10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Och en liten fråga, har era börjat fälla? Reagerar det något på det?


Sessan fällde som en tok i januari, men stannade sedan av och började växa. Men nu i veckan så har hon börjat fälla igen. Det enda jag märker på henne när hon fäller är att hon älskar när jag kliar och borstar henne, vilket hon är måttligt förtjust i annars. Men hon är som vanligt i ridningen.
 
Sv: 10:orna del 6

Du får strunta i traven, skritta fram och direkt på galoppen och hoppen! :D Hoppas det går bra, ser fram emot film om det blir nån :)
 
Sv: 10:orna del 6

Rozalie fäller lite, men inte nån mängd än. Reagerar inget vad jag har tänkt på.

Kl

En bild från igår
10149125_10152275235426265_1527366101_o_zpsb1819343.jpg


Idag står hoppning på schemat här med. Återkommer med rapport :)
 
Sv: 10:orna del 6

:love: :love: :love:

Vilken underbar bild på er!!! Hon är helt fantastiskt fin! Snyggt matchat också. :)

Å vafan, ni har ju näst intill sommar ju!
 
Sv: 10:orna del 6

Snyggt :)

Kl
Här går allt superbra.
Vi har hoppning på schemat imorgon.
Ska se om jag får till en film kanske.....
Är det youtube som gäller isf? Är kass på sånt här :D
 
Sv: 10:orna del 6

+ Tingeling
Tack! Haha, ja vi har haft galet fint väder bra länge nu, 15 grader och sooool! Men nu är det mer ostadigt, regnigt och grått igen, men ingen snö! :sneaky: :D Vi fotade mellan regnskurarna igår.
...Och det såg inte alltid lika snyggt ut ;)

Jag brukar använda mig av YT, tycker att det är lättast.
 
Sv: 10:orna del 6

ha ha det var lite min tanke också :D


Allmänt -

Gick bra fram till slutet näst sista språnget gav en ordentlig värk i ryggen. Den märktes av under hela ridpasset men efter näst sista språnget så fick jag ge mig.

Hästen skötte sig som vanligt otroligt bra :)

Lite filmat blev det men det är svårt att se själva träningen för det är en massa "små"hästar ivägen

Nu kliar det i fingrarna rejält för att få komma ut på en ny Pay and Jump har anmält till en i april. Ska bli spännande att se utvecklingen. Han har blivit mycket stadigare och mer på det klara med att nu kommer det hinder och att hoppa är kul.

Mina fäller rätt rejält men känner inte av det. Mina får lite extra B-vitamin. Gammelmannen hemma (B-ponny 24 år) är den som fäller mest och han är pigg som tusan. Tror alla mina hästar har vårkänslor :D
 
Sv: 10:orna del 6

Min fäller som en tok, har gjort i flera veckor! Tappat endel fett o muskler i samband med det, men så tror jag han gått in i en växtperiod oxå.
 
Sv: 10:orna del 6

Då är inte min själv, hon fäller i och för sig inte några mängder, men det lilla hon fäller verkar räcka. Hon har tappat lite av hullet och fått tillbaka det kantiga korset. Bara att mata på!

Aida: vad fina ni är!
 
Sv: 10:orna del 6

"Skönt" o höra :p
Ja min jättebaby har åter igen ett hustak till rumpa :( men men, blir väl bättre :)
 
Sv: 10:orna del 6

KL

Jag följer tråden i tysthet, vad kul att se att det går så bra för er och vad långt många har kommit!!

Själv är jag gravid i v 38 så har inte så mycket att komma med. Har haft en tjej som ridit ett par gånger i veckan sen i januari och det har gått jättebra. Nu får han dock vila tills jag själv kan rida igen, vilket förhoppningsvis inte dröjer allt för länge.

Planen var och är fortfarande att försöka ta oss till 4årschampionatet i hoppning, men vi får väl se hur det går. Min uppfattning är att lyckas man inte kvala på 3 tävlingar så har man ändå inte där att göra.

Tanken är nu då att han får vila april-maj och sen börja komma igång så smått i juni samtidigt som han går på bete. Sen får han ha lite mikropauser när det passar, nån vecka här o nån vecka där.

Ang fällning så är det ytterst lite än så länge och trots att vi försöker hålla igen på fodret så är han rätt rund :)
 
Sv: 10:orna del 6

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10202423550503154&set=a.2097747256349.110629.1625415434&type=1&theater

i morgon ska vi hoppträna för första gången, är lite nervös. Har inte hopptränat för tränare på 1,5 år sedan min förra häst blev dålig. Har hoppat henne uppsuttet en gång tidigare om jag lyckas med bilden ser ni nivån på det hela här ovan.

Då har du kommit till rätt grupp! Vi hoppar inte särskilt mkt högre än det där :D
 
Sv: 10:orna del 6

Min har fällt i snart en månad, och har också fallit ur lite:( Eftersom han är lite tunn sen innan får jag smått panik så fort han tappar minsta lilla.
Så skönt att läsa här att det är fler som tappar lite vid fällning. Ingen panik alltså:meh:

Syns tydligt på den här bilden att han fäller för fullt. Ljusare sommar pälsen lyser igenom.
DSC_0091_zpsz1htaesw.jpg


Kl

Red igår igen efter rodeon. Han skötte sig utmärkt. Var lite rädd för att han skulle vara osäker vid uppsittningen eftersom han blev så rädd sist. Men det var som inget hänt:) Duktig sparris.
Galoppfattningarna är lite svåra ännu och nästan omöjligt att fatta höger. Vill bara bli vänster. Tips motages:crazy:
 
Sv: 10:orna del 6

Fatta ut ur ett hörn, alltså ungefär mitt på kortsidan, så brukar det bli rätt om de är framme för skänkeln. Rozalie kan inte riktigt skillnaden på rakt spår än heller, men det kommer :)

Om du tycker att han faller ur när han fäller (egentligen är det den nya pälsen som växer fram som tar extra energi och protein), så se till att proteinbehovet är ordentligt täckt. Det är egentligen för sent nu att tillsätta extra protein för pälsens skull, det får man göra redan vid årsskiftet då den nya sommarpälsen börjar bildas.
 
Sv: 10:orna del 6

KL

Oj, här har det hänt mycket! har inte varit inne på länge, mestadels för att det har stått väldigt still för oss! men kul att se hur det går för er andra!

Aida vilken vacker häst du har! Blev lite smått kär i den :D

Angående stall så hyr jag och en kompis ett eget stall med 4boxar, så mina två går tillsammans i hagen och verkar trivas bra med det! Skönt med eget, men svårt när det inte har passat för båda att vara samtidigt och för mig att få hjälp med min så har det blivit som det blivit.
Men nu är vi på g! Har tagit hjälp av min tränare, det får kosta lte men då blir det iaf rätt!
Idag red vi själva och lyckades trava dit jag ville samt att byta varv även i trav! :p Duktig liten kille!
Vi hade en liten svår period innan där han exploderade vid ett tillfälle och efter det blev rädd när skänkeln lades på, men arbetet vi har lagt på d et verkar ha gett resultat! Så nu känns det som att vi äntligen är på g! :D :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 765
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 501
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp