12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Var det inte Gloria som var efter Lambourghini? Hon ser ut att ha Lambohuvud (har själv fött upp två fina Lamboungar med samma vackra huvud).

skarmavbild_2013-02-23_kl_103817_5132091cddf2b3667518b5fc.png

Så jäkla härlig liten fölis! Super söt och jag verkligen älskar färgen! :love:

Jag har inte kikat in här på länge, men vad fin Storm blivit.
Tycker inte hon är aå tokig som du skriver. Hur hög är hon nu? Ser ut att bli större än b-ponny.

Hon var bara så himla snygg när hon var 4-5 månader. Nu ser hon ut som en riktig fuling, men det hör ju till den här ålder. ;)
Hon är runt 120 cm till manken. :)

Dricker han inte vatten??? Det gjorde mina efter några veckor.

Tog ifrån hingsten vid 7,5 månaders ålder, då hade han varit ifrån mamma nattetid sedan 6,5-7 månaders ålder.

Det går säkert jättebra!

Hugger sista knappen för en allmän fråga: veterinären som var här igår för vaccination av lillkillen undrade om jag verkligen skulle ha min 7-månaders hingstunge kvar tillsammans med mamman. Jag har börjat ha dem åtskilda i varsin box några timmar varje eftermiddag och tänkte dela på dem på nätterna om en månad ungefär och sedan helt från 9 månader, typ. Han är ganska barnslig och har bara helt nyligen börjat busa på riktigt med den ena av shettisarna. Det skulle förmodligen gå bra att ha dem separerade på nätterna redan om någon vecka eller så, men så vitt jag har sett dricker han inte vatten ännu (har hink). Behöver jag öka tempot på avvänjningen, tycker ni?

Hugger sista knappen för en allmän fråga: veterinären som var här igår för vaccination av lillkillen undrade om jag verkligen skulle ha min 7-månaders hingstunge kvar tillsammans med mamman. Jag har börjat ha dem åtskilda i varsin box några timmar varje eftermiddag och tänkte dela på dem på nätterna om en månad ungefär och sedan helt från 9 månader, typ. Han är ganska barnslig och har bara helt nyligen börjat busa på riktigt med den ena av shettisarna. Det skulle förmodligen gå bra att ha dem separerade på nätterna redan om någon vecka eller så, men så vitt jag har sett dricker han inte vatten ännu (har hink). Behöver jag öka tempot på avvänjningen, tycker ni?

Det är helt ok att vänja av helt nu iom att det är en hingstunge dessutom.. om mamman inte är dräktig igen förstås? Jag kan lova dig att han dricker vatten, det bör han göra i denna ålder oavsett om han fortfarande diar eller ej :)

Jag väljer själv att vänja av mina vid ca 9-10 månaders ålder. Separerade nattetid och egen box runt 7 månader och nu är hon snart 9½ månad separerades helt från sin mor i veckan.

KL.
Nu har mamma flyttat och jag gråter lite efter henne..

//Hollie

181045_10151338935546344_486353548_n.jpg

;)

tack så mkt båda :) ska bli kul att se hur färgen blir i sommar. Just nu när hon fäller är hon lite gråaktig på vissa stället ;)

så fin :love:

var det du som hade tvillingfölen?

KL.
Efter ett par dagar på boxvila fick Hollie komma ut idag ett par timmar, antagligen fortsätter vi så ngr veckor med halva dagar ute och resterande tid vila inne, tills kotorna ser ok ut. Svullnaden har lagt sig och jag tycker mig se en bättre vinkel.

Hon fick träffa lilla Lisa som agerar sällskapsdam efter mamma har åkt, tanten hade fullt sjå med att visa vem som är boss :D
Vinterhagarna är hemska just nu med staket m.m. och kommer åtgärdas ordentligt i vår när det blir lite varmare, men Hollie flyttar förhoppningsvis i maj till underbara beteshagar och jämnåriga kompisar :)

http://www.youtube.com/watch?v=eLLrWd1X0CU

Ja :) Det är alltså stoet som ska stanna, hingsten ska jag försöka sälja (tills vidare eller i alla fall fram till i höst är han uppstallad hos en granne, där jag även har en valack som tar riktigt bra hand om honom, de går också med en annan valack och en hingst)

Skönt att det gått framåt med Hollie!

så fin :love:

var det du som hade tvillingfölen?

KL.
Efter ett par dagar på boxvila fick Hollie komma ut idag ett par timmar, antagligen fortsätter vi så ngr veckor med halva dagar ute och resterande tid vila inne, tills kotorna ser ok ut. Svullnaden har lagt sig och jag tycker mig se en bättre vinkel.

Hon fick träffa lilla Lisa som agerar sällskapsdam efter mamma har åkt, tanten hade fullt sjå med att visa vem som är boss :D
Vinterhagarna är hemska just nu med staket m.m. och kommer åtgärdas ordentligt i vår när det blir lite varmare, men Hollie flyttar förhoppningsvis i maj till underbara beteshagar och jämnåriga kompisar :)

http://www.youtube.com/watch?v=eLLrWd1X0CU

Jag är så stolt över min lilla skit numer, han är så lugn och fin med allt nu. Men vi har inte tagit någon promenad på länge då det numer är isgata med snö ovanpå = jag har ingen aning om var det går att gå då isen är "dold" så riskerar inget :)
Han har blivit så himla tuff emot de andra, lite respektlös kan jag nästan påstå(ingen respekt för eltråden heller....) och hur sura de andra än kan bli turas de om så fint med att ta hand om honom, är riktigt förvånad över tjurhuvudet till ledare som tagit Cash under sina vingar kan man säga, men det värmer! :)

*kl*

Här står det lite still, vi är mitt uppe i renoveringen och hästarna har mest fått gå i hagen och blivit hanterade in och ut. Vi hade en liten dust jag och Trubbel i helgen som var när vi tog en liten promenad, bilar och liknande var inget problem, med jisses vad han har börjat bitas! Lagom kul, eller inte. Nu längtar jag som en tok tills hästarna kommer hem, for ut till huset och då även nya stallet nu idag, och gick ut och såg att svärfar fixat iordning fint i boxen åt killarna, skruvat boxdörr och annat :) Så nu är det förhoppningsvis inte så länge kvar innan jag kan flytta ut dom, att flytta dom i helgen hade varit drömmen men det kan bli tajt, så nästa helg är nog mer realistiskt, men snart har jag dom utanför köksfönstret :love:

Vad duktiga ni är allihop och vad de växer de små (inte så små längre) liven. Jag är dålig på att uppdatera men det har varit lite turbulent här hemma, med Mammahäst som blev sparkad illa. ( djurambulans,operation och boxvila som följd) hon har blivit friskförklarad från det men nu har en diffus hälta från ett framben givit sig till känna (hältutredning, inga röntgenfynd men smärtan kommer från hoven, sjukbeslag, kur med butta och metacam) sista chansen för henne nu känner jag, tyvärr:cry:
Så Silhouette blev snabbt avvand i den vevan hon var skild från sin mamma i drygt en månad och sedan ihopsläppt igen, då testade hon att närma sig juvret ett par gånger men stoet sa tydligt ifrån, så det har funkat jättebra.

Silhouette har under denna tiden lyckats rulla sig nära eltråden och fastnat iden. Hon drog sönder en stolpe innan hon kom loss. jag kunde bara stå och hjälplöst titta på när det hände:eek: Som tur var kom hon undan med ett varmt och svullet ben. Det gick över på ett par dagar.

Vi går allt längre promenader och jag använder mig av repgrimma och ledrep, som jag tycker fungerar super. tränar start och stopp och rygga och vända. Silhouette vill gärna följa med och bryr sig inte när hon lämnar flocken och går med mig in i stallet eller på promenix. Jag märker att hon gärna vill ligga ner och vila och smälta alla intryck när vi har varit ute på egen hand, så ungefär en till två gånger i veckan blir det bara. Hon har däremot blivit en anings framfusig och lite bufflig och vill vara först i ledet i hagen (kan bli lite joxigt när det är en annan häst man har tänkt att ta ut), så det jobbar vi på. Lastning har vi inte vågat oss på än, däremot. Ska ta tag i det när det blir bättre väder.

Hur ofta och med vad aktiverar ni era åringar?

Silhouette är nu snart 10 månader och just nu är hennes bästa vinkel den här:D Ganska överbyggd och kantig för tillfället.:crazy:
311316_549689878384535_1020278188_n.jpg

Mettan: Gud vad tråkigt! :( Hoppas allt löser sig på bästa sätt dock!
Men vad skönt att Silhouette klarade sig utan värre skador, sådant är läskigt! Men vad fin hon är! :)

Kl
Nu har Chicago börjat bli stor :) i helgen fick han testa att ha sele på sig!
Lite skumt var det och att få något trätt över huvudet var inte fullkomligt okej, men han höll sig i skinnet och var jätte duktig! :D

Bildbevis på en något missnöjd grabb :p
bild0161_5140af92e087c3227dc4dd83.jpg

Mina pojkar är som natt och dag, trots att dom är halvbröder.

Lasse, mjuk o mild, alltid bror Duktig

549426_544137105631661_831635415_n.jpg

554885_544137088964996_806316020_n.jpg

Stig.... två :devil: horn i pannan och bus i ögat!

563056_531324216912950_530748929_n.jpg

481157_513243668721005_105597864_n.jpg

3537_526686137376758_440158999_n.jpg

58472_531324353579603_877862362_n.jpg

Oj vad "vuxna" alla börjar se ut! Vår lillskit är 7 månader nu och har börjat dra iväg bak, helt plötsligt får han pappas halvblodsbakben till sin kompakta lilla ponnykropp. Han har blivit långsamt men stadigt högre utan att bli lika mycket längre så nu ser han snart inte riktigt klok ut med ännu högre bakben och ingen längd alls på vare sig kropp eller hals. Han har nog växtvärk också för han ser inte riktigt bekväm ut när han står i boxen, ute busar han runt så där märks det inte så mycket. Följdaktligen gör han inget annat än är häst just nu och fokus sätts på mamma istället som ska sättas igång och förhoppningsvis säljas - om jag nu lyckas komma till ett beslut om det ;-).

Oj vad alla växer i tråden och börjar se ut som hästar och inte småttisar! Och det är kul att läsa om vad ni pysslar med dem.

Jag aktiverar min Ismene lite mer seriöst om man kan kalla det så ca 2 dagar i veckan.
Då går vi ut små korta promenader. Det viktiga är att hon följer fint, stannar, är avslappnad, kan backa. Jag tror inte promenaderna blir mer än 5 minuter åt gången och det där räcker för henne. Precis som Silhouette blir hon alldeles trött efteråt och vill gärna vila lite sen :D

Jag har bara grimma och grimskaft än så länge. Hon börjar bli lite mer testande, men tar rättning väldigt bra. Det är inte mycket man behöver göra för hon är ganska lyhörd. Men vi får väl se lite längre fram när hon börjar brunsta och blir lite äldre. Hennes mamma var en riktig tuffing som unghäst, men blev jättebra med lite mognad :) Ismene uppfattar jag som mycket vänligare och mer uppmärksam på människor :love:

Intressant att höra vad ni aktiverar er med.:D Jag tror att de är så koncentrerade under promenaden att de bara måste vila efteråt, kul att Ismene gör lika dant. När kommer första brunsten? Jag tycker att Silhouette kan stå och småskvätta lite (ser lite slemmigt ut), men jag har tyckt att det verkar vara tidigt? Eller det är redan dags?

Jag vet inte hur Silhouettes mamma var som unghäst i humöret, men som vuxen är hon väluppfostrad, men har ganska hårt huvud vid vissa situationer (hon är e Master) Jag ville ha en mjukare och mer social avkomma, vilket jag verkar ha fått (e Sir Oldenburg) men jag kan se att mammans humör skymtar till ibland:devil: Hon har ändrat sig lite i humöret och kan se riktigt sur och förnärmad åt vid tillsägning, när hon är för närgången. Hon ska få gå ihop med en annan åring i sommar och jag tror att hon verkligen behöver få leka av sig. Här hemma har hon tre tanter som bara vill äta och sola sig, så jag tror att hon är lite understimulerad just nu.:crazy:

Neverinmyfoot: Tack ska du ha:) Jag är nog allt lite kär i henne:love: Din Chicago fire är också riktigt fin, vilken vacker färg han har:love: Passande namn! Vad duktiga ni är med selen? De ser så vuxna ut helt plötsligt när de har utrustning på sig. Silhouette har fått prova träns. (Tänkte passa på eftersom hon vill ha det mesta i munnen, grimskaft, tyglar hinkar etc.) Vi tog av och på flera gånger. Äpplebit samtidigt som bettet, så hon var riktig sugen och klädde nästan själv på sig. Sedan fick hon stå i boxen med tränset på ett tag tills hon slutade greja med munnen och då avslutade vi. Har bara provat den gången, mest för skojs skull.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka