12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Min står på box. I sommar (maj-ok)t kommer hon gå ute dygnet runt. När hon kommer hem igen är det box igen som gäller :)

Kan knappt vänta tills jag kommer hem till min buse igen, varit i fjällen 1,5 vecka så vi har hästvakt där hemma :)
De får bli massa mys, kli och promenader när jag kommer hem och så ska han mätas igen! Kanske har han växt ikapp lite och jämnat ut sig :D

+emor varför box? :) lite nyfiken

För att det passade bäst. Fanns inte några flockar (eller hagar) som passade två små shettisföl när dom kom upp här i höstas/början utav vintern och dessutom såg jag den dagliga hanteringen som blir med in och utsläpp som ett plus.

Nu är det fortsatt så eftersom att det här i norr fortfarande ligger mängder med snö, när det tinat undan ska jag göra iordning lösdriften här hemma åt dom, men tills dess så får dom gå på box, ingenting som jag upplever som negativt för dom.

knapp

Hur ska ni alla göra till hösten (planering planering hehe :angel: ) ska ni ställa på lösdrift eller box efter intag från betet?

Jag letar som bara den efter lösdrift, vill inte ställa Ove på box men nappar inget har jag inte så mycket val.

Jag har mitt sto på box för att det är så mitt stall ser ut :) Hade jag haft möjlighet till lösdrift så hade jag haft henne där, men man får ju rätta sig efter de praktiska förutsättningarna man har och göra det bästa av dem :)

Idag har jag varit och bokat sommarbete. Har hittat ett riktigt bra ställe och kollat referenser som bara var tummen upp. Så skönt att få det avklarat så där ska Ismene få gå med 5-7 andra ungston från mitten av maj.

Det ska bli skönt att lite bryta banden med hennes mamma (usch det låter lite hårt) för mamman är ganska högljutt gnäggande och springig så fort jag ska göra något med Ismene. Det blir nog lugnare till hösten när de fått vara från varann. Ismene är ju väldigt cool över att vara ute på kort promenad borta från mamma och kompisar, det är mamman som stressar och far runt i hage och box:cool:

Just nu vill jag knappt lägga in bilder på Ismene. Hon är i en riktig fulperiod med superkort hals, korta ben, lite hög bak och raggig, fällande päls :p
Man får väl hoppas att hon växer ikapp sig själv snart :)

Jag köpte min pålle för lite mer än 1månad sen och då gick han halvt som halvt på lösdrift. De tog in hästarna var tredje natt så när han kom hit så fick han gå på lösdrift direkt och så kommer det vara även efter sommarbetet ^^

Min är också mysig, social och okomplicerad med det mesta :)
Jag mätte min häromdagen (med tumstock och vattenpass så inte exakt) och då låg han på 126-27 ungefär. (nästan lika stor som min -11 e: Verdi som är ca 128) Min andra -12a e: Verdi var ca 117cm.
Hur stor är din?
Det jag har fått höra är att Boccacios avkommor brukar stanna på ponnymått med ponnyston. När jag betäckte hade han nog inte gett någon som blivit för stor när det var ponnymamma.
Har du sett Boccacio själv? Annars kanske du/ni vill komma ner och titta på hingstvisningen 1/4?

Vi har inte mätt honom än, men han är lika hög som Kingen och han var runt 133 cm när vi mätte honom senast. De är lika gamla, 10 månader. Så vi får väl se! Mamman tror jag är 146 cm, så lite orolig är man ju ;)

Skönt att höra att de brukar stanna på ponnymått i alla fall :)

Vi får kolla upp det där med hingstvisning, tack för tipset!

*KL*

Roligt att se alla pluttarna som inte är så pluttiga längre, och det ska bli spännande att se vad som kliver ur vinterkostymerna.

Jag var till min lilla räka för några veckor sedan och hälsade på. Hon var som vanligt översocial och tyckte att min dotter var en himla intressant liten pryl som hon gärna ville umgås lite med
644430_10151469397587239_1009560213_n.jpg

Pratade med uppfödaren igår och Clerona hade då precis blivit vaccinerad, verkad och mätt. Hon är nu 148 cm och har vuxit ur köttbullekostymen och börjar se riktigt snygg ut.
Ska åka dit i påsk och fara till ridhuset och springa över lite bommar med henne.
Och sen är det bara en månad tills hon kommer hem:laugh:

Clerona kommer få fortsätta vara på lösdrift om hon står ut med de norrländska knotten och myggen...

KL

Min dam är 141 i mkh och 144 över rumpan. Hon fyller 1 år i dag!!!
Hon står på box och går med mitt 4-åriga sto för att jag har ett stall med två (3) boxar hemma på vår gård:).

Min går på lösdrift på heltid, men står inne ca 3-4 h / dag för att äta och vila. Om vädret är riktigt dåligt så har vi möjlighet att hålla dom inne längre. Mina unghästar har inget emot att gå på lösdrift, de trivs i sin stora hage, men ingen av dem har heller nånting att stå inne en natt nu som då :)

ÅÅÅÅÅÅÅÅ det var så härligt att träffa min plutt idag igen, tänka sig vad man saknar dem fort <3
Vågade dock inte plocka in honom i stallet(Pga det var mörkt ute, massa snö som täckt is som jag inte vet var den är) men det blev en myspys stund i hagen/lösdriften ist, Imorgon eller på tisdag ska det mätas ;D

Berra e: Boccacio va nästan 10mån (fattades bara några dagar) och Vilde e:Verdi va 9mån. Det är ju iofs inte några exakta mått eftersom jag inte har någon mätkäpp men ungefär där låg dom :)

*kl*

Stora pojkar som åkte till veterinären för en vaccination och en återkoll. Är riktigt imponerande hur duktiga de var! Gick på snällt in på båda ställena och stod som två små ljus :love:

RuampLex_zps88f6a99f.jpg

Min kille blev nio månader igår och storebror blir tio om två dagar. Det var nästan tre veckor sedan vi mätte dem men då var de båda 144 fram, men Ru 147 bak och Lex 149. De står i varsin box men går i en stor, fin, kuperad hage på dagarna. I mitten på maj går de ut på hingstbete ihop med ca tio andra ett- och några tvååringar. De stannar nog där till oktober om inte vädret blir allt för dåligt. Deras pappa gick på samma ställe dessutom det är Rus ägare och hennes föräldrar som har det så det är både nära och jättebra ! :D

Tycker att det är riktigt kul att läsa om allas fina hästar även om jag inte skriver så ofta.

Vad alla växer, vad hände med de små liven som man gick runt på vingliga ben i somras? :D

Min grabb Chicago (e. Chirlon u.e Briar) fick vila ifrån mig två veckor tack vare influensa och skola, men han verkar inte tagit skada av det :p
Han har verkligen börjat att växa i sig själv också och få tagel! Förut verkade det som om svansen beslutat sig för att inte vilja växa, men nu kommer det :)
Mätte grabben idag när jag var ute, fick honom till 151-152 cm i manken och några cm högre bak; tio månader gammal.

Planen för min är att han kommer få stå på box natt-tid till hösten då han redan börjar växa ifrån den lösdrift/stall som han just nu går i (byggd för ponny), i sommar kommer han dock att få gå på hingstbete med ett antal andra ettåringar :)

Senast ändrad:

fina och duktiga killar!

Varför återkoll hos veterinären? har jag kanske missat något? Kanske inte gällde din kille :)

KL.
Hollie blir idag 10 mån och är väl inte i sin snyggaste period direkt även om vi fick till en hyffsad bild här. Har inte kollat måttet på ett tag men hon växer som vanligt enormt, kotorna ser bättre ut även om vi har en bit kvar vilket jag är väl medveten om.

Hon har även åkt på snoret som går hos oss och behandlas med pencillin just nu, när hon tillfrisknat ska vi avgöra hurvida vi ska till klinik eller inte.

Kul nästan jämt det här med hästar, jag funderar på akvariefiskar? :grin:

531508_10151365559711344_357212116_n.jpg

Ojj ojj, idag var jag i stallet en bra stund med min lilla skit. Han har blivit så duktig med sina ben(Han har varit lite rädd att lyfta ena fram sedan olyckan) men det går bättre och bättre.

Dock har han bestämt sig för att mätstickan helt plötsligt blivit LIVSFARLIG! Haha men efter en liten stund med den och med lite pill och plock, var den inte dödsfarlig längre utan bara små läskig. :D Fick honom till 144-145 fram så en del har han trotts allt växt, ser dock inte ut att ha växt något bak, men de tänkte jag mäta när han inte är lika rädd för stickan längre :) Han fyllde 11månader för 3 dagar sedan, den 23 så snart är han en stor pojk på 1år och han är inte så jätte hög ännu! :D (Jätte glad!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka