12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Oj vad han ser stoor ut, men fin :)

KL: Hur mycket aktiverar ni era åringar för tillfället, vad har ni för planer med dom under sommaren?

Jag gör inte någonting alls med min. Hon är så snäll så, finns inget att jobba med.

Hon går i hagen med sina shettisar. Så fort som möjligt blir det bete och sen så får hon vara med på några unghästträningar i sommar,
gå som handhäst och följa med på promenader där dom står uppbundna när vi människor fikar. Blir väl till att slänga på en sadel och lite mer
tömkörning i sommar också.

Mina går bara i hagen för tillfället pga :devil: ISGATA överallt. Är lite stressad över det då dom ska tävla i början på juni men det är bara att gilla läget och ta det som det kommer.

Så fort det går blir det iallafall lite träning inför tävlingarna, inget tufft men lite gångartsträning (longe line), uppställning (halter) och trailbanor vid handen (trail in hand). Brukar då träna prestationsklasserna 2-3 gr i veckan, 15-20 minuter/gång och tränar uppställning varje dag.

Men just nu är det bara den sedvanliga hanteringen och att försöka fälla av pälsen.

Gubben har gått och skaffat sig en ardenner som kommer i april, den hade jag skamlöst tänkt att utnyttja till att rida med åringarna som handhäst!

Min tränar jag på att vara själv i hage och stall, går en liten promenad på 10min ca en gång i veckan. Men denna månad är det lastträning som gäller :)

I sommar kommer hon gå på bete och under den tiden kommer hon inte behöva göra något speciellt :)

Jag tar promenader när det går och si sådär 2 dagar i veckan, tränar vardaglig hantering bara, borstar varje dag osv.
Sedan när han är kastrerad, i slutet på april troligtvis så ska jag börja tömköra ett litet tag efter det. Sedan så blir de inte jätte mkt tömkörning över sommaren utan han ska få gå på bete med de andra och bara varje dag borstning :)

Jag gör inget speciellt med Blixten, bara vardagliga saker som att leda till och från hagen och borsta och binda upp...och vänja vid glansspray...för det är mycket viktigt hos oss ;)
När snön töar av ridbanan ska jag träna lite visning vid hand. Är dom bara hanterade och har allmänt hyfs så tycker jag resten brukar gå lätt när så är dags och dom är mogna för det.

Charlottee hur stor är Hollie nu? Vet hon var stor också.

ja hon är stor! men har inte mätt henne på ett tag, sist var hon ca 146cm.. men det var som sagt ett tag sedan.

Jag ska försöka komma ihåg att mäta imorgon! Hon är 10 månader nu.

Fin blixten är! Ser ut att ha lika långa spiror som Hollie :D

Jag gör inte någonting alls med min. Hon är så snäll så, finns inget att jobba med.

Hon går i hagen med sina shettisar. Så fort som möjligt blir det bete och sen så får hon vara med på några unghästträningar i sommar,
gå som handhäst och följa med på promenader där dom står uppbundna när vi människor fikar. Blir väl till att slänga på en sadel och lite mer
tömkörning i sommar också.

Och Hollie kommer förhoppningsvis göra samma sak i sommar, då hon flyttar till Storm i maj :) bara vi får ordning på benen.

Jag gör ingenting med henne mer än den dagliga hanteringen. Jag borstar henne ett par ggr i veckan nu vid pälsfällning och samtidigt passar på att få lite kontakt, hon är också genomsnäll i allt. På dagarna går hon med sin shettis men får som sagt jämnårigt sällskap i sommar.

just nu måste jag ju sticka henne (pencillin) pga snoret men också det går galant.

kl

Kliver väl in här också eftersom jag faktiskt även har en liten Welsh kille född 2012 :)

Så här såg han ut ca 3 månader gammal :)
Oscar.jpg

Tjusig!

*kl*

Tja, med mina tog jag en promenad idag i lite längte tyglar/tömmar i grimman. Det är det först jag gör med dom på evigheter, har haft fullt upp med renovering hemma, men eftersom att dom nu står på gården så kan man ta den där halvtimmen man får över och lägga på någonting vettigt och roligt med hästarna istället.

Nåväl, dom skötte sig galant! Det for förbi bilar, inga problem. Brevlådor, inga problem. Lite halvtrånga passager att gå först i, inga problem.

Himla smidiga mina småttingar :love:

Dock är det så roligt att se hur annorlunda dom är, Trassel han har lite bråttom överallt, travar gärna (och är ruskigt snygg då han travar, vilket steg ponnyn har alltså!) men hoppar inte till för iprincip någonting. Trubbel däremot han lunkar gärna på, men hoppar till för tja, betydligt mer än brorsan iaf...

Det går framåt med Trubbels hålvägg iaf, jag hoppas hoppas att vi hinner få bukt på den innan barmarken kommer... Trassel fäller som en tok, och ser skitrolig ut, Trubbel han har inte riktigt kommit igång med att fälla samma tussar som brorsan hans gör, han fäller mer stån, om än långa och många...

Angående i sommar så kommer mina att bli lite delade då, iaf ett kort tag. Dom är så himla fästa vid varandra, och ffa Trubbel stressar upp sig oerhört om dom inte kan ha kroppskontakt, så antingen i början eller i slutet så kommer den ena av dom få fara lite tidigare själv/alt stanna längre på betet än den andra, som då får gå här hemma med en annan kompis sålänge.

Senast ändrad:

Idag mätte jag Silhouette lite slarvigt; över rumpan är hon nu ca 155 cm och ca 150 i mkh:crazy: Hon är 10 månader +9 dgr. Hon är högre än både D-ponnyn och painten som går här hemma. Jag antar att hon blir större än sin Mamma som är 164 cm. Jag hoppas att hon håller sig under 170 iallafall.

Kul med en welsh! Fin! Vad har han för stam?

Min lilla pålla är ca 140 cm. Jag hoppas på att hon blir 160 i alla fall...
Stämmer det med att hästen när den är ett år är ca 90% av sin vuxna storlek?

Jag hade mätt fel :( Så nu när han blev verkad och så igår(han var super duktig!:D) så mätte jag om honom när jag hade en till som kunde lugna honom lite eftersom mätstickan är så farlig ;) han var 146 fram och 147 bak :P men men, förhoppningsvis håller han sig "liten" ändå (A)

Alltid velat haft en så nu blev det äntligen av! :D
Han är e: Mintfield Sandpiper ue: Downland Wild Fowler.
Inte gjort så mkt med honom faktiskt, försöker mest få en god kontakt med honom då han varit lite avvikande i detta, vill inte gärna gå med in till stallet om han inte får gå någon meter bakom osv. Men idag gjorde vi framsteg! :bump:

ang storleken. Min treåring var inte speciellt stor när han var 1. knappt 140 och är nu 157-158 så borde ju komma över 160 sträcket iaf :)

anyhow: Grattis, han ser väldigt fin ut! :) Låter klokt att försöka få kontakt först, vad kul att det går frammåt!

MattiZ: Jag tror inte du behöver oroa dig alltför mycket, han blir nog i varje fall ingen jätte :) Vad roligt att det gick bra med verkningen.
För övrigt lyckades jag också mäta fel. Fick nu min kille till 153-154 cm i manken och 157-158 bak så han är fortfarande enorm :p och han har två månader till på sig att växa lite till.

jennyjenny: Jag har alltid gått efter det konceptet, brukar fungera ganska bra :)

Oj vad han ser stoor ut, men fin :)

KL: Hur mycket aktiverar ni era åringar för tillfället, vad har ni för planer med dom under sommaren?

Just nu aktiveras inte min speciellt mycket. Jag har henne kvar hos uppfödaren. Men åker dit när det funkar med allt annat och vi har varit iväg och löshoppat, dvs galopperat över bommar och 1 hinder på 20 cm :p 1 gång. Jag ska dit nästa vecka och åka en sväng med henne igen.
Hon kommer hem till mig 1 maj. Så då blir det promenader, vänja vid träns och börja tömköra. Vi har ett sommarställe där det finns långa skogsvägar och rätt så lite trafik, så där blir det bra att börja träna styrning på töm:D
Det är lite synd att jag inte kommer ha någon jämnårig till henne i sommar, men det får hon till hösten i stället när vi tar hem hästarna från sommarbetet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka