12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Vilka fina soliga vinterbilder ni alla har nu. Här har vi också sol, men bara is hårt och halt. Hästarna tycker inte det är kul att röra sig alls. Häromdagen blev mina minstingar verkade och maskade. De skötte sig ok, även om de trilskades lite. De går ju på lösdrift så hovarna lyfts inte varje dag...

De växer så det knakar och börjar fälla lite nu, skall bli spännande att se hur de ser ut under allt lurv. Mina två går forf tillsammans med sina mammor, men rund påsk tror jag att jag skall försöka sära på dem. Stona är dräktiga igen och behöver lite lungn och ro innan fölning.

Appe skall få flytta till en ny grupp, eftersom han är hingst och Rindi får gå kvar tillsamman med de två tvååria stona som jag har.

Penntrollet firade sin första (riktiga) födelsedag i lördags :)

75996_535171073194931_1124880083_n.jpg

602004_535170839861621_1784340434_n.jpg

(Och pappa Primus firade för övrigt sin 18-årsdag dagen innan)

Lasse är verkligen en kopia av sin pappa!

485199_535171016528270_453795987_n.jpg

540793_538059829572722_1214404425_n.jpg

Vilka biffar du har i hagen! Superfina är dom båda två.

IW: Det kommer du inte kunna :angel: Jag är lite rädd, kommer behöva låna hem sällskap till mina grabbar, och den jag har i åtanke är givetvis till salu :angel:

KL

Nu är lillan hemma sen igår. Hon är pigg o glad. Äter mer än gärna! När jag ställer ner en hink med lite kraftfoder o massa vatten blir det nästan en virvel intill mungipan ;) Men såklart har hon tappat MASSOR i hull o muskulatur.. Så jag är glad över att hon har så jävla mkt päls så man slipper skämmas om nån går förbi.. Hon får nu äta 5-6 hösilage. Så om några dagar kan hon nog äta fri tillgång och kunna gå ihop med andra hästar igen.

KL

Nu är lillan hemma sen igår. Hon är pigg o glad. Äter mer än gärna! När jag ställer ner en hink med lite kraftfoder o massa vatten blir det nästan en virvel intill mungipan ;) Men såklart har hon tappat MASSOR i hull o muskulatur.. Så jag är glad över att hon har så jävla mkt päls så man slipper skämmas om nån går förbi.. Hon får nu äta 5-6 hösilage. Så om några dagar kan hon nog äta fri tillgång och kunna gå ihop med andra hästar igen.

Skönt att höra att trådens bägge sjuklingar nu är hemma och mår bra igen:)

vad skönt att hon är hemma och mår bra!!

wrangler haha Stig är något extra! Gillar hans svarta ben!
Lasse ser fin ut han också :)

IronWill trevlig trav Storm och den lilla röda visar upp! :d

KL.
Hollie kommer få boxvila från och med onsd.. kotorna tragit iväg igen :(

suck och åter suck.

Stora killarna. :love:

Charlottee, Gud vad trist. Era är ju inte ute så länge heller så det är trist att det inte räcker med den boxvistelsen. :( Har ni varit hos klinikhovis än?

Storm är lite nyfiken på den nya lilla saken. "Vi kan väl vara vänner? eller?"

sr_zps0513ddf4.jpg

Stora killarna. :love:

Charlottee, Gud vad trist. Era är ju inte ute så länge heller så det är trist att det inte räcker med den boxvistelsen. :( Har ni varit hos klinikhovis än?

Storm är lite nyfiken på den nya lilla saken. "Vi kan väl vara vänner? eller?"

sr_zps0513ddf4.jpg

söt bild! Storm ser ut att vara impad av sin nya polare!

Jättetrist! solette åker på onsd, min vet sa att jag kunde avvakta med klinik tills efteråt för att se vilken skillnad det gör utan mammas mjölk.

Våra går ute längre nu iom ljusare dagar, 8-17, men inte som hos er förstås :)

Agony tack det behöver vi!

Senast ändrad:

söt bild! Storm ser ut att vara impad av sin nya polare!

Jättetrist! solette åker på onsd, min vet sa att jag kunde avvakta med klinik tills efteråt för att se vilken skillnad det gör utan mammas mjölk.

Våra går ute längre nu iom ljusare dagar, 8-17, men inte som hos er förstås :)

Agony tack det behöver vi!

Den andra shettisen är lite dum och jagar bort den nya minin från Storm hela tiden. Men idag fick Stormen gå fram och hälsa! Vi kommer ev. plocka bort den gamla shettisen ett par dagar så att Storm och Topsy får bonda lite. Det blir nog bra! Har dock aldrig träffat en shettis som är i så bra hull som Topsy, man känner alla revbenen med ett lätt tryck! Riktig liten smalis. Även om det inte syns under 10 cm lång päls. :p

Låter som en bra plan!

Skönt att dom får gå ute längre nu! Det är så svårt med den där dumma vägen ni har. :(
Har är dom ju ute hyffsat. Ut vid 6.00 och så in vid 20.00-21.00. Skulle gärna ha haft ute längre men vi människor ska ju orka med också. :)

555460_10200571136503946_836956073_n.jpg

483722_10200571139504021_372233347_n.jpg

578019_10200571139984033_296294607_n.jpg

644347_10200571137383968_315077740_n.jpg

486859_10200571138143987_871439981_n.jpg

Ursäkta att jag är hemskt dålg på att uppdatera och skriva här, men jag tittar in med jämna mellanrum och läser igenom i alla fall, älskar alla bilder ni lägger in, det är så intressant att se hur allihopa utvecklas och växer. Min tjej går fortfarande med sin mamma, men blir allt mer självständig, hon älskar att få komma ut och göra nånting :)

kl

Vad trist med Hollie, hoppas kotorna går till sig fort!

Här hemma har jag behövt klippa trassel, känns helt galet, men han har fått problem med fuktexem som inte vill bli bra, och han han kliat sönder sig totalt, så jag klippte honom på vets inrådan och det märktes skillnad direkt, skönt det iaf.

Nu är det dessutom nedräkning innan jag får hem monstrena, hoppas jag hittar en trevlig liten sällskapsponny till dom, dom är så vana vid att vara dom två, så dom trivs inte alls om det inte är andra hästar i närheten. :p

Aliah: Fin tjej du har!:)

Vad skönt Mariaauto och IronWill att era tjejer mår bra igen! :D

Själv så spenderades min söndag med hjärtat i halsgropen; jag, min mamma och min styvfar var på hingst-utställning med vår treåriga russhingst. Allt gick bra där men under tillställningen ringde min morfar och meddelade att den "långbente" var ur hagen, samt att hela staketet var nere. Man kan säga att oron kom snabbt; som tur så hade Chicago självmant gått in i stallet och morfar hade stängt in honom i en av boxarna.
Så fort vi var klara åkte vi hem och jag rusade till stallet; där stod en oskadd men något uppskakad kille. Han måste ha nio liv eller något!
Förmodligen så har det "flugit" in en stor tunna i hagen som skrämde upp honom och gjorde att han försökte hoppa men halkade och tog staketet istället.

Jag är bara så glad att han klarade sig utan minsta skråma! :laugh:

Chicago Fire e. Chirlon u.e Briar
rindi-chicago_09-02-13_089_5135f819e087c34bab36d544.jpg

Problemet när man har en social åring :p
20130201_152722_5135f82b9606ee3c7e302c31.jpg

Min plutt har lärt sig vattenkoppen äntligen, dags att sluta med vattentunnorna.. SKÖNT att slippa bära vatten två gånger om dagen x)
Idag har han dessutom för första gången slitit sig ifrån mig och sprungit iväg, jag har till 100% inte en jäkla aning om vad han blev rädd för, men de var mer eller mindre panik sken tillbaka till staketet, där kompisarna stod på andra sidan, så längre än 10m rymde han inte iaf :) Han kom tillbaka till mig sen när jag ropade så ingen större skada skedd :)

*kl*
Idag har Wix fått framfötterna verkade, valde att vänta med bak då han tyckte det blev drygt och jobbigt så tar dem om ett par dagar. Så hinner vi öva på att han ska lyfta fötterna lite snällare utan att vifta så dant med dom :angel: Sedan släpptes han lite i sommarhagen igen fast denna gång med syrrans 2 åring som är lite roligare än Ove att leka med. Denna gång gick han jätte snällt bort till hagen så han lyssnar och lär sig snabbt.
Jag tycker han ser ut att ha väldigt långa ben för att vara ett russ men är "nybörjare" på hur de ser ut som små då jag bara haft vuxna russ innan för ca 14-15 år sedan :D

IW: jag har inte mätt honom mer men tycker han känns mindre, men är nog bara att jag vant mig vid honom mot de små :p
Får mäta honom igen i dagarna.

dsc_8138_51374dbaddf2b33591ccc788.jpg

dsc_8116_51374dab9606ee3c9ee60073.jpg

dsc_8215_51374de5ddf2b33574e07698.jpg

Vart tog halsen vägen X"D
dsc_8218_51374e02e087c34b950a9686.jpg

Här har hovis varit ut idag också, han öste beröm över killarna och uppskattade träningen matte gjord sedan sist :angel: Dom skötte sig helt ok, inte guldstjärna, men väldigt väldigt nära, dom bråkade lite med en hov var, helt ok alltså.

Och Trubbels hålväggar ser bättre ut, eller ja, det är bara en kvar och den är på rätt väg. Nu hoppas vi bara den hinner försvinna innan snön gör det :p

Hugger sista knappen för en allmän fråga: veterinären som var här igår för vaccination av lillkillen undrade om jag verkligen skulle ha min 7-månaders hingstunge kvar tillsammans med mamman. Jag har börjat ha dem åtskilda i varsin box några timmar varje eftermiddag och tänkte dela på dem på nätterna om en månad ungefär och sedan helt från 9 månader, typ. Han är ganska barnslig och har bara helt nyligen börjat busa på riktigt med den ena av shettisarna. Det skulle förmodligen gå bra att ha dem separerade på nätterna redan om någon vecka eller så, men så vitt jag har sett dricker han inte vatten ännu (har hink). Behöver jag öka tempot på avvänjningen, tycker ni?

Så fin med sitt blåa öga, riktigt fin! :love:

Är dålig på att uppdatera med läser allas inlägg varje dag :)

Gloria har fått undersökt ridbanan. Vågade sig bort till andra änden men så fort hon såg att jag inte var med vart det full galopp tillbaka :)
skarmavbild_2013-02-23_kl_103817_5132091cddf2b3667518b5fc.png

Några korta promenader har vi gett oss ut på, bilar är fortfarande läskiga men det går bra om man står avsides och kollar när de åker förbi
skarmavbild_2013-02-24_kl_202747_512a69d3ddf2b33fe3ac847b.png

Hon står uppbunden i gången medan jag borstar och kratsar hovarna.
skarmavbild_2013-01-20_kl_222545_50fc60f19606ee3312a4c4a0.png

19 maj har jag bokat plats åt henne på ungstobete. Så nu prioriteras transportträning :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka