12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Nu har jag sett det där ordet så många gånger att jag bara måste fråga, vad menar ni med att hästen är "uppdriven"? aldrig hört det uttrycket innan. :o

som tabac förklarade, uppdriven menas att hon är rak i kotorna, har ingen normal vinkel. Fel foderstat är väl ofta anledningen, men i min unges fall är detta kontrollerat, hon växer extremt och har lite för långa ben för sin kropp enligt vet.

Visst skrev du om det tidigare i tråden, att det hade blivit sämre igen? Vad kan man göra åt sådant?

Ja det är sämre så nu har vi gjort en stor förändring ( vilket jag väljer att inte ta upp här med risk för foderdebatt) med veterinär involverad och antagligen blir det ett klinikbesök.
Kan hända att hon behöver hjälp av klinikhovslagaren för att komma till rätt med sina vinklar bak.

Mammahäst är utlånad och åker troligtvis nästa vecka, det blir ju också en förändring, även om hon "bara" diar hagtiden.

Ja det är sämre så nu har vi gjort en stor förändring ( vilket jag väljer att inte ta upp här med risk för foderdebatt) med veterinär involverad och antagligen blir det ett klinikbesök.
Kan hända att hon behöver hjälp av klinikhovslagaren för att komma till rätt med sina vinklar bak.

Mammahäst är utlånad och åker troligtvis nästa vecka, det blir ju också en förändring, även om hon "bara" diar hagtiden.

Menar du att det kan bli debatter här på buke:eek:

:angel:

Hoppas det går att rätta till så att din fina kan visa vad hon går för på 3 års, för visst minns jag väl rätt att det var planen med henne?
Jag bävar mig allra mest för att rida in min lilla räka. Har suttit tryggt på min nu 17 åriga tant som inte skulle få för sig att bocka eller göra andra dumheter när jag befinner mig däruppe. Sånt pysslar ju inte fina damer med:p

Tråkigt att hon är dålig igen. :(

Klinikhovslagare är guld värt, Storm har blivit verkad var 6e vecka av klinikhovis sedan hon föddes, hon var ju x-bent både fram och bak och gick på
kotorna bak när hon föddes. Nu tycker både veterinär och hovis att hon är jättefin i benen, sliter precis jämt på alla fyra. Hon har dock en tendens till att hennes trakter blir lite understuckna.

Fina tjejen! :love: Du är lite blygsam med stammen tycker jag. ;) Det är ju inte illa att ha sista stofölet undan Elit-premierat sto som lämnat diplomhästar, den stostammen hade jag gärna haft i mitt stall. :d

Btw, vi ska löshoppa kl 15 på söndag, kommer du?

Fina tjejen! :love: Du är lite blygsam med stammen tycker jag. ;) Det är ju inte illa att ha sista stofölet undan Elit-premierat sto som lämnat diplomhästar, den stostammen hade jag gärna haft i mitt stall. :d

Btw, vi ska löshoppa kl 15 på söndag, kommer du?

Haha, jag får börja skryta lite mer:p
Du får köpa Briona, det hade jag gjort om jag hade haft ett stall. Med tanke på vad hon producerade förra gången så tror jag att man fort tjänar in pengarna dt kostar att köpa henne. Hon är ju dessutom redan dräktig, så jag förstår inte att hon inte redan är såld. Sen har väl hon lite vassare skalle än vad Virona hade, men det finns ju gott om vettiga hingstar som kan coola ner Briar-hjärnan:)

Jag pratade med Ann-Sofie idag, då låg Clerona ute i solen och sov:love:
Så jag hörde att ni skulle iväg, jag kan tyvärr inte komma den här gången heller. Ongen har feber, fast just nu står hon och dansar framför tv:en... jag skulle vilja ha den där orken när jag var sjuk:p

Jag hade gärna köpt henne om jag hade haft råd. :) Det är där det kniper. ;)

Synd att du inte kan följa med, vi ska ju försöka köra varannan vecka nu så nån gång måste ju passa! :)

Jag hade gärna köpt henne om jag hade haft råd. :) Det är där det kniper. ;)

Synd att du inte kan följa med, vi ska ju försöka köra varannan vecka nu så nån gång måste ju passa! :)

Jag hade ju planerat det så bra när jag skulle betäcka det äldre stoet. Jag hade jättegärna velat ha en avkomma efter henne. Fråga Per-Erik om vem som är den bästa hästen:D Men det känns som att Clerona kan fylla den platsen bra, hon är ju charmig det lilla trollet!

Jag hade inte heller några pengar, men det hade banken.. Haha... man är ju smått knäpp:D
För länge sen skulle jag köpa en dressyrsadel i samma veva som jag skulle köpa en bil. Så jag gick på banken även då och frågade om jag fick låna pengar, dom frågade hur mkt jag ville låna och till vad. Jag vill ha 15 tusen till en sadel och 3 tusen till en bil sa jag. Bankmänniskan tittade på mig och sa, nu sa du väl fel va? Det ska väl vara tvärtom. Eh nääe sa jag, aldrig att jag tänker köpa en bil för 15 tusen:eek: haha

Nästa helg ska barnet ha kalas, så helgen efter det kan funka. Skulle egentligen hört med en tjej här hemma som nyligen köpt en femåring om hon vill hänga med nångång för att se hur han funkar på nya ställen innan hon ska börja tävla med honom!

Senast ändrad:

Menar du att det kan bli debatter här på buke:eek:

:angel:

Hoppas det går att rätta till så att din fina kan visa vad hon går för på 3 års, för visst minns jag väl rätt att det var planen med henne?
Jag bävar mig allra mest för att rida in min lilla räka. Har suttit tryggt på min nu 17 åriga tant som inte skulle få för sig att bocka eller göra andra dumheter när jag befinner mig däruppe. Sånt pysslar ju inte fina damer med:p

haha :angel:

Debatter med trevlig ton kan vara intressanta och lärorika, men alltför ofta går det ju utför..

Det kommer gå att rätta till, inget jätteovanligt vad gäller halvblodsungar, men jag hade hoppats slippa åka till klinik med allt vad det innebär.
Idag är det en vecka sedan vi gjorde en förändring och idag tyckte jag det såg lite bättre ut *hoppashoppas*

Stämmer att planen är treårs beroende på om hon känns klar för det då :)

Kul att du kommer rida in henne själv!
Jag planerar också att göra det, tror det kommer gå smärtfritt med Hollie hon känns så cool. Bävar gör jag däremot för att rida in storebror :crazy: tur att jag har proffshjälp! Annars hade jag nog tagit annan hjälp med honom.

IronWill Jamen jag tycker mig se en förändring åt rätt håll idag iaf :banana: inte lika svullen och påverkad. måste ju få kontroll på kotorna nu så Hollie kan få leka med Storm i maj!

Skönt att hon är fin i benen nu, inga nya bilder på lillan?

haha :angel:

Debatter med trevlig ton kan vara intressanta och lärorika, men alltför ofta går det ju utför..

Det kommer gå att rätta till, inget jätteovanligt vad gäller halvblodsungar, men jag hade hoppats slippa åka till klinik med allt vad det innebär.
Idag är det en vecka sedan vi gjorde en förändring och idag tyckte jag det såg lite bättre ut *hoppashoppas*

Stämmer att planen är treårs beroende på om hon känns klar för det då :)

Kul att du kommer rida in henne själv!
Jag planerar också att göra det, tror det kommer gå smärtfritt med Hollie hon känns så cool. Bävar gör jag däremot för att rida in storebror :crazy: tur att jag har proffshjälp! Annars hade jag nog tagit annan hjälp med honom.

[/QUOTE

Ah va skönt:) Min fick ju stå med gipsad hov när hon var några månader gammal, tur det är bra läkekött i de små liven.

Min plan just nu är att slänga upp min fd medryttare första gångerna. Hon rider unghäst själv nu och tränar sin balans lite mer än vad jag gör:angel:
Men vi får se, Cleo har ju hittills visat sig vara väldigt cool, så det kanske är jag som kliver upp själv i alla fall.
Sen får jag se hur jag gör. Hon ska gå 3:års om hon är okej för det, sen finns en plan på att betäcka. Ev att jag tar hjälp efter att hon fått föl i så fall.

Min andra häst har jag utbildat hela vägen själv, men hon är en jäkel på att förlåta mig för alla mina ryttarbrister och tar det mesta med ro. Så visar det sig att Cleo är mkt känsligare så kan det bli så att jag lämnar bort henne en period för att inte rida in spänningar i henne.

Alltså, jag vill väl inte heller trissa igång någon foderdebatt igen - men... ;) Jag är jättenyfiken på hur problemet hanteras, du skulle inte kunna tänka dig att lite kortfattat berätta vad för typ av förändringar som gjorts? Är det som jag tänker mig att man främst vill få ner energin i foderstaten eller finns det annat att göra också?

Du måste såklart inte utveckla om du inte vill. :)

Idag stod det lastträning på schemat för Cia. Egentligen lasttränar inte jag mina hästar, men jag har insett att om jag vill åka iväg med dem kommer jag oftast få göra det själv numera och det är ju lite puligare att lasta ensam. Dessutom tänkte jag att det kunde vara en bra övning för unghästarna, stärkande för självförtroendet och så.

Och ptja, Cia tycker det är lite otäckt med rampen, så hon hoppar helt enkelt in i transporten. I övrigt helt okomplicerad, jag lastade henne två gånger och hon var väldigt lugn vid utbackningen. Lite spänd när hon stod inne i transporten då hon vill gärna ha koll på sin omgivning. Det var första gången i transporten utan mamma, så jag tycker ändå hon får klart godkänt. Det är smidigt när träningen består av att göra, konstatera att de kan och sen lämna det så. :D

Cia_i_transporten-1387.jpg

Nej, jag har varit ute i stallet om kvällarna och tagit insläpp, "Våra" hästar går ju in vid 20 på kvällen så det är inte direkt fotoväder då.

Men ska se om jag kan ta bilder på måndag eller tisdag, ska vara i stallet på fm då. :)

Så bra det går åt rätt håll igen! Ja Storm är skitfin i benen nu! Såå skönt att ha en klinikhovis som ordinarie hovslagare, han kom ut och tittade på
lillskiten när hon kom hem från kliniken. Han tycker att hon är hur fin som helst, att hon är proportionerlig och att hon ser ut som en häst i mini-format istället för en åring och det är ju alltid roligt att höra från någon som håller på med mycket föl. :)

kl

Vi har invigt spolspiltan genom att spola hovarna:)

Varmt vatten ur slangen var lite läskigt, men okej.

kl

860794_10200358823203909_134301418_o.jpg

Dagsfärskt kort på Moneypenny som njuter i solen. Hon har börjat fälla nu så det ska bli jättespännande att se vad som kommer fram under pälsen.

Minaparingllar12_zps83f9ce24.jpg

Tihi, jag har lite nya bilder på min plutt, men gud vad svår han är att fota, eller så är det jag som fotar för lite nu förtiden och har tappat kunskapen x)
Haha, hovarna är nu mera ny verkade, han är avmaskad och smått igenom kollad av veterinären som ändå var här för att kolla käften på 4.a åringen ^^
Allt är toppen! Så här kommer några färska bilder på lillen, en av dem är från igår och resten från idag :')
Han var ju tvungen att visa upp sin nya grimma ;)

Minaparingllar17_zpscb5bc400.jpg

Minaparingllar29_zpsf40ba9b6.jpg

Minaparingllar34_zps22cce417.jpg

förstår verkligen att det är kul att höra! :) Förväntar mig bilder efter månd-tisd då ;)

Thoora jag kan pm:a dig imorgon och dela med mig!

Trix duscha med slang brukar vara lite läbbigt, skönt att det gick okej! Jag duschade Hollie som föl innan visning utan problem.. men vet inte hur hon skulle ta det idag.

Mattiz Fin kille och fina bilder :)

KL. Hollie 9 månader äääälskar att kramas och pussas :D

549306_10151313109621344_562149308_n.jpg
538258_10151313111786344_1659448602_n.jpg
69656_10151313112546344_296039781_n.jpg
65572_10151313113971344_959113297_n.jpg

lwt03001: Tack! Det är Svenskt halvblod, han är ca 142 i manken idag och fyllde prick 10mån igår den 23 :'D

Charlottee: Hollie är ju super fin hon också, älskar fuxar, speciellt när de har så fina tecken som Hollie har ;)
Cash gillar också att pussas, väldigt mkt i ansiktet, även om han inte är hingstig än så är jag beredd varje gång att det första tjuvnypet emot näsan ska komma xD Han gillar nämligen att stå och blåsa en i ansiktet väldigt mkt, så man får vara på sin vakt. Förhoppningsvis kommer inte hormonerna fram förens till våren :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 573
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka