12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Vilka härliga bilder ni alla bjuder på, blir riktigt inspirerad att sticka ut i hagen med kameran i handen. Meciliah kommer inte att åka någonstans i sommar, istället blir det Mammahäst som åker iväg som foderhäst till en tjej som ska rida och tävla henne.
Meciliah får stanna hemma på lösdriften med de andra unghästarna. Är själv gravid och har endast 7 veckor kvar till beräknad nedkomst så jag är glad att hon har sina 12ha att röra sig på... Vi har för övrigt världens bästa stallägare som tittar till hästarna flera gånger per dag och mockar hagen varje dag :)

Monifa: Jobbigt med betesägaren :(

Monifa, Tack å hennnes vägnar!

Charlotte, Det blir kul när ni dyker upp, på söndag blir det va?

Hon lär säkert brunsta när hon kommer hit. Här har stona stått och skrikit och pissat på varandra ett bra tag nu. :cautious: :meh:
Storm är riktigt ful just nu, rör sig värre än någonsin och halsen är smal som en sticka. Suck. Hon har gått in i det fulaste stadiet någonsin.

*KL*

Har varit utan dator ett par veckor och när man tittar in här igen så har alla vuxit och ser ut som riktiga hästar i stället för lurviga små tussar:love:
Det är nu man vill stanna tiden och ha försommar hela året runt!

Min "lilla" häst är nu 151 cm hög fram, mätte inte bak, hon ser rätt jämn ut. Hon fyllde ett år igår... Vår ena hovslagare gissade på att hon skulle landa på 172:nailbiting: Det tycker jag är för stoooort!!!

Får kapa benen på henne:p

Annars är det en mycket lugn och trygg tjej jag har skaffat mig. Hon följde med upp på ridskolans stall i förrgår för att träffa hovslagaren för första gången sedan hon kom hem till mig. Det var lite konstigt att det kunde gå hästar bakom, framför och på sidan. Dessutom gick hästar in i ett hål i väggen och försvann. (vi andra kallar det spolspilta, men Clerona som stod på gången kunde ju inte se att det var ett rum där) Så hon var lite vimsig först men lugnade sig fort. Nu vill hon inte gå tillbaka in i hagen efter vi har gjort våra utflykter och hon bryr sig inte mycket om vart hagkompisarna befinner sig när hon är ute på äventyr.
Himla skönt, och jag hoppas hon planerar att fortsätta bete sig så här.
Jag tar hem både henne och storhästen till vårt sommarstall till helgen. Misstänker att den stora kommer bli allt annat än glad att jag köpt en unghäst som hon ska umgås med:o

haha sååå ful kan din sockersöta gula ponny omöjligt vara! :D

yes på söndag anländer vi! hoppas på bra väder!

Jag börjar tro att min pålle ska stanna på 148 hela livet ;) Haha ne men det är skönt att han inte växer så fort längre, han drog ju iväg lite i kotorna med i början när han kom, men nu är han super fin. Dock är jag lite förundrad över hur hög han kommer bli nu, eftersom han inte växer xD

Dock har vi haft väldigt roligt i löslongeringen, han är massa duktig, samt tar vi nu mer en del roliga promenader där han går löst utan problem. Super härlig häst att arbeta med och han verkar uppskatta promenaderna mer som lös. Han blir mer nyfiken och framåt då :)
Kommer nog någon film och lite bilder på skönheten snart, som förövrigt absolut inte blir svart som jag först trodde ;)

Idag är jag också så kär i min lilla (stora) tös:love: Hon blev verkad ute på betet och brydde sig inte alls om att hon fick lämna de två kompisarna och följa med mig ut ur hagen:). Väl uppställd stod hon alldeles stilla och förvånansvärt tålmodigt medan han verkade henne, även med vänster bak som hon ibland inte är så glad över att lyfta. Hovis tyckte att det var en jättetrevlig tjej, trots hennes två virvlar i pannan:p

undrar hur stor min lilla ska bli då??? han är idag 141 hög bara .... mamman är 156 och pappan 165. Vill ju absolut inte ha en häst under 160:(

han har hela tiden växt väldigt långsamt, och är väldigt jämn både fram o bak

Om han är ett år och om man går efter att dom ska vara 90% av sin vuxenhöjd när dom är ett år, så borde han bli 156 cm om jag inte räknar fel.

Storm som var ungefär 126 när hon blev ett ska enligt den regeln bli runt 140 cm.

Om din förväntas bli 172 ca... vad landar då min 155cm höga åring på? :eek:

Vill se mer bilder på henne!!

Om jag räknar på det med 90% så blir hon inte mer än 168. Perfekt! Nu har jag dessutom gjort en plan för henne, så det gör inget att hon blir runt 168:)

Min har oxå två virvlar i pannan och är verkar ha betydligt mindre humör än min stora som bara har en virvel, så det där stämmer inte:D

Lilla Clerona verkar vara en cool tjej, idag drog hon omkull en trägrej, det var en höna som hoppade ner från en låda bakom henne och jag slängde grimskaften över ryggen och rumpan och hon bara fortsatte äta. När hönorna kom så var dom livsfarliga, nu är dom lite roliga att spana in. Sen när jag ska ta in henne i hagen igen får jag nästa dra henne dit. Rolig liten häst:)

Jag har inga bra nya bilder på henne, ska försöka ta nåt när jag har henne på lite längre avstånd än 3 cm!

Höhö gud vad liten min lillskit blir då juh x) 163,5 bara. Hade han växt så som han gjorde när han kom tills han var 1 hade han hunnit bli betydligt större (A) Jag som räknade med en 165 häst minst då. Men jag lipar inte, han är så vacker så vacker ändå :)

Filmade lite idag ifrån vår lilla rundtur i skogen, mitt busfrö lyssnar så bra. Så ska klippa ihop det lite då de är rätt skumpigt vissa delar och sedan ska ni få se ;)

Höhö gud vad liten min lillskit blir då juh x) 163,5 bara. Hade han växt så som han gjorde när han kom tills han var 1 hade han hunnit bli betydligt större (A) Jag som räknade med en 165 häst minst då. Men jag lipar inte, han är så vacker så vacker ändå :)

Filmade lite idag ifrån vår lilla rundtur i skogen, mitt busfrö lyssnar så bra. Så ska klippa ihop det lite då de är rätt skumpigt vissa delar och sedan ska ni få se ;)

Jag läste lite för fort och läste ridtur i skogen :wtf: haha:D

Hej och hå!.

Nu fungerar datan ordentligt igen, så här kommer 3 st nya bilder på min lill-skit från i veckan:

k0hqw0.jpg

mr32nb.jpg

301zxio.jpg

Fick som ni kan se träffa hovis, och han skötte sig sååå bra!, fick av hovis 4 stjärnor utav 5 och hovis sa bla: att han var en såå lugn och cool kille!.
- Då blev man allt en stolt matte! :D

Annars är han lika social som alltid, kommer först fram i hagen och vill ha lite gos,Annars så leker de och har det så gott på betet så :)

Jag läste lite för fort och läste ridtur i skogen :wtf: haha:D

Haha så kan de gå ;) Ne vi går mest runt och leker följa John. Han är som en hund och även om jag gick en väg och min moder tog andra hållet i korsningen gick han med mig genom allt snår och jobbigt. Det är förtroende de ;) Han kunde ju valt att gå på stigen om han hade velat.

För sådär en månad sen blev jag med -12a :love:

Wranglans underbara Lasse bor numera hos mig! Tyvärr började allting väldigt snurrigt med en Liten Lasse som hoppar upp på frambommen efter ett par minuter in i hemfärden. Tack och lov gick det bra att få tillbaka honom och stackarn stod som klistrad mot baklämmen resten av den långa färden. Stackarn! Men jag tror han lärde sig att det var en dum idé att hoppa över frambommen.

922864_10201195045701009_1747847139_n.jpg

249074_10201196427335549_455281743_n.jpg

Sen gick allting som på räls ett dygn med bra ihopsläpp och hela hästar. Tills kvällen dag 2 då Lasse är svinhalt på ett framben och har nu stått på box sen han kom hit, i princip. Vi har haft veterinär ute och röntgat och konstaterat en fraktur (eller spricka, om man föredrar att säga det) på hovbenet. Typiskt, eller hur! Prognosen är superb, läkningen hade börjat och lilla Lasse uppför sig exemplariskt.

Och här hade jag hoppats på att starta Lasse i lite unghästklasser men så kan det gå.

Han står så snällt i gången

941148_10201335403369863_741102431_n.jpg

Och han älskade att bli groomad

382628_10201333912292587_211014211_n.jpg

Jag med familj är helt fascinerad, Lasseliten ser ut som en färdigvuxen häst i litet format! Lovely Lasse :love:

För sådär en månad sen blev jag med -12a :love:

Wranglans underbara Lasse bor numera hos mig! Tyvärr började allting väldigt snurrigt med en Liten Lasse som hoppar upp på frambommen efter ett par minuter in i hemfärden. Tack och lov gick det bra att få tillbaka honom och stackarn stod som klistrad mot baklämmen resten av den långa färden. Stackarn! Men jag tror han lärde sig att det var en dum idé att hoppa över frambommen.

922864_10201195045701009_1747847139_n.jpg

249074_10201196427335549_455281743_n.jpg

Sen gick allting som på räls ett dygn med bra ihopsläpp och hela hästar. Tills kvällen dag 2 då Lasse är svinhalt på ett framben och har nu stått på box sen han kom hit, i princip. Vi har haft veterinär ute och röntgat och konstaterat en fraktur (eller spricka, om man föredrar att säga det) på hovbenet. Typiskt, eller hur! Prognosen är superb, läkningen hade börjat och lilla Lasse uppför sig exemplariskt.

Och här hade jag hoppats på att starta Lasse i lite unghästklasser men så kan det gå.

Han står så snällt i gången

941148_10201335403369863_741102431_n.jpg

Och han älskade att bli groomad

382628_10201333912292587_211014211_n.jpg

Jag med familj är helt fascinerad, Lasseliten ser ut som en färdigvuxen häst i litet format! Lovely Lasse :love:

Men oj vilken start ni fick:nailbiting: Då borde det bara kunna bli bättre!

Kan en ettåring se ut så där :p Jag tycker min är rätt fin i kroppen och hon ser ju inte klok ut om man jämför med din!
Hoppas det går bättre för er nu!

Haha så kan de gå ;) Ne vi går mest runt och leker följa John. Han är som en hund och även om jag gick en väg och min moder tog andra hållet i korsningen gick han med mig genom allt snår och jobbigt. Det är förtroende de ;) Han kunde ju valt att gå på stigen om han hade velat.

Det verkar som vi har många sociala och coola ettåringar här inne! Skönt. Cleo hänger med överallt i bara grimma och grimskaft oxå. Jag får säga åt henne lite ibland, men sällan att jag behöver göra mer än att bara påminna henne om att det är jag som går med henne och inte tvärtom. :D

Men oj vilken start ni fick:nailbiting: Då borde det bara kunna bli bättre!

Kan en ettåring se ut så där :p Jag tycker min är rätt fin i kroppen och hon ser ju inte klok ut om man jämför med din!
Hoppas det går bättre för er nu!

Ja, ingen rolig start men förhoppningsvis är vi klara med olyckorna nu

Näää jag vet! Han ser nästan mer vuxen ut i kroppen än min 5åring! Men han såg ut som en bäbis när han kom för ett par veckor sen... ni vet.. man borstar och klappar rätt mycket på dem när de står på box vecka ut och vecka in :D

922918_528174770562521_1170845393_n.jpg

KL
Min lille har varit på bete i 6 dagar nu och mår jättebra. Han har en ny bästa kompis som han följer som en svans vart han än går och tycker mig redan se att han har blivit lite rundare i kroppen.
969040_10151692621519766_159698499_n_51a8f4a2e087c31fa00865e0.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 005
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka