12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

ja det är verkligen spännande! Hollie kanske också är lite trött efter resan dit (inte jättelångt men hon är ju en ovan resenär). Antagligen kommer dom väl bara ställa sig att äta, är ju ston, men min kamera åker med iaf :)

Hur ofta har ni träning/promenader med dom?

Kul att du också ser skillnad på henne! Jag är så glad att hon tagit sig i hullet och är något jämnare nu, ser inte ut som en häst i två delar längre :D

Min kamera får nog åka med den också.

Tror att dom brukar få gå ut på äventyr ungefär en gång i månaden. Brukar räcka ganska bra. Om du vill så kan jag och Storm visa dig och Hollie lite fina vägar att gå på i omgivningarna om ni känner för att gå ut på tur. Finns hur mycket som helst. Öarna är supermysiga att gå ut på. Roligast är om det är får där, för då kan man lära hästarna att valla fåren. :D

Hon ser helt klart ut att ha tagit sig! Någon som däremot har tappat en hel del är lilla Storm, Hon har bantat ner sig en hel del och blivit spinkig. Absolut inte mager, man kan inte ens känna revbenen. Men jag som är så van vid hennes fd. tjocka hals och runda rygg tycker att hon börjar se ut som ett fullblod. :eek: Men Jag tror att hon växer, och så leker dom nog en hel del. Hon tar sig nog snart igen! :) Brist på mat är det då verkligen inte, jag tror nog bara att hon är mer aktiv nu än innan, hon är ju inte heller van att gå ute dygnet om - vilket hennes kamrater är.

Haha, trodde aldrig jag skulle få säga att ett russ ser ut som en jätte men han är ju gigantisk bredvid småttingarna!

Jag har skickat samtliga unghästar på bete under veckan. Först ut var Bisse som åkte iväg med min 2-årshingst som är lugn och inte så ranghög. Förhoppningen är att han ska växa till sig lite då han är tunn i överlinjen och lite outvecklad generellt, trots att jag vräkt på med proteinfoder så mycket jag bara vågat i vinter.

Lastningen gick förvånansvärt bra, han har inte varit på transporten sen han åkte hem med sin mamma i fjol men han funderade lite bara innan han klev på. Helt orädd för rampen och det trånga utrymmet.

09-1425.jpg

12-1428.jpg

05-1421.jpg

03-1419.jpg

Sen var det Cias tur och det innebar också avvänjning för hennes del. Hon har gått hos sin mamma ända tills nu och mamman har börjat se lite tärd ut så det var verkligen på tiden. Det gick relativt smärtfritt, hon är klockren att lasta och åka med och verkar trivas bra med sitt nya liv som "vuxen". Hon går med sin storebror nu med förhoppningen att han ska fostra henne.

06-1434.jpg

Nytt ställe

12-1440.jpg

Storebror spanar på syrran

11-1439.jpg

Kanske ska hänga med honom ändå

09-1437.jpg

Provsmak

07-1435.jpg

Jodå, ätligt helt klart

03-1431.jpg

Kompisar (och lika höga!)

01-1429.jpg

Sommarlov!

Jag har för övrigt anmält Cia till sommarpremiering. Jag har mest sett det som träning, men eftersom jag tycker att hon är så himla fin så har jag visst skruvat upp förväntningarna mer än jag trodde. Jag skummade nämligen igenom vilka fler som anmält sig, hittills är det 5 nordsvenska 1-årsston (ovanligt stor ring!) och samtliga har mödrar med minst diplom, några är dessutom högt premierade. Det är ju förvisso väldigt roligt med en bra ring - roligare än att gå 1/1 :p - men det börjar komma liiiite fjärilar i magen nu.

Min kamera får nog åka med den också.

Tror att dom brukar få gå ut på äventyr ungefär en gång i månaden. Brukar räcka ganska bra. Om du vill så kan jag och Storm visa dig och Hollie lite fina vägar att gå på i omgivningarna om ni känner för att gå ut på tur. Finns hur mycket som helst. Öarna är supermysiga att gå ut på. Roligast är om det är får där, för då kan man lära hästarna att valla fåren. :D

men det låter ju supermysigt!! jättegärna det gör vi :)

.. hollie kan behöva lära sig att lyfta på fötterna över lite stock o sten ;) här har hon ju mest gått i okuperad terräng.

Målsryd, då bor du inte långt från mig! Länghemsbo är jag! :)

Ja, de är verkligen pärlor! Lite tveksamma men milda och nyfikna, så det ska nog gå bra. De är ju avmaskade och vaccinerade nu, vilket gick utan problem. Nästa grej är att verka dem för fötterna är ju katastrof...

Welsh Cob är en underbar ras! Har utöver dessa tre även ett 10årigt sto som är helt perfekt! Köpte henne som treåring, ridit in själv och hon är den snällaste häst jag vet. :D

Länghem är ju inte alls långt bort! Roligt med en till i "området" :)

Hur går det med dina fina? Fått ordning på hovarna? :)

SpeedyEquus, Det är alltid fullrulle här. :) Din glimma är ju bara helt bedårande, och stor!

Kul att hon har lekkamrater att busa med, både lilla shettisen förut och nu de små på betet :) Så härligt att se dem så fulla av liv och bus!

Tack! :) Hon skjuter iväg på höjden ordentligt nu, har blivit ganska mycket högre baktill och det syns tydligt. Hoppas att hon växer ikapp rumpan snart :D

Men då är hon ju nästan lika stor som min lilla trassel! Och han är ju mycket äldre... Måste mäta igen :p

Haha, mätte du fel tro? ;)
Känns som att Glimma är ganska stor för sin ålder men jag vet inte.. Är ju vårt första föl och har ingen att jämföra med men hon känns stor.

Bara 7,5 månader gammal och 89 cm fram och 92 cm bak har jag för mig. Lite knubbig har hon blivit också men det får vi lösa med små promenader och bus i hagen!

Kl

Igår fick de komma ut i lilla gräshagen hemma och beta lite. Vänjer in dem långsamt då mamsen tidigare haft fång och jag är rädd att hon ska åka på det igen. Gräset var i alla fall väldigt gott och det blev inget spring alls :D

Promenaderna går riktigt bra numer och hon går så lugnt och fint bredvid mig så! Skrittar på i rask takt utan att stressa och pilar kavat iväg från mammaponny som hamnar långt efter. Hon är så himla nyfiken och modig och kan inte finna sig att gå efter mamma, går hon först är hon däremot lugn och trygg :love:

Lite bilder på Glimma

263216_10201056352147045_1913077442_n.jpg

imag0046lv.jpg

imag0047kd.jpg

imag0048.JPG

imag0053ny.jpg

imag0050oo.jpg

532218_10201030771187537_642847048_n.jpg

Förlåt för bildbomb :o

Härligt med alla betesbilder och fina hästar förresten!!

men det låter ju supermysigt!! jättegärna det gör vi :)

.. hollie kan behöva lära sig att lyfta på fötterna över lite stock o sten ;) här har hon ju mest gått i okuperad terräng.

Kul! Säg bara till när du vill gå ut på tur. Storm är ganska van, men hon har inte varit så mycket i terrängen än, men hon brukar gå fram överallt med lite övertalning. :) :)

Vilka fina bilder på alla hästar! :D

*kl*

Jag funderar på om min lille pojke egentligen är leverfux/mörkfux och inte mörkbrun som han står i passet. När jag gemför hans ben med hingst kompisen som är brun så är Prinsens ben mer ljusa och ser ut att ha inslag av fux. Kan det vara så?

Har ingen bra bild just nu. Annars mår dem toppen, busar och har sig :)

Men en sådan tråkig betesägare, förstår mycket väl din frustration!

Har du långt till betet? jag har varit med om liknande, hade en häst inhyrd på lösdrift och hon var också lite blyg. När jag kommer dit och ska hämta hem henne har betesägare redan börjat försöka med lasso :crazy::meh: det tog ett tag med lock o pock innan jag fick på grimman och sen var det inga problem. Förstår inte varför en del måste kasta sig över blyga hästar?

Hoppas det löser sig och det gör det säkert :) klart det inte är något fel på din häst, det verkar vara betesägaren som borde utvecklas lite mer socialt.

Monifa: Jag tackar å Chicagos vägnar :)
Jag förstår att det måste vara irriterande med betesägaren! Det hjälper ju inte direkt att jaga runt på honom så att hamnar i något sorts försvarsläge, han blir ju inte säkrare med h*n för det. Vissa hästar är ju bara känsligare än andra, begåvning eller inte. Hoppas allt löser sig!

Nougat: Ja, är han inte svart på benen är han nog inte brun :) men man kan ju kolla på bilder från när han är bebis, då borde det synas om han är fux eller brun.

SpeedyEquus: Gör inget med en bildbomb på en sån liten ulltott:D

thoora: Vilka fina bilder på dina två! Jag förstår att du är nervös inför premiering, det är ju roligt när det går bra :D men som sagt, en bra erfarenhet hur som helst och hon ser ju inte allt för pjåkig ut ;)

Idag så släppte vi hingstarna på hingstbete; allt gick jättebra! Det blåste en massa men Chicago var lugnt och lyssnade på vad jag sa hela tiden och gick på transporten utan problem och backade av för första gången utan minsta lilla :D Jag blir lite mer kär i honom varje gång!

Just nu är de bara tre men en till kommer sen. Chicago Fire:
268946_457318077693331_847079343_n.jpg

970628_457318244359981_812163818_n.jpg

166044_457318147693324_803281176_n.jpg

935178_457318251026647_1075582137_n.jpg

575930_457318487693290_542418830_n.jpg

+ nevermindinmyfoot

Jag har 40 mil till betet, flyttar ju till skåne i augusti så valde ha ställa han där :)
Var och hälsade på igår, tog inte ens 5 min att komma fram till han och sen var det G O S som gällde. Ingen fara över huvudtaget så ja hon får nog finslipa lite på sin taktik. Där emot känner jag mig lite snuvad och kommer ta hem han i mitten av september, han kommer ändå gå med min nya chefs unghingstar hemma sen. Men det skulle vart totalt fyra unghingstar från början - det är två (min + hennes), betet skulle vara 3 hk stort det är knappt ett, jag fick välja mellan att betala månadsvis eller ett fast pris för hela perioden och efter som att alla försäkringar kommer i klump så ville jag ta det månadsvis men nej det gick inte efter som att han nu innan de kom ut till betet ätit för mer än 700 (det de kostar i månaden) och behövde hela klumpsumman. Erhm, på två veckor. Visste inte att jag betalade för hennes med. Men då var det helt plötsligt hela klumpen eller att jag kunde hämta han. Så nu när betalningen är gjord ska jag tusan både ha kvitto och kontrakt (vilket jag har rätt till) men är inte intresserad av att bli lurad och behöva tjaffsa. suck.

Mitt skrangel har blivit en kaxig liten dam! Fått skinn på näsan istället för att vara så rädd hela tiden. Tokbrunstig är hon också. :meh:

s2t_by_erehsidne-d66st4e.jpg

s_by_erehsidne-d66stcq.jpg

haha jag tror Hollie brunstat åtminstonde en gång, men väldigt svag. Hon kommer säkert också att komma i en ordentlig brunst när hon flyttar till er dock.

jag har sagt det förut men det tåls att höras igen, storm är verkligen en liten sagoponny!

Hoppas dom kommer gilla sin nya flockmedlem :) tog med henne på en mina promenad igår kväll, när sällskapet töltade iväg före dansade hon bara runt mig lite men blev inte stressad och var kontaktbar, såå skönt! Jätteduktig kamel!
Vi klev även över ett dike och hoppade över en stock (50cm).. diket var konstigt men över stocken lyfte hon fint på alla fyra fötter.

Här hälsar hon på en av sina halvbröder, det nya taglet som växer ut är väldigt ljust! Brukar det inte vara tvärtom, ljusare(solblekt) i topparna ? Nåja med fuxar vet man aldrig om dom får behålla färgen men fint är det nu iaf :)

217303_10151457778286344_712791398_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 005
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka