12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Hon fick en 10 dagars kur och snoret försvann för att nu dyka upp igen, bara hon som har symptom nu. Dom vuxna har det antagligen också men visar inget symptom pga att det är en "dagissjuka", men borde väl likväl kunna smitta om ungarna? Kan inte isolera henne mer än vad vi gjort från de övriga hästarna, hon står i det mindre stallet med sin hagkompis.
Jag sitter i en rävsax :cool:

Har ni tagit prover på henne och vet "vad det är"? Min 5-åring har åkt på Streptococcus Zooepidemicus men är på bättringsvägen som tur är, han blev inte jättedålig men likväl smittar det ju. Min andra lite äldre häst har klarat sig. De är isolerade sedan 2,5 vecka tillbaka för att inte "smittas om".

Det är samma som vi har, från början blev min 2åring smittad (prov och behandlades) och låååångt senare insjuknade stallets övriga unghästar. Samtliga är behandlade men min lilltjej är yngst i skaran och fick som sagt tillbaka det.
Ingen feber och hon är pigg och normal, men gult snor och någon enstaka host. Vi har regelbunden kontakt med vår veterinär, hon vill vänta med att behandla om Hollie eftersom hon avslutat sin pencillinkur just.

Ja det verkar segt det där, 5-åringen har varit dålig sen slutet av februari-början av mars. Har också gjort en penicillinkur och allmäntillståndet är bra men hostan vill inte ge sig utan när kuren med slemlösande var slut började han hosta gult slem igen :yuck:
Tänk vad tid det kan ta att bli av med detta i ett stort stall :eek:

Mmm, just därför har jag isolerat mina två hästar i eget stall utan kontakt med några andra hästar alls. Tänker att det ska gå "fortare" då än att vänta ut ett helt stall -i och med de rekommenderade 21 dagarna efter sista symtom... Den äldre hästen har inte visat nåt alls så jag får vänta ut slyngeln. Så himla surt för vi skulle flyttat 1 april.

Ja trassel är den snygga av dom, han växer hyfsat jämt, och har världens trav! Trubbel år bara mer eller mindre ful och travar som en kratta... Men jag hoppas ju att han ska växa till sig och bli jämn och fin han med.

Haha idag var det varmt tydligen, när jag kom hem från ridturen med min 09.a så gick jag ut i hagen för att ta hand om lillskrutten också ;)
HAN DRÖP av svett. Stackars liten. Så har gett honom en rejäl borstning och en längre promenad faktiskt. Inget kax idag inte, så hormonerna kanske dämpat sig lite. Förhoppningsvis :)

Mätte honom också idag, fick han till 147 fram och 152 bak tror jag, så nu har han växt lite till ^^
Helt färska bilder från dagens svett monster, dock inga bilder efter själva rycktningen x)

DSC00353_zps116aa4be.jpg

DSC00352_zpsc0d65448.jpg

Ja han var hiskeliget söt som liten! :love: är fortfarande iof. Känner du uppfödaren eller är bara Gotland litet? ;)

Monifa: jag letar efter bilder på din jj Rayban -avkomma här i tråden för jag är så nyfiken på hur jj Rayban ger. Funderade länge och väl på att ta honom på min häst men så blev det Insterburg istället.

Mattiz: min lilla skrutt var också så svettig idag. Från kallt till 17 grader med vinterpäls funkar ju inte....

Charlottee: jag bara smälter när jag ser hollies trav. Mums!

Metan:silouette är så snygg.

Hmm oj nu har jag glömt en massa att kommentera för det var så länge sen jag skrev något!

Oj jag hade en fråga också om hur ni har gjort med avmaskningen. Jag tänkte avmaska nu till betessläppet för senaste gången i somras så sa veterinären "och så bli det inte förrän till betessläpp nu ifall du inte märker annat" . Men nu när jag surfar runt för jag ville kolla på hur tidigt innan betessläpp så läser jag att fler skriver att man ska avmaskat jan-feb.
Så hiimla mycket har ju ändrats kring avmaskning hit och dit så jag vet inte vad jag ska tro. Hur har ni gjort?

Ja han var hiskeliget söt som liten! :love: är fortfarande iof. Känner du uppfödaren eller är bara Gotland litet? ;)

Lite av båda? ;)
Jag känner hans uppfödare ganska väl och hjälpte till på gården där han föddes:) kommer ihåg att jag stod ute vid hagen i 20 min och bara såg på när han sov :p

jag avmaskade min 1och2 åring i februari för att sedan avmaska till betessläpp och då avmaskas alla 5 hästarna:)

Tack JennyJenny:) Jag är så nöjd med henne

Ang avmaskning, fick jag också rådet att avmaska i febr och sedan vid betessläpp. Silhouette höll inte med om det så jag fick hela innehållet i sprutan över mig istället:yuck: När jag ringde för att beställa mer, tyckte vet att jag kunde vänta till betessläpp eftersom vi enligt henne inte verkade ha så stort parasittryck här

Nu innan betessläpp fick hon istället ett dundermedel som tydligen ska ta rubbet Cydektin comp vet heter det och efter en lagom brottningsmatch och en stor dos envishet, fick hon i sig varenda droppe:up:

Lycka till!:D

Ja tyvärr är det inga vana unghästmänniskor som bor där, men de har bra betesmark och jag har försökt förklara på ett fint sätt att det tar ett par veckor innan de, som du skrev, har skapat ordning i flocken och att Silhouette antagligen ser barnet som en möjlig lekkamrat eller som någon hon kan "sätta sig på". Jag hoppas jag kan sova lugnt om nätterna och inte behöver vara orolig att de ska släppa in barnen själva ihagen:mad:

Vad härligt att Hollie är så stilig. Ni kommer nog att ha roligt på dressyrbanorna i framtiden:) Kul att du ska behålla henne. Det är ju ngt speciellt när man har känt dem sen innan de stod upp på vingliga ben för första gången:love:

Min tanke är att behålla Silhouette, dels för att jag tycker så mycket om henne och fast jag inte haft att göra med föl/unghästar tidigare så funkar vi bra ihop.:) Och dels för att hon är en så stor del av sin Mamma som jag är tvungen att ta bort nu, eftersom hon inte blir bra från sin långvariga hälta och har tappat livsglädjen :cry:(Vi har provat allt och veterinären har inte hittat ngt, mer än att det sitter bak i hoven. Klinikhovslagare har gjort vad han kunnat, hon är röntgad, utan fynd, smärtstillande, butta, metacam i 6 veckor:banghead:) Så just nu är läget ganska tungt...

jennyjenny: Ne visst är det så, tjockpäls och varmt funkar inte ;) Och jag avmaskade också min skit i februari när han kom hit. Mest för att såg ganska "ruggig" ut eller vad man ska säga och för att ägaren rekommenderade det eftersom de har massor av hästar där osv. Något sånt x)
Han blev jätte fin i pälsen efter de, så misstänker att han hade lite mask av något slag :)

Avmaskade också min lille nu, i mars när jag tog hem honom, med Axilur då jag hittade spolmask i högarna :eek:.

Kommer ta träckprov på båda nu snart för att se om de behöver avmaskas innan betet

Tack ni som svarat om avmaskningen. Det verkar som min veterinär sagt fel eller jag missuppfattat vad han sa...
Men nu beställde jag träckprov till alla hästarna inkl Ismene så får jag se hur illa det är och avmaska utifrån det.
Det som är bra är att jag av någon anledning har väldigt lite parasiter hos mig eftersom mina stora hästar har nollat många år i rad, så jag hoppas att det innebär att det Ismene inte är helt illa ute. Hon ser ju fin ut i hullet och har visserligen vinterpäls, men är inte ruggig i pälsen på något sätt :)

Tack för bilderna!Hittade inte bilder bak i tråden (ibland är det så kluddigt att titta med ipaden)

Så fin han var! Härligt schwung i traven. Visst blir man sugen att få sitta på ryggen om ett par år när de rör sig så :d

Ja, det är spännande med 3-åringarna efter JJ Rayban i år. Jag har läst om att många avkommor är känsliga i temperamentet. Jag var så imponerad över hur cool deras pappa var, så det var lite av en överraskning för mig. Men så är det med avel :)
Hur är din i temperamentet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 998
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka