jag skulle tro att hon är ca 130cm, men jag hoppas att hon blir några cm större än 143cm (om man ska gå på att de är 90% av sitt mått vid 1 år).. Hon har visserligen växt nu på de 2 veckor jag haft henne, så ska nog ta & mäta henne idag.

Vi ska pyssla med en härlig blandning av frihetsdressyr, akademiskt & western är det tänkt, slänger nog in lite körning också, för att snurra till det ännu mer :p

Min sambo såg ett klipp på en kille som åker inlines bakom en häst som hoppar bana & han tyckte att det såg såå roligt ut. Så vi siktar på det tydligen O_o

IronWill: Tack! :) & vad roligt, lite tufft med samma dag, måste vara ett bra tecken. Din lilla är så himla fin!

Ozen: Tack! Jag håller helt med dig, opartisk & allt ;)
Hon är precis som hon ser ut & lite till :love:

Din tjej är väldigt fin också, vacker färg! :)

Här är vår -12:a e.Corporal VDL - Racot. Skimmelsto som nog blir riktigt trevlig :)

383333_522710374436875_1542368435_n.jpg

En riktigt usel bild från i vintras men jag hade ingen annan tillgänglig just nu :)

Åh, då är hon en liten bastard precis som mitt lilla djur. Dock så har väl min en hel del fler raser i sig. :p

Idag så ösregnade det när vi skulle hälsa på Storm, så vi hade paraplyn med oss, jag tänkte väl att vi skulle få kika på Storm från avstånd men det här var hennes reaktion. :p

http://www.youtube.com/watch?v=43DW5CnlQok&feature=youtu.be

Så himla härligt att hon var den som vågade sig fram först, trots att hon är både minst och yngst. :)

*kl*
Wix går nu på bete, eller i sommarhage kanske man bara ska säga då det inte är någon stor hage. Har planer att visa honom på en utställning i närheten i juli. Se vad de säger om honom :) Om ni visar era åringar gör ni det i grimma eller träns ? Såg att det var valfritt på årings hingstar men de föredrar träns. Jag tycker det känns för tidigt dock särskilt om han skulle fjolla sig vill inte jag behöva ta det i munnen på honom då.
Så här ser odjuret ut nu :p

DSC_0454.jpg

DSC_0450.jpg

DSC_0385.jpg

Ja, det börjar synas mycket welsh i henne nu, så det är antagligen därför :)

Hoppas hoppas att hon blir stor så att du kan rida på henne :D

Hon har blivit mycket ädlare! Så welshen tittar fram. :)

Blir hon så stor som tattarmåttet (140 cm) säger så kan jag ju åka runt på henne hemma i alla fall! :)

Gabbi_Ossi, Benjamin var en superfin ponny som Verlin ägde när vi båda tävlade ponny. :)

Nämen! Vad ingår i din lilla fröken?
Vilken framåt tjej lilla Storm, roligt att få överraskas av de små varelserna :)

Känner igen den där nyfikenheten från Jazza, hon har reagerat så när jag har "prasseltränat" henne. Men ett paraply ska jag nog ta med mig någon dag också :)

Har planer att visa honom på en utställning i närheten i juli. Se vad de säger om honom :) Om ni visar era åringar gör ni det i grimma eller träns ? Såg att det var valfritt på årings hingstar men de föredrar träns. Jag tycker det känns för tidigt dock särskilt om han skulle fjolla sig vill inte jag behöva ta det i munnen på honom då.

Mina vänjs in vid träns under senvintern/våren som 1-åringar just för att kunna visas i träns. Nu visar jag inte på utställning, utan på sommarpremiering, och enligt reglerna måste åtminstone 1-åriga hingstar visas med både bett och hingstkedja. Ston bör ha träns, men det finns en generell dispens för 1-åriga ston och valacker.

Jag tycker dock att det känns väldigt hårt att visa lillplutten med både bett och kedja, så jag har avvaktat med anmälan tills vidare. Vi får se om jag ska vänja honom vid kedja eller om jag skiter i det och kör tyglar i alla fall. Eller om vi inte visar alls, han är ju inte särskilt vacker precis. Stoet kommer visas i träns med tyglar.

Se där! Vilka ovanliga raser, kul :)
(Tur jag inte gissade på korsning med fjording som jag tänkte... :o )
Jag har ingen 12:a men har haft en fölis 2007 som nu är såld sedan länge. Just nu har jag ingen alls, bara dregglar över era fina småttingar :)
Ska bli spännande att se hur din fining ser ut när hon blir större!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 005
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka