12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Kl

Vår lilla Glimma blev 6 månader i fredags så vi ligger ju lite efter er andra i utveckling :D

Än har hon inte kommit in i någon direkt ful-period men den kommer väl säkerligen med fällningen kan jag tänka mig.

Vi tar små promenader på ca 10-15 minuter 1-2 dagar i veckan tillsammans med mamman och hon borstas och kratsas varje dag. Står snällt uppbunden med två linor i gången och verkas utan problem så jag är jättestolt över vår lilla skrutta :love:

Sist vi mätte henne var ca 1 månad sedan och då var hon ungefär 87 cm i manken. Nu är hon nyverkad och vi ska mäta henne igen imorgon. Spännande :)

Några gamla bilder, Glimma 4 månader

557939_10200427565707777_54372354_n.jpg

421959_10200427564987759_1075334288_n.jpg

Glimma 5 månader

601624_10200566668785267_1841646670_n.jpg

581638_10200744541791981_1235491523_n.jpg

525226_10200776420948940_899262816_n.jpg

Mobilkamera och närgången linslus ger väl inte direkt den bästa kvalitet på bilderna ;)

Kl

Mätte idag Shammy, hon är 146-147 cm. Trots att hon vuxit rätt mkt det senaste, o varit med om koliken där samtidigt, så ser hon faktiskt oki ut! Skulle ju såklart önska betydligt mer överlinje, o kanske även lite mer hull. Men det tar sig! O jämför man med hennes bror vid motsvarande ålder så skulle hon se välgödd ut i jämförelse då han var hopplös o hålla i hull o dessutom var mkt senare i tillväxten.

När min hade koliken där i februari så hade hon täcke på sig i ca en månad. För att hålla värmen över mage o rygg då hon hade tappat så mkt av koliken. Dock hade hon bara ett fleecefodrat regntäcke så det var ju inte supervarmt.

Min var 123 cm i februari 2011 (född juni 2010) och när hon var hemma hos mig höstas var hon medelstor C-ponny, jag gissar att hon slutar nånstans på 136-138

kl

Mitt lilla hjärta blev 10 månader förra veckan. Bilden är från igår, den första riktiga vårdagen och då går man på lerspa tycker de vuxna ;)

IMG_1022_zps65344ae2.jpg

Mini lär inte behöva någon fly-weil i sommar iaf:

IMG_1023_zps65153ef6.jpg

IMG_1013_zps120b1237.jpg

IMG_1012_zps3628a54c.jpg

Vilken goding!

Speedy: Men så himla söt hon är, och liten! Mina ser ju gigantiska ut i jämförelse, iaf den ena...

*kl*

Här kommer några suddiga bilder på mina två pälsmonster.

Lilla Trassel och dottern min har en jättefin relation, vilket är lite synd eftersom att jag inte alls fastnat för ponnyn och är sugen på att sälja så småningom, ffa eftersom att han ser ut att bli mindre än vad jag önskar. Jag hoppas ju såklart dock att han kan växa till sig lite!

Nu är Silhouette på sommarbete!:banana:

Vi har tränat lastning här hemma och hon har varit helt okomplicerad och gått på direkt. Hon stod fint i transporten under den halvtimmen vi inväntade de andra åringarna och var helt cool när vi lastade ur henne, min duktiga tjej!
Jag tror att hon uppskattar lite jämnårigt sällskap:D Hon blev väldigt brunstig direkt och verkar vara lägst i rang. Det tycker jag är bra då hon har varit ganska kaxig bland tanterna här hemma och kommit undan med det eftersom de har sånt överseende med henne. I väntan på gräset har de såklart fri tillgång på hösilage och ligghall:)

Senast ändrad:

Men shit, ni har ju ingen snö! Det som är framtinat i hagen har jag skottat.... Och bilden är tagen idag.

Här har snön varit borta ett tag och nu verkar värmen ha kommit också, över 10 grader i natt och nu runt 16:love:

Jag tror jag måste flytta :angel:

Fast våren kommer ju hit också, lite senare bara. Natten till igår var det faktiskt plus hela natten, då for snön ifrån taken ner i en väldig fart! Och idag regnar det, för första gången. Så det finns hopp! Vi har ju dagtid ca +10 här också, iaf i solen, men det är ju mängder med snö som ska bort, så det tar tid. Förhoppningsvis är det rätt snöfritt innan maj är här iaf, hoppas jag.

men vad härligt! och vad fin hon ser ut, korthårig! :love:

mysigt med jämnåriga vänner, tanken var ju att Hollie skulle åka runt 1 maj men nu har hon åkt på snoret (dagissjukan) en andra gång och efter avslutad pencillinkur :( Veterinären vill inte behandla igen utan hon ska härda ut den om det går. Hon kan givetvis inte lämna gården innan hon är frisk. Så trött på detta nu!!!

Kotorna är iaf bra nu och jag vågar påstå helt normala, alltid något.

Här kommer en film på min rangliga älg för er som vill se :p
Traven är definitivt hennes starka gångart.

http://www.youtube.com/watch?v=coVt4twTQds

Hon rör sig ju onekligen trevligt, Hollie. Vilken trav hon har:love:

Så trist med förkylningen igen. Hur lång tid tog det förra gången innan snuvan var borta? Förstår att ni längtar till sommarbetet hos Ironwill. Det verkar ju vara kanon med lite unghästträning samtidigt:up:

Silhouette har, trots att hon är lösdriftshäst, blivit av med rätt mycket vinterpäls, men ännu ser man inte riktigt hennes sommarskrud. Hon är ju inte svart (trots färgen som föl) utan mörkt, mörkt brun. Ska bli spännande att se om hon blir ljusare på sommaren.

Hon som äger marken på sommarbetet, berättade för mig att Silhouette hade stegrat sig mot hennes barn när de var inne i hagen:eek: Jag hade ju inte vågat släppa in mina barn bland ett gäng unghästar, men det känns ju lite trist att det var just Silhouette som "bar sig åt":o

Emor: Jag håller med din dotter, tror jag! Trassel har ju en helt underbar utstrålning, speciellt sista bilden är han ju gudasöt:love: (och dottern med, ju!)

Oj håller med! Oansvarigt att släppa in barnen till ett gäng unghästar som dessutom inte hunnit skapa ordningen i flocken ännu. Hur många pluttar är det i flocken?
Att Silhouette stegra mot barnen är inget konstigt, dom är också bebisar :) ansvaret ligger hos föräldrarna eller den vuxna som finns på plats.

Hollie ser ut som ett riktigt murmeldjur och har betydligt mer päls än din
Silhouette :D och hon har inte gått i lösdrift.
Visst har hon ett härligt flyt! Jag tror hon kommer att ha en bra ridbarhet och hoppas att vi kommer att få många roliga år ihop.
Antar att du kommer behålla din också?

Hon fick en 10 dagars kur och snoret försvann för att nu dyka upp igen, bara hon som har symptom nu. Dom vuxna har det antagligen också men visar inget symptom pga att det är en "dagissjuka", men borde väl likväl kunna smitta om ungarna? Kan inte isolera henne mer än vad vi gjort från de övriga hästarna, hon står i det mindre stallet med sin hagkompis.
Jag sitter i en rävsax :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 998
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
820
· Visningar
46 235
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna