10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Kl

Kul att läsa om hur ni har era 4åringar uppstallade:) vi är inackorderade i ett privat stall med plats för ca 10hästar. Vi är 5 hästar förtillfället. Min sparris går ihop med min"gamla" i hagen och det funkar super.
Vi har ridhus på gården och används bara av oss så det är oftast ledigt. Fina ridvägar på grusväg eller i skogen. Massor av klätterbackar:d

Igår var vi o klättrade i skogen och sen hälsade vi på vattenspridaren i ridhuset:nailbiting:

Kul ska vi in i ridhuset...
DSC_0092_zpsx1tgahhp.jpg


det är något som låter...
DSC_0090_zpsnhwfrin3.jpg


En orm:o..
DSC_0091_zpsz1htaesw.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Kl.
Min prins står uppstallad 5 min med bil hemifrån.
Stor träningsanläggning där det bedrivs ridskola, inackordering, träningsstation, avel och tävling
Finns stort ridhus, utepaddock, rundkorall, ovalbana samt fantastiska ridvägar.
Vi trivs toppen och det är skönt att det är hingstvan personal! Även om han just nu är from som ett lamm :love:
Han är helinackorderad så han sköts om helt och hållet, med in och utsläpp, fodringar och fixning av Box.

Jag jobbar där tisdagar och onsdagkvällar samt vissa helger.
 
Sv: 10:orna del 6

Jo,vi flyttade till en lösdrift i sensommras,men tyvär så funkade det inte... Letar stallplats för fullt nu,den jag kikade på igår vet jag inte riktigt.. Kändes inte helt hundra.

Han står just nu på tillridning som sagt hos en jätteduktig tjej där han får stå tills det löst sig,så har inge bråttom igentligen,men man vill ju ha hem honom så man kan rida... :p

Och efter en dags fundering så tackade jag ja iaf! ;)
 
Sv: 10:orna del 6

Jag har min uppstallad hemma hos min mamma.
2 boxar i stallet, min häst har den ena boxen och mammas dräktiga sto innehar den andra. Efter fölningen flyttar dock jag min till en större anläggning. Dels för att träningsmöjligheterna är väldigt begränsade här men också för att vi vill ge sto och föl så stor box som möjligt och då tar vi ner mellanväggen i stallet temporärt. (även om den stoet har är godkänd)

Samt att min bror får lite längre tid på sig att komma hit och fixa en paddock till mig :D
 
Sv: 10:orna del 6

Och efter en dags fundering så tackade jag ja iaf! ;)

Så nu kommer jag stå på en gård med 2 olika stall,ett ponnystall och ett storhäststall (där dock 2 ponnysar bor endå i dagsläget) gångavstånd,gissar på ca 800 m. ridhus och två stora utebanor 100 meter bort. Folket verkar vettiga och jättetrevliga,bra utetider. Det enda minus är ju att det ser lite slitet och gammalt ut,samt att vinterhagarna är i minsta laget,jättefina sommarhagar dock,stora och välskötta med massa träd i hagen som ger skugga.

Ett väldigt enkelt stall utan den minsta lyxen,kallvatten,ingen värme osv,men det gör oss inget,det har vi klarat oss utan förut! ;) Dock en väldig kontrast till stallet jag VILL flytta till men som har fullt i dagsläget,där finns det spolspilta,värme i stallet,varmvatten,toalett osv. Dock 1000:- dyrare och i dagsläget inget ridhus jättenära,45 min ridtur för att ta sig dit,20 min med bil kanske? Nu får vi som sagt gångavstånd.

Korven blir borta tills slutet av Maj iaf,så vi börjar väll med att ställa han på bete sen får vi se hur det ser ut till hösten,men stallplatser växer tyvär inte på träd här,och nu har jag ju iaf en plats. Kommer säkert bli jättebra! :)
 
Sv: 10:orna del 6

Tråkigt att det inte funkade med lösdriften... Det låter ofta så bra i början... :cautious: Så skönt med eget! Men hur är det med ditt gamla stall då, visst trivdes du bra där? Är det kanske dit du vill flytta honom sen? Låter ändå bra med den platsen du hittat nu, har du långt dit?


KL
Här damp det ner en satans massa snö igen... 3-4 dm på ett dygn, tack för den liksom. Jag som precis börjat längta efter sommaren... Var ute med ponnyn idag och det är uselt underlag överallt annars än på vägarna. Så ska jag rida blir det alltså längs vägarna, och då får man bara vända.
 
Sv: 10:orna del 6

Jo men det var ju klåpare till veterinärer!

Iaf, idag har vi fått diagnos. Kotledsinflammation båda fram. Kanske kommer från något annat, kanske inte, men vi har iaf börjat behandla. Vi vet inte vad det kommer ifrån, men den största sannolikheten är att hon rejsat runt i hagen, vilket hon gör dagligen. Det kan också ha något med alla dessa skor som fallit.

Exportröntgen UA, det känns jättebra! Hon var väldigt fin i skelettet sa han.

Han gillade traven på henne, spänstig, fast hon var halt då. Borde ju bli super när hon blir frisk ;) Och alla blev himla imponerade av hennes psyke.

Så det känns bra att inte ha suttit och ridit för mycket osv på henne och det känns bra att inte litat på klåpar-veterinären som kollade henne innan.

Tornell sa också att hade Annie varit igång och tränad och 4-5 år äldre, hade detta säkerligen aldrig känts av.

Boxvila 2 dagar, sen ut i liten hage, ett schema fick jag och återbesök i början av april.
 
Sv: 10:orna del 6

Vad skönt att ha kollat ordentligt! Och härligt med fina plåtar! :) Det är så värdefullt med bra veterinärer, jag åker hellre 25 mil till en bättre klinik än 3 mil till den närmaste. Skönt att ha fått klara direktiv, det blir så mycket lättare när man vet vad som felar.
 
Sv: 10:orna del 6

Tråkigt att det inte funkade med lösdriften... Det låter ofta så bra i början... :cautious: Så skönt med eget! Men hur är det med ditt gamla stall då, visst trivdes du bra där? Är det kanske dit du vill flytta honom sen? Låter ändå bra med den platsen du hittat nu, har du långt dit?

Jo,det gör ju det... Synd att det inte funkade som sagt, för hagen och ridvägarna är verkligen awsome! Är grannstallet till lösdriften jag sökt plats i,så känner ju till skogen där och området,så jag vill ju tillbaka dit,men är i dagsläget fullt där och inget vet när det blir ledigt. Hade som alternativ att avvakta till sensommaren/hösten då det är sagt att en ev ska flytta,eller ta denna plats nu. Har sån hästabstinent,och saknar min Orvar så mycket så jag går sönder snart,så nu får han komma hem i slutet av Maj. Minst två månader skulle han ju vara borta iaf,och det blir i slutet av April,men vi ska till Grekland den 10 maj,så känns lite dumt att ta hem han,sen få nån att hästvakta när man är alldeles ny där! :o:p Bättre han kommer hem lagomt till grönbetet istället!

Så då får han vänta tills vi är i Sverige igen,går ju ingen nöd på han alls i dagsläget,jag litar fullkomligt på denna tjej som har han! Så pass att skulle det hända mig något allvarligt så jag inte kommer kunna rida igen/dör så vill jag att hon tar över hästen. Jätteduktig,så mån om djuren,och har verkligen ett hjärta av guld! :love:

Där hade han fått stå så länge som jag behövde så det hade ju löst sig endå om jag inte skulle fått nån plats,då hade han helt enkelt fått bo hos henne tills vidare,men som sagt,JAG VILL HA HEM MIN KORV!!!!! :love: Skulle aldrig stå ut med att vara ifrån han över sommaren/hösten,kanske tom vintern. Sen blir det ju att kosta lite på tillridningen också,så plånboken blir nog glad att han kommer hem! ;)

Gamla stallet trivdes jag jättebra i,MEN,det är alldeles för långt bort.... Blir nästan en timmes resa tur och retur,nu när man har barn så lägger jag hellre den timmen på sonen... Nu kommer jag hinna gå dit,mocka och göra klart allt,ta in och kolla över så allt är ok,borta av han,och "natta" honom,sen gå hem igen på den tiden. Gick MINST 3 timmar från det jag lämnade hemmet tills jag var hemma igen om jag red i gamla stallet. Nu kan jag ta sonen i vagnen och gå och mocka på dagen,sen är det bara ridningen kvar sen när pappan kommer hem,och jag hinner förhoppningsvis hem och läsa godnattsaga och kvällsmysa lite! :) Eller så rider jag helt enkelt efter sonen somnat,nu när man får tillgång till ridhus kan jag ju rida hur sent som helst året om i princip... Sen bensinkostnaden ska vi inte tala om! :wtf: Sen nu är man verkligen bortskämd med ridvägar,och dom i gamla stallet är inte ens i närheten av vad vi har nu.... :d

Nu kommer jag få ca 700-800 meter,så verkligen gångavstånd! :D
 
Sv: 10:orna del 6

Ja jag kommer ihåg att det var avståndet som gjorde att han flyttades. Vad härligt att ha honom så nära! :) Hoppas verkligen det kommer fungera bra!

Är så avis på alla er som har nån form av ridbana/ridhus... Visst kan man göra allt i skogen, men inte på samma sätt, och definitivt inte på det här usla underlaget som vi fått nu. :(

I helgen hoppas jag att hovis kommer, funderade på att åka till ridhus på söndag men vi får se hur det blir.
 
Sv: 10:orna del 6

Kul med fölbilder :D Jag har oxå några på min när han var superbäbis och föl men inte på denna datorn! Däremot har jag ett par andra när han var åring!

Hoppade ut ur hagen som ettåring

384947_10150489967256797_609079322_n.jpg


Hoppade i skogen som ettåring

378057_10150489970591797_912374538_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Så fin bild:) Inte tagen med en vanlig mobil förstår jag.

fio: Det ska börjas i tid om man ska bli en riktig hopphäst:D Vilken tur att fotografen var beredd med kameran/mobilen.
 
Sv: 10:orna del 6

Åååh så fin! :love:

fio: Haha, det ska börjas i tid! :p


KL
Idag hade jag ett superpass på Kaptenen! Det går bara att rida på vägarna så vi red en bit och vände. Idag var han jätteduktig! Stannade inte en enda gång. Lite spänd på bortvägen första biten men som vanligt så släppte det när han fått trava lite grann. Han tog rätt galopp varje gång och jag kunde stå upp och galoppera på utan att han stretade och stod emot. Han har blivit så mycket starkare och bär sig så bra i skritt och trav nu, gjorde jättefina övergångar. Han tycker dock att det är så himla roligt så när jag saktar av och har kvar honom på tygeln så börjar han trava av sig själv igen. :p Satt ner några steg här och där när jag precis började trava, han är så sjukt häftig att sitta på när han blir sådär avslappnad och självbärig! :love:

edit: När vi kom tillbaka kollade jag skorna, på nåt ställe där det var hårt tyckte jag det lät som om nån satt löst. Alla traktsömmar på framfötterna var av, bara halva sömmen satt kvar i hoven. :p Så jag bytte ut dem, han är så tålmodig och står snällt även fast jag är långsam. :)
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Skönt att få reda på vad det var! :)

esswe - Vilken fin bild!

fio - Man ska visa vad man vill tidigt :D Ha ha

Nilmar hoppade IN i hagen vid löshoppning. Varför hoppa de små pluttehindren när man kunde ta staketet?


Allmänt -

Idag står hoppträning på schemat. Vi får se hur det går. Har inge betänkligheter över att hästen kommer sköta sig mer hur piloten kommer göra det. Åkt på en otäck irriterande/störande muskelinflammation i ryggen. Skritt fungerar, galopp fungerar, hoppa små hinder fungerar, Trav aj, aj, aj

Tur man har unghäst så man får vila lite mellan varven :D

Ska se om medhjälparen kan filma lite idag. Alltid roligt att ha på film. Det är ju bara jag som rider honom så jag vet inte riktigt hur det ser ut bara känns. Tur man har en tränare som gillar att påpeka alla "fel" man gör :D
 
Sv: 10:orna del 6

Tack!
och nej, min mobilkamera hade inte lyckats med det i alla fall. Jag hade tur och hade med mig systemkameran ut för en gång skull ;)

+ alla ni andra. Tack för alla fina ord! :D

och lite mer om dagens ridpass:

Red ut i mörker faktiskt, eller ja när det började skymma. Min mamma fick följa med från marken som stöd i fall något skulle hända.
Vi stötte på en långtradare fullastad med timmer, Empa rörde inte ett öra.
Annars skrittade vi mest i dag, försökte oss på lite förflyttningar undan skänkel. Det var svårt det till en början men på slutet trillade nog polletten ner och hon förstod att en skänkel betyder flytta och två betyder framåt.

Och en liten fråga, har era börjat fälla? Reagerar det något på det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 765
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 960
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 501
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp