12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Vilken goding!

Speedy: Men så himla söt hon är, och liten! Mina ser ju gigantiska ut i jämförelse, iaf den ena...

*kl*

Här kommer några suddiga bilder på mina två pälsmonster.

Lilla Trassel och dottern min har en jättefin relation, vilket är lite synd eftersom att jag inte alls fastnat för ponnyn och är sugen på att sälja så småningom, ffa eftersom att han ser ut att bli mindre än vad jag önskar. Jag hoppas ju såklart dock att han kan växa till sig lite!

B1z3HDDPMVFCJBLco7CeDBJTqfJl26QyyjaIJnxrswg1_zps9e49f3ce.jpg
[/URL]

Tack! :)
Ska bli spännande att se hur stor hon blir. Runt metern skulle jag tippa på, både mor och far ligger däromkring. Mätte henne igår nyverkad, då var hon 88,5 cm i manken. Bak har jag inte mätt men några cm högre är det ju.

Vilka söta lurvisar du har :)
Jisses vad stora de ser ut! Har kanske missat men hur höga är de på ett ungefär? Och hur gamla?

Nu är all snö borta här i Borås och hagarna är rena lerpölarna. Som tur är har de små halva hagen relativt torr och Glimma en torr fläck att vila på.

Ja jag är väldigt sugen! :D Hehe! Särskilt när jag här om dagen satt på en kompis 2 åring för första gången, det kliade i fingrarna!

Jag har inte fått hem honom än men han är vad han visade hos uppfödaren en gosegris och stabil i temperamentet (vad jag märkte) men mödernet var helt otrolig. Väldigt social och kärvänlig så jag hoppas verkligen att det har gått i arv. Dock får han gärna bli känslig och vaken, för det är två egenskaper jag ser som positiva.

Lite trådkap kanske men här har du två tre åringar efter RayBan ridna:
https://www.youtube.com/watch?v=yBFg07P5Nl0
https://www.youtube.com/watch?v=r9xhMUIT4ac

Men så söt och alldeles rund och inte gänglig alls :) Hoppar hon helt över det där fula stadiet som åringar har? ;)

Jag har också funderat på det där en aning, trodde jag kanske bara var hemmablind men visst är hon rund och go :) Hoppas hon får fortsätta vara fin;)

Hon har riktig ull så hon ser lite fluffigare ut än vad hon egentligen är.
Tror hon kommer se ganska så tanig och ut när den försvinner :D

Storm är så raggig och gräslig så jag vill inte ens ta några riktiga bilder på henne just nu. Men här är två kassa mobilbilder.
Hon är 11 månader nu!

Idag säger jag Grattis på 1-års dagen till min lille kille! :)

För exakt ett år sedan kl.22.00 föddes Belizario " Prinsen " :love:

Bifogar bilder im.

KL

Nu kastar jag mig också in i tråden då jag köpt mig en -12:a :)
Han kommer hem till mig i början på maj och kommer att börja vänjas in på bete ganska snart.

Lite nyfiken på hur ni andra resonerar kring tillskott/mineraler på betet? Min kommer att vara inne nattetid, men gå på bete dagtid. Kan säga att det är en SWB som beräknas bli kring 170 i mkh.

Jag resonerar såhär (dygnetrunt bete med stödfodring när det blir för dåligt med krubb i hagen kommer min att gå på) att så länge han är fin och blank i pälsen, vaken i ögonen och har fina hovar så kommer jag inte ge tillskott eller mineraler. Ser jag däremot att han börjar matta av, tappar i hull, strålen smular sönder och blir en hög på golvet ;) så kommer jag dels prata med veterinär och rådgivare och utifrån det ge tillskott och mineraler.

Salt finns i hagen dock.

Sen tycker jag att det beror på vad det är för bete, odlad vall? Skogsbete? Alvarsmark (typ öland/gotland som inte innehåller ett jota) samt vad växer på betet. Spelar också roll kan jag tycka hur stort betet är.

Jag är av den natur att jag ger inte tillskott om det inte finns behov för det.
Sen spelar det lite roll med hur ungen ser ut när den släpps på betet, är den fin/ful/ojämn/fet/bullig/mager/tanig etc etc.

Efter som att du ska ha din inne om nätterna får du ju ge tillskott utifrån analysen du bör ha på grovfodret du ska ge nattetid. Saknas det nått?

Tack för svar! De kommer att gå på odlad vall som dock är ganska många år gammal. Höet har jag ingen analys på och det känns faktiskt lite onödigt att göra det med tanke på att han nog kommer att äta max 2 kg/dygn av det. Av erfarenhet vet jag att det inte brukar gå åt så mkt hö på nätterna, de brukar vara proppmätta när de kommer in.. :p Höstens hö kommer såklart att analyseras.

Litet tillägg: din pålle är jättefin! :love: Jag spanade på honom när han var ute på annons, men han var tyvärr lite för långt ifrån mig.

Vet du vad det är odlat för grässorter? Är det odlad vall behöver du nog inte ge tillskott. Vill du vara riktigt ambitiös kan du nog ta analys på betet ;)
Men tycker det låter som att det är ganska lugnt.

Hihi ja :love: helt såld på honom. Hehe vilken tur du inte bodde närmre ;) Från det att jag mailade och 1 månad framåt då jag skulle titta på honom var jag såååå nervös att någon annan skulle stjäla MIN häst. Men fy fasiken för gotland och den förbannade färjan.

Vet faktiskt inte vad det är för grässorter..

Haha.. ja det var tur för dig att jag inte bodde närmare! ;) Ååå känner igen det där - var hiskeligt nervös för att någon skulle sno "min" häst innan jag ens hann titta på honom.. Kände liksom - "han är miiin"! :D

Min lille pålle börjar bli duktig och hingst fasonerna har helt lagt sig, i alla fall i hanteringen. Lite busig kan han vara men säger man till honom så är han som vanligt igen. Super härlig att ha att göra med, väldigt ödmjuk häst måste jag erkänna :)
Testat på lite löslongering nu när paddocken börjar torka till, har gått riktigt bra, det var svårt att filma samtidigt men de duger.

Känner också igen det där med att vara rädd om att någon ska sno "min" häst ;)
Var nämligen ute efter en -11 innan jag köpte Cash. Sa till uppfödaren att jag kommer en viss dag osv, allt var bestämt.
Men han såldes tyvärr innan jag hann titta på honom :( Fast det var menat, annars hade jag ju inte varit så snabb med att köpa Cash ist ;) Det ångrar jag verkligen inte!

Filmen från idag;
http://www.youtube.com/watch?v=Cc_stZUS4YM&feature=youtu.be

Senast ändrad:

Haha vad larvig man är egentligen. Men när allt känns så rätt så vill man ju bara åka dit och skriva på papperna :P Oves uppfödare var rätt chill "fundera lite så kan du ju återkomma" medan jag var som ekorren i andra sidan häcken o typ "nä bestämde mig för en månad sedan, har du kontrakt färdigt?" *hoppa upp och ner*

Haha jo jag var likadan när jag träffade Cash första gången x) Han och jag klickade direkt, kollade på honom söndag kväll och ägaren lämnade honom här redan Torsdagen efter det ;) Snabb och smidig affär var det och jag kan absolut inte vara mer nöjd, de har varit ett rent nöje redan från första stund! :)

Va fin han är! Har sådan härlig uppsyn. :)

+ Monifa

Haha.. precis så var det! :D Jag hade inbokat att titta på fler hästar några dagar efter honom, men det var liksom ingen idé att ens kolla på dom, jag var redan käär! :love:

Tack, ja jag tycker då han är en riktig snygging ;)
Ännu snyggare är han när jag springer med han i grimskaft, då stilar han upp sig ordentligt :D

Haha jo jag var likadan när jag träffade Cash första gången x) Han och jag klickade direkt, kollade på honom söndag kväll och ägaren lämnade honom här redan Torsdagen efter det ;) Snabb och smidig affär var det och jag kan absolut inte vara mer nöjd, de har varit ett rent nöje redan från första stund! :)

Hihi mys!
Får man fråga vart i kalmar du bor? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 998
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka